Kirjoittaja Aihe: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.  (Luettu 31524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« : 28.10.13 - klo:11:21 »
Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö” mielenhäiriöille, mielenterveys ongelmista kärsiville ja yksinäisille ihmisille?

Vuosia on kulunut kun olen ollut körttifoorumin jäsenenä. Tunteet ovat leiskuneet milloin mihinkin suuntaan. totuutta on tullut kerrottu, mutta myös valheita. Mutta yhtään sanaa tai lausetta en oikeastaan kadu, vaikka olen joutunutkin pahoittelemaan ja jopa pyytämään anteeksi käytöstäni.
Sillä loppujen lopuksi olen ainoastaan ja ainoastaan tehnyt itselleni vahinkoa käyttäytymiselläni.

Me olemme erilaisia persoonia ja meillä on jokaisella omat ongelmat elämässämme. Kuten esimerkiksi työttömyys, sairaudet, talous, perhesuhteet,… luettelo on pitkä.
Mutta onko oikein että ”hoidamme” omia ongelmiamme, kuten mielenterveyttämme ja yksinäisyyttämme foorumilla?
Oma mielipiteeni on, että miksei, mutta ehkä olisi hyvä harkita kuinka pitkälle asian voi viedä. Lyhyesti sanottuna totuuden nimissä foorumi ei ole minusta lääke eikä hoitoyksikkö.
Vaan enemminkin: ”Körttifoorumi on tarkoitettu herännäisyyskeskustelulle sekä herännäisyyden hengessä käytävälle muulle keskustelulle”.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?action=register
Minusta tämä on aika merkittävästi jäänyt huomioimatta tänä päivänä körttifoorumilla, myös itseltäni.

Toinen asia on se, että olemme ruvenneet tehostamaan itseämme minä hengessä ja ”kyttäämään” toistemme käyttäytymistä foorumilla ja sen ulkopuolellakin. Pidän tätä asiattomana jopa hieman epäsosiaalisena käytöksenä. Joten olisi varmaan hyvä meidän jokaisen pohtia kuka ja mikä on loppujen lopuksi elämässämme se asia mihin meidän pitää katseemme kohdistaa.

SV 79
« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:11:25 kirjoittanut Benkku »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #1 : 28.10.13 - klo:13:20 »
Jeesus opetti meille: Toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Rakkauden kaksoiskäskykin liittyy tähän aiheeseen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #2 : 28.10.13 - klo:13:43 »
Tuohon kysymykseen onko körttifoorumi hoitoyksikkö?
Eikö ole ihan hyvä jos tämä saa sellaisena toimia?
Minä en menisi sitä rajaamaan tietylle ryhmälle kuuluvaksi...vaan saa toimia kaikkien hoitoyksikkönä.

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #3 : 28.10.13 - klo:14:31 »
Me olemme erilaisia persoonia ja meillä on jokaisella omat ongelmat elämässämme. Kuten esimerkiksi työttömyys, sairaudet, talous, perhesuhteet,… luettelo on pitkä.
Mutta onko oikein että ”hoidamme” omia ongelmiamme, kuten mielenterveyttämme ja yksinäisyyttämme foorumilla?
Oma mielipiteeni on, että miksei, mutta ehkä olisi hyvä harkita kuinka pitkälle asian voi viedä. Lyhyesti sanottuna totuuden nimissä foorumi ei ole minusta lääke eikä hoitoyksikkö.

Tuohon kysymykseen onko körttifoorumi hoitoyksikkö?
Eikö ole ihan hyvä jos tämä saa sellaisena toimia?
Minä en menisi sitä rajaamaan tietylle ryhmälle kuuluvaksi...vaan saa toimia kaikkien hoitoyksikkönä.

Minua arveluttaa suuresti jos foorumi toimii "hoitoyksikkönä", miksi? Siksi että sosiaalisen median taakse on helppo kätkeytyä omien todellisten sairauksien ja mielenterveysongelmien taakse ja jopa antaa omasta nimimerkistä epätodellisen kuvan itsestään.
Jos ihmisellä on mielenterveysongelmia tai päihdeongelmia, niin minusta on silloin hyvä kääntyä todellisten ammattilaisten puoleen, eikä sellaisten ihmisten jotka ovat mutu tuntumalla tai  jostain muusta syystä epäpäteviä antamaan ohjeita tai diagnoosi ihmisistä. Toiseksi sosiaalisessa mediassa löytyy kyllä hyvinkin paljon sellaisia keskustelupalstoja missä voi käsitellä esim. mielenterveys- tai päihdeongelmiaa.

Huomauttaisin vielä alkuperäisestä tekstistä seuraavan lauseen:
Oma mielipiteeni on, että miksei, mutta ehkä olisi hyvä harkita kuinka pitkälle asian voi viedä. Lyhyesti sanottuna totuuden nimissä foorumi ei ole minusta lääke eikä hoitoyksikkö.

Joskus on hyvä pohtia rajan vetämistä elämänkaaren aikana.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #4 : 28.10.13 - klo:14:56 »
"Parantakaa sairaita" annettiin käskyksi jo opetuslapsille... eikös niiden kuulu kaikella tavoin kärsiviä koettaa hoitaa? Ja päälle vielä iloita iloitsevien kanssa ja itkeä itkevien.

Tietysti hyvä turvautua ammattiapuun, jos tarvitsee - ja voi, näinä palvelujen supistusten aikoina. Mutta jos vain täysin terveet saisivat puhua, taitaisi olla kovin hiljaista foorumilla! Uskon, että jokaisen omat ongelmat joka tapauksessa heijastuvat tekstiin, vaikka tarkoituksena ei olisi nimenomaisesti hakea apua.

Diagnooseja en muista täällä heitellyn. (Kaikkea tosin en ole lukenut.) Joillakin muilla foorumeilla sitä lajia harrastetaan kyllä. (Erityisen suosittua on diagnosoida foorumilaisen puoliso narsistiksi, jos vähänkin avautuu siitä, mikä siinä potuttaa.)
« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:15:04 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #5 : 28.10.13 - klo:17:43 »
Minua arveluttaa suuresti jos foorumi toimii "hoitoyksikkönä", miksi? Siksi että sosiaalisen median taakse on helppo kätkeytyä omien todellisten sairauksien ja mielenterveysongelmien taakse ja jopa antaa omasta nimimerkistä epätodellisen kuvan itsestään.
Jos ihmisellä on mielenterveysongelmia tai päihdeongelmia, niin minusta on silloin hyvä kääntyä todellisten ammattilaisten puoleen, eikä sellaisten ihmisten jotka ovat mutu tuntumalla tai  jostain muusta syystä epäpäteviä antamaan ohjeita tai diagnoosi ihmisistä. Toiseksi sosiaalisessa mediassa löytyy kyllä hyvinkin paljon sellaisia keskustelupalstoja missä voi käsitellä esim. mielenterveys- tai päihdeongelmiaa.

Huomauttaisin vielä alkuperäisestä tekstistä seuraavan lauseen:
Joskus on hyvä pohtia rajan vetämistä elämänkaaren aikana.

On selvää, että mikään avoin nettifoorumi ei toimi sen paremmin virallisena kuin epävirallisenakaan terveydenhuollon yksikkönä. Tämä ei sulje pois sitä, etteikö jollain foorumilla voisi olla osallistujien elämään erilaisia myönteisiä tai kielteisiä vaikutuksia. Kun olen osallistunut tälläiseen foorumiviestintään 80-luvun puolivälistä alkaen lukuisissa hyvin erityyppisissä kotimaisissa ja kansainvälisissä verkkoyhteisöissä, niin yhtä ja toista on tullut nähdyksi, myös sellaisia asioita, joihin viestissäsi viittaat.

Kun tällaiset asiat nostetaan keskusteluun, tulee eittämättä mieleen kysymys: miten pitäisi menetellä? Foorumiviestien perusteella ei voi tehdä kirjoittajasta kovinkaan paljon päteviä päätelmiä, ja mikäli niitä tekee, saa hyvin usein havaita olleensa väärässä.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä olisivat mielestäsi erilaisten foorumeiden - en siis puhu pelkästään Körttifoorumista - ylläpidolle sopivia menettelytapoja. Mihin asioihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota? Milloin pitäisi puuttua aktiivisesti johonkin? Mitkä olisivat sopivia puuttumiskeinoja? Mitä voitaisiin pitää ylläpidon ylireagointina? Entä pitäisikö muiden foorumin jäsenien reagoida johonkin asiaan, ja jos pitäisi, miten?

