Kirjoittaja Aihe: Itsetunnosta...  (Luettu 29845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #30 : 10.06.10 - klo:09:53 »
Niinhän se on, mutta hirveän ikävä, huomaan.  En vielä ole oikeastaan ollut järin kadehtivainen mutta nyt minä kadehdin  :026: niin että tukehdun. Ja se oli vielä hyvä ihminenkin. Ja rohkea. Ja. en viitsi jatkaa.

"en viitsi jatkaa. "

 :icon_sad:  Jatka pliis!   :icon_smile:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #31 : 10.06.10 - klo:10:06 »
Aivan, ei tarvitse ryhtyä kynnysmatoksi ihmissuhteissa tai työpaikalla. Luonnonvoimien edessä olemme aika pieniä matosia.

Ihmisillä on sellainen paha taipumus, että ne rupeavat kyllä heti tallomaan jos huomaavat jonkun olevan tallottavissa. Jostain syystä se vaan on niin.


Mutta syvällisemminkin aiheesta, niin kun olen liikkunut eri elämänalueilla ja tehnyt jos jonkinlaista niin olen tutustunut monenlaisiin ihmispiireihin ja ympyröihin. Pidän itseäni siitä onnellisena että olen nähnyt ja kokeillut monenlaista niin on siinä vähän elämänpiirikin avartunut; -ahaa, tuollaistakin voi olla...


Sellaisen asian olen pannut merkille että riippumatta uskonnollisuudesta ja elämänpiiristä missä liikutaan, lähes kaikilla ihmisillä näyttää olevan jonkinlaisia itsetunto-ongelmia. Tämä nyt menee vähän Leenan alaksi ja hän voi sanoa meneekö otaksuntani aivan metsään. Nimittäin jos liikun varakkaampien ja koulutetumpien ihmisten ympyröissä, huomaan hyvin pian siellä läpikuultavan tietynlaisen ylimielisyyden ja väheksynnän "huonommin onnistuneita" kohtaan. Ihminen määritetään hänen saavutuksiensa/omaisuutensa perusteella joko meidän porukkaan sopivaksi tai ei-sopivaksi eli "meidän tasoiseksemme".

Jos taas menen kouluttamattomampien joukkoon sekä niiden joilla ei ole mutta ovat aina tottuneet itse tekemään käsillään ja saamaan aikaan ja pistämään käden likaiseenkin paikkaan kursailematta jos tilanne sitä vaatii, siellä hyvin pian kohtaa väheksynnän koulutettuja ja "rikkaita" kohtaan jotka "eivät osaa itse tehdä muuta kuin hienostella ja teettää toisilla" eli jotka "eivät tee koskaan itse mitään".

Harrastin kilpailua eräässä harrastuksessa ja menestyinkin ihan mukavasti. Tuossa elämänpiirissä ihminen määriteltiin niitten taitojen perusteella ja koska taidot olivat sellaiselta elämänalueelta joita hyvin monet harrastivat jossain määrin, monet tervehtivät vain niitä jotka olivat ns. "meidän tasoisia".

Sitten olen huomannut että ihminen voidaan hyvin nopeasti luokitella "tyhmäksi", jos ei omaa tietoja joltain elämän alueelta. Esim. maanviljelijöiden ringissä kaupunkilainen on auttamattoman "tyhmä" kun ei edes ymmärrä mikä salaoja on eikä osaa lypsää lehmää ja esittää muutenkin "tyhmiä kysymyksiä". Kaupunkilaiset pitävät maalaisia "sivistymättöminä moukkina",  jne. jne.  listaa voisi jatkaa loputtomiin...


IHmisellä näyttää siis olevan kova tarve tulla hyväksytyksi ja arvostetuksi ja ehkä siksi hän määrittää itseään (ja muita) jonkin henkilökohtaisen osaamisen tai saavutuksen mukaan. Johtuuko se kaikki lopulta siitä että on heikko itsetunto vai kertooko se, että elämme sairaassa yhteiskunnassa jossa ihminen mitataan saavutuksiensa perusteella?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #32 : 10.06.10 - klo:10:59 »
 :023: Hyvä kirjoitus, Jampe!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #33 : 10.06.10 - klo:12:11 »
Ihmisellä näyttää siis olevan kova tarve tulla hyväksytyksi ja arvostetuksi ja ehkä siksi hän määrittää itseään (ja muita) jonkin henkilökohtaisen osaamisen tai saavutuksen mukaan. Johtuuko se kaikki lopulta siitä että on heikko itsetunto vai kertooko se, että elämme sairaassa yhteiskunnassa jossa ihminen mitataan saavutuksiensa perusteella?

Oman aseman saaminen nykyisessä "kilpailu" yhteiskunnassamme vaatii ihmiseltä suunnattomia voimavaroja.
Väitän että tämänpäivän jokaisella ihmisellä on hieman heikko itsetunto ja se on tervettä ja jos taas ihminen kuvittelee että hänellä on hyvä itsetunto. Niin epäilen että onko silloin kaikki persoonan itsetunnon asiat sellaisella tasolla kuin itsetunnon pitäisi olla.
Suorituspaineet ovat kovat nykymaailmassa, oli sitten talonpoika, kuppari tai pappi.

ps. itseluottamus on sitten eri asia ja eri käsite kuin itsetunto.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #34 : 10.06.10 - klo:12:25 »
En jaksa lukea koko ketjua, mutta minulla olisi ratkaisu tähän itsetunto-ongelmaan.
Laiska... hmm hieman ylimielinen Jampe, oletko :icon_wink:

Lainaus
Nimittäin aivan oikein luteriaisuudessa ja körttiläisyydessäkin puhutaan että ihminen on maan matonen. Mutta vain suhteessa hengellisiin asioihin ja saavutuksiin!  Tämä ero on mielestäni tärkeä ero ainakin ihmisen mielenterveyden kannalta. Voin olla vaikka kuinka hyvä esim. työssäni, tai voin tietää jostain asiasta enemmän kuin kukaan, tai voin olla aikaansaava, ahkera ym. ym.  Mutta HENGELLISISSÄ asioissa olen , kuten Juhani sanoo;- pelkkä paska!
Tämän suhteen olen samaa mieltä kanssasi.

Tietenkin on syytä olla maallisissa asioissakin nöyrä, muttei liian nöyrä!  Sanoisinko nöyrähkö!
Ei siis tarvitse välttämättä sekoittaa itsetuntoa loassa rypemiseen kunhan ymmärtää että se puhe maan matosista tarkoittaa 90%:sti saavutuksiamme hengelliseltä kannalta katsottuna.  Jos alkaa mieltää itsensä persoonanakin matoseksi, niin sitten on jo syytä korjata ajatuksiaan.

Aivan, hyvää päivän jatkoa.

 :icon_cool:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #35 : 10.06.10 - klo:19:08 »
Minäkin luin Jampen tekstin turhan laiskasti, mtta kyllä tuon vertainen pitäisi jaksaa. Olen vain omalaatuisesti väsyksissä, enkä ihan kokonaan malta pysyä poissa täältä kuitenkaan. Noin se osapuilleen menee. Jos ja kun lähtee vertailemaan niin ainahan siis joku löytyy jolla on se uudempi bemari.  Vapaa, ja todella vapaa on, joka ei vertaile ollenkaan.  

Itsetunnon ollessa kehissä olisi kai hyvä jos ihmisellä olisi sisällään kuin peili joka näyttäisi hänet jokseenkin sellaisena kuin hän on -- muuten seuraa pahat -- mutta lämmin peili jos sellaisia nyt on...varovasti sanoen peilin pitelijänä joku joka hyväksyy niin että  :026: :026: :026:  jopa riippumatta siitä mitä näkyy - jos näkyy hirveitä niin opastaa kuinka korjataan - ei sis äänetön peili --  ja niin, että sekä peili että pitelijä olisivat ihmisen omia ominaisuuksia tai mielen toimintoja.  

Oma, ja surkeasti psykologiassa tutkittu juttunsahan on transsendenssi tässä, eli voisi kai sanoa niin että jos kerran Jumala pitää Leenasta ihan yhtä paljon kuin Dietrichistä, niin Leenan ei ole mitään aihetta  :068: :068: ainakaan itseään, ei kieltää Dietrichin arvoa eikä tärskäyttää Jumalaa muussiksi.
« Viimeksi muokattu: 10.06.10 - klo:19:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #36 : 10.06.10 - klo:19:15 »
"en viitsi jatkaa. "

 :icon_sad:  Jatka pliis!   :icon_smile:

Varo hyvä ihminen, et tiedä mitä pyysit!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #37 : 10.06.10 - klo:20:49 »
Minulle ei uudempi bemari kiinnosta... vaan die Mercedes.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #38 : 10.06.10 - klo:21:11 »
ien voimien suojassa".
Varo hyvä ihminen, et tiedä mitä pyysit!
No pientähän se tietysti, että oli mestaripianisti, soitti Mozartin sonaatteja jo kymmenvuotiaana, väitteli 22-votiaana kirkon olemuksesta, varsin peritunnustuskirjallinen ops, 24-vuotiaana veivasi Heideggerista dosentuurikirjoituksen jota vieläkin yritetään ymmärtää. Siis, että viisaan tuntuista on teksti, mutta kuinkahan tavallisella älyllä varustettu tästä repii mitään...Akt und Sein! Jos joskus haluaa rypeä itsesäälissä, niin hyvä. Akt nd Sein esille. Ja oli vuotta liian nuori saadakseen pappisvihkimyksen niin ei oikein tiedetty minne tuollainen otus sijoitettaisiin, niin lähettivät varuilta mahdollisimman kauas eli USA:n Theological Seminaryyn. Oli jo siinä vaiheessa kolunnut puolen maailmaa, puhui viittä kieltä sujuvasti ja treffit oli Gandhin kanssakin jo tehtynä, jäivät toteutumatta kun natseista oli tietty haitta. Tällainen ylinuori närväpää kaiken osaava kosmopoliitti vähän joitakuita hatuttikin. Mutta hän oli ennen muuta h-i-l-j-a-i-n-e-n ihminen, sillä isä Bonhoeffer kasvatti pesueensa niin että jokaisesta turhasta sanasta piti sinun tekemän tili isän kammarissa iltapuhteella, eikä siinä taidettu vitsaa säästää vaikka kuinka kehutaan lämminhenkiseksi kasvatusta - on uudessa Bethgessä jo lisäilyjä ja asioita selitelläänkin. Ja se mies - se osasi kirjoittaa. Se osasi ajatella!  Käätää Schöpfung und Fall suomen kielelle - siinä olisi kulttuuriteko vailla vertaa. Sen teen jos en pysty ensi syksynä kutistamaan tai opettamaan.

Aina löytyy pianisteja, runoilijoita, teologeja ja filosofeja vailla äärtä ja laitaa. Ei se tässä ole juttu. Hän oli ymmärtänyt, niin näyttää, jotakin kristittynä elämisestä - että Kristus on elämän "perimmäinen realiteetti" siinä vähän Freud-shampoolla kuurattu psykiatri nieli ennenkuin meni alas, kyllä...mutta hänellä oli kyky opettaa, ja niin että kun ajatukset kypsyvät, niitä ymmärtää. Ja ääreestäns nöyrä ihminen, jolla oli kykyä kestää jaksottaiset masennuspuuskansa, ja jokin ihan selvä taito asettaa toiset itsensä edelle.  Ja taju siitä että kaikki koskee tätä elämää. Ja urheus perustaa koko Tunnustuskirkko...Finkenwalde...maanalainen opetus sittemmin.

Ja hän halusi elää!  Ja kun pakosuunnitelma on laadittu - kaikki on selvää - hän laskee päiviä, tunteja, melkein jo minuuutteja - jok pääsee ujuttautumaan vierelle ja kuiskaa: Veljenne Klaus pidätettiin. He hirttivät herra Majuri von Hasen aamulla - enon!  Siis - jotakin uutta on tullut ilmi -- koko perhe on vaarassa. Ei mitään pakenemisia sinlle, Dietrich Bonhoeffer - sinä jäät taistelemaan tähän lohduttomaan loukkoon, keskitysleirejä ankeampaan...ja siellä on kirjoitettu "Hyvien voimien suojassa".  Kunnes hän katoaa - ja jokainen tietää, mitä se merkitsee. Ja viimeinen ihana päivä tuo jo toivon - kunnes hän pitää jumalanpalvelusta vankien pyynnöstä - niin, voiko niin tehdä, kun joukossa on ateistikin? Kas - hän tulee itse pyytämään, että jos pastori sentään... ja sitten panttivangit pyytävät samaa... ovi riuhtaistaan auki: Vanki Bonhoeffer, valmistautukaa seuraamaan! Kuulustelut - viimeinen yö - sateentihkuinen Flossenburgin keskitysleiri. Ja rukoileva mies... vielä kerran hän pysähtyy tiellään hirttolavalle,, vielä jotakin asiaa on Jumalalle. Kristittynä eläminen kysyy joskus urheutta - ei - aina. Ei pullistelua, vaan hiljaista, päättäväistä, toiset etusijalle asettavaa päättäväisyyttä. Siinä ei ole aikaakaan ajatella itseään.

Minä kadehdin sitä nöyryyttä, joka kykenee tuohon kaikkeen, sillä sitä hän oli jos mitä --- pienellä paikalla jos kuka. Jos lukee niitä viimeisiä runoja, ja sitä epätoivoa ja siitä lohdutuksen löytämistä, sen kyllä näkee.

Tiedän ettei Jumalalla ole kaksosia - identtisiä ainakaan - vain vähän hajanainen sisarusparvi. Mutta tuossa oli jotakin josta en pääse irti loppuelämässäni. Ehkä en edes tahdo. Olla edes vähän sinnepäin - sitä minä kitisen, milloin en uhkaa että ellei, niin minäminäminä  :068: :068: :068:

Jaa jaa...mutta kysyivät... :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #39 : 10.06.10 - klo:21:25 »
ien voimien suojassa".No pientähän se tietysti, että oli mestaripianisti, soitti Mozartin sonaatteja jo kymmenvuotiaana, väitteli ...
Jaa jaa...mutta kysyivät... :-\

 :015:


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #40 : 10.06.10 - klo:23:08 »
:015:


Mutta tämähän on suurenmoista.
Riippuvuutta aiheuttavien nukahtamislääkkeiden kuten alkoholinkin käyttö kun on niin turhaan nousussa. Sekakäytöstä nyt puhumattakaan. Nyt sai muuan herra B. ilmaiset unet.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #41 : 10.06.10 - klo:23:27 »
Riippuvuutta aiheuttavien nukahtamislääkkeiden kuten alkoholinkin käyttö kun on niin turhaan nousussa. Sekakäytöstä nyt puhumattakaan. Nyt sai muuan herra B. ilmaiset unet.

En ole herra, mutta en ole myöskään narri. Eikä ole elämänkaareni aika ollut ostettuja eikä ilmaisia unia, vaan kaikki  on ollut Hänen armostaan. Välillä ne ovat kyllä jääneet lyhyeiksi, omasta tyhmyydestä johtuen  :icon_cool:

ps. joten hieman asennetta  :icon_wink: sillä kaikki ihmiset eivät addikteja päihteiden suhteen.
« Viimeksi muokattu: 10.06.10 - klo:23:36 kirjoittanut Benkku »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #42 : 11.06.10 - klo:08:46 »
sillä kaikki ihmiset eivät addikteja päihteiden suhteen.
No - kuka niin väittää?  Täällä vain riemuitsin siitä että edes yksi nukkuu ilman, kn joku jo kuorsasi ---  vai kirjoitinko muka jotain muuta? :003:
« Viimeksi muokattu: 11.06.10 - klo:09:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #43 : 11.06.10 - klo:09:26 »
Luulen, ettei itsearvioinnin peili kokonaan ole ihmisen sisäinen ominaisuus kun nyt kimpassa ollaan. Se ei ole siellä koskaan.

Jossain määrin on ristiriitaista, jos käyttäytyy täällä kuin  kuin aggressiivinen paviaani ja tulee sitten vikisemään että minähän vain olin oma itseni -- miksi minun ei anneta olla oma itseni!  Ja ainahan joku rientää vedet silmistä kierien taputtelemaan että saat, saathan sinä, tottahan sitä saa oma itsensä olla - mutta meneeköhän nyt vähän käsitteet sekaisin. Olla oma itsensä siis on yhtä kuin käyttäytyä miten juuri minua huvittaa? Jos minua keksii v-uttaa, niin sitten minun kuluu v-uilla, muutenhan en "olisi oma itseni"?  Ei, nyt on kyllä käsitetty jotain vähän pieleen.

Ihminen joka "oli oma itsensä", no, Stalin, Hitler, punakhmerien johtaja - ylipäätään kansanmurhien johtajat, jokainenhan vain oli oma itsensä. Kaveri joka pieksee nakkikioskilla jokaisen jonottajan joka on siinä nakkejaan vailla ennen häntä --- kas, täytyyhän saada olla oma itsensä!  Ei tässä kynnysmatoiksi kuulkaas ruveta! Mitä te täällä minun tielläni teette?

Missä kulkee raja sille, että "on oma itsensä" tai "on pelkkä kynnysmatto"?

Ja hyvä. Saahan sitä elää kuin elukka pellossa.  Mutta miksi sitten itkeä volista, että kun ei minusta kukaan tykkää? Ei hyväksytä, ei ymmärretä... mutta niin -- oikeestaan sillai --- viis minä ihmisistä --- paitsi milloin satun tarvitsemaan niitä joko ihailemaan itseäni, purkaakseni pahaa sisuani tai tyydyttämään muita tarpeitani.

Herttainen lähtökohta. Mutta ei olla kynnysmattoja, ei. Se nyt vähintään on selvää. Ja toisten on tässä peräännyttävä.  Miten olisi jokin unohdettu "elää ja edes vähän antaa toisten olla rauhassa, ennen kuin lahtaan ne?"
« Viimeksi muokattu: 11.06.10 - klo:09:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #44 : 11.06.10 - klo:09:53 »
No - kuka niin väittää?  Täällä vain riemuitsin siitä että edes yksi nukkuu ilman, kn joku jo kuorsasi ---  vai kirjoitinko muka jotain muuta? :003:

Ehkä minulla on sitten lukihäiriö. Täytty ilmeisesti tehdä itselleini lukuharjoituksia.

Toiseksi viestiketjun aiheena taisi olla itsetunto, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.
Joten "kaunis irvistyksesi" ei kyllä minun itsetuntooni, vaikuta mihinkään suuntaan.
 :icon_cool: