Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Natosta  (Luettu 38906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #120 : 16.06.22 - klo:12:59 »
Minulla on kertakaikkine puute johon hartaasti halajan korjausta. 

Kehen Erdogan viittaa puhuessaan terfroristista jota on haastateltu Yleistadiossa?

Onko Suomi tarjonnut PKK:n jos se nyt oli se kurdien työväenpuolue nimeltään, jäsenille turvapaikkaa? 

-------------------

Kuinka on.  Minulle jäi pahasti se käsitys että kurdit tekivät likaisen työn taistelussa ISISiä vastaan, pistivät vankilaan ja saivat peräti pidettyä ne elossakin  kuten yrittivät jotenkin katsoa perää
n al Holin leirin naisia ja lapsia,  eikä Eurooppa ota käydäkseen oikeutta edes maittensa kansalaisia vastaan. 

---------------

Turkissa on ollut terrori-iskuja, muistan ainakin sen joka tapahtui juuri ja juuri ennen kuin Niinistö puolisoineen saapui viralliselle vierailulle. 

Ymmärrän ettei mitään nimilistoja annneta julki mutta kun niin halusta kuuntelisin terroristin haastattelun, niin mitä olen missannut? 

Mikä ihmeen päähänpisto koko Erdoganin tämänkertainen oikuttelu on?  Minun on vaikea uskoa että kyseessä olisi Troijan hevonen, kuten Seppos arveli mutta mistä sen tietää.  Järin  hyvissä väleissä nuo kaksi eivät ole siis vanhastaan Turkki ja Venäjä, koko ajanhan se on ollut yhtä tasapainottelua.

Ja sitten.  Onko näkemystä tai tietoo siitä, mikä ihmeen ja kumman hinku Erdoganilla olisi hyökätä Syyriaan?? Siellä vasta oli pitkä ja tuhoisa sota.  Tahtooko Erdogan vain skabata Putinin kanssa siitä, kummalla on vahvempi  armeija?  Saa rumempaa jälkeä aikaan? 

Miksi herrannimessä pohjoinen NATO olisi niin harmittava, että on ministerikin pantava uhoamaan --- meiullä on  maailman toiseksi vahvin armeija  (ja sitten?) 

...........................


Ajatteleeko äijä että siellä ne ressut nyt vapisevat Putinin edessä?

Arvatkaa mitä. Minä en pelkää jostakin syystä.  Kysyin siskolta pelkäätkö sotaa ja sanoi tyynesti pelänneensä koko ikänsä.  Kesät elettiin tietty keskellä äidin lapsuudenperheen sotamuistoja (kymmnenen henkeä) kai heidän oli ne jutut kelattava...  Me emme nukkuneetkaan, me kahdeksantoista serkusta  :icon_eek: 

Mutta pelätä.  Lapsena näin painajaisunia ja herätin koko perheen luullessani lumiauraa tankiksi ja katolta putoavaa lunta pommiksi, mutta meidän luokalla monella oli samoin . Jossain vaiheessa ei enää viitsinyt, mutta pidän kyllä koko Pohjolan yli kattavaa puolustusliittoa varmempana rauhan takeena nyt, kuin Saksan liittokanslerin ja Ranskan presidentin pehmeitä puheita siitä että  ei saa nolata Putinia (minusta hän nolasi itse itsensä)  ja koko kysymys on toisarvoinen.   Vakavin eskalaation riski liittyy Putinin väärinkäsityksiin itsestään --- nuo puheet Pietari Suuresta ovat suuruusharhaisia kuvitelmia joiden mukaisesti hän toimii. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #121 : 17.06.22 - klo:15:53 »
Kehen Erdogan viittaa puhuessaan terroristista jota on haastateltu Yleistadiossa?

Ylen toimittaja Tom Kankkonen teki 7.6. jutun Syyrian kurdialueesta ja jututti PYD-puolueen johtajaa Salih Muslimia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #122 : 18.06.22 - klo:03:25 »
Ylen toimittaja Tom Kankkonen teki 7.6. jutun Syyrian kurdialueesta ja jututti PYD-puolueen johtajaa Salih Muslimia.

Noh, hänen terroritekojensa lista?   :icon_eek: 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #123 : 18.06.22 - klo:03:33 »
aaa
« Viimeksi muokattu: 18.06.22 - klo:03:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #124 : 18.06.22 - klo:03:47 »


Kiitos, koetetaan etsiä.  Olipa hyvä kun kuuntelit.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #125 : 18.06.22 - klo:03:52 »
 :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #126 : 18.06.22 - klo:04:28 »
Salih Muslimista ei löydy, mutta onhan kurdeista muuten podcasteja, ja vielä on kuunneltavissa vantaalaisesta  Suomen vasemmistoliiton jäsenestä ja nimeä en edes yritä kirjoittaa, menisi pieleen joka tapauksessa.  Itse ohjelma on melko yleispätevä, mutta tarkentaa, että Erdogan kantaa närää tarkkaan ottaen Syyriuan kurdeja kohtaan.  Tämä naishenkilö ei ole tehnyt terroritekoja ellei sellaiseksi lueta tähän keskusteluun osallistumista. 

Luulen kyllä että täällä itse kurdit, eräs maaton kansa, on niin tuttu ja useimmille jo koulussa opetettu, että sinänsä hyvän ohjelman referointi on tarpeeton.  Kuuntelin sen (läh 1.6.) ihmettelin, mikä mättää  :icon_rolleyes:  kun Erdoigan yhtäkkiä niin tuittuilee. Ja koska kuuntelen radiota jos ja kun selkääni särkee.


--------------------------


Kun mietin istuttaessani omenapuuta, onko nyt aivan taattua että hän varmasti osaisi näyttää isosta maailmankartasta, missä on Suomi   :repee2:   Ehkä hänelle sentään kerrottiin...  Ettei saa NATO  laajeta itäsuuntaan...

mutta kun Baltia sijaitaee jo aika pahoin itäsuunnassa.  Putin sen kyllä tietää, mutta kun mies ensin oli yhtä hymyä ja sitten paukuttaa kuin Lapsi 4 kengänkannoilla lattiaa, lapsena, siis. Mitähän saatavaa Erdoganilla saattaisi sittenkin olla Venäjältä? 


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #127 : 18.06.22 - klo:06:50 »
Salih Muslimin puolueesta on tietoa Wikipediassa: Demokraattinen unioni puolue (in kurdi  : Partiya Yekîtiya Demokrat , PYD , vuonna arabiaksi  : حزب الاتحاد الديمقراطي , Hizb Al-Ittihad Al-Dimuqraṭiy ), on Syyrian kurdien poliittinen puolue .

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8336
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #128 : 18.06.22 - klo:15:16 »
Ylen toimittaja Tom Kankkonen teki 7.6. jutun Syyrian kurdialueesta ja jututti PYD-puolueen johtajaa Salih Muslimia.

Suomen tekemiset on kyllä aika pientä kurdien hyväksi.
En usko sen vaikuttavan paljoakaan vaikka ei toimittajat haastattelisi kurdeja.

Muutenkaan Suomen politiikka ei erotu muiden maiden politiikoista suhteessa kurdeihin tai kurdistaniin.

Taitaa Erdogan pelata isompaa peliä jossa Venäjä takana ja omat intressit.

Kuitenkin itse boikotoin Turkkia niin vaate kuin valtiota ja en sinne matkustaisi.
Muutenkin Saksa ja muut maat jossa miljoonia turkkilaisia töissä voisivat vähän painostaa turkkilaisia palautuksilla ja muulla.
Ikävää, että taas yksi diktaattori on sekoittamassa maailman ja Suomen asioita.

Toivottavasti jos nyt emme NATOon pääse, niin edes ne hävittäjät Amerikasta saisimme nopeasti.
Kyllä toi turkkilainen diktaattori käy hermoille.
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #129 : 18.06.22 - klo:19:53 »
En tiedä, mutta sisäpoliittiset vaalit Turkissa on tulevana ajanjaksona. USA on samalla tavalla sisäpoliittisissa tulevaisuuteen tähtäävä. Meille eurooppalaisille on hieman vaikeata ymmärtää. Meille ulkopolitiikka on  paljon enemmän kuin sisäpolitiikka. Turkki ja USA sisäpolitiikka ensin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #130 : 19.06.22 - klo:02:37 »
Näin varmasti on, USAn kaiken politiikan heiluminen ääreest laitaan on vielä omansalaista kun puolueita on kaksi...

Diktaattorit käyvät aina hermoille, ja kai on näon, ettei siitä Turkin iltalypsystä ole kukaan perillä.  Kyllä minua kiinnostaa todella Turkin kaikki politiikka nykymenolla enemmän kuin joskus, vaikka minun on myönnettävä että sympatiani olivat kurdien pulella, ja juu miksi puolueita ja puollle asettumisiua, ei sais niin, mutta minkäs teit, kun niin pääsi käymään ja kun en kuitenkaan ole vaikutusvaltainen henkilö, niin ehkä ei niin väliksi.


Tietty Stoltenberg puhui Kultarannassa suoraan Erdoganille, mutta pientä rajaa hän olisi voinut harkita pitävänsä. Niinistö sanoi asiallisesti tyyliin kurjaa että teillä on kurjaa ja juu ymmärrämme, käviskös ymmärtää meitä noin vastavuoroon?

Mutta kyllä uteliaisuus syö mun suuhunsa ennen joulua ellei sitä äijää saa kukaan ns avautumaan tai ihan vaan puheliaaksi, ohjastiko joku maan sisältä ehkä jos ei sentään ulkoa
« Viimeksi muokattu: 19.06.22 - klo:02:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #131 : 19.06.22 - klo:02:40 »
Salih Muslimin puolueesta on tietoa Wikipediassa: Demokraattinen unioni puolue (in kurdi  : Partiya Yekîtiya Demokrat , PYD , vuonna arabiaksi  : حزب الاتحاد الديمقراطي , Hizb Al-Ittihad Al-Dimuqraṭiy ), on Syyrian kurdien poliittinen puolue .

Oiwau, toki nyt wikissä, mitä sieltä puuttuisi.  Minä kysyin mitä hän on tehnyt ja milloin päässyt Suomen Yleisradiossa esiintymään.,  Haulla ei löydy mujtta voinhan soittaa sinne.   :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #132 : 19.06.22 - klo:06:28 »
Mainitsinhan jo tuon päivämäärän. Uutisissahan se Tom Kankkosen raportti oli 7.6. Turkille taitaa riittää terroristin määrittelyksi se, että on poliittisesti aktiivinen kurdi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #133 : 28.06.22 - klo:06:08 »
Salih Muslimin puolueesta on tietoa Wikipediassa: Demokraattinen unioni puolue (in kurdi  : Partiya Yekîtiya Demokrat , PYD , vuonna arabiaksi  : حزب الاتحاد الديمقراطي , Hizb Al-Ittihad Al-Dimuqraṭiy ), on Syyrian kurdien poliittinen puolue .


Totta, ja Pohjois-Syyrian kurdialueen sodan pelosta oli laajempikin juttu kesäkuun alkupäivinä, kun Erdogan uhosi hyökkäyksellä sinne. 

Ja hän siis on Suomessa, ja toimii täällä poliittisesti aktiivina, Mielenkiintoista, on mennyt minulta kokonaan ohitse.  No, uskomme että Wiki tietää.  Muistaakseni hänellä oli jo runsaahkostri ikää, mutteihan se menoa estä. 


Halusin tietää mitä hän oli tehnyt, siis onhan  Turkkiin toki kohdistunut vastarintaiskuja.  Ja hän oli sitten osallinen johonkin näistä.  Kiinnostavaa sillä sen kyllä muistan ja kuulin ihan Ylen ajankohtaisohjenmasta tai luin verkkosivulta että puolue, jonka toimia pidettäneen yleismaailmallisesti terroristisina, on työväenpuolue PKK. 

Ei se tässä nyt valaise että näppäimistössä on arabialaiset kirjaimet  mutta miksei, miksei. Erdogan kylläkin esitti tuon syytöpksensä ennen 7.6. eli välittömästi kuultuaan Suomen ja Ruotsin Nto-hakemuksista. Ehdottomasti ei koska näissä maissa suositaan ja suojelllaan terrorismia. 

Kyllä siinä leukaa nsai hieroa sijoilleen joks pitkään kun mietti, miten vaikkeaa täne Suomeen on saada edes turvapaikkaa. En nyt tarkoita Ukrainaa.

.........................

Joskus tekisi mieleni huomauttaa, ettei ehkä Suomenkaan kannata hakata ovea jonka takana hymistellään kiusaantuneina ja no, myötätu ntoni Stoltenbergille, joka on ihan mukava mies ja koettaa kovasti.    Ei meillä ole loputtomiin aikaa  eikä resursseja jauhaa yhtäsamaa jonkin epämääräisen Erdoganin kanssa, kun pitää varustaa sitten entistä tehokkaampaa armeijaa ja kylläöhän täälläkin pystytään ydinaseita valmistamaan jos ei muuta pelotetta enää keksitä.


.........................

Sais hirttää hellästä paikasta mokomat suurvaltiaat.  Osmannien valtakuntaako se äijä haikailee?  Onko sillä Putinin kanssa joku skaba --- ei nyt koskien meitä sentään, mutta sitä Syyriaa, jonka toivoisi saavan jo elää rauhassa.
« Viimeksi muokattu: 28.06.22 - klo:06:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Keskustelua Natosta
« Vastaus #134 : 28.06.22 - klo:07:32 »
Luin kaiken tekstin, johan nyt toki, mutta viimeisen kappaleen  eka lause,,,,hehee