Kirjoittaja Aihe: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?  (Luettu 14415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #75 : 11.05.22 - klo:19:23 »
Tulkin tehtävänä on kääntää sanomia sellaiseen muotoon, että vastaanottajat niitä paremmin ymmärtävät.

Miksi luterilainen mahtaa kirjoittaa niin, että tarvitaan tulkkia? Tarvitsemmeko me lukijat? Tarvitseeko hän itse?

Nimimerkki luterilaisen tekstissä toistuvat perinteisen kristillisen sanoman teemat. Ymmärtääkö hän julistuksen tehtäväkseen vai lainaako hän tuttuja sanontoja vain koristaakseen pinnallisesti kommenttejaan?

Miksi hän ei itse vastaa näihin kysymyksiin, joita on eri muodoissa jo kauan esitetty?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #76 : 12.05.22 - klo:08:31 »
Miksi luterilainen mahtaa kirjoittaa niin, että tarvitaan tulkkia? Tarvitsemmeko me lukijat? Tarvitseeko hän itse?

Nimimerkki luterilaisen tekstissä toistuvat perinteisen kristillisen sanoman teemat. Ymmärtääkö hän julistuksen tehtäväkseen vai lainaako hän tuttuja sanontoja vain koristaakseen pinnallisesti kommenttejaan?

Miksi hän ei itse vastaa näihin kysymyksiin, joita on eri muodoissa jo kauan esitetty?

Selkeät kysymykset vastausta vailla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #77 : 12.05.22 - klo:09:17 »
Selkeät kysymykset vastausta vailla.

Penan kysymykset ovat oikeutettuja.
Ihmisen motiivit ja tarkoitusperät ovat kiinnostavia.
Kuitenkin, näitä tärkeämpää on itse sanoma.
Miten sanoma tuodaan julki ja mitkä ovat sanoman tuojan motiivit - vaikka ovatkin kiinnostavia - ovat kuitenkin vähemmän tärkeitä, kuin se sanoma.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #78 : 12.05.22 - klo:09:38 »
Tulkin tehtävänä on kääntää sanomia sellaiseen muotoon, että vastaanottajat niitä paremmin ymmärtävät.
Näyttää siltä, että moni ei ymmärrä nimim. Luterilaisen tekstejä, niin olisihan se huono asia, jos tulkki ei saisi niitä kääntää ymmärrettävämpään muotoon.

Opetelkaa ymmärtämään hänen tekstejään, silloin tulkkia ei tarvittaisi.
Välillä vähän harmittaa se, että ei ymmärretä oikein eikä halutakaan ymmärtää.

Eivät käännökseni ole 100% oikeita, mutta minusta tuntuu, että käännöksiäni on silti hyvä lukea saadakseen parempaa kuvaa nimim. Luterilaisen teksteistä.

Pyysikö hän tulkkia, kun mielestäni hän suurimmalta osaltam heittää läppää.  On hän kirjoittanut joskus ihan asiaakin.  Mietin vaan jälleen mitkä olisi fiilikset jos saisin lukea täältä että Leena meinaa ihan hyvää, sitä ja tätä. Mutta no niin, taas  tuli kirjoitettua turha texti  :icon_cool: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #79 : 12.05.22 - klo:09:53 »
Pyysikö hän tulkkia, kun mielestäni hän suurimmalta osaltam heittää läppää.

Ei hän ole pyytänyt tulkkia tai muutenkaan sitä, että häntä kommentoidaan, hänestä puhutaan, hänen tekstejään kommentoidaan tai tivataan häneltä vastauksia.
Hän ei taida nimittäin esittää täällä mitään kysymyksiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #80 : 16.05.22 - klo:06:22 »
Ei hän ole pyytänyt tulkkia tai muutenkaan sitä, että häntä kommentoidaan, hänestä puhutaan, hänen tekstejään kommentoidaan tai tivataan häneltä vastauksia.
Hän ei taida nimittäin esittää täällä mitään kysymyksiä.

