Että sait jo adventiksi siivottua perusteellisesti. Myönnän, että käy kateeksi. Itse siivosin meidän makuuhuoneen, mutta ei sillekään vielä ihan joulusiistiä tullut. Tuuletin vain vuodevaatteet ja vaihdoin lakanat.
Surulliset asiat voivat varjostaa joulua, mutta ihan tosi, että niiden kautta voi tulla joulun sanomaan uutta syvyyttä.
Teetkö sienisalaattia omista keräämistäsi sienistä? Minä en tahdo saada kerätyksi ensimmäistäkään sientä. Nuoriso kerää jonkun verran, mutta paistamme ja syömme ne saman tien. Entäpä hyvät perunat, keitetty kuorineen vai kuorittuina, paistettu, voilla höystetty?
Noh, verhot on vielä vaihtamatta, kun keittiöön pitäisi ommella uusi kappa. Kangas on jo ostettuna, ei tarvitse kuin ottaa kone esille.
Itse kerätyistä sienistä teen salaatin, ja höystän sen kastikkeella, johon on aikojen myötä syntynyt just suunmakuinen resepti. Jostain ihmeen syystä sienisalaatti on ollut minun herkkuani lapsesta asti. Rosollia taas en tee, se on ollut minulle aina kohteliaisuusruokaa
eli jos tarjotaan, niin otan kyllä, mutta en pidä siitä juurikaan.
Perunat saisivat olla aika jauhoisia, ja ne keitän kuorittuina. Jos niitä jää (ja ainahan niitä jää
) teen niistä perunasalaatttia, johon laitan pirtsakan kastikkeen.
Kinkun suhteen olen vielä kahden vaiheilla. Voisi olla hauska kokeilla kinkutonta joulua, mutta toisaalta... Jotenkin vain tekisi mieli myllätä omia ruokaperinteitä uuteen kuosiin. Jos en nyt sitä tee, vanhainkodissa on ainakin sitten liian myöhäistä