Kirjoittaja Aihe: Itsetunnosta...  (Luettu 29847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #90 : 19.06.10 - klo:17:25 »
"On totta luomistyö, tiedän nyt sen
kun kylpyhuoneeseen astelen.
Ja peilin eessä kun kampailen pään.
Niin siihen paikkaan mä tunniksi jään.
Kun luotiin jätkä tää pinnalle maan,
ei malliksi kelvannut Adoniskaan.
Sain myöskin sen, mitä näytä nyt en"...

http://www.youtube.com/watch?v=PhuU2QJp6lo

ps. se on tämä itsetunto kohdallaan… :icon_cool:

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #91 : 20.06.10 - klo:14:56 »
Benkku, olet tarkkasilmäinen mies!  :039:
Tuletko Herättäjäjuhlille?  Voisi olla kiiva nähdä naamakkain,
vaikka minun vanha naamani tuskin mitään iloa tuottaa. Mutta noin muuten.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #92 : 20.06.10 - klo:15:17 »
- - -
Sain myöskin sen, mitä näytä nyt en"...


                           
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #93 : 20.06.10 - klo:22:45 »
Hyvä Benkku  :023:
Pyryharakka

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #94 : 20.06.10 - klo:23:52 »
Benkku, olet tarkkasilmäinen mies!  :039:
Tuletko Herättäjäjuhlille?  Voisi olla kiiva nähdä naamakkain,
vaikka minun vanha naamani tuskin mitään iloa tuottaa. Mutta noin muuten.
Ehkä..ehkä ei…olen yhden kerran ollut ”körttifoorumin” tapaamisessa herättäjäjuhlillla  ja silloinkin minulla oli vähän kiireitä joten  keskustelut ja tutustuminen oli aika ”hyvää päivää” luokkaa.
Mutta kun olemme viestiketjun ”itsetunto” alueela ja nyt kun itsetuntoni on atosfääreissä...
Ei Sinulla eikä kenelläkään muullakaan ihmisellä ole naama vaan kasvot jotka ovat ainut laatuiset(tämä ei sitten ole mielistelyä).
Sillä minä nään melkein joka päivä työssäni hyvin erilaisia kasvoja jopa kuoleen kasvot. Siksi minä en henkilökohtaisesti voi aina ymmärtää sanaa naama,vaikkakin sanoilla on sama merkitys.
Samoin on vanhus, minä mielummin käytän sanaa iäkäs.
Iloa saa aina elämään jos sen vaan oivaltaa, myös terveen itsetunnon, rakastaen itseänsä ja hyväksymällä itsensä sellaisena  kuin Luoja on Sinut luonut.  :icon_cool: 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #95 : 21.06.10 - klo:10:09 »
Ehkä..ehkä ei…olen yhden kerran ollut ”körttifoorumin” tapaamisessa herättäjäjuhlillla  ja silloinkin minulla oli vähän kiireitä joten  keskustelut ja tutustuminen oli aika ”hyvää päivää” luokkaa.
Mutta kun olemme viestiketjun ”itsetunto” alueela ja nyt kun itsetuntoni on atosfääreissä...
Ei Sinulla eikä kenelläkään muullakaan ihmisellä ole naama vaan kasvot jotka ovat ainut laatuiset(tämä ei sitten ole mielistelyä).
Sillä minä nään melkein joka päivä työssäni hyvin erilaisia kasvoja jopa kuoleen kasvot. Siksi minä en henkilökohtaisesti voi aina ymmärtää sanaa naama,vaikkakin sanoilla on sama merkitys.
Samoin on vanhus, minä mielummin käytän sanaa iäkäs.
Iloa saa aina elämään jos sen vaan oivaltaa, myös terveen itsetunnon, rakastaen itseänsä ja hyväksymällä itsensä sellaisena  kuin Luoja on Sinut luonut.  :icon_cool: 

Selitän tämän, kun se on minun keksimäni. Kasvojennäyttö on aivan liian virallinen asultaan. Naaman näyttö on kevyempi ja epävirallisempi. Siksi tämä valinta on tehty ja toivon hartaasti, ettei se loukkaa ketään. Muistan kyllä sinut Leppävaarasta, kun kävit tapaamisessa. Yhtä hyvin tilaisuutta voitaisiin kutsua tapaamiseksi ja se voisi olla onnistuneempi, jos se ei loukkaisi ketään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #96 : 21.06.10 - klo:10:18 »
Muistan kyllä sinut Leppävaarasta, kun kävit tapaamisessa.