Mt

P. S. Muuten olen sitä mieltä, että jos toivoo foorumille enemmän esim. herännäishenkistä kirjoittelua, paras tapa edistää asiaa on kirjoittaa sellaisia itse...

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #6 : 28.10.13 - klo:19:48 »
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä olisivat mielestäsi erilaisten foorumeiden - en siis puhu pelkästään Körttifoorumista - ylläpidolle sopivia menettelytapoja. Mihin asioihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota? Milloin pitäisi puuttua aktiivisesti johonkin? Mitkä olisivat sopivia puuttumiskeinoja? Mitä voitaisiin pitää ylläpidon ylireagointina? Entä pitäisikö muiden foorumin jäsenien reagoida johonkin asiaan, ja jos pitäisi, miten?

Silloin kun foorumin jäsenistö alkaa vähentää viestien määrää ja taas eräät foorumin jäsenet alkavat vallata runsailla viesteillänsä viestiketjuja / aiheita.
Toinen asia minusta on myös jos aiheet alkavat pyörimään päivästä toiseen samojen aiheiden ympärillä, foorumilla tapahtuu kuihtumista
Huomauttaisin, että minusta on turha vedota siihen että twiter  tai facebook kiinnostavat enemmän.

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #7 : 28.10.13 - klo:20:11 »
Milloin pitäisi puuttua aktiivisesti johonkin?
Säännöt löytyvät körttifoorumille
http://foorumi.h-y.fi/index.php?PHPSESSID=7fho9k1nq2fcnf3ioe5r9o1va4&action=register
ja niistä minusta on hieman lipsuttu. En kiistä sitä enkö ole itse saanut anteeksi käyttäytymisestäni tällä foorumilla ja huomautuksia, mutta olen ottanut niistä oppia ja myös parantanut tapojani foorumin suhteen.
Toiseksi itseäni ärsyttää, että jos on mainittu, että viestien pituus pitäisi olla kohtuuden lyhyitä, niin silti sallitaan ylipitkien viestien kirjoittelemista. Kolmanneksi jos jäsen kirjoittaa päihtyneenä (sen kyllä uskon teidänkin huomaavan) olisi minusta puututtava. Kolmanneksi jos kirjoituksissa halutaan esim. jatkuvasti pilkata herännäisyyttä, en katso sitä mitenkään asialliseksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #8 : 28.10.13 - klo:20:19 »

Silloin kun foorumin jäsenistö alkaa vähentää viestien määrää ja taas eräät foorumin jäsenet alkavat vallata runsailla viesteillänsä viestiketjuja / aiheita.
Toinen asia minusta on myös jos aiheet alkavat pyörimään päivästä toiseen samojen aiheiden ympärillä, foorumilla tapahtuu kuihtumista
Huomauttaisin, että minusta on turha vedota siihen että twiter  tai facebook kiinnostavat enemmän.

Pieni poiminta foorumin tilastoista: syyskuun viestien määrä kolmena vuotena.
Syyskuu 2011: 40 uutta aihetta, 1376 uutta viestiä.
Syyskuu 2012: 26 uutta aihetta, 1390 uutta viestiä.
Syyskuu 2013: 37 uutta aihetta, 1308 uutta viestiä.

Mikäli joku jäsen on sitä mieltä, että samoista aiheista kirjoitetaan liikaa, suosittelen esim. seuraavia keinoja:
- jättää tylsät aiheet/kirjoitukset lukematta
- kirjoittaa mielenkiintoisia, uusia näkökulmia keskusteluun tuovia viestejä
- avaa uusia kiinnostavia aiheita, jotka houkuttelevat osallistujia keskusteluun.

Nettifoorumeissa käytännön vastuu sisällöstä on meistä käyttäjistä jokaisella. Mielenkiintoista foorumia ei saa aikaan ylläpidon määräyksin. Ylläpito on foorumissa samassa roolissa kuin henkilökunta ravintolassa tai kahvilassa. Jos kuppilan keskustelut ovat joutavaa jorinaa, portsarille tai viinurille valittaminen ei tuo parannusta asiaan.

Mt

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #9 : 28.10.13 - klo:20:22 »
Mitkä olisivat sopivia puuttumiskeinoja? Mitä voitaisiin pitää ylläpidon ylireagointina? Entä pitäisikö muiden foorumin jäsenien reagoida johonkin asiaan, ja jos pitäisi, miten?

