Eettistä pohdintaa: Mitä tehdä, kun ystäväni A (lupaa etukäteen kysymättä) uskoutuu minulle ongelmistaan suhteessa yhteiseen ystäväämme B, ja lopuksi pamauttaa tuon otsikon fraasin? En tietenkään mene heti kielimään B:lle, mutta entä jos B suoraan kysyy, onko A puhunut asiasta minulle? Valehtelenko päin näköä, vai petänkö A:n luottamuksen?
Minussa ehkä on jotain, mikä saa ihmiset uskoutumaan, ja siksi tuo tilanne on tullut eteen useampaankin kertaan, eri henkilöiden A ja B kanssa. Tai sitten minua on pyydetty olemaan kertomatta, että olemme tavanneet, tai että olen nähnyt A:n jossakin tilanteessa.
Nyt se sitten taas tuli eteen, tuttavapariskunnan toisen osapuolen kertoessa suhdettaan koskevia pohdintoja. Ja saman henkilön (tai pariskunnan) kanssa näin käynyt joskus ennenkin. Tavallaan ymmärrän tarvetta uskoutua, mutta haluaisin olla lojaali myös sille toiselle osapuolelle, jonka kanssa harvemmin olen tekemisissä. Jos pyydän, ettei A kertoisi minulle asioita joita emme voi jakaa kolmistaankin (tai he keskenään), saatan viedä häneltä sen ainoan mahdollisuuden purkautua, mikä sekin tuntuisi tylyltä. Ko. jo vanhemmanpuoleisen pariskunnan kummankin osapuolen elämänpiiri kun on sairauksien takia aika rajoittunut. Miten tasapainotella oikeudenmukaisuuden, reiluuden ja armeliaisuuden välillä tässä?