Minulle kaupattiin Elisan nettitikkuliittymää 15 Mt 13,90/kk. Kuulostaa uskomattomalta kun nykyisestä yhden megan laajakaistayhteydestä maksan kai monta kymppiä/kk. Lisäksi kaupattu Elisan yhteys olisi kuulemma 3g, mitä se sitten tarkoittaneekin...(?)
Periaatteessa ja ehkä käytännössäkin saat nopeamman yhteyden. Nopeus voi kuitenkin vaihdella huomattavasti. Jos esim. paikkakunnallesi tölmähtää iso joukko saman operaattorin verkkoa käyttäviä käyttäjiä, yksittäisen käyttäjän nopeus hidastuu, kunnes operaattori älyää laittaa lisää kapasiteettia. Seppos kertoo, olenko tässä oikeilla jäljillä.
minulla on nettitikussa liittymä, jonka maksinopeus on 4 megabittiä sekunnissa (ei siis megatavua). Mittasin äsken nopeuden täällä maalla. Nettitikussa on pieni lisäantenni. Nopeus internetiin päin oli 1,75 megabittiä ja netistä minulle päin 0,5 megabittiä (Mb) sekunnissa. Minulle se riittää, vaikka siirtelen työssäni 10-50 megatavun tiedostoja ja teen tiedonhakuja netissä koko ajan. Videotoisto Ylen Areenasta vähän takkuilee.
Tarjolla olisi 2 vuoden sopimus mutta en ole koskaan vaihtanut kännykkä-, enkä nettioperaattoria joten epäilyttää vähän mikä koira tähän on haudattuna. Jos joku osaa, voisitteko vastata seuraaviin kysymyksiin:
Älä ota määräaikaista sopimusta. Minulla on taulutietokoneessa Saunalahden (Elisan tytär, käyttää Elisan verkkoa) joku puhelinliittymä, mutta ei puhelinta, ja siinä lisäpalveluna 4 Mb:n mobiililaajakaista (sama kuin nettitikkuliittymä) ilman tiedonsiirron määrärajoitusta. Varsinaiset S:n mobiililaajakaistat ovat määräaikaisia.
-Pitäisikö minun ostaa jotain uusia modeemeja/antenneja tms.? Mitä ne maksaa ja mistä niitä saa?
Mahdollisesti liittymän hintaan kuuluu nettitikku eli 3g-modeemi tai sitten sellaisen saa operaattorin myymälästä. Tällainen ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu. Suosittelen, että hankit sellaisen 3g-modeemin, joka tukee uusimpia verkkoja (900 megahertsiä) ja jossa on liitäntä antennille (ks.
vastaukseni aiemmin tässä ketjussa). Nettitikku ei ole sidoksissa operaattoriin. Minulla on
tällainen.
-Meillä on nyt tässä kotona lankamodeemin päässä wlan jossa on oma koneeni sekä kahden tenavan läppärit, mutta onnistuuko tämmöinen yhteyden "jakaminen" kolmen koneen kesken nettitukulla ja mainitulla liittymällä ja mitä se edellyttää?
Onnistuu. Siihen tarvitaan sellainen wlan-reititin, joka osaa muodostaa yhteyden internetiin reitittimeen liitettävän nettitikun kautta. Minulla on
tällainen ja se toimii. Kantavuutta en tosin ole sateen takia testannut.
-Onko yhteys luotettava eli millaisia käyttökokemuksia? Kuuleman mukaan meidän talo olisi parhaimpiin kuuluvalla 3g-alueella (?)
Asia selviää vain testaamalla. Operaattorilta voi tiedustella testimahdollisuutta. Toinen tapa on ostaa prepaid-mobiililaajakaistaliittymä, jonka hintaan sisältyy myös perustikku. Tein näin, annoin tikun pois ja ostin paremman. Sillä surffaan nyt tyytyväisenä. Tilapäiskäytössä pari euroa päivältä, 7 euroa/viikko. Reilun vuoden testattuani saatan vaihtaa yhden lankaliittymän tällaiseen langattomaan.
-Onnistuuko tiedostojen siirto netissä päin? Tämä olisi erittäin tärkeää koska hoidan työn ohella opintojani paljon netin välityksellä eli kaikenmoiset videoneuvottelutyyliset systeemit pitää pelata reaaliajassa sekä toetty normi tiedostojen siirrot.
Videoneuvottelujen takia suosittelen ehdottomasti testaamista. Jos olet erittäin hyvässä paikassa, saattaa se onnistuakin. Minulla ei ole tästä kokemusta. Tiedostojen siirrossa ei ole ongelmia, sillä tietoa siirtävä ohjelma ei tiedä, millä tekniikalla liikenne nettiin tapahtuu. Ainoa muutos, mikä tarvitaan, on sähköpostiohjelman lähtevien postien palvelimen vaihto sähköpostiohjelman asetuksiin.
-Mitähän kaikkia muita koiria tähän oikein on haudattuna?
Mikäli vain mahdollista koeta löytää sellainen luotettava ja palveleva myyjä, jolta voit ostaa kunnon nettitikun ja sen langattoman verkon 3g-reitittimen ja joka tulee laittamaan asiat kuntoon paikan päälle.
Suosittelen, että kokeilet kaikessa rauhassa
prepaid-liittymän avulla. Se antaa hyvän kuvan, koska verkko on sama kuin sinulle tarjottu. Sopimus kannattaa tehdä operaattorin myymälässä ja valita mahdollisuuksien mukaan sellainen myyjä, joka osa selittää asiat lapsentajuisesti ja valitsee asiakkaalle edullisen ratkaisun. Itsekin jouduin kysymään kärsivälliseltä tytöltä, että kerro nyt, mitä minä oikein olen ostanut. Hän kertoi (ei mobiililaajakaistaa, vaan matkapuhelinliittymä, jonka puhelinominaisuutta ei käytetä, ja siihen lisäpalveluna mobiililaajakaista).
Lycka till!
Mt