Mt

P. S. Muuten olen sitä mieltä, että jos toivoo foorumille enemmän esim. herännäishenkistä kirjoittelua, paras tapa edistää asiaa on kirjoittaa sellaisia itse...

Puuttumiskeinot ylireagointia? Tällä foorumilla taitaa olla että sellaisia käsitteitä ei edes tunneta ylläpidon puolelta.

Entä pitäisikö muiden foorumin jäsenien reagoida johonkin asiaan, ja jos pitäisi, miten?

Mt
Nythän minä tuon asian ilmi omalla tavallani ja toivottavasti asia ei rönsyile, sillä nyt on jo menty "hoitoyksiköstä" foorumin sääntöihin.

P. S. Muuten olen sitä mieltä, että jos toivoo foorumille enemmän esim. herännäishenkistä kirjoittelua, paras tapa edistää asiaa on kirjoittaa sellaisia itse...

Aika monta noita aiheita on tullut avattua ja aina on tuntunut avauksien jälkeen että otsikon aiheesta mennään aika kauaksi. Joten pidän jopa hieman turhauttavana avata mitään herännäisyyteen liittyvää keskustelua tai yleensäkään yhtään mitään.

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #10 : 28.10.13 - klo:20:27 »
Ylläpito on foorumissa samassa roolissa kuin henkilökunta ravintolassa tai kahvilassa. Jos kuppilan keskustelut ovat joutavaa jorinaa, portsarille tai viinurille valittaminen ei tuo parannusta asiaan.

Mt
Henkilökunta ravintolassa tai kahvilassa voi kyllä tehdä asialle jotain, eli miksei myös foorumin ylläpito voi tehdä asialle. Sen varmaan me molemmat tiedämme.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #11 : 28.10.13 - klo:20:27 »
Säännöt löytyvät körttifoorumille
http://foorumi.h-y.fi/index.php?PHPSESSID=7fho9k1nq2fcnf3ioe5r9o1va4&action=register
ja niistä minusta on hieman lipsuttu. En kiistä sitä enkö ole itse saanut anteeksi käyttäytymisestäni tällä foorumilla ja huomautuksia, mutta olen ottanut niistä oppia ja myös parantanut tapojani foorumin suhteen.
Toiseksi itseäni ärsyttää, että jos on mainittu, että viestien pituus pitäisi olla kohtuuden lyhyitä, niin silti sallitaan ylipitkien viestien kirjoittelemista. Kolmanneksi jos jäsen kirjoittaa päihtyneenä (sen kyllä uskon teidänkin huomaavan) olisi minusta puututtava. Kolmanneksi jos kirjoituksissa halutaan esim. jatkuvasti pilkata herännäisyyttä, en katso sitä mitenkään asialliseksi.

Ainakin "körttien yksipuolinen tuomitseminen ja körttien uskonkäsityksen vähättely" on viime aikoina ollut varsin vaatimatonta eräisiin aikaisempiin jaksoihin verrattuna...

Kirjoittajan päihtymyksen luotettava havaitseminen kirjoituksen perusteella on vähän niin ja näin. Joillakin foorumeilla - ei täällä - juopumuksen syyksi on pantu kirjoituksen piirteitä, jotka ovat johtuneet aivan muista seikoista. Kyseisten kirjoittajien henkistä kypsyyttä on osoittanut se, että he eivät ole mokomasta vetäneet herneitä nenään, vaan ovat selittäneet taustan - mihin ei tietenkään ole minkäänlaista velvollisuutta.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #12 : 28.10.13 - klo:20:32 »
Henkilökunta ravintolassa tai kahvilassa voi kyllä tehdä asialle jotain, eli miksei myös foorumin ylläpito voi tehdä asialle. Sen varmaan me molemmat tiedämme.

Kumpi on todennäkköisempää:

1. "Hei Mt ja Pätkä, te olette nyt puhuneet kaksi tuntia vanhoja korisjuttuja, yrittäkääs nyt keksiä jotain muuta tai saatte parin viikon porttarin."

2. "Kyllähän sun pitäs tietää että ne puhuu peli-iltana vaan koriksesta, turha sitä mulle on tulla valittaan. Mee vaikka tuonne baarin puolelle jos et kestä."

Mt

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #13 : 28.10.13 - klo:20:36 »
No oli miten oli Mt nyt varmaan mennään kyllä jo sellaista vauhtia ohi aiheen, että olisikohan syytä lukea uudestaan viestiketjun aloitus.

Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö” mielenhäiriöille, mielenterveys ongelmista kärsiville ja yksinäisille ihmisille?

Vuosia on kulunut kun olen ollut körttifoorumin jäsenenä. Tunteet ovat leiskuneet milloin mihinkin suuntaan. totuutta on tullut kerrottu, mutta myös valheita. Mutta yhtään sanaa tai lausetta en oikeastaan kadu, vaikka olen joutunutkin pahoittelemaan ja jopa pyytämään anteeksi käytöstäni.
Sillä loppujen lopuksi olen ainoastaan ja ainoastaan tehnyt itselleni vahinkoa käyttäytymiselläni.

Me olemme erilaisia persoonia ja meillä on jokaisella omat ongelmat elämässämme. Kuten esimerkiksi työttömyys, sairaudet, talous, perhesuhteet,… luettelo on pitkä.
Mutta onko oikein että ”hoidamme” omia ongelmiamme, kuten mielenterveyttämme ja yksinäisyyttämme foorumilla?
Oma mielipiteeni on, että miksei, mutta ehkä olisi hyvä harkita kuinka pitkälle asian voi viedä. Lyhyesti sanottuna totuuden nimissä foorumi ei ole minusta lääke eikä hoitoyksikkö.
Vaan enemminkin: ”Körttifoorumi on tarkoitettu herännäisyyskeskustelulle sekä herännäisyyden hengessä käytävälle muulle keskustelulle”.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?action=register
Minusta tämä on aika merkittävästi jäänyt huomioimatta tänä päivänä körttifoorumilla, myös itseltäni.

Toinen asia on se, että olemme ruvenneet tehostamaan itseämme minä hengessä ja ”kyttäämään” toistemme käyttäytymistä foorumilla ja sen ulkopuolellakin. Pidän tätä asiattomana jopa hieman epäsosiaalisena käytöksenä. Joten olisi varmaan hyvä meidän jokaisen pohtia kuka ja mikä on loppujen lopuksi elämässämme se asia mihin meidän pitää katseemme kohdistaa.

SV 79


ps. lopuksi voin sanoa että kirjoittamani viestin sisältö ei ole pelkästään foorumin tekstien perusteella kirjoitettu.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #14 : 28.10.13 - klo:21:03 »
Säännöt löytyvät körttifoorumille
http://foorumi.h-y.fi/index.php?PHPSESSID=7fho9k1nq2fcnf3ioe5r9o1va4&action=register
ja niistä minusta on hieman lipsuttu. En kiistä sitä enkö ole itse saanut anteeksi käyttäytymisestäni tällä foorumilla ja huomautuksia, mutta olen ottanut niistä oppia ja myös parantanut tapojani foorumin suhteen.
Toiseksi itseäni ärsyttää, että jos on mainittu, että viestien pituus pitäisi olla kohtuuden lyhyitä, niin silti sallitaan ylipitkien viestien kirjoittelemista. Kolmanneksi jos jäsen kirjoittaa päihtyneenä (sen kyllä uskon teidänkin huomaavan) olisi minusta puututtava. Kolmanneksi jos kirjoituksissa halutaan esim. jatkuvasti pilkata herännäisyyttä, en katso sitä mitenkään asialliseksi.


Muista keskusteluista poiketen täällä toivotaan nimenomaan pidempiä viestejä, kuten ylimmässä kirjoituksessa on kirjoitettu. Päätimme keskittää pidemmät jutut tänne ja se on toiminut, eikä ole mitään syytä muuttaa käytäntöä. Ylläpito puuttuu tarpeen vaatiessa asoihin. Useinmiten puuttuminen ei ole julkista, vaan tapahtuu kahdenkesken. Ylläpito ei myöskään käy haistelemassa kirjoittajien henkeä, vaan lukee kaikki kirjoitukset läpi ryhtyen toimenpiteisiin mikäli sitä tarvitaan. Ylläpito yrittää myös olla pitkämielinen, jotta mahdollisimman monet voisivat osallistua kirjoittamalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi