Kirjoittaja Aihe: Eläimet 8  (Luettu 33883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #30 : 26.08.15 - klo:11:36 »
   Villin ja kesyn raja on häilyvä. Elämää pitää vaalia ja kunnioittaa.

On se, ja periaate on että eläintä ei oteta luonnosta eikä niitä saa, myyrä muistutti mieleen kun haikailin Oswald Oravan kohtaa. Mutta esimerkiksi juuri siilejä ruokitaan koska niiden ateriansaanti saattaa olla erittäin vaikea haaste, mutta siinä ajatuksen pitäisi olla "lihota ja anna mennä".

Samoin tämä on syy miksi suositetaan horrostuspesänikkarointia, mutta siilit itse priorisoivat siiliperäiset, ja ne ovat hyvin eteviä rakentajina.

Ne osaavat itse tehdä pesän, joka on hieman maanpinnan yläpuolella kuitenkin piiloonjääden. Se on myös erittäin etevästi tiivistetty ja pehmustettu miellyttäväksi.

Juuri tässä nämä loppukesällä syntyvät poikaset ovat suuressa vaarassa. Itse pesänrakennus on niillä perittyä tietona. Mutta jo soveliaat paikan etsiskely vie voimia ja ne päätyvät useasti väsäämään pesän tapaisen vaikka  pyörätielle kun,  siinä on semmoinen vähän maasta koholla oleva kohta! Ja siihen raapaisu multaa ja muutamia tikkuja kun yöllä pitäisi löytää aterioitakin joista varttuneempi siili vie voiton. Eli niillä ei riitä harkinta eikä voimat, ja ne kuolevat paleltumakuoleman kun se pari tikkuaja raapaisu multaa ei ole pesä, ja horrostaminen kysyy varastorasvaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #31 : 26.08.15 - klo:11:49 »
Siis minä pyydän jokaista ulkoilevaa. foorumilaista vilpittömin siilimielin:  Jos kohtaat, tai koirasi kohtaa, pesän joka on rakennettu erittäin arveluttavasti vaikka tien penkalle, jos sinun on mahdollista poimia siitä matkaasi kevytrakenteinen, hento siilin alku, syksyn saapuessa, se tee ja kerro, Leena matkustaa luoksesi halki Suomen ja noutaa sen siilimyönteiseen paikkaan jossa sillä on valmiina pesä ja ateriat ja nukkumarauha.

Se pääsee nukkumalähiöön, joskin sille saatetaan alkuun tarjota lihotusaterioita ja virikkeitä joita nuuskuttaa. Täällä se saa puuskuttaa puhista ja tuhista ja sille luovutetaan  mahdollisuuksien mukaan toinen huone täysin omaksi jotta se ei vieraannu siiliominaisuuksistansa. Leena tulee itse muuttamaan olkkariin.  Siili asuu sitten Leenan työ -  ja makuukammarissa, joskin Leena sen nukkuessa poikkeaa putsaamassa paikat. Sinne järjestetään erittäin siililliset oltavat. Runsaahko tila eli koko tämä asunto on juoksentelutilaa, omana huoneena puolet kaksiosta ja siellä unipesä.

Siitä ei muokata lemmikkisiiliä, se tulee sitten erikseen. Minut harjaannutettiin viime kesänä kunnioituksella kohtelemaan paikkaa jossa siili on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #32 : 26.08.15 - klo:15:13 »
Onni ja Otto kamppailevat jälleen pähkinäparatiisin herruudesta.  Kuulin sitä oravaääntä seuraillessani että olen tehnyt kaikki ut n kommenttitehtävät.

Siilipesään aluspahvi, joka siis imiessään  siiliperäiset jätteet  on hyväksi, kastui nyt. Mietin mikä lie viisasta. Kastuuhan maaperäkin, ja tuohon on juuri sen toten kasattu multakerros, sammalkerrokset ja vasta sitten lehtikerrokset. Kai se on niinkuin pitää, mutta täytyy nyt seurailla.