Eipä ei.  Ehkä en sen tähden oikein ymmärrä ainakaan kaikkea tässä ketjussa.  Tai en jaksa olla niin syvällinen kun joku todella heittää -- nyt jo aika kulunutta -- pelkkää läppää. 

Vakavasti jos puhutaan, ne vanhat herännäisyyden ilmaukset joilla on paljon ikää ja siten historiansa ovet merkinneet siten puhuville aikanaan jotakin tärkeää. Ne ovat olleet ihmisten tapoja "sanoa sanomaton ja lausua lausumaton" enkä ole varma siitä, kuinka terveellistä niitten nälvivä käyttö ad infinitum edustaa.  Olen jo kerran kirjoittanut tänne pelkääväni, että niiden irviminen, kuten oma Jumppujen ja Ruttujen ivaamiseni, m yönnetään  nyt, vie lähelle Pyhän Hengen pilkkaa. 

Kyllähän itsekin olin jotain viistoista nolla kun kysyin, mitä meidän k i r k k o m m e  opettaa jostain jutusta, ja minulle vastaa aivan täysijärkinen kirkkoherra olevansa paremmin semmoinen alatien körtti.  Kyllä kai minä neljännesvuosisadan mentyä käsitin mitä hän sanoi, mutta silloin, oiwau totisesti en.  Hän kyllä suuresti yliarvosti ihan tavallisen kansalaisen hengellisten ilmausten tuntemisen.

...........................

Mutta kun ongelma oli sekä lähettimessä etä vastaanottimessa, kai siinä viestistä tuli pelkkää sekamelskaa. Nyt kyllä näen miten humoristinen se(kin) tilanne aikanaan oli.  Eli aikansa kutakin.  Muttei jokun ilmauksen toistelu tee oletussukupuolisesta humoristia.

Siksi yrittäisin odotella että moderaattori arvioi meneekö hän liian pitkälle.

No niin, taas tuli kirjoitettua vaikka päätin niin että olkoon ainakin tämä ketju.
« Viimeksi muokattu: 16.05.22 - klo:06:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #81 : 16.05.22 - klo:08:03 »
No niin, taas tuli kirjoitettua vaikka päätin niin että olkoon ainakin tämä ketju.

Kirjoitit ihan asiaa. Jostakin on mieleeni tarttunut saksankielinen viisaus: Alt zu viel ist ungesund - kaikki liiallinen on epäterveellistä. Se pätee varmaankin myös uskonnollisen sanaston - niin sanotun kaanaankielen - käyttöön. Pidän aamuhartauksiksi lainaamani Malmivaaran elävän arkisista sanonnoista, joita hän käyttää hengellisistä asioista puhuessaan: ...täytyy vain koettaa peittää sitä raukkaa omalla kunniallansa, astua sen puolesta kaikkien kantanastoja vastaan, ruveta itse samaan lätäkköön, mistä sen löysi.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #82 : 24.05.22 - klo:19:14 »
Minustakin Leena ihan paras.

pena totasi hyvin, että liika liirumlaarun, siis uskonnollinen puhe ei aina ole enään hyvä juttu.

Luterilainen on hyvä tyyppi ja en ole koskaan huomannut, että hän ikävästi tai ehdon tahdoin olisi kirjoittanut ilkeästi kenestäkään, piikitellen kyllä ja se sopinee?

Monesti luterilainen on kannaustanut ja ollut ihan rakentava, vaikea ymmärtää tää jutuskelu hänestä, ei pitäisi, kun ihan ystävällinen piikikäs kaveri.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #83 : 24.05.22 - klo:21:04 »
Luterilainen on hyvä tyyppi ja en ole koskaan huomannut, että hän ikävästi tai ehdon tahdoin olisi kirjoittanut ilkeästi kenestäkään, piikitellen kyllä ja se sopinee?

Kenties luterilaisessa ärsyttää se, että hän käyttää samaa 'piikkiä' uudestaan ja uudestaan. Piikki tylsyy.