Minä taas oletan, että ortodoksit, katoliset ja luterilaiset ovat pääsosin samaa mieltä synneistä, olivatpa ne superia tai ihan tavallisia.
Menee taas vähän ekumeenisen keskustelun ja toinen toisemme ymmärtämise pohdinnan puolelle, mutta protestanttiset kirkot eivät käsittääkseni nimeä ns kuolemansyntejä --- vai mitä ovat suomeksi "kardinalsynder" joita on seitsemän? Se ortodoksikaverini selvitti että on jotain juuri kullekin ihmiselle itselleen tyypillistä...yksi on ylpeä, toinen ahne... minä kyllä pystyn hyvin useampaan...nähdäkseni useimmat... toisaalta se Heinimäen kirja oli vähän sinnepäin, hauskasti tosin, mutta on aikaa siitä kun sen luin, enkä tiedä, ovatko katoliset kirkot enää juuri sitä mieltä että yksi synti olisi toista vakavampi.
. Kiirastuleen roomalaiskatoliset uskovat yhä, mutta onko näillä enää linkitystä, en todella tiedä. Tahtoisin kyllä tietää.
Luther taisi ajatella että ihminen lankeaa vakavimpaan syntiin jos hän ei enää luota siihen että Jumala on hyvä.
Tästä taas on Faulhauber (kertokaa kuka se oli jos tiedätte tost noin vaan- löysin vain sitaatin, enkä jaksa nyt kollata wikipediaa) sanonut, että moni on kadottanut uskonsa Jumalaan koska ensin on menettänyt uskonsa ihmisiin. Samoin moni on löytänyt uskonsa siihen, että Jumala on hyvä, kohdattuaan ihmisen, joka on poistanut katkeruuden hänen sydämestään.
Olisiko kristityn kutsumus, kuunnella hiljaa, ymmärtää ja osoittaa rakkautta, kuinka itselle on mahdollista, ja kuinka missäkin tarvitaan?
Muistelen sitä viisasta pappia, joka ei suostunut sanomaan minulle että juu, kyllä Jumala johdattaa, ties mistä syystä. Tästä puhuimme myös, hyvistä teoista, ja hän sanoi, että Kristus tuomiolla tunnistaa omat tekonsa... jäi mielikuva kristitystä kuin rännistä joka päästää Jumalan rakkaden virtaamaan lävitseen kohti sitä joka sien tarpeessa on... silloinhan ei ole merkitystä sillä millainen ränni on ulospäin... ruosteinen ja vino toimii, jos ei ole tukkeessa...
No, alkaa jo näkyä että nukuin huonosti ja kädet turposivat kun viikonlopun tein "puutarhatöitä"..se on hommaa kun terassi sentään on aika pieni ja kasveja on sitten kolmessa kerroksessa, ei, neljässä- viidessä.