Kirjoittaja Aihe: Itsetunnosta...  (Luettu 29849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Katar

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Itsetunnosta...
« : 04.10.07 - klo:16:53 »
Joku sanoi kerran että körttiläinen itsetunto on todella huono.
Pikkusiskonikin on ihmetellyt kun virsissä veisataan kokoajan kuinka ihminen on kurja syntinen, huono ja paha, mutta toisaalta pitäisi uskoa itseensä ja omata hyvä itsetunto että pärjää maailmassa. Oon aikoinaan rypenyt tosi kovassa synnintunnossa ja tunsin itseni todelliseksi maan matoseksi kauan. Nykyään yritän uskoa ja luottaa itseeni, pitää itseäni enemmän arvossa, tykätä itsestäni. Eikö Jumalakin meitä rakasta ja Hän on luonut meidät joten miten voisimmekaan olla jotain kauhean ala-arvoista?

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Itsetunnosta...
« Vastaus #1 : 04.10.07 - klo:17:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Katar"
Nykyään yritän uskoa ja luottaa itseeni, pitää itseäni enemmän arvossa, tykätä itsestäni. Eikö Jumalakin meitä rakasta ja Hän on luonut meidät joten miten voisimmekaan olla jotain kauhean ala-arvoista?


En nyt suoralta kädeltä osaa ottaa kantaa miten suoraan itsetunto liittyy körttiläisyyteen - minusta reaalisen heikkoutensa näkeminen on oikeastaan aika vapauttavaa, ei niinkään syyllistävää. Mutta noin yleisellä tasolla: ollaan tosiaan Jumalan luomia, ja sitten olemme vielä itse luoneet nämä olosuhteet tänne maapallolle: joukkotuhoaseet, nälän, sodat, sorron, mielivallan ja tietämättömyyden. Joka päivä tässä ihmisen maailmassa on hätkähdyttävän moraalisen romahduksen päivä. Jumalan kuvia olivat myös Hitler, Stalin ja Mao. Armoa minussa tässä tarvitaan, ei itsestäänselvää palkkiota hyvästä päivätyöstä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Itsetunnosta...
« Vastaus #2 : 04.10.07 - klo:17:42 »
Körttiläinen 'maan mato' -raadollisuus on ehkä liian särmikkäästi ilmaistua itsetuntemusta, mutta ei välttämättä itsesääliä. On kai siinä omanarvontuntoakin, kun muistaa Jumalan rakastavan tällaistakin. Siitä se ihmisen arvo rakentuu.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Itsetunnosta...
« Vastaus #3 : 04.10.07 - klo:17:45 »
Sanotaanhan yhessä siionin virressä että "anna selkeä itseni tunto". Eli mää näkisin sen sillai että körttiläisyys ei käske omaamaan huonoa itsetuntoa vaan että huono itsetunto ei körttipiireissä ole rikos.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Re: Itsetunnosta...
« Vastaus #4 : 21.10.07 - klo:09:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Katar"
Joku sanoi kerran että körttiläinen itsetunto on todella huono.
Pikkusiskonikin on ihmetellyt kun virsissä veisataan kokoajan kuinka ihminen on kurja syntinen, huono ja paha, mutta toisaalta pitäisi uskoa itseensä ja omata hyvä itsetunto että pärjää maailmassa. Oon aikoinaan rypenyt tosi kovassa synnintunnossa ja tunsin itseni todelliseksi maan matoseksi kauan. Nykyään yritän uskoa ja luottaa itseeni, pitää itseäni enemmän arvossa, tykätä itsestäni. Eikö Jumalakin meitä rakasta ja Hän on luonut meidät joten miten voisimmekaan olla jotain kauhean ala-arvoista?




Lainaus käyttäjältä: "eliza"
Sanotaanhan yhessä siionin virressä että "anna selkeä itseni tunto". Eli mää näkisin sen sillai että körttiläisyys ei käske omaamaan huonoa itsetuntoa vaan että huono itsetunto ei körttipiireissä ole rikos.?


Mitä noi Körttimummot horisee??

Siis musta on tosi kiva kun löytyi tää painotus huonoksi ja pieneksi tulemisesta täältä körttifoorumista.
Jotenkin niin olen aina tajunnut asian olevan, mutta lestadiolais ja muissa piireissä pyörineenä on tullut vastaan sellaista opetusta, että me oikein uskomassa ja muut ei, sitä on yllättävän monessa eri kristillisessä piiripienipyöriiporukassa.

Minusta on levollista tulla pieneksi ja huonoksi Herran armon alle.
Se vaatii kylläkin hyvää itsetuntuo ja vaatimattomuutta ja muita hyveitä.
Kuitenkin siitä kumpuaa kivasti lähimmäisten rakastaminen oikealta tasolta ja Jumalan  armo tulee suureksi ja Jumala saa enempi tilaa.
Silleen enempi tilaa, kun tuntuu että jotkut huutaa ja pomppii ja yrittää Jumalaa tekemään kaikenlaista, vaikka sillä tavalla he juuri eivät saa tekemään Jumalaa mitään.
Kun tulee pieniksi, niin Jumala saa tilaa ja hän vaikuttaa eikä oma itse.