Hyvä tavaton noita kahta, ne haukkuvat toisiaan minkä ennättävät, kuulisitte.
-Häivy vätys tämä on minun... Ja tuo ja tuo ja tuo,... 
-Mitä sinä itsestäsi kuvittelet risuhäntä. Haluuks huomata, on muutakin kuin häntä jolla näyttää....
-hviuiuuuuuu!
-hauhhhau!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #33 : 26.08.15 - klo:16:48 »
Johan nyt, kolmas orava kehissä.

Onni ja Otto ainakin hetkeksi ovat yhdistäneet voimansa. Ne vispaavat hännänpäätä vierekkäin korkeuksissa säleikön ylimmällä kohtaa ja huutelevat herjauksia. Menin selittämään että hyvä riittää. Leena antaa hyvän. Onni saa hyvän. Otto saa hyvän. Ei tapella.

Minua katsottiin hetki niin että tunsin typeryyteni täydellisesti ja stten se oli menox.

Puutarhatuhon täydellinen estäminen nyt on pelkkä haave enkä tiedä teenkö naapureille hyvän vai pahan työn. Täällähän nuo nyt kaivelevat, toisaalta, eivätkä toisten terasseilla. Väliin jää yksi hoitamaton lisäksi.
Tietty, totuttaa ne nyt tarjoiluun ja raikkaaseen veteen....   :-\
Mutta niitä on niin tavattoman hauskaa seurata.
« Viimeksi muokattu: 26.08.15 - klo:16:51 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #34 : 27.08.15 - klo:22:09 »
Mietin kyllä mikä vimmattu minuun meni, ihan olen muuttunut kuin sisarekseni, ensin vaihtoi tukka väriä eikä meissä nyt ole piirun eroa. Hänellä vain eläinten kohdalla pysyy järki.

Onni ja Otto eivät keskustele. Kyllä se on mennyt haukkumiseksi kokonaan. Pian naapuri kysyy onko minulla koira! En tiedä missä määrin tuo sanailu enää on vihamielistäkään, missä määrin täällä on vain kiva koetella hännäntehoja ja kiipeillä kilpaa.   

Ne menevät edestakaisin pitkin säleikköjä ja keinuvat amppeleissa siellä täällä missä heitä on. Oikein huvipuisto, miksi täältä nyt lähteä! 
Tuhotun tomaatin vaihdoin tänään oranssiin tulilatvaan ja julmasti suihkutin  sen kasviraidilla, se maistuu ilkeälle. Keinua saa, siihen mahtuu, muttei kaivaa. Ne nimittäin myös vain loikoilevat auringossa säleikön päällä ja kiikkuvat niissä amppeleissa selvästi huvitellakseen. .

Otto sai minut kyllä nauramaan, sillä se rakastaa pähkinämurskaa. Koska täällä käy tuttuja hemppoja joita kai tärvelen.   :icon_eek:   niitä ei saisi vielä syöttää, no niin.....   niin tein ratkaisun eli täällä on linnullisetkin oltavat, onhan täällä varottava myös pesimisoikeusharakkaa. Tarjoan siis proteiinipitoista ravintoa ja hemppo saa hampun.

Otin erilleen pikkuisen kukkatelineeni, joskus kirpparilta tarttunut hihaan, ja sen päälle koetin hieman suojaisampaa ateriapaikkaa määrätyille linnuille. Otto kiipeää sieltä ja kurottaa täältä, mutta tuo autuus ei ole tavoitettavissa vaikka orava venyy venyyyyyy venyyyyyyyyyyy....... Minä vein sille omaa murskaa mutta jälleen jäin ymmälle. Otto halusi sitä murskaa joka oli tavoittamattomissa lintulaudalla. Ei sitä toista....  Laittaako Leena hamppua? Ei kun tuota murskaa  tuolla vihreässä.... Anna minulle tuota tuota vihreää, oikeaa.... 

Oivoivoi. Vein koko kiusaajan pois.

