Äänestys

Saavatko sinusta adoptoida lapsen

Homot, lesbot ja yksinäiset
36 (58.1%)
homot tai lesbot
7 (11.3%)
pelkästään naisparit
2 (3.2%)
yksinäiset naiset
4 (6.5%)
vain heterot
13 (21%)

Äänestäjiä yhteensä: 57

Äänestys päättynyt: 02.03.05 - klo:22:48

Kirjoittaja Aihe: Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus  (Luettu 59555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #45 : 15.03.05 - klo:16:35 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Kyllä joillekin tytöille (tai pikemminkin aikanaisille) on kasvanut parta ennen tätä teknologista inventiotakin.


Tälle liialliselle karvankasvulle on nimikin, hirsukismi. Eli ei mikään outo juttu, kiusallinen vain.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #46 : 15.03.05 - klo:17:04 »
Lainaus
hirsukismi


hirsutismia tarkoittanet?  :wink:

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #47 : 15.03.05 - klo:17:14 »
Tämä karkaa taas käsistä, kun oli adoptiosta puhe alunperin...

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #48 : 15.03.05 - klo:17:54 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Lainaus
hirsukismi


hirsutismia tarkoittanet?  :wink:


Penteleen painovirhepaholainen. Mää en sittekkään vielä oikein haltsaa tätä kymmensormijärjestelmää...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #49 : 15.03.05 - klo:17:55 »
Nii... Joo... Jatketaan vaan siitä adoptioaiheesta  :oops:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #50 : 16.03.05 - klo:17:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanna"
Minusta lapsella kuuluu olla äiti ja isä. Kaikki on silloin vain niin paljon yksinkertaisempaa. Lapsi saa roolimallin molemmista sukupuolista, ja hänen on mahdollisesti helpompaa kasvaa ja oppia tuntemaan itsensä. Tätä perustelen sillä, että monilla ihan tavallisten heteroidenkin lapsilla on suuria vaikeuksia löytää juuriaan ja itseään, vaikka heidän molemmat vanhempansa olisivat elossa. Jos itse olisin kasvanut homovanhempien kanssa, alkaisi minua varmasti viimeistään murkkuikäisenä vaivaamaan, mistä olen saanut alkuni. Haluaisin tietää, kuka on saanut aikaan sen "toisen puolen" minussa, keneltä olen perinyt ne ominaisuudet, joita en homovanhemmastani löydä.


Silmäiltyäni pikaisesti nämä viestit läpi, jäin tuumimaan lapsen oikeutta roolimalleihin. Täällä on todettu kai useamminkin kuin kerran, että lapsella on oikeus saada tuntumaa kummankin sukupuolen roolimalliin äidin ja isän kautta.  

Mitkä ovat nämä roolimallit, jotka ovat niin tärkeitä lapselle? Siis nimenomaan nämä roolimallit, jotka äiti antaa naisena olemista, isä miehenä olemisesta? Onko nykyään, vieläkin, edelleen, niin suuret erot sukupuolten välillä?

Sukupuolilla on tietenkin selviä fyysisiä eroja, mutta tuskin äidin ja isän tehtävänä on osoittaa lapselle että äidillä on tissit mutta isilläpä ei olekaan. Lapset varmasti oppivat nämä erot lähes huomaamatta, ja epäilen, ettei monikaan esimerkiksi isättömänä kasvanut väitä, että hänen elämästänsä on jäänyt puuttumaan jotain nimenomaan siksi, ettei pienenä nähnyt isin pippeliä. (Pahoittelen jokseenkin rumaa ilmaisua.)

Kyse on luultavasti siis joistakin henkisistä ”jutuista”. Mutta voiko edelleenkin sanoa, että miehellä ja naisella on jotain selvästi määriteltävää eroa luonteenpiirteissään? Tai lähinnä sellaista, mitä ei hyväksytä tai on pahaa ”väärällä” sukupuolella. Epäilen, että nytkään kukaan tuskin täällä väittää, että äidin tehtävä on opettaa lapsella, että nainen kokkaa. Kaikki lienevät samaa mieltä, että ruoanlaitto ei ole mitenkään sidottu sukupuoleen. Se on lähinnä opittu taito, persoonaan liittyvä. Kaikki sukupuolten väliset erot, jotka tällä hetkellä tulevat mieleeni, ovat tällaisia perinteisiä ”miehet eivät käytä hametta, naiset meikkaavat enemmän, nainen itkee julkisesti, mies hakkaa naulan seinään”. Täyttää soopaa siis.

Nykyaikana "kaikki" on varmasti yksinkertaisempaa jos on hetero- eikä homoseksuaalivanhemmat, mutta veikkaanpa että tulee aika kun se on "ihan sama". Ei vielä, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa. En usko että olen oppinut tuntemaan itseni minuksi (ja en kyllä edes käsitä että mitä tämä itsensä itseksi tuntemaan oppiminen on ja missä vaiheessa se tapahtuu) nimenomaan siksi että äitini oli nainen, isäni mies. Jokseenkin kieltäydyn tunnustamasta, että äitini olisi opettanut minulle jotain erityistä siitä minkälaista on olla nainen.  Enemmänkin uskon, että vanhempani  ovat  kahtena persoonana antaneet minulle kaksi roolimallia hyvästä ihmisestä.

Jotkin fyysiset ominaisuudet ovat selvästi periytyviä ja tunnistettavia, mutta useimmiten ne ovat kumminkin vain halua löytää jotain  fyysistä todistetta tai sidettä sukulaisuudelle. ”Ihan on isänsä silmät!” Henkiset ominaisuudet periytyvät sitten helpommin, koska ne usein ovat varmasti vain opittuja. Niiltä roolimalleilta lainailtua. Näin minä ainakin epäilen.

Onko olemassa jotain, mitä ei kaksi naista tai kaksi miestä ei voi tarjota lapselle, muuta kuin sukupuolten välisten fyysisten erojen demonstraatiot. On kaksi huolehtivaa, rakastavaa, tasapainoista vanhempaa, jotka antavat kumpikin oman roolimallinsa ihmisestä.
Mitä jää puuttumaan?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #51 : 16.03.05 - klo:20:43 »
Moniko tyttö juttelee tai keskustelee kuukautisistaan isänsä kanssa? Veikkaanpa että ei kovinkaan moni. On olemassa isälle kerrottavia asioita ja äidille kerrottavia asioita, ja siitä ei kyllä pääse ylitse eikä ympäri. Vai väitätkö että miehellä ja naisella ei ole muuta eroa kuin se mitä löytyy jalkojen välistä? Jos väität niin mietipä vielä kerran. Isän sylissä autoa opitaan ajamaan, äiti taas paikkaa vaatteet ja haavat kun on ajettu pyörällä ensimmäistä kertaa ilman käsiä... Ja sitten ilman hampaita. Niin se ainakin meillä on mennyt, enkä kyllä pidä mitenkään outona tai poikkeuksellisena. Kyllähän iskäkin osasi laastarin laittaa, mutta äiti oli se joka osasi puhaltaa oikein...

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #52 : 16.03.05 - klo:21:24 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Moniko tyttö juttelee tai keskustelee kuukautisistaan isänsä kanssa? Veikkaanpa että ei kovinkaan moni. On olemassa isälle kerrottavia asioita ja äidille kerrottavia asioita, ja siitä ei kyllä pääse ylitse eikä ympäri. Vai väitätkö että miehellä ja naisella ei ole muuta eroa kuin se mitä löytyy jalkojen välistä? Jos väität niin mietipä vielä kerran. Isän sylissä autoa opitaan ajamaan, äiti taas paikkaa vaatteet ja haavat kun on ajettu pyörällä ensimmäistä kertaa ilman käsiä... Ja sitten ilman hampaita. Niin se ainakin meillä on mennyt, enkä kyllä pidä mitenkään outona tai poikkeuksellisena. Kyllähän iskäkin osasi laastarin laittaa, mutta äiti oli se joka osasi puhaltaa oikein...



En tiedä, m.k, onko viestisi vain provoilua, mutta jos ei ole, suosittelen tutustumista johonkin toiseen perheeseen omasi lisäksi. Se, että sinun vanhempasi ovat noudattaneet perinteisiä roolimalleja, ei tarkoita, että se olisi ainoa sallittu tai edes oikea vaihtoehto.

