Mäntsälän herättäjäjuhlilla vuonna 1988 kuulin kun eteläpohjalainen mies ( en tiedä miehen asuinkuntaa tarkemmin ) sanoi toiselle miehelle, että eipä täällä ole tullu käytyäkään vuoden 1932 jälkeen. Vuosien 1917 - 1939 välisenä aikana sitä oli joko valkoinen tai punainen. Moni oikeudentuntoinen körtti oli valkoinen. Historiaa tunteva Mt voisi meille tuhmille ( kuten kansakoulun starttikyläni Vuonislahden Heikki Turunen tapaa kirjoittaa ja sanoa ) kertoa vaikka sen kuinka paljon punainen Neuvostoliitto tappoi ja tapatti pappeja ja muita kristittyjä ja uskonnollismielisiä ihmisiä vaikkapa vuodesta 1937 lähtien. Joissakin nykykörttiläisissä on astianmakuista jälkiviisastelua aina dosentteja ja rehtoreita myöten. Monella on täydellistä kyvyttömyyttä samastua menneeseen aikaan, ja kun rahaa riittää , eikä tuule, voi kammiossa tai körttiopistossa nähtävästi puhua mitä vaan. Herättäjä-Yhdistyksen ikuisjäsenenä ja herännäisyyden historiasta aika paljon tietävänä tulen kyllä puuttumaan puheisiin, vaikka ne lausuttaisiin H-Y:n juhlatilaisuuksissa tai estradilla millä tahansa 
Kyllä minä uskon kansalaisliikkeiden vaikutusmahdollisuuksiin, vaikka nettiadressien kautta, joten onnea vaan lapualaisille asiassaan. Nimeä
en kyllä siihen kirjoita, monestakaan syystä.
Olen allekirjoittanut kymmeniä nettiadresseja. En kyllä tiedä, moniko niistä on tuonut toivotun tuloksen; muistaakseni yksi adressi on päässyt eduskuntaan asti. Tässä Lapuan asiassa osoite lienee kirkkohallitus (jos olen vähääkään tästä jupakasta ymmärtänyt).
Perinteinen politiikka tuntuu välillä turhauttavalta ja masentavalta. Yksityinen kansalainen tuntee voimattomuutta koneiston edessä. Siksi kansalaisliikkeitä tarvitaan.
Nyt jos lehtijuttuihin on uskominen, niin täälläkin saattaa olla kohta nettiadressin paikka. Nimittäin on liikkunut juttuja, että erikoissairaanhoito aiottaisiin siirtää Pohjois-Karjalan keskussairaalasta Joensuusta Kuopioon? Minua se tulisi koskemaan ihan henkilökohtaisesti, joten täytyy olla valppaana ja saada mahdollinen aie, jos se on totta, haudattua, tai paremminkin laulettua, suohon.
Joensuun kunniaksi Karjalaisten laulu
www.youtube.com/watch?v=VvNRONl-sTw