Kirjoittaja Aihe: Pyhä Jumala, täällä Erkki  (Luettu 25718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #60 : 02.01.10 - klo:22:41 »
... siirtyisin mm. Marokkoon talveksi kulttuurityöntekijäksi... mutta ei ole tullut minulle puhelua...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #61 : 03.01.10 - klo:12:09 »
Nyt voisi jo lumentulo hiipua ja samoin pakkaset hellittää, ihanne jotain 2-3 astetta pakkasta ja aurinko kimaltelemassa lumihiutaleissa. Ihanaa kun päivät alkavat jo pidentymään :icon_sunny:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #62 : 30.01.10 - klo:23:12 »
7 ASTETTA PAKKASTA... miltei uimahousukeli...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #63 : 31.01.10 - klo:16:34 »
... siirtyisin mm. Marokkoon talveksi kulttuurityöntekijäksi... mutta ei ole tullut minulle puhelua...
Älä välitä, ei minullekaan, vaikka joskus aamisin kun tuonne pakkasen sekaan työntyy ja bussi on kunnolla myöhässä sitä mietii että mikähän hulluuskohtaus tämä taas on, tämä työhönmeno...kaunista on mutta on päästy vieraantumaan talvikeleistä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #64 : 01.02.10 - klo:20:19 »
7 ASTETTA PAKKASTA... miltei uimahousukeli...

Eikös tuo oo jo nudistileirikeli.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #65 : 01.02.10 - klo:20:33 »
Kalaharin laidalla syntyneenä totean mielipiteenäni, että kaikki ilman läpötilat alle +10 ovat ihmiselle liian kylmiä. +25 on mukavan alaraja.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #66 : 26.03.10 - klo:11:50 »
Tämän vuoden ensimmäisessä (Kotimaan) Suolassa on nappiin osunut juttu Torsti Lehtisestä, jossa hän sanoo, että Pyhä Jumala on teologia Rudolf Oton sanoin "Mysterium Tremendum et Fascinans" eli kauhistuttava ja kiehtova mysteeri ja jatkaa, että Jumala on niin pyhä, että Hän pakenee ymmärrystämme, mutta samalla Juman Pyhyys on jokaisessa ihmisessä. Mielestäni Lehtisen kuvaus Jumalasta osuu nappiin. Jumala on käsityskykymme ja tietomme tavoittamattomissa, mutta samalla hän on meissä jokaisessa. "Kristitty ei omista Jumalan Pyhyyttä vaan kurottaa suurta salaisuutta kohti." Näinhän se on: Vaikka kuinka kurotamme, olemme Jumalan armon varassa.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #67 : 26.03.10 - klo:14:07 »
7 ASTETTA PAKKASTA... miltei uimahousukeli...
Avantouimarille liian hottia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #68 : 26.03.10 - klo:16:36 »
Lainaus
Tämän vuoden ensimmäisessä (Kotimaan) Suolassa on nappiin osunut juttu Torsti Lehtisestä, jossa hän sanoo, että Pyhä Jumala on teologia Rudolf Oton sanoin "Mysterium Tremendum et Fascinans" eli kauhistuttava ja kiehtova mysteeri ja jatkaa, että Jumala on niin pyhä, että Hän pakenee ymmärrystämme, mutta samalla Juman Pyhyys on jokaisessa ihmisessä. Mielestäni Lehtisen kuvaus Jumalasta osuu nappiin. Jumala on käsityskykymme ja tietomme tavoittamattomissa, mutta samalla hän on meissä jokaisessa. "Kristitty ei omista Jumalan Pyhyyttä vaan kurottaa suurta salaisuutta kohti." Näinhän se on: Vaikka kuinka kurotamme, olemme Jumalan armon varassa.

mie olen ihan heikkona Torsti Lehtiseen... 
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #69 : 26.03.10 - klo:17:11 »
mie olen ihan heikkona Torsti Lehtiseen... 

Kiva!   :109:
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #70 : 27.03.10 - klo:08:10 »
mie olen ihan heikkona Torsti Lehtiseen... 
Kuka se on?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #71 : 27.03.10 - klo:08:25 »
Anteeksi kahea epäilykseni, mutta oliko tuo viimeinen lause elämisestä armon varassa pakollinen körttilisä? Se ei aivan kuulosta Rudolf Oton tekstiltä. Käsittääkseni (siis oikaiskaa jos käsitän väärin) Rudolf Otto on tutkinut uskonnollisia/uskonelämään liittyviä/Hegellisiä/jumalakokemukseen liittyviä tunteita, valitkaa rauhassa sopivin kun en muista mitä termiä Otto käytti ja engl kielellä se oli vain "religious".

Tuo "tremendous et fascinans" on sellaisen tunteen sisällön osuvin kuvaus, jonka ihminen toisinaan kokee jos on kokeakseen, jotakin jota on vaikea selittää, ja jolle hän aika itsestään antaa merkityssisällön Jumalan läsnäolosta tai läheisyydestä. 

Sitä ei voi provosoida. Niin kai se myös oli. Spontaani. 

Ja nyt tulee minun pakollinen lisäni: Ei tunteen puuttuminen merkitse sitä että Jumala ei olisi läsnä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #72 : 27.03.10 - klo:08:29 »
Anteeksi kahea epäilykseni, mutta oliko tuo viimeinen lause elämisestä armon varassa pakollinen körttilisä?

Ottolta lainasin vain tuon latinankielisen kuvaukset. Muut ajatukset olivat minun. 


Lainaus
Ja nyt tulee minun pakollinen lisäni: Ei tunteen puuttuminen merkitse sitä että Jumala ei olisi läsnä.

Näinkin on.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #73 : 27.03.10 - klo:09:11 »
  Torsti Lehtinen. Minä olen saanut myös viisaan ja älykkään miehen vaikultelman. Mitä nyt vähän olen tutustunt.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Torsti_Lehtinen
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä Jumala, täällä Erkki
« Vastaus #74 : 27.03.10 - klo:09:58 »
  Torsti Lehtinen. Minä olen saanut myös viisaan ja älykkään miehen vaikultelman. Mitä nyt vähän olen tutustunt.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Torsti_Lehtinen

Hei, toppen, Riitta-mummi!  Kiitos hurjasti! Nyt muistan. Kierkegaadia tutkinut kaveri. Pitää muutenkin kirjastoon, ja pyydän tuon eksistentialismi-kirjan!  Siitä olen yrittänyt saada omin päin tolkkua, jos tuo auttaisi vähän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.