Pooh taas menee liian vaikeaksi pähkäilyksi aamutuimaan.

Mutta pieneksi ja huonoksi tuleminen ja sen tunnustaminen omalla kohdallaan vaatii kyllä hyvän itsetunnon. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Itsetunnosta...
« Vastaus #5 : 21.10.07 - klo:12:23 »
Mitä olen nyt puolen vuosisadan ajan saanut huomata, niin useimpien körttiläisten eli heränneiden ( eli meidän ainakin jossain määrin havahtuneiden ) itsetunto on hyvä. Heränneiden nöyryys on tietoista nöyryyttä, rehellistä realismia.... Sinä voit ( minä myös ) tehdä vain sen minkä sinä voit tehdä, eikä se nyt mahdottomasti ole, sinänsä... Idea on siinä, että joskus tai usein pienessä on suurta, sittenkin. Pieniähän me olemme, mutta onneksi edes toisinaan myös pontevia. Pieniä ja pontevia.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Itsetunnosta...
« Vastaus #6 : 21.10.07 - klo:13:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Mitä olen nyt puolen vuosisadan ajan saanut huomata, niin useimpien körttiläisten eli heränneiden ( eli meidän ainakin jossain määrin havahtuneiden ) itsetunto on hyvä. Heränneiden nöyryys on tietoista nöyryyttä, rehellistä realismia.... Sinä voit ( minä myös ) tehdä vain sen minkä sinä voit tehdä, eikä se nyt mahdottomasti ole, sinänsä... Idea on siinä, että joskus tai usein pienessä on suurta, sittenkin. Pieniähän me olemme, mutta onneksi edes toisinaan myös pontevia. Pieniä ja pontevia.

Näinpä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Itsetunnosta...
« Vastaus #7 : 21.10.07 - klo:23:56 »
Kun tehdään jako lutherilaisittain niin ihmisen on niin p..........n olematonta suhteessa pelastuksen asioihin. Mutta ihminen kädet hihan suut yhteen käärittyinä hän tekee rakkauden töitä sukulaisilleen, omaisilleen, ystävilleen tai jopa vihulaisilleekin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #8 : 01.04.10 - klo:22:40 »
Joku sanoi kerran että körttiläinen itsetunto on todella huono.
En nyt suoralta kädeltä osaa ottaa kantaa miten suoraan itsetunto liittyy körttiläisyyteen - minusta reaalisen heikkoutensa näkeminen on oikeastaan aika vapauttavaa, ei niinkään syyllistävää. Mutta noin yleisellä tasolla: ollaan tosiaan Jumalan luomia, ja sitten olemme vielä itse luoneet nämä olosuhteet tänne maapallolle: joukkotuhoaseet, nälän, sodat, sorron, mielivallan ja tietämättömyyden.
Körttiläinen 'maan mato' -raadollisuus on ehkä liian särmikkäästi ilmaistua itsetuntemusta, mutta ei välttämättä itsesääliä. On kai siinä omanarvontuntoakin, kun muistaa Jumalan rakastavan tällaistakin. Siitä se ihmisen arvo rakentuu.
Sanotaanhan yhessä siionin virressä että "anna selkeä itseni tunto". Eli mää näkisin sen sillai että körttiläisyys ei käske omaamaan huonoa itsetuntoa vaan että huono itsetunto ei körttipiireissä ole rikos.

Paljonko sitten mahtaa olla omalla luonteellani tekemistä sen kanssa, että olen körtti tai 'olen kotona' jossain muussa (uskonnollisessa) yhteisössä.. :eusa_think:  Vai viihdynkö siellä, missä on helpoin hengittää ja mistä minua ei (kenties) savusteta ulos?
« Viimeksi muokattu: 01.04.10 - klo:22:44 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #9 : 02.04.10 - klo:00:17 »
Paljonko sitten mahtaa olla omalla luonteellani tekemistä sen kanssa, että olen körtti tai 'olen kotona' jossain muussa (uskonnollisessa) yhteisössä.. :eusa_think:  Vai viihdynkö siellä, missä on helpoin hengittää ja mistä minua ei (kenties) savusteta ulos?

Vastasit itse. Kuten minäkin viihdyt siellä, missä on helpoin hengittää jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #10 : 02.04.10 - klo:07:09 »
Joku sanoi kerran että körttiläinen itsetunto on todella huono.
Pikkusiskonikin on ihmetellyt kun virsissä veisataan kokoajan kuinka ihminen on kurja syntinen, huono ja paha, mutta toisaalta pitäisi uskoa itseensä ja omata hyvä itsetunto että pärjää maailmassa. Oon aikoinaan rypenyt tosi kovassa synnintunnossa ja tunsin itseni todelliseksi maan matoseksi kauan. Nykyään yritän uskoa ja luottaa itseeni, pitää itseäni enemmän arvossa, tykätä itsestäni. Eikö Jumalakin meitä rakasta ja Hän on luonut meidät joten miten voisimmekaan olla jotain kauhean ala-arvoista?
tervettä itsetuntoa tarvitaan, eli niin ettei polje muita. itsekin ehkä muinoin koin itseni maan matoseksi monessa asiassa mutta hiljalleen jotenkin oppi näkemään itsessäänkin arvoa. kukas sen kissan hännän ostaa, ellei kissa itse?

mutta kuten nuorimies Viisveisaaja ja muutkin kommentoivat, niin körttiläisyydessä moni kokee, ettei tarvi "suorittaa" uskoaan muiden ihmisten mieliksi. itse lisäisin, että rakastava Jumala tietää mitä on luonut, joten hänen edessään ei tarvitse näytellä mitään, vaikka toki synnin tumeluksessa luotu aina muuttuu. ja ei voisikaan, koska Hän kuitenkin tietää ja näkee kaiken.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #11 : 03.04.10 - klo:08:34 »
Sanotaanhan yhessä siionin virressä että "anna selkeä itseni tunto". Eli mää näkisin sen sillai että körttiläisyys ei käske omaamaan huonoa itsetuntoa vaan että huono itsetunto ei körttipiireissä ole rikos.
Mietin näitä pitkään ennen kuin vastasin...eikö tuo tarkoita kuitenkin että selkeä itseni tuntemus, realistinen käsitys itsestä, ja tässä yhteydessä Jumalan edessä. En taida vielä vastatakaan enempää, pitää ajatella. Sen verran olen ajatellut että en tiedä, voiko uskon harjoittamisen tapa vaikuttaa itsetuntoon ihan noin suoraan, en ole varma, mahdollisesti ja silloin juttu ei ole enää harmiton...sen kyllä tiedän, että oli vähän romahduttavaa kun piti olla joku pelastusvarmuus pelastumisen merkkinä eikä ollut.  Tuskin se nyt itsetuntoa kokonaan vei, pelotti kyllä.
Täällä on pakko ajatella, ja täältä saa ajatuksia. Jos ei synny omaa tekstiä, niin tämä on hyvä doping siihen. Kun vain viitsisi sitten häipyä kans.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #12 : 03.04.10 - klo:10:34 »
"anna selkeä itseni tunto" on paljon parempi minulle, kuin minua aina kolhiva adventtivirren jae  "nöyryyttä hiljaisuutta Jumala rakastaa, ei kestä kopeutta ylpeitä vastustaa." Siinä jään aina osattomaksi. Minkä sille voi jos ego on kehoa kookkaampi, vaikka keho on ylipainoinen.
Itse päivän aiheeseen itsetuntoon. Jos jollain on pula, niin minulla on ylimääräistä kyllä jaettavaksi ainakin lasteni mielestä ja sieltähän totuus aina tulee.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #13 : 03.04.10 - klo:10:50 »
Tässä sinulle samanmoinen! Olen ikäni saanut kuulla "vahvasta itsetunnosta". Olisi pitänyt päästä sinne USA:han., siellä se ei ole synti vaan hyve jota jokapaikassa peräänkuulutetaan.

Ilahduin kun toisesta ketjusta luin että Jaakobin kirjekin olisi voinut jäädä pois. Se minua eniten kielensynneistä piiskaa.
Suomalaisen pitäisi olla niin nöyrä ja hiljainen että ihan! Kuitenkin aina ihaillaan eloisia etelämaalaisia. Kyllä italialaiset puhua pulputtavat vaikka ovat kulturellejä ihmisiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetunnosta...
« Vastaus #14 : 03.04.10 - klo:11:35 »
Ilahduin kun toisesta ketjusta luin että Jaakobin kirjekin olisi voinut jäädä pois. Se minua eniten kielensynneistä piiskaa.
Suomalaisen pitäisi olla niin nöyrä ja hiljainen että ihan! Kuitenkin aina ihaillaan eloisia etelämaalaisia. Kyllä italialaiset puhua pulputtavat vaikka ovat kulturellejä ihmisiä.

Ai se kielen synti -juttu on siellä. Itsetuntoni kohoaisi monta senttiä jos oppisin muistamaan mitä on missäkin. Oli hyvä kun se sinne jäi.  Ei kaiken ääneensanomista tarvita. Kinkkinen kohta itselleni.  Mutta onko itsetunto sitten siitä riippuvainen että saa sanoa viimeisen sanan, vaikka miten ilkeästi? Ei voi olla, silloin ei ole enää puhe ainakaan terveestä itsetunnosta - enkä nyt tarkoita teitä tässä.  Taidan tarkoittaa itseäni. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.