Se, millainen persoona ihmisellä on, ei riipu geeneistä. Ei edes siitä yhdestä kromosomiparista, joka määrittää sukupuolen! Ihmiseksi kasvetaan ottamalla  mallia toisista. Apinoiden kanssa kasvava lapsi ei opi puhumaan ihmisen kieltä eikä sovinistin kanssa kasvava lapsi tiedä sukupuolten välisestä tasa-arvosta! Lohdullista tosin on, että ihminen oppii myös vanhana, vaikka vaikeaa on murtautua ulos totutuista kaavoista..

Et ottanut oikeasti kantaa Pinnin kommenttiin, heitit vain mututietoa (omasta perheestäsi) kehiin.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #53 : 17.03.05 - klo:11:35 »
Koen suorastaan loukkaavana ajatuksen, että koska olen tyttö minulla ei saisi olla läheiset välit kumpaisenkin vanhempani kanssa. Koska tytöthän voivat keskustella vain äitinsä kanssa. Tätähän et varmaan tarkoittanut m.k.?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #54 : 17.03.05 - klo:15:16 »
En sanonut että tytöillä on lähemmät välit äitiin kuin isään. On vain asioita, jotka on helpompi kertoa äidille kuin isälle, ja toisinpäin. Hyvähän se on että on läheiset välit vanhempiin, kaikilla ei ole. Ja minttu, kyllä minä tunnen monia perheitä, todella monia. Harvoin olen nähnyt isän paikkaavan vaatteita. Perinteisiä roolimallejahan nuo ovat, ja ehkä hieman tarkoituksella vielä kärjistin. Ehkä osalle kuitenkin selvisi mitä ajoin takaa? Eli tietyistä asioista on helpompi jutella naiselle kuin miehelle, ja tietyistä taas juttelee ennemmin miehelle kuin naiselle. Jos vanhemmat ovat samaa sukupuolta, niin ei välttämättä ole luotettavaa ja läheistä aikuista, joka edustaisi toista sukupuolta. Toki lapsella on kummeja, setiä ja tätejä, mutta eivät ne kyllä isää tai äitiä minusta korvaa. Ja vielä Lauralle, missä sanoin että sinulla ei saisi olla läheiset välit kumpaankin vanhempaan? Niin, en missään. Lue teksti ajatuksen kanssa, niin ehkä sitten ymmärrät. Ei siis mitään syytä loukkaantua, kun en tuollaista missään väittänyt.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #55 : 17.03.05 - klo:16:37 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ja minttu, kyllä minä tunnen monia perheitä, todella monia. Harvoin olen nähnyt isän paikkaavan vaatteita. Perinteisiä roolimallejahan nuo ovat, ja ehkä hieman tarkoituksella vielä kärjistin. Ehkä osalle kuitenkin selvisi mitä ajoin takaa? Eli tietyistä asioista on helpompi jutella naiselle kuin miehelle, ja tietyistä taas juttelee ennemmin miehelle kuin naiselle.


Se, että miehillä ja naisilla sinun mielestäsi näyttää olevan luonteva roolijako perheessä (ja ilmeisesti muillakin elämänaloilla), ei vielä perustele väitettäsi siitä, että vastaavat roolit tulee esittää jokaisessa perheessä! Eli siis mututietosi (intuitioittesi) perusteella et voi esittää universaalia normatiivista väitettä siitä, millainen perhe on lapsen kannalta paras. Tarvitset muita(kin) perusteita, jotta minä, Laura tai Pinni voisimme ymmärtää tai hyväksyä väitteesi. Ymmärrätkö tämän?

Esittämäsi argumentit (tähän mennessä) voidaan koota seuraavasti:

Lapsella tulee olla fyysisesti eri sukupuolta olevat vanhemmat, isä ja äiti, jotka noudattavat perinteisiä roolimalleja, koska

1) vain mies ja nainen voivat luonnollisella menetelmällä lapsia;
Lainaus
Miksi homojen tai lesbojen pitäisi saada adoptoida lapsia. Kyllä minusta homma on niin, että kun kerran miehellä ja naisella on yhteensopivat vehkeet lapsentekoon, niin pitäisi niillä onnistua. Hyväksyn tietysti hedelmöityshoidot ym., ei niissä mitään.

2) sinä olet kasvanut perinteisiä roolimalleja noudattavien vanhempien kasvattamana ja mielestäsi tämä on ainoa oikea tapa kasvattaa lapsia;
Lainaus
Isän sylissä autoa opitaan ajamaan, äiti taas paikkaa vaatteet ja haavat kun on ajettu pyörällä ensimmäistä kertaa ilman käsiä... Ja sitten ilman hampaita. Niin se ainakin meillä on mennyt, enkä kyllä pidä mitenkään outona tai poikkeuksellisena. Kyllähän iskäkin osasi laastarin laittaa, mutta äiti oli se joka osasi puhaltaa oikein...

3) pelkäät samaa sukupuolta olevien vanhempien jälkikasvun joutuvan kiusatuiksi;
Lainaus
Ja vielä semmonen juttu juolahti tässä mieleen, että jos homot saavat adoptoida lapsia, niin minä kyllä tiedän ketä kiusataan koulussa, ja ketkä saavat turpiinsa vapaa-ajallaan. Aivan turha edes kuvitella muuta, jos suurin osa meistä ei kykene suhtautumaan normaalisti edes eriväriseen, niin mitäs jos tällä erivärisellä on vielä kaksi isää? Turpaan tulee että heilahtaa, ja se on aivan varma. Itse en toki näin toimisi, mutta monet kyllä tekisivät juuri näin.

4) pelkäät homoperheiden lasten (sukupuoli-identiteetin?) kehityksen vääristyvän.
Lainaus
Lisäksi jos vanhemmat edustavat samaa sukupuolta, jää kontakti jompaankumpaan luonnollisesti hieman hataraksi ja etäiseksi. Kieroonhan siinä sitten kasvetaan ja kasvatetaan, eikä sille mitään voi.
Lainaus
Ja kyllä minä olen sen huomannut että jälkensä on isättömyys jättänyt, eikä sille enää voi mitään.



Aloitan vastineeni kolmannesta oletuksestasi, johon Laura on osuvasti jo tokaissut
Lainaus
Eivät ihmiset voi elää koko ajan sillä varauksella, että enhän minä voi nyt tehdä näin -entä jos minua tai lapsiani tai ystäviäni aletaan kiusata.
Hieman kärjistäen voidaan kysyä, onko samaa sukupuolta olevista vanhemmista kiusaaminen jotenkin lapsen kannalta vaarallisempaa kuin esimerkiksi silmälasien tai isän alkoholismin takia pilkkaaminen? Kaikki kiusaaminen on väärin, mielestäni yhtäläisesti. Erilaisuus pelottaa, eivätkä pienet lapset osaa välttämättä käsitellä erilaisuuteen liittyviä pelkojaan muulla tavoin ilman aikuisten apua, ymmärrän sen. Ihmisten ennakkoluuloisuutta vastaan ei kuitenkaan voi taistella  niin, että antaa periksi. Kun ennakkoluuloiset saavat määrätä, miten on elettävä ja ajateltava, ollaan suvaitsemattomuuden ja pysähtyneisyyden tiellä. Tässä meidän pikkulapsia iäkkäämpien on näytettävä esimerkkiä ja vastustettava ennakkoluulojen ohjaamaa käytöstä! Vaikeaa se on, myönnän sen itsekin.

Toiseen väittämääsi mm. Pinni on antanut vastineen viestissään.
Lainaus
Onko olemassa jotain, mitä ei kaksi naista tai kaksi miestä ei voi tarjota lapselle, muuta kuin sukupuolten välisten fyysisten erojen demonstraatiot. On kaksi huolehtivaa, rakastavaa, tasapainoista vanhempaa, jotka antavat kumpikin oman roolimallinsa ihmisestä.
Mitä jää puuttumaan?
Mitä jää puuttumaan?

