Päivin moralisoinnista.
Hänestä tupakka pitäisi saada pois maapallolta.
No ihan hyvä asia, mutta onko järkeä moralisoida tuollaisella.
Hän käy ihan hysteeristä sotaa tupakoitsijoita vastaan,.
Itsekkään en polta ja en tykkää koko aineesta, mutta en jaksaisi alkaa moralisoimaan aiheesta.
Alkoholi toinen piru jota vastaan hän käy ristiretkeä.
Ja on monta muutakin asiaa. Kyllä hän on moralisti.
Jotenkin hän ei varmaankaan elä tätä tavallista elämää kuten matti meikäläiset, vaan on vieraantunut tavalisesta kansalaisesta ja hän katsoo velvollisuudekseen sivistää meitä muita ja tehdä lakeja, jotta osaisimme elää oikein.
Tuohon teologiseen kysymykseen johon oliko öppiäinen otti kantaa, siis jos ei ole uskoa Jumalaan. Niin se kuitenkin taitanee olla mahdotonta, vaikka toista väitettäisiinkin. Siis minusta ja voinen olla väärässä ja useasti olen.
Siis kautta aikojen, kauan ennen kristinuskoa ihmiset ovat palvoneet Jumalaa jumalia. Intiaanit, intialaiset, barbaarit ja kreikkalaiset ja mexikolaiset sademetsien asukkaat, jos siellä on ees sademetsää.
Siis pointti on, että ihmisissä on joku kaipuu ja tietoisuus Jumalasta, vaikka sitä ei myöntäisikään ja tunnistaisi siksi.
Ja toka oli jos armossa kasvaa, niin hyvä, mutta tulisiko olla ensin synnintunto. Varmaan joku teologikin voisi sanoa siihen jotain, mutta minusta se itse syyllisyys tai synnintunto on myös sisään rakennettuna ihmisessä ja siksi armo on joka kasvattaa, kun tietää olevansa syyllinen, niin sen tietoisuus saa armahtamaan muita ja toivottavasti myös itseään.
Kait sitten seuroissa ja kirkoissa käynti korostaa näitä tunteita ja armon tulisi kasvattaa silloin vielä enempikin.
No olipa hauskasti iteltä kirjoitettu, vaikka itse toteankin ja siksipä kehoitan käymään seuroissa tai jossain, niin saapi paremman vastauksen.