Äänestys

Saavatko sinusta adoptoida lapsen

Homot, lesbot ja yksinäiset
36 (58.1%)
homot tai lesbot
7 (11.3%)
pelkästään naisparit
2 (3.2%)
yksinäiset naiset
4 (6.5%)
vain heterot
13 (21%)

Äänestäjiä yhteensä: 57

Äänestys päättynyt: 02.03.05 - klo:22:48

Kirjoittaja Aihe: Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus  (Luettu 59546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Satun tuntemaan
« Vastaus #30 : 09.03.05 - klo:14:01 »
Ehkä se johtuu tolkuttoman korkeasta iästäni, mutta satun tuntemaan näitä lähes kaikkia sortteja, eikä ne ole yhtään sen kummallisempia kuin muutkaan. Useimmat niiden vanhemmat ovat muuttaneet Helsinkiin piiloon, kun täällä voi olla ilman niitä paineita, mitä pienellä paikkakunnalla tulee.

Olen itse puhdas hetero ja neljän lapsen isä. Huomaan kuitenkin joutuvani puolustamaan näitä poikkeavia ympäristön kiviä vastaan turhan usein. Eivät he ole valinneet osaansa vaan se on heille annettu usein jo syntymässä tai enne sitä. Ja jos joku teistä osaisi kuvitella mikä taakka se on kantajalleen niin ajattelisitte toisin. Kaikki haluaisisvat olla normaaleja, vaan kun ei ole, niin mitä teet. Ei siinä auta rukouskaan. Monet ovat turvautuneet itsariin.

 Maailman viisaimpana pidetty Leonardo da Vinci oli homoseksuaali ja lisäksi vielä vasuri. En tiedä kuinka moni tietää sitä, että esim lesbopareilla on selvä maskuliinen/feminiinen roolijako parisuhteessa. (rekkakuski ja femme) Minulla oli kerran yksi alainen joka uskalsi tunnustaa olevansa lesbo. Tunnen myös muita lesbopareja. Koskaan asiaa ei sanota ääneen, mutta ei sitä tuttujen seurassa peitellä.

Eipä enempää tällä kerralla
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Re: muutamia kysymyksiä
« Vastaus #31 : 09.03.05 - klo:15:15 »
Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Ehkä se (kysymyssarja) olikin vaan niin mykistävä? Joissakin tilanteissa normeja tarvitaan, mutta mihin rajat vedetään? Kenen etua ajatellaan milloinkin, kuka on oikeutettu puhumaan lapsen puolesta? Keneltä voidaan kieltää jotain mikä toiselle suodaan?
Ongelmana on ettei monella ole näihin paljon muuta sanottavaa kuin lisää kysymyksiä.



Niin, ajattelinkin, että jos joku haluaisi yhdessä miettiä ennen kuin naulaa teesinsä seinään.. Monilla kun tuntuu olevan valmiit vastaukset näissä asioissa! Olen aina luullut, että aidon keskustelun tavoite on se, että taivutellaan keskustelukumppani hyväksymään oma kanta. Tai että vähintäänkin löydetään ne asiat, joista voidaan olla yhtä mieltä. Ehdoton minimi on se, että tiedetään, mistä toinen puhuu eikä vain luulla. Minusta näyttää, että täällä eri kannat eivät oikein kohtaa millään tasolla.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: muutamia kysymyksiä
« Vastaus #32 : 09.03.05 - klo:15:27 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Olen aina luullut, että aidon keskustelun tavoite on se, että taivutellaan keskustelukumppani hyväksymään oma kanta. Tai että vähintäänkin löydetään ne asiat, joista voidaan olla yhtä mieltä.


Olet varmasti oikeassa. Luulen kuitenkin, että jotain arvoa voi myös olla sellaisella ajatustenvaihdolla, jossa eri näkökulmat tulevat esille - olivat perustelut sitten hyviä tai huonoja. Kaikenlaiset asialliset puheenvuorot voivat vaikuttaa foorumia lukevien ihmisten mielipiteen- ja maailmankuvanmuodostukseen. Aina se ei tule ilmi kommentteina tässä keskustelussa. Pyytäisinkin, että palauttaisit ne erinomaiset kysymykset tänne, jos ne sinulla vielä on jossain tallessa!

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #33 : 09.03.05 - klo:18:23 »
[OT]
Osmo, jos papeilta kiellettäisiin lasten hankinta niin minua ei olisi täällä teitä piinaamassa.... En kyllä ole kokenut asiaa minkäänlaiseksi ongelmaksi, miksi se sellainen olisi?
[/OT]

Ei siitä tutkimusta ole, mutta kun lapset kiusaavat toisiaan vääränlaisista vaatteista, niin takuulla kyllä kiusataan myös siitä että vanhemmat ovat samaa sukupuolta... Ja kiusaamisesta on varmaankin tutkimuksiakin tehty, eikö?

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #34 : 09.03.05 - klo:18:33 »
Eivät ihmiset voi elää koko ajan sillä varauksella, että enhän minä voi nyt tehdä näin -entä jos minua tai lapsiani tai ystäviäni aletaan kiusata. Eikö pitäisi keskittyä itseensä, mikä minulle on hyvä ratkaisu, eikä siihen mikä minulle muiden mielestä olisi hyvä ratkaisu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #35 : 09.03.05 - klo:18:34 »
En sanonutkaan että pitäisi niin elää. Kuitenkin, jos kiusaus on jotenkin ennaltaehkäistävissä, niin minusta ne toimenpiteet pitäisi tehdä. Tässä tapauksessa ei siis tarvitsisi tehdä mitään, kyllä tulisi halvaksi...

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #36 : 09.03.05 - klo:18:38 »
Eikö kauaskantoisesti ajatellen yhteiskuntaamme pitäisi yrittää muokata suvaitsevammaksi, eikä vahvistaa vanhoja ennakkoluuloja?

Ja voitko jotenkin vahvistaa, että homo- ja lesboparien lapsia todella kiusataan enemmän kuin heteroparien lapsia?

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #37 : 09.03.05 - klo:19:22 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
[OT]

Osmo, jos papeilta kiellettäisiin lasten hankinta niin minua ei olisi täällä teitä piinaamassa.... En kyllä ole kokenut asiaa minkäänlaiseksi ongelmaksi, miksi se sellainen olisi?
[/OT]

Mukava että olet meitä piinaamassa  :D  Ja kuten asiayhteyksistä ( tietänet rouvani ammatin ) arvaat, en kovin vakavissani tuota  esittänytkään. Mutta totta on sekin, että joillakin paikkaseuduilla papin lapsilla on melkoinen taakka vanhempansa "roolista".

SAASTA

  • Vieras
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #38 : 10.03.05 - klo:09:54 »
Joku täällä kerkesi jo kysellä lapsenkin parasta. Objektiivisesti parasta on vaikea määritellä mutta kerron oman subjektiivisen mielipiteeni.
Itse olen kasvanut ilman vanhempia laitoksissa, ja monet itkut itkenyt sitä, kun ei ole omaa perhettä. Hyvin olisi kelvannut perhe, jossa olisi ollut kaksi isää tai kaksi äitiä, miksei sellainenkin jossa olisi ollut vain yksi isä tai äiti. Kun ei ole ketään aikuista, johon turvata (omahoitajia useita kymmeniä vuosien varrella) ei vaatimukset ole niin suuria.

Uskon vahvasti siihen, että lapsen paras on häntä rakastava aikuinen ihminen. Muut kuin rakastamisen vaatimukset ovat triviaaleja.

Anonymous

  • Vieras
Re: muutamia kysymyksiä
« Vastaus #39 : 10.03.05 - klo:22:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Pyytäisinkin, että palauttaisit ne erinomaiset kysymykset tänne, jos ne sinulla vielä on jossain tallessa!


Valitettavasti kysymykset hävisivät jo hypertekstivanhusten taivaaseen.. ideahan varmasti jäi mieleen.

Siis:

1) mikä on lapsen parhaaksi?
2) mistä tiedät / miten perustelet?
3) millä tavoin joku aikuinen x on ominaisuuksiltaan vaillinainen kasvattamaan lasta, ja miten parisuhde vastakkaista sukupuolta olevan aikuisen y kanssa tämän puutteen korjaa?

Olisi varmaan aika itsekin hieman vastailla, kun olen tässä yrittänyt kovasti provoilla..

1) Uskon, että lapsen parhaaksi on se, että hänen kanssaan elää pysyvästi ainakin yksi aikuinen, joka välittää hänestä, on luotettava. Jotta voisi olla vanhempana lapselle, on suomenmaassa oltava juridisesti tämän huoltaja (asioiden hoitaminen terveydenhoidossa, kouluissa jne. ei onnistu kivalta naapurintädiltä, vaikka tämä muuten täyttäisi lasten  fyysiset ja henkiset tarpeet biologisten vanhempien juopotellessa, eikä uusioiskältä, kun biologinen iskä on työmatkalla). Siispä on tärkeää tehdä lapsi-vanhempisuhteista virallisia JA hyväksyttyjä myös sellaisissa tapauksissa, joissa ne eivät vastaa standardiperhekäsitystä (äiti+ isä+ 1,8 lasta+ koira).

2) Oman kantani muotoilen negaation kautta: voiko lapselle olla haittaa siitä, että hän on haluttu ja toivottu, rakastettu ja hoidettu? Siitä, että tähän asti ei ole hyväksytty ja tuettu muuta kuin heteroparisuhdetta, ei voida päätellä sitä, että homoseksuaalit tai itselliset eivät voisi elää onnellista perhe-elämää ja kasvattaa lapsia.

3) Kysymyksen muotoilu paljastanee kantani. "Täydellisen normaali" ihminen on abstraktio, ideaali. Laskeskelin tuossa, että edes pieni kylällinen kasvattajien parhaimmistoa ei yhdessäkään saa aikaan yhden täydellisen ja normaalin ihmisen verran vanhempaa. Näyttää kuitenkin siltä, että ihmiset joka tapauksessa lisääntyvät ja kasvattavat. Tikulla silmään sitä joka ei malkaa näe siinä toisessa silmässä!

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Hops, oho
« Vastaus #40 : 10.03.05 - klo:22:27 »
Systeemi näemmä lemppasi minut ulos kesken viestin muokkauksen (syytän teharia, jonka seuraaminen aiheutti ajatusten hairahtelua). Siis tuo edellinen vieras olen minä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #41 : 12.03.05 - klo:13:29 »
Lainaus käyttäjältä: "SAASTA"
Joku täällä kerkesi jo kysellä lapsenkin parasta. Objektiivisesti parasta on vaikea määritellä mutta kerron oman subjektiivisen mielipiteeni.
Itse olen kasvanut ilman vanhempia laitoksissa, ja monet itkut itkenyt sitä, kun ei ole omaa perhettä. Hyvin olisi kelvannut perhe, jossa olisi ollut kaksi isää tai kaksi äitiä, miksei sellainenkin jossa olisi ollut vain yksi isä tai äiti. Kun ei ole ketään aikuista, johon turvata (omahoitajia useita kymmeniä vuosien varrella) ei vaatimukset ole niin suuria.

Uskon vahvasti siihen, että lapsen paras on häntä rakastava aikuinen ihminen. Muut kuin rakastamisen vaatimukset ovat triviaaleja.


Ei tuohon ole mitään lisättävää. Isotkin asiat ovat yksinkertaisia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #42 : 14.03.05 - klo:15:05 »
Luin tieteen kuvalehdestä, että nais- ja miesparitkin voivat saada periaatteessa (kunhan nyt tekniikka ensin kehittyy tarpeeksi) biologisia lapsia:

Kahden isän lapsi

1. Mieheltä otetaan tavallinen solu, esimerkiksi ihosolu.
2. Solun tuma siirretään munasoluun, josta on poistettu oma tuma.
2. Munasolu alkaa jakaantua, ja alkioon syntyy kantasoluja.
4. 12 päivän kuluttua myös kantasolut ovat alkaneet jakaantua ja osa niistä muistuttaa munasoluja.
5. Munasoluja muistuttavia soluja kasvatetaan erikseen. Kolmessa viikossa niistä syntyy munasarjojen munarakkulaa muistuttava solukerros. Neljä viikkoa myöhemmin rakkulasta irtoaa kypsä munasolu kuten ovulaatiossa.


Kahden äidin lapsi

1. Toiselta naiselta otetaan kypsymätön munasolu ja toiselta kypsä munasolu.
2. Kypsymätöntä munasolua käsitellään niin, että se toimii kuin siittiö.
3. Munasolut yhdistetään, jolloin syntyy alkio, joka siirretään kasvamaan jommankumman naisen kohtuun.

(tämä on onnistuttu jo tekemään hiirillä)

Mielipiteitä?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #43 : 14.03.05 - klo:17:35 »
Ei kuulosta järin luonnolliselta... Ja jos kaksi isää saa lapsen, niin jos se on tyttö niin kasvaako sille sitten parta?

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #44 : 15.03.05 - klo:15:46 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ei kuulosta järin luonnolliselta... Ja jos kaksi isää saa lapsen, niin jos se on tyttö niin kasvaako sille sitten parta?


Heh heh. Kannattaa lukea vähän piolookiaa. Kyllä joillekin tytöille (tai pikemminkin aikanaisille) on kasvanut parta ennen tätä teknologista inventiotakin. Mikä lie Jumalan rangaistus, samoin kuin miesten tissit.

Miehillä on sekä y- että x-kromosomit, eli mahdollisuus tuottaa sekä nais- että miespuolisia uusia yksilöitä. Sen sijaan xx-parista onkin vaikeahkoa tuottaa miespuolisia jälkeläisiä...  Luulisi, että kerrankin joku feministeille katkera miehenpuoli innostuisi, kun luonto näyttää suosivan miehiä tässä samaa sukupuolta olevien lisääntymisessä! Mielenkiintoisia nämä uudet lisääntymismenetelmät.