Neljänteen väittämääsi olisi mahdollisuus vastata käyttämällä hyväksi tutkimustuloksia, jotka eivät tue väitettäsi. Tämä edellyttäisi kuitenkin väitteesi tulkitsemista tavalla, joka ei kuulu järkevään keskusteluun (enhän ole laittamassa sanoja suuhusi). Vetoan siis puhtaaseen maalaisjärkeen. Kirjoitat:
Lainaus
Kukaanhan ei oikeastaan ole täysin normaali, ehkäpä pitäisi muuttaa sanomisiani sen verran että jos vanhemmat ovat samaa sukupuolta, niin lapsi hyvin suurella todennäköisyydellä on jotenkin poikkeava, kenties paljonkin. Jos siis verrataan normaaliin perheeseen, johon kuuluu isä, äiti ja lapset, asuivatpa saman katon alla tai eivät
Miten perustelet väitteesi? Miten tunnistat homoseksuaalien kasvattaman lapsen ryhmästä, jossa on lisäksi 19 heteroparien kasvattamaa lasta? Mitä on se normaalius, josta saa poiketa vähän (kuten itsekin myönnät), mutta ei niin paljon, että vanhemmat saisivat olla homoseksuaaleja?  Esittämässäsi muodossa väitteesi on merkityksetön, sillä "poikkeava" on tyhjä käsite, mikäli siihen ei liitetä määritelmää normaaliudesta (ja sen sallituista rajoista). Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat sanoessasi "suurella todennäköisyydellä on jotenkin poikkeava, kenties paljonkin"? Voidakseni tarkemmin keskustella kanssasi, sinun on tarkennettava väitettäsi ja kerrottava, mitä tarkoitat normaaliudella ja poikkeavuudella.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #56 : 17.03.05 - klo:17:01 »
Tuli tässä mieleen. Tää nyt ei mitenkään liity mihinkään mutta jos muutaman vuoden päästä homo- ja lesboparitkin voivat saada lapsia kuten edellä olen esittänyt, lesbojen lapset olisivat aina tyttöjä, koska naisilla on kaksi X-kromosomia ja miehillä X ja Y. Miesten lapset siis voivat olla kumpia vaan. Ja keinokohtu on helppo rakentaa joten homojenkaan ei tarvitse turvautua kohdunvuokraukseen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #57 : 17.03.05 - klo:17:06 »
En loukkaantunut, koin sanomaasi johtavan ajatuksen loukkaavaksi. Mutta ehkä se yhteys olikin vain mielikuvitustani.

On totta, että joistakin asioista on helpompi puhua naiselle kuin miehelle, mutta sekin on hyvin yksilökohtaista. Minulla on monia hyviä miespuolisia ystäviä joille puhun kaikista asioista helpommin kuin naispuolisille ystävilleni, ymmärrätkö mitä ajan takaa? Ja jos tämä itseni esimerkkinä käyttäminen on tehokasta niin voin myös paljastaa, että meillä isä tekee ne perinteiset naistenhommat, laittaa ruokaa ja siivoaa. Näitäkin perheitä siis ihan todella on. Ja minusta aina se isänkin antama puhallus haavan päälle oli ihan yhtä hyvä kuin äidinkin. Ehkä siksi että isäni oli kotona ja hoiti minua kun olin pieni, eikä äitini kuten olettaa nyt olisi saattanut.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #58 : 17.03.05 - klo:19:13 »
Kyllä meilläkin isäntä ruokaa tekee ja siivoaa. Ja tottakai on yksilöllistä, mutta jokaisella on joku asia, jota ei mielellään kerro toiselle sukupuolelle. On minullakin naispuolisia ystäviä, joille juttelen ennemmin kuin miespuolisille.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Homojen, lesbojen ja yksinäisten naisten adoptio-oikeus
« Vastaus #59 : 18.03.05 - klo:14:23 »
Ei kai ne lapset nyt sitä ees tajua että ois helpompi joistain asioista jutella samaa sukupuolta olevan vanhemman kanssa koska sellaista välttämättä ei ole olemassa. Olen myös kuullut, että homo- ja lesbopareissa toinen vanhemmista ottaa maskuliinisemman ja toinen feminiinisemmän roolin. Jos lapsi kasvaa kahden äidin tai kahden isän kanssa, ei varmaan edes osaa ajatella tällaisia, koska on lapsesta lähtien kertonut asiansa niille (tässä tapauksessa) eri sukupuolta oleville vanhemmille.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna