Etsitkö ikävöivä vastausta samaan kysymykseen kuin minäkin aluksi sitoutuessani.?
Menetänkö persoonallisuuteni, liudennunko sini-mustaan hartauteen?
No en oikeastaan. Minä en ole viitsinyt kertoa koko juttua, mutta no, jos nyt selittäisi. Tulen tapaamaan monia teistä, ja silloin selittäisin kuitenkin. Kerron tästä aika nopeasti tutustuttaessa jotta ei kenenkään tarvitse pelästyä. Olen vain tuuminut, etten viitsisi valittaa täällä, ja onhan tämä hieman yksityisasiakin. Mutta siis, en valitakaan, selitän vain.
Minulla on epilepsia joka pysyy hieman huonosti tasapainossa, ohimolohko- eli temporaalialkuinen. Se on ollut aina, mutta puhkesi näkyvällä tavalla kun aloin erikoistumisaikana säännöllisesti päivystää. Lopulta sain Grand Mal-.kohtaksen juuri päivystäessäni, ja silloin selvisi diagnoosi. Otatin aamlla itsestäni eeg:n ja neurologi nappasi minut kahviosta mukaansa kun ylikiertäjä oli soittanut ja ilmenteerannut...
Neurologi otti kunnon esitiedot ja selvitti että minun omituiset hetkeni, jolloin olen väsynyt, kalpea, ärtyisä ja huonosti kontaktissa enkä muutenkaan oma itseni ovat olleet temporaalikohtauksia joka nyt vain työperäisesti paheni...kyllä minä tämän jälkeenkin päivystin mutta en sitten enää. Se paheni sitten vielä, 1992 tai jotain puhkesi sivusairaus, aivojen tyvivaltimo menee kiinni (vähän kuin kaulavaltimo migreenissä) ja silloin tulee kans oireita mutta hieman erilaisia. Nämä ovat kytköksissä toisiinsa.
Tämä selittää minun aika monet opintopisteeni ja useat tutkintoni - jos en ole voinut tehdä lääkärintyötä, olen opiskellut silloin. Kun oireet saadaan hallintaan palaan työhön kipin kapin, jotta ammattitaito ei mene. Eräs ratkaisu on osa-aikaisuus, ja sen hyvä puoli on jälleen se että voin myös opiskella, kun siitä tykkään. Nyt on minulla uusi lääkäri joka oli taudin tasapainoon tyytymätön (syystä) ja korjasi lääkityksen ja siitä syystä uskallan ylipäätään mitään uutta, sillä selvästi voin paljon paremmin. Työ sujuu pienellä riskillä - ei potilaille, onneksi erikoisala sopii - vaan minulle siksi että minut täällä tiedetään ja tunnetaan eikä oireita pelätä - potilaat muuten ei pelkääkään, selitän jos he joutuvat näkemään ja ne sanovat poikkeuksetta,että "ai jaa! Mutta sittenhän tohtori ymmärtää!" Se juopa, joka on terveen vahvan ja heikon sairaan välillä umpeutuu ja koen itsekin tämän lähentäneen minua potilaisiin.
Mutta on kristillisiä ympyröitä joissa tämä ei käy mitenkään päinsä, karismaatikoilta palaisi hermo ensimmäisenä kun minä en parane...yksi ihan rauhallinen svenskatalande pappi, muuten ihan ok, katkaisi välit kokonaan...hän kn oli kans varma siitä että Jumala parantaa minut kun vain rukoillaan --- äitini siihen kyllä totesi että rukoiltu on, erinäiset kerrat! Mutta siis, olinkin välillä pitkään hurrien puolella, mutta kun muutin joidenkin jatko-opintojen takia seudulle jolla ei niitä ollut minut kirjattiin suomenkieliselle puolelle taas.
Ärtyisyys auran aikana loukkaa monia, ja kun siihen voi liittyä amnesia eli en mista tapahtnutta, en osaa pyytää anteeksi, lisäksi anteeksipyyntö yleensä sisältää lupauksen että yrittää olla toiste toimimatta samoin ja sitähän en voi luvata.
Mutta tämä on osaltaan tehnyt minusta sen mitä olen. En voi ikinä pitää itseäni ainakaan hyvänä ja onnistneena, sillä se jokin minkä näen ja tiedän itsessäni auran aikana tapahtuvan lähtee minusta ja aivoistani - joskaan ei mielestäni... onhan siinä ero. Mtta jollakin tapaa tämä on tehnyt minulle selväksi sen ettei ihmisestä juuri paljoon ole, ei ainakaan lunastamaan sieluaan TuonelastaOlen yhtä kaikki hyvin selvillä siitä, että monin tavoin minusta ei mitään hyvää lähde - yritettävä tietty on, ja sairas ei vapata minua vastuusta... en taida osata selittää.
Täällä uskoisin voivani olla. Matti Hyrck, joka on sekä teologian tohtori että psykoanalyytikko ja joka ohjasi minun Bonhoeffer-tutkistelujani, no, tuli joskus juteltua mustakin, hyvin vähän kylläkin, mutta tästä, ja hän se minut neuvoi tänne. Hän arveli että tykkäisin olla körttien seurassa ja että körtit kestäisivät minua. Alkuun sanoin että eii tullut kauppoja, minä en mene enää minnekään, mutta mietittyäni aika kauan, ja lopetettani sen B:n parissa, etsiydyin foorumille nyt ensin.
................................
Pitkä, poikkeksellinen sepustus. Mahtuuko sääntöjen raameihin? Toivottavasti. Tämä siis ei ole valittamista eikä valittaen kirjoitettua, ihan vaan tiedoksi... täytyis selittää teille kuitenkin... tämä minua on huolestuttant ja mietityttänyt.