Olen kerra laittanut jouluksi kokonaisen kalkkunan. Se oli 1970-luvulla, kun perinteitä yritettiinn muuttaa. Ei se huonoa ollut. Kuivahkoa valkoista lihaa. Sen jälkeen on aina ollut kinkku, peuranpaistia, maksapateeta liharuokina. Sitten lohet, lasimestarinsillit,mädit ja laatikot. Rosolli ja haudutettu punakaali, hillosipuleita ja muutaman kerran olen vielä kalamurekkeenkin laittanut. Ruokaa on tahtonut jäädä pilaantumaan, kun väki syö enimmäkseen hapankorppuja ja graavilohta tai joululimppua kinkkusiivuilla sen yhden aatto-aterian jälkeen. Jostain täytyisi osata muustakin luopua kuin kalkkunasta. Sitä meillä syödään paljon leikkeleenä sen vähärasvaisuuden takia.
Rosollin teen helposti "Alligaattorilla". Se on pieniä kuutioita leikkaava näppärä kodinvempain. Käsikäyttöinen.
Kahvileivät meilläkin vähenevät vuosi vuodelta. Tuntuu että tortut ja piparit riittää.
Vielä kun olin työssä, antoivat asiakkaat jouluna suklaarasioita, niitä sitten kahvin ja konjakin kanssa nautittiin. Kun aatonaattoillalla oli saatu siivous, hautausmaakäynti
ja muut valmistelut tehtyä (aatto-aamuna ryntäsivät lapset perheineen jo aamusta
joulunviettoon) keitettiin kahvit, nostettiin jalat sohvapöydälle ja juotiin suklaa-konjakki-kahvit.