Alan selviytyä siilisurusta mutta siilitarjous, tahi pyyntö, se edelleen toki pätee. Siili hoidetaan mallikelpoisesti sen lupaan.
« Viimeksi muokattu: 27.08.15 - klo:22:14 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #35 : 28.08.15 - klo:22:38 »
Ankea sateinen aamu, ja yksi orava surkean märkänä ynnä kaksi lintua säleiköillä perin pörhötyksissään kaikki.

Mitäs kun tänne saapuu vierasoravia, ja minä katson itsekin hämmästyneenä, niitä on, apua, neljä! Hirvittävä rähäkkä, ja kaksi outoa, laihaa ja surkeaa koettaa kaivaa siemeniä niistä lampuista, jotka on, viimekesäiset elokuuvalot jotka on testaamatta vieläkö toimisivat. Ehkä niissä on jotain joka muistuttaa käpyä tms sillä Onni ja Ottohan eivät haksahda, niiden ei tarvinnut ikinä.

Nuo uudet arat taisivat häätää lopulta Onnin ja Oton! Onni katsoi minua sydäntäsärkevästi, kun se vetäytyi ovensuuhun ja kutsuin sitä, nimeltä, se käänsi päätään ja koetti ilmenteerata että asiat ovat hullusti. Minun olisi pitänyt ottaa se sisälle kun kerran kesytin niin pitkälle. Liikkeet olivat niin sähäkät ja syöksyä äkkinäiset etten nähnyt mikä viilettää missäkin, ja meteli oli mainittava. Mutta pakokauhu sisällä iskee ennen pitkää niin luulen. Se oli toista kun oli ovi selkoselällään päivä paistoi ja saattoi juoksennella velipojan kanssa vähän sinne sun tänne.

Viimeisenä matolla kyhjötti arka orava, vieras, Oton näköinen muttei murskan ystävä, ja laihempi. Vein sille pähkinöitä, mitä minä muutakaan voin tehdä. Nälkähän niiden on. Se söi vapisevana pälyillen ympärilleen.

Aurinkoisella säällä täällä ei liiku kuin Onni ja Otto, sateella pakenee vierasta väkeä. Näinköhän siilipesä kelpaisi oravaiselle en tuota tiedä. Ateriat katoin, nyt on taas hajujäljet pesty pois ja maisema muuttunut, mutten voi tänne houkutella siiliä kastumaan ja vilustumaan. Nyt on pesä sateelta suojassa ja hauskassa mutkassa,  vähän kuin ei oltaisi terassilla.

Näin tapahtuu ja tässä on rakastamisen vaara kun rakastaa villiä olentoa josta ei ole normitusta, tee niin tee näin. Tekee varmasti väärin kun syöttää, sitä tarkoitan, kun opettaa väärää tietoa oravanelämän kovista totuuksista, itsekästä kai oli tämä,  minä en ymmärrä muuta kuin sen, tuo villi minun sydämeni nyt vain on vienyt.   
Koira olisi helpompi.
« Viimeksi muokattu: 28.08.15 - klo:22:47 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #36 : 29.08.15 - klo:10:55 »
Yhä on jotakin joka jäi järkytämään oravapiirien rauhaa. Onni tosin istuskeli ylhäällä ja tuttuun tapaan käänsi päätään kun kutsuin sitä. Pähkinät syötiin eilen loppuun. Löytyi onneksi se harmaa aski jota siili erehtyi pitämään siileinä, siitä löytyi aamupähkinät.  Missä lienee Otto ja se vallaton mellastus--vallaton - mellastus-  no aikaisin minä  :icon_eek: huolehdin joku siellä on...  :icon_eek:

Ateriavadit on tyhjennetty. Saattaisi ehkä sade ja koleus tuoda siilejä lähemmä ateriamahdollisuutta. Rohkaiseva viesti siilisivustolta, voin ryhtyä hankkimaan siilivälineistöä, siilikaappia, siilijuoksupyörää ja sisätupaa. Missähän voisi nikkaroida itse. Siinä PekkaVn saitilla eurooppasiili kokeili pesuvadista tehtyä.

On lemmikkikin mukava mutta hauskempi luonnoneläjä. Kun en vain tekisi niiden kanssa mitään typerää.
« Viimeksi muokattu: 29.08.15 - klo:11:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #37 : 30.08.15 - klo:08:55 »
Uneni oli siellä Karussa ja Karussa se voittopuolisesti pysyi. Yöllä tyhjennettiin ateriavadit poikkesin näkeen. Harakkamme nukkuu silloin. Se oletettavasti on seudullinen siili niin arvelen. Terassipuutarhassa tömisevät tassut sillä aamupähkinät on asetettu tarjolle. Vettä juodaan janoon puhdasta se on.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #38 : 30.08.15 - klo:12:45 »
Ja niin vain tapahtui, että äsken soittaessani vanhemmille ja seuraillessani Otto Oravan touhuja kömpi kukkalaatikon alta siili, juuri sitä kokoluokkaa, jonka talviselviytyminen on arveluttavaa. Se saattaa olla Samueli, mutten ole varma.  Olin niin hurmautunut että puhelu piti välillä katkaista, kun kiidätin sille varuilta päiväpalaa ja kermavadin.  Se aikansa kuljeskeli edestakaisin, ja kömpi horrostuspesän eteisestä sisälle.

Voi että!  Minä olen varsin pyörryksissä onnesta, olenpa vainen, ja lähetin paljon kiitollisia terveisiä pesän laatijalle. Niinhän nuo luonnossakin elelevät yhtenä oravat linnut ja siilit joten kaikki saavat soveliaaksi aiotun avun.  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #39 : 30.08.15 - klo:14:33 »
Siellä nyt nukkuu sikeää siiliunta auringonpaisteessa kukkatelineiden alla kiiliäinen. Mietin onko pesä liian täynnä lehteä. Seurailen häiritsemättä tuon puuhaa. Olenpa onnellinen.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #40 : 31.08.15 - klo:22:00 »
Ukonilma saa oravat pois tolaltaan. Sain itse napakan päänsäryn ja samassa terassin täyteen kaikin keinoin kiistelevää oravaa. Siinä näytettiin häntää ja haukuttiin avoimesti, siinä vähintään kolme otti toisistaan mittaa yhden pyrkiessä itsepintaisesti sisälle. Kun ukkossade oli ohi, häivyttiin kuin yhteisestä sopimuksesta. Mielestäni nyt ei ollut kyse edes pähkinöistä. Täällä on mukava pitää sadetta ja parlamenttia joka paremmin muistuttaa jotakin etelämaalaista meininkiä.

Siili-illalliset ennätin  juuri toimittaa, kun jo kuului naputusta. Tunnustan, myöhästyin!  :icon_eek: samassa häivyin vauhdilla ja kun pääni sinnepäin jengoiltansa sain,  niin siinäpä kiiliäinen jo illasti. Vähän se syö kerrallaan, pieni kun on. Se, arvioni mukaan, pitäytyy etäällä noista tassuntömistäjistä. Muuten se varmaan tulisi aterialle useammin. No, nyt löytyy ruokaa kahtaalta, eli jos sen siilimieleen juolahtaa tassutella niin ei tarvitse pitkältä etsiä.

Nuhteena edellisiltaisesta kattauksen puutteesta sinne portin edustalle löysin asianomaisesta paikasta kouriintuntuvan huomautuksen.  :003:  Se tuntui kourissa jonkin aikaa vaikka kuinka kouraa kuurasin.
« Viimeksi muokattu: 31.08.15 - klo:22:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #41 : 01.09.15 - klo:08:47 »
Lemmikkikaupoista saa rullassa pieniä kompostissa hajoavia pusseja, joiden avulla voi siivota 'kouriintuntuvat huomautukset' käsiään likaamatta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #42 : 02.09.15 - klo:17:11 »
Lemmikkikaupoista saa rullassa pieniä kompostissa hajoavia pusseja, joiden avulla voi siivota 'kouriintuntuvat huomautukset' käsiään likaamatta.

Kiitos, tässä on sellaiseen menemäni sillä täällä tarvitaan kohta pikaa pakastettua jauhomatoa, kuoriaista yms. Juoksupyörää myyvät edullisesti siilisivustolla käytettynä.   Pesänrakennusta aloittelin mutta tulin kipeäksi, toivon huomenna voivani vähän jaksavammin. Oli kurja yö, siksi kai päivä ottaa voimilleni.

Iloitsin suuresti, sillä Oswald Olavinpoika Orava, tämä hännätön veikko, ilmestyi kehiin!  Ja vielä tarkoin iltapäiväpähkinän aikaan eilen, nyt jo ennen kello viittä. Ulkona sataa koleaa sadetta.  On se arempi kuin toiset, ehdottomasti, ja jähmettyy siinä kun Onni tyynesti pureksii pähkinää.  Täällä hän on.

Hauskan jutun kertoi naapuri jo keväämmällä. Täällä nähtiin hiirihaukkaa ja se tiesi erään harakkaparan loppua. Jäännökset löytyivät ja jälleen niin, että havaittiin meteli. Jääneen harakkaosan ympärille oli kokoontunut harakkajoukko joka piti melkoista ääntelyä. He pohtivat oliko kyseessä muistotilaisuus, veikkasin poliisitutkinnan käynnistystä.  Oli kuitenkin kummallekin uusi.

Sen muistan kuinka sisaren Koira 2. selkeästi järkyttyi, kun Koira 1 sitten oli lopetettava. Kummallakin oli asiaa eläinlääkärille, ja se kyllä reagoi siihen, että yksi koira katosi, vieläpä matkalla.


Ei vielä oltu olekaan sillä päällä, vaan lääkäri totesi että jos koira olisi hänen, hän ei pitkittäisi kärsimyksiään, sillä sanoivat syöväksi.  Muuten olisi viety koira kerrallaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #43 : 02.09.15 - klo:18:09 »
Siili mönki horrostuspesästänsä! Se on kuin onkin SamueliSiili!  Nuo korvatupsut ovat leimallisest samoin kuono joka on erityisen aistikas.

Nyt se siinä nauttii varhaisillallista, onneksi on purkki Latzia vielä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #44 : 03.09.15 - klo:15:02 »
Samuelin tähden pääasiassa potkaisin kuumeen niin alas kuin se meni ja ponnistauduin kauppaan. Ei sitä vielä nukuta, arvelen sen ottaneen tuon muuten vain jo käyttöön kuten siili näillämain tekee. Sekin on pähkinämurskan suuri ystävä, mikäli murskaa ei sekoiteta sen muuhun ruokaan.

Tosin Onni ja Ottokin vaikuttivat päätökseen. Kun oli tuttu diakoniatyöntekijä, hän hätätilassa kerran maksoi laskuni mutta niitä on harvassa. 

En niin millään viitsisi vaivata kavereita. Kyllä siitä tulee semmoinen palvelussuhde....  Vaikka miten että autetaan toisiamme kun tällaista on, ja on jopa suunniteltu tämmöistä "tule vähän avuksi" rinkiä. Kun se on, niin sitten.  :icon_biggrin:  .  Kun ikää karttuu ei puolisoaan aina voi auttaa. Pikemmin on niin ettei voi lähteä auttamaan kun puoliso on sen verran sairas, muistisairas tai juuri nyt sen verran sairas.

Kun saisin eräällekin hyvälle ja rakkaalle ystävälle tai puolisollensa sen jotenkin perille että jos minusta on avuksi niin auttaisin mielelläni.  Aina selittäminen ei ole helppoa!  Ei niin että toinen sen ymmärtää. Olen huono selittäjä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.