Tämä uskovan alkoholin käyttö tuntuu olevan lähinnä meidän suomalaisten ongelma. Kerran Israelissa käydessäni teimme pyhiinvaellusmatkaa Kaanaaseen (ja jokainenhan muistaa Jeesuksen ihmeteon: vedestä viiniä). Opas kertoi, kuinka suomalaisten kanssa nämä kaanaan vierailut ovat aina vähän hankalia, ja Jeesuksen ihmetekoa joutuu aina alustamaan ja puolustamaan, suomalaisille. Muiden kansalaisten kanssa tätä ongelmaa ei ole. Sitten kun kaanaasta lähtiessä poikettiin yhdessä kaupassa, niin seurakunnan mummot osti koko sallitun viinimääränsä Holylandin Holy Wedding Wine:ia. Tekopyhyttä sanon minä. Samanlailla toikin viini juovuttaa.
Itsekin olen käynyt läpi monenlaisia vaiheita uskonelämäni varrella. Ja Juho A:n mainitsema alkoholiongelma on tuttu ja omakohtaisesti olen kokenut absolutismin myös vakavaksi alkoholiongelmaksi.
On myös totta, että alkoholin nauttiminen saattaa aiheuttaa toisenlaisen ongelman liikakäytön, joka ei sekään ole tervettä.
Mielestäni temen vastaus synnistä oli hyvä. Synti mikä synti! Olen itsekin törmännyt näihin syntilistoihin ja pisteytyksiin. Mutta kyllä Raamatusta Jeeskuksen opetuksista saa sen käsityksen, että synti on aina synti.
Tietysti sitten voi pohtia onko alkoholin nauttiminen syntiä?
Eikä minulla ole viisautta siihen vastata. Mutta jotenkin yritän itse omassa elämässä pitää mielessä kaksi perusasiaa: kohtuullisuus ja toisen ihmisen kunnioittaminen.
Jos omalla juomisellani pahennan toisen kristityn tai alkoholistin tai yleensäkin tavallisen tyypin olemista, on syytä miettiä kannattaako alkoholin nauttiminen tai edes siitä puhuminen heidän seurassaan.
Jos syön liikaa lihon, jos juon liikaa sairastun, jos kuuntelen musiikkia liian usein liian kovalla vaikuttaa se kuulooni, jne.
Vastaus kysymykseen käyttänkö alkoholia? Kyllä tämä körtti käyttää. Tosin en niinkään nauti iltaelämästä, bubeissa käynneistä yms. Saunasiideri saunan päälle kruunaa saunomisen ja hyvä viini hyvän ruuan kanssa on aivan ehdotonta. Kuohuviinilasillinen juhlatilaisuudessa, miksi jättäisin väliin? Lasillinen (tai kaksi) likööriä illanistujaisissa hyvässä seurassa ei tuota ongelmia. Hyvän aterian päätteeksi kahvi konjakilla - ah mikä nautinto. Mutta tuo kaikki samana iltana on itselleni liikaa...
PS. Multa joku körttiläisyyttä tuntematon (tai sitten minua paremmin tuntema) kysyi, että vieläkö herättäjäjuhlilla on olutteltta. Tänä vuonna ainakin multa jäi kyseinen teltta huomaamatta.