Hmm… ja minä kun ajattelin että muistat tai siis tulet aina muistamaan minut paremmin  Leppävaaran jälkeen… enemminkin keskustelualueen johdosta. :icon_wink:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #97 : 21.06.10 - klo:11:37 »

Hmm… ja minä kun ajattelin että muistat tai siis tulet aina muistamaan minut paremmin  Leppävaaran jälkeen… enemminkin keskustelualueen johdosta. :icon_wink:

Enhän vertaillut niitä. Sanoin vain muistavani senkin. Täytyy todeta, että keskustelualue pitää sinut paremmin mielessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #98 : 05.11.10 - klo:15:45 »
http://www.youtube.com/watch?v=ZGPwDTzBEpQ&feature=player_embedded
Kelpaanko minä on monelle nuarelle vaikia kysymys ja seksuaalivähemmistöön jäävälle viälä musertavampi. Moninkertaaset itsemurhaluvut kertoo karua kiältään, kun täytyy kiältää olemisensa ihimisenä.
Jo alakouluaialta muistan erään mua vanahemman poian jota kiusattihin neitimäisen käytöksen takia ja myöhemmin selevisi, että homohan hän olikin.
Saman perheen muut sisarukset kävi kouluja niin palion kun oli haluja ja kykyja, mutta tämä "syntinen" poika kävi ahtahas elinyhteesössään koulua minimin ja on piileskellyt kotonaan "poikkeavana" koko elämänsä eikä ole ittetunnoltaan kyennyt töitäkään tekemähän. Tämä homofobia keskuuressamme oli niin kauhiaa, että minäkin tunnustan pelänneeni tartuntaa, kun tämän pojan kototalon ohitte kuliin.
Omatunto on kolokuttanut monasti, kun on näitä asioota miättinyt siinä ymmärrykses mitä on suatu.

Häntä lyötiin ja laiminlyötiin.
Riittääkö ihmisikä täyttämään astian
joka jätettiin tyhjilleen.
Helena Anhava
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #99 : 05.11.10 - klo:16:38 »
Muistan vielä' kun väittelin tästä kasiysi. Oikeastaan kiinnostavaa, ettei silloin koko kysymystä tullut mieleen liittää koko tutkimukseen. Kaikki muu vastaava kollattiin, sairaudet jotka haastavat itsetuntoa, koulukiusaaminen, yhteisöstä syrjäyttäminen. Tämä oli teema jota ei vain ollut olemassa. Nyt ihmettelen sitä. Kun vielä tuo on ihan tunnettu asia... kaikki "erilaiseksi" syntyminen on nuoruusiässä ankara koettelemus.  Ite tiesin olevani "erilainen" jollain mystisellä tavalla, ja se olisi voinut olla kauhean vaikeaa, mutta minulla oli harvinaisen fiksut vanhemmat. Tietty siksikin, että suurista lapsiparvista ja vanhemmasta päästä, tiesivät ettei "tuo ole tervettä" ja kuitenkin ne erotti mikä "on pelkkää kiukuttelua".  Solti se epäömääräinen syyllisyys sai minut tunnustaman ja tunnustamaan lopulta koko olemassaoloani syntinä.  No puolensa; osasin aikuisena ripin merkityksen taatusti...  mutta kun myöhemminkin olen yrittänyt ripittäytyä siitä että olen epileptikko... se pappi ei kyllä ottanut sillä kertaa sitä vastaan...

No, sairaana tulee jaariteltua... mutta luultavasti tiedän, millaista olisi ollut, jos olisi rakastunut tyttöön. Ja mennyt jotakin 13vee posket helottaen sanomaan että tiedäks äiti,  siis tuo Maija on sitten kummallisen  i-ha-na... se kun oli oikeasti Pekka...  olisi tainnut jäädä kertomatta.  Häpeähän ne murskaa.  Ja mietin tässä yhtenä puhteena maatessani, kuinka jännä on, että meillä on omatunto ja yliminä jota ei oikeastaan kukaan käytä kun se on vain se superego... hahhaa, sopii kyllä analyytikoille minä mietin kun ne teki Bonhoefferista kaistapäätä, mene hiivattiin  senkin super-ego, ja på svenska se oma-tunto on sam-vete. Sam-vete saa haavan, kun rikkoo yhteistä normia, se on oikeastaan  sam-vete joka  kokee häpeää ja över-jag syyllisyyttä...

överjag on se mikä oikeastaan on omatunto-käsitettä vastaava. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #100 : 05.11.10 - klo:16:49 »
Tämä tenppuilee jotenkin oudolla tapaa... lähettää ja ei... no tuli se perille.
Juuri nuoruus on ihmiselon konservatiivisin ja normiriemuisin aika - siitä tulisi kasvaa aikuiseksi.  Nuorihan musertuu, kun on muutoinkin häpeäherkkä, jos yhteisö silloin leimaa ja torjuu, ovat mahdollisuudet jokseenkin menetetyt - silloin kodilta kysytään paljon.  Muistan yhden jokseenkin h(R)aastavan päivä, jolloin oli kolme ensikertalaista, ne on kerrallaan ja peräkkäin aina rankka sessio. Mutta huomasin mielenkiintoisen yhteyden. Jokainen oli ollut koulukiusattu, ja vailla vanhemman tukea siinä mistä kiusattiin.  Ja valitettavasti tuli mieleen, että lost case. Kamala päivä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #101 : 05.11.10 - klo:18:45 »
Omatunto on minusta sikäli huono sana, ettei se ilmaise yhteisten (tai sellaisiksi koettujen) arvojen merkitystä. Samvete tai Conscience viittaavat yhteiseen tietämiseen. Eikö pahan omantunnon viesti ole useimmiten: - Mitä muut tästä sanoisivat? Mitä, jos joku näkisi? Onneksi ei kukaan huomannut!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #102 : 06.11.10 - klo:00:49 »
Omatunto on minusta sikäli huono sana, ettei se ilmaise yhteisten (tai sellaisiksi koettujen) arvojen merkitystä. Samvete tai Conscience viittaavat yhteiseen tietämiseen. Eikö pahan omantunnon viesti ole useimmiten: - Mitä muut tästä sanoisivat? Mitä, jos joku näkisi? Onneksi ei kukaan huomannut!

Olen paljon miettinyt samaa. Sehän on itse asiassa virheellisesti muodostettukin, sillä sam-vete on jo lähempänä con-scientiaa, eli yhteistä tietoa. Mutta toisaalta; eikö juuri siinä tapauksessa käy kuten sanot? Yhteinen tieto tuomitsee tämän, huh jos joku näkisi. Ehkä sana ei sittenkään sisällä niin paljoa kuin se merkitys jonka ihminen sille aivan itse antaa.  Itse asiassa tykästyin noihin kielipelijuttuihin kun yritin käsittää sitä hölynpölyä.  On paljon pohdiskeltavaakin! 

Entä tämä, mitä mietin.  Onkohan tuo "onneksi kukaan ei nähnyt" vähän lähempänä häpeää - mitä tästä olisi naapuritkin sanoneet?  Häpeä katsoo taaksepäin. Syyllisyys katselee eteenpäin: Mitä tästä seuraa. Tietty sekin on mahdollisesti profanisoitunut täysin maalliseksi: Jos jäänkin kiinni...  Jollakin tapaa itselleni tuo on aina kuitenkin ollut Jumalaa koskeva asia, meidän kahden välinen, ja jokin "tuomitse minut, mutta älä hylkää" on joskus ollut niin rankkaa etten ole jaksanut kantaa sitä, vaan mennyt ja tunnustanut. Papille tietty, ja korjannut jos on ollut korjattavissa.  Yhteisöllisyyteen on herkemmin liittynyt häpeä, häpeä esilläolosta, liiasta hölösuisuudesta, porukan normien rikkomisesta, kehnosti menneestä kurssitutkinnosta... niistä minulla on sam-vete, eikä pätkän vertaa syyllisyyttä. Mielenkiintoista ja kummaakin. Riittää mietittävää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #103 : 06.11.10 - klo:10:34 »
Suamalaasten ittetunnolle ja elämänuskolle ei näy löytyvän parannuskeinoja ja haluja. Vuasittain 1400 suamalaasta teköö itsemurhan ja tämä määrä on ollu vakio jo vuasikymmeniä.
Liikenneonnettomuuksista ja -kualemista jaksetahan pitää kiitettävästi hualta lisäämällä valavontaa ja liikennekasvatusta.
Vuasikymmeniä taaksepäin liikentees menehtyi liki sama määrä ihimisiä kuin itsemurhan tehneitä ihmisiä, mutta nykyään on luku saatu reilusti alle 300:n menehtyneen. Autot ja tiästö on suuresti parantunu lukuja, mutta myäs talourelliset menetykset on vaikuttanu, että liikenne on ollu viranomaasten suurennuslasin alla koko ajan. Raha ratkaasoo?

Heille vaan jotka törmäävät elämässään epätoivohon ei tunnu löytyvän ennaltaehkääsevää apua, vaan tänäänkin elämästään luapuu keskimäärin 4 ihimistä. Yhteiskunnalle ja päättäjille ei tunnu merkittevän mitään, kun joka vuasikymmen eroaa elämästä 14 000 keskuurestamme. :icon_sad:
Hywää pyhäinpäivää!
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #104 : 06.11.10 - klo:11:36 »
Tuota kun seurailen, niin kauhean monella on alkoholiongelma ja masennus. Ja kun on yritetty itsehoitoa alkoholilla, ja se taas provosoi masennusta niin siinä se on. Ja humalassa ihminen näyttää menettävän jonkin kyvyn varjella ruumistaan - ei tunne kipua jos viiltelee - ahmaisee myrkyt - painuu avantoon ja mitä hän kulloinkin tekee.  

Usein semmoinen kimppahoito A-klinikka + psyk poliklinikka olisi hyvä, mutta kun se maksaa! Eikä ole varaa!  Rikkaalla valtiolla.  Eikä se aina ole noinkaan. Minä konsultoin niitä työkseni taas aika pitkään.  Moni vain sanoo: Minä vain halusin nukkua. Minä en jaksanut enää. Ja kun ottaa niitä esitietoja, käsittää, miksei. Usein miettii etten minäkään olisi jaksanut.  

Jokaisella tulisi olla kahden viikon sisällä jälkitsekkaus, sillä itsemurhayrityksen uusimisriski on silloin erittäin suuri!!!  Ja kerran se sitten on totta.

On muuten niin, että koko tiimi huokaa helpotuksesta, jos tulee "uskovainen" tai mikä hän kulloinkin on, tai kuinka nimetty, depression tähden  hoitoon --- niiden itsemurhariski on usein olematon. Ei aina... se on  äärettömän syvässä depressiossa tautikuolema, kuin infarkti sepelvaltimotaudissa, ihminen ei kuin enää tiedä mitä tekee,  mutta aina se taustatieto saa henkäisemään helpotuksesta, vakaumuksellisen ateistinkin.  Ja näitä on aina helppoa hoitaa.  Ja erikoista on se että ne kuin haistaa että tälle legurille voi aloittaa teemasta. Me usein ja tietenkin aivan aina potilaan aloitteesta alamme  tyrmistyttävän usein siitä, onko syntiä olla näin epätoivoinen...

mistähän ne tietää?  Minulla ei ole siis mitään ristiriipuksia, kun ketjut aina katkeaa ja ne häviää jonnekin. Ne eivät ole aloittaneet siitä päästä muille...  tai tuosta en voi olla satavarma. Mutta siitä minä jatkan, enkä torppaa ja käske papin pakeille. Potilas aloitti siitä. Me puhumme siitä, ja niin pitkään kuin hän tahtoo. Totta kai muustakin. Muta jos hän aloittaa näin, näillä mentiin.     Leena kuuntelee... sitä varten Leena siinä on...

« Viimeksi muokattu: 06.11.10 - klo:11:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.