Kirjoittaja Aihe: Päivän sana  (Luettu 19069 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Katoavat ja katoamattomat aarteet
« Vastaus #30 : 24.05.08 - klo:20:51 »
Evankeliumiteksti sunnuntaille 25.5. Luuk. 12:13-21

Lisäys edelliseen kirjoitukseeni foorumilla.

Evankeliumin vertaus opettaa elämän lyhyyttä ja yllätyksellisyyttä. Vertaus kuvaa, miten lyhyt elämä on ja miten rikkaus ei voi sitä pidentää. Tärkeämpää kuin eurot pankissa on omistaa rikkauksia Jumalassa. Jeesus ei kuitenkaan sanonut, että on väärin olla rikas (vrt. VT:n Aabraham). Rikasta miestä ei saa kuvata liian kielteisesti. Hän ei ollut epärehellinen, vaan ahkera ja tuloksellinen työssään. Kuitenkin hän oli mieletön, hullu. Miksi?
Jumala näkee ajatukset ja salaisimmatkin suunnitelmat (12:17–19).
Vertauksessa kerrotun rikkaan miehen itsekkyys näkyi hänen käyttämästään sanasta: “minä; mitä tekisin, minun satoni, minäpä teen näin jne."
Rikas otti huomioon vain oman persoonansa ja vain oman elämänsä. Hän ei ollut vain rikas, vaan myös nautinnonhaluinen. Elämän ainoita huolia olivat syöminen ja juominen.
"Kelpaa minun elää": ajatteli rikas mies tulevaisuuttaan.
Rikkaan suunnitelmat ulottuivat vuosiksi eteenpäin. Hän puhui monista vuosista, mutta päivä olikin hänen viimeinen päivänsä. Hän teki laskuvirheen ajan arvioinnissa.
Rikkaus tuo aina vain huolia ja siitä tulee palvonnan kohde, joka täyttää koko elämän. Siitä tulee hyvin helposti ihmiselle aivan kuin Jumalan sijainen, jopa suoranainen Jumala.
"Karttakaa kaikenlaista ahneutta: Vanhempi käännös Raamatusta sanoo vielä voimakkaimmin: "Kavahtakaa kaikkea ahneutta". Kavahtaa sana fylasso alkukielellä merkitsee, pitää varansa, vartioida, pitää silmällä, välttää, vihollisen varalta varuillaan oloa. Jeesus käytti sanaa, joka tarkoittaa sotatilassa olevan vihollisen aikeiden estämistä. Ehkä tämä sana oli oikeaan osuva, kun ajatellaan ahneuden perimmäistä merkitystä. Ahneus on meidän pahimpia vihollisiamme.

Viime sunnuntain Keskisuomalaisessa oli taloussivulla juttu, jonka otsikkona oli Iso palkka, parempi ihminen.
Yhdysvalloissa alkoi jo 1950-luvulla sosiaalisten normien muutos. Suomessa sosiaaliset normit pitivät johdon vielä kurissa.
Sosiaalisten normien murtuminen 1990-luvulta alkaen on mahdollistanut jättioptiot ja palkat myös Suomessa. Syytä voi selittää myös yhteiskunnan rappioitumisella. Aikaisemmin johtaja saattoi saada jopa kymmenkertaisen palkan tavalliseen työntekijään verrattuna. Nyt sama johtaja saa jopa 350-kertaisen korvauksen työstään. Vaikka suurien palkkojen pitäisi taata kyvykkäät johtajat, eivät yritysjohdon palkat ja menestys ole tutkimusten mukaan kuitenkaan yhteydessä toisiinsa
Otsikoita viime viikon lehdistä: Poliitikkojen moraali retuperällä. Vilppiä ja rahanahneutta päättäjiemme taustalla.
-----------------------------------------------------
Tulipa tästä nyt pitkä "sepustus". Anteeksi! Jospa tämä kuitenkin valaisi kantaani rikkauteen ja rahaan, josta oli kysymys evankeliumissa ja edellisessä mukaillussa lainauksessa (kirjoituksessani) foorumilla?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Katoavat ja katoamattomat aarteet
« Vastaus #31 : 25.05.08 - klo:13:55 »
Poliitikkojen moraali retuperällä. Vilppiä ja rahanahneutta päättäjiemme taustalla.

Tunnen noin 50 maamme kärkipoliitikkoa. Eivät he ole moraalittomia ihmisiä. Edustajan työssä menee enemmän rahaa kuin siitä saa. Viimeisetkin raha menevät kunta- ja eduskuntavaaleihin.

Ymmärrän, että on kovin tavallista arvostella poliitikkojen toimintaa ilman että kukaan ottaisi itse vastuun  a) omasta elämäntavastaan b) omaisista ja ympäristöstään ja c) tekemästään valinnasta. Mutten ymmärrä sitä, että täysjärkiset ihmiset sortuvat tällaisiin yksinkertaistuksiin.

Jos joku ei ole tyytyväinen vaaleissa valitsemaansa henkilöön, ei häntä kannata äänestää toista kertaa. Kannattaa jopa vaihtaa varmuuden vuoksi puoluetta. Muttei kannata antaa tyhjien tynnereiden kolista.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Päivän sana
« Vastaus #32 : 25.05.08 - klo:15:00 »
Salis! Osasinkin jo odottaa perinteistä kannanottoasi kirjoitukseeni. Aihekin oli sopiva ja inspiroiva. Joskus kannanottosi ihmetyttää, kun niihin ei löydy mitään perusteita - nyt ei. En muuten ottanut henkilökohtaisesti kantaa lehtien otsikoihin, mutta voit ne kyllä kaataa niskaani.

Benkku

  • Vieras
Katoavat ja katoamattomat aarteet
« Vastaus #33 : 25.05.08 - klo:15:10 »
Salis kirjoitti: 25.05.2008 13:55 Katoavat ja katoamattomat aarteet
Tunnen noin 50 maamme kärkipoliitikkoa. Eivät he ole moraalittomia ihmisiä. Edustajan työssä menee enemmän rahaa kuin siitä saa. Viimeisetkin raha menevät kunta- ja eduskuntavaaleihin. :smt015

Valta ei koskaan ole hyvä ellei sen haltija ole hyvä.Martin Luther King
 :smt083

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Katoavat ja katoamattomat aarteet
« Vastaus #34 : 25.05.08 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Tunnen noin 50 maamme kärkipoliitikkoa. Eivät he ole moraalittomia ihmisiä. Edustajan työssä menee enemmän rahaa kuin siitä saa. Viimeisetkin raha menevät kunta- ja eduskuntavaaleihin.

Harmi!, millähän he mahtanevat elää?

Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mutten ymmärrä sitä, että täysjärkiset ihmiset sortuvat tällaisiin yksinkertaistuksiin.

Sellaisiksi olen kuullut jonkun muunkin toimittajia panettelevan - harvojen kuitenkin. Itse pidän heitä asiansa osaavina ja fiksuina ihmisinä.

Benkku

  • Vieras
Viikko 22. 26.05.08
« Vastaus #35 : 26.05.08 - klo:07:48 »
Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset  käsivarret .Hän karkotti tieltäsi viholliset ja käski sinun hävittää heidät5 Mooses. 33 : 27
SV.120
1. Kiusaukset synteihin yhä houkuttavat, himot sydämessäni pahaan taivuttavat. Sanat puhuessani, ajatukset, työni saastuttavat yhtenään päiväni ja yöni.
2.Olen kova, katkera, tyytymätön aina, muttei eteen Jeesuksen minua se paina. Mieltäni ei liikuta hänen kuolemansa, virvoitu en ensinkään rakkaudestansa.
3. Toiset turvan löytävät hänen rististänsä, iloitsevat suuresti paimenäänestänsä. Minä kylmä, paatunut sokkona vain kuljen, mykkä, kovakorvainen sydämeni suljen.
4. Toiset Herraa kiittävät riemuvirsillänsä. Minun vain on kieleni vaiti, siteessänsä. Toisten sydän lämpenee, Herran käsiin murtuu. Minun raukan mieleni murtumaton turtuu.
5. Vaeltaa jos yritän omantunnon mukaan, vilppi syrjään viettelee: niin ei tapahdukaan. Täyttä sielun lepoa en saa maailmalta, enkä, ilman uskoa, rauhaa Jumalalta.
6. Näinkö aina kompastun omaan kurjuuteeni? Kuivaa, Herra armias, tuskankyyneleeni. Päästä alta kuormien, epätoivo poista. Anna toivo, virvoitus, armon pisaroista.
7. Herra Jeesus armoa pyydän nöyryydessä: sieluuni suo lepoa hengen köyhyydessä. Ristinpuusi  juurella hoida haavojani. älä muista, Herrani, rikkomuksiani.
8. Uskovaksi minut tee, seuraajiisi liitä. Sydämeni uudista, että hoivaan niitä, jotka käyvät kuormineen tietään rinnallani. Auta, että totta teen palveluksestani.
And. Odel (Odhelius)
Sävelmä Etelä-Pohjanmaalta

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Päivän sana
« Vastaus #36 : 26.05.08 - klo:08:39 »
SV 220

1. Ah, herää, sydämeni,
uskomaan, toivomaan,
kun taaskin uusi päivä
valaisee valollaan.
Sun Herraas armollista,
ystävääs taivaallista,
ylistä veisuullas.

2. Sun auttoi Herra taaskin
terveenä nousemaan,
sä että avuks häntä
oppisit huutamaan.
Siis lankee etehensä
edestä hyvyytensä
nöyrästi kiittämään.

3. Suo, Herra, armos loistaa
sun istuimeltasi
ja vedä valollasi
mua valkeuteesi.
Sä poista epäusko
ja ole aamurusko
mun sydämelleni.

4. Sun, Jeesus, veres tähden
suo anteeks syntini.
Suo sanas ruoka mulle,
mun kanna kuormani.
Pois poista kaikki hätä,
suo leipää elävätä
mun sydämelleni.

 5. Sun sanassasi aina
mua auta pysymään,
mun siitä lohdutusta
suo saada yhtenään.
Kun tuska sielun täyttää,
sun Henkes anna näyttää
tie luokses, Herrani.

6. Lyö maahan viholliset,
mua auta, varjele
ja pahan paulat särje,
mua ettei kiedo ne.
Mua pidä valvehella,
suo minun kilvoitella
uskossa rukoillen.

7. Sun työsi, Jeesus, täytä,
vahvista henkeni.
Mua kuuliaiseks auta,
tyytyväks mieleni,
niin että mieluisesti
mä nyt ja iäisesti
ylistän nimeäs.

 
Lars Nyberg
Sävel Sortavalasta
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Päivän sana
« Vastaus #37 : 26.05.08 - klo:10:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Salis! Osasinkin jo odottaa perinteistä kannanottoasi kirjoitukseeni. Aihekin oli sopiva ja inspiroiva. Joskus kannanottosi ihmetyttää, kun niihin ei löydy mitään perusteita - nyt ei. En muuten ottanut henkilökohtaisesti kantaa lehtien otsikoihin, mutta voit ne kyllä kaataa niskaani.


Mitä mieltä sitten itse olet? Yritysjohtajat tuli jo haukutuksi. Ja kansanedustajat otat esille viittaamalla lehtien otsikoihin ja sitten toteat, ettet ottanut henkilökohtaisesti kantaa! :lol: Jää jonkun verran epäselväksi, että oletko kenties lehtiotsikoiden takana vai niitä vastaan.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Katoavat ja katoamattomat aarteet
« Vastaus #38 : 26.05.08 - klo:10:38 »
Lainaus
Sellaisiksi olen kuullut jonkun muunkin toimittajia panettelevan - harvojen kuitenkin. Itse pidän heitä asiansa osaavina ja fiksuina ihmisinä.


Tiedänpä muutaman näsäviisaan toimittajan ryhtyneen kansanedustajaksi Eikä heistä tullutkaan sen parempia kansanedustajia kuin muut.

Arvostan erittäin korkealle asiallista kritiikkiä kansanedustajien työtä kohtaan, mutta valitettavasti journalismin taso politiikan osalta on kovin pinnallista. Syvällinen perehtyminen asioihin ei ole enää suosiossa.

Toimittajat päästävät itsensä kovin helpolla. Ja vielä helpommalla päästävät kansalaiset, jotka asioihin mitenkään tutustumatta uskovat iltalehtien otsikoita ja vetävät siitä johtopäätöksiä politiikan moraalista.

Puusta katsoen kaikki näyttää helpolta. On henkistä laiskuutta, ettei  asioiden taustoihin tutustuta. Sen sijaan ministerien tai kansanedustajien henkilökohtaiseen elämään liittyvät paljastukset ovat tärkeämpiä kuin heidän ansionsa lainsäädäntötyössä.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Katoavat ja katoamattomat aarteet
« Vastaus #39 : 26.05.08 - klo:10:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Valta ei koskaan ole hyvä ellei sen haltija ole hyvä.


Viisastelun sijaan esitän suoran kysymyksen: Kuka nyt ei nykyisistä vallanhaltijoista ole hyvä?
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Päivän sana
« Vastaus #40 : 26.05.08 - klo:11:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mitä mieltä sitten itse olet? Yritysjohtajat tuli jo haukutuksi. Ja kansanedustajat otat esille viittaamalla lehtien otsikoihin ja sitten toteat, ettet ottanut henkilökohtaisesti kantaa! :lol: Jää jonkun verran epäselväksi, että oletko kenties lehtiotsikoiden takana vai niitä vastaan.

Yritysjohtajat tulisivat toimeen varmasti vähemmälläkin rahankeräämisellä. Kansanedustajien kohdalla en ole lehtiotsikoiden takana. Rumaa ja asiatonta arvostelua kenestä ihmisestä tahansa. Olen itse hyvin epäpoliittinen henkilö, enkä seuraa juurikaan politikointia. Olisikin ollut viisainta jättää lehtien arvioinnit pois, mutta jotain otsikoinnit kertovat kuitenkin yhteiskunnan tilasta.

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Sellaisiksi olen kuullut jonkun muunkin toimittajia panettelevan - harvojen kuitenkin. Itse pidän heitä asiansa osaavina ja fiksuina ihmisinä.

Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Puusta katsoen kaikki näyttää helpolta. On henkistä laiskuutta, ettei asioiden taustoihin tutustuta. Sen sijaan ministerien tai kansanedustajien henkilökohtaiseen elämään liittyvät paljastukset ovat tärkeämpiä kuin heidän ansionsa lainsäädäntötyössä.

Pysyn kannassani. Kun ammattisi on asiantuntija, olet ehkä tässäkin oikeassa?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Päivän sana
« Vastaus #41 : 26.05.08 - klo:12:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Yritysjohtajat tulisivat toimeen varmasti vähemmälläkin rahankeräämisellä.


Ilmeisesti viittaat tässä Fortumin tai sen kaltaisten yritysten johtajiin, jotka ovat varsin härkisti ulosmitanneet valtionyhtiöltä miljoonatuloja. Suuria yrityksiä voisi tietysti hoitaa pienemmilläkin palkkioilla. Valtaosa yrityksistämme on sellaisia, joissa on alle 10 työntekijää. Mielestäni näistä yrittäjistä voisi kertoa tiedotusvälineissäkin enemmän. Pienet ja keskisuuret yritykset työllistävät valtaosan työntekijöistä. Mutta suuretkin ova tärkeitä, koska muutama sata suuri yritys työllistää yli puoli miljoonaa työntekijää.

Lainaus
Pysyn kannassani. Kun ammattisi on asiantuntija, olet ehkä tässäkin oikeassa?


Nonniiih. Mitä ilmeisimmin olet ehkä oikeassa. :lol:
Acta, non verba.

Benkku

  • Vieras
Päivän sana
« Vastaus #42 : 26.05.08 - klo:16:30 »
Salis kirjoitti: 24.05.2008. 13:15.  Re: Minkä varassa jaksan elää.Ihan kuin vihreä tai vasemmistoliittolainen maailmanlopun ennustaja olisi kirjoittanut nuo sanat. Miksi pitää mässäillä epäkohdilla? Eikö joskus voisi tuoda sitä esille, että sadoilla tuhansilla ihmisillä ja perheillä menee hyvin? "
Benkku kirjoitti: 24.05.2008. 17:17. Re: Minkä varassa jaksan elää.
Hyvä, Salis. Voisin melkein loukkaantua kommentistasi, mutta paljon maailmaa nähneenä, uskon että ymmärrän sinua.  Politiikka on politiikkaa ja siihen en ole, enkä tule sotkeutumaan. Valitettavasti äänestäminenkin on jo työn ja tuskan takana.

Salis vastasi: 26.05.2008 10:40. Re: Katoavat ja katoamattomat aarteet.
Benkku kirjoitti:  Valta ei koskaan ole hyvä ellei sen haltija ole hyvä. Martin Luther King .Viisastelun sijaan esitän suoran kysymyksen: Kuka nyt ei nykyisistä vallanhaltijoista ole hyvä?

Vastaus kuulu seuraavasti, hyvä Salis.
Politiikka on politiikkaa ja siihen en ole, enkä tule sotkeutumaan. Toiseksi meillä taisi mennä vellit ja jauhot sekaisin, meidän piti varmaan keskustella aivan muusta kuin politiikasta tämän valikon alla. Mutta niin kuin sinä ja minä tiedämme, ettei kumpikaan meistä ei ole täydellinen, vai oletko erimieltä? Kolmanneksi, koska olen epätäydellinen, en enää voi valitettavasti , kommentoida  seuraaviin poliittisiin kysymyksiin tai kuka on, mitä on. Uskon vaistoavani mihin keskustelu johtaa, sillä niin kuin totesin , jauhot ja vellit meni sekaisin, sen lisäksi taisi suola purkki tipahtaa jauhojen mukana.

Lopuksi on minun kyllä todettava hyvän keskustelun puolesta, että oli meidän näkökannat sitten mitä tahansa tällä alueella , niin mässäily näyttää jatkuvan.


http://www.iltasanomat.fi/
26.05.2008 06:20, päivitetty 26.05. 09:36
Kansanedustajien vaalirahasoppa on saamassa entistä omituisempia piirteitä. ----  haastattelema lähde Kehittyvien maakuntien -------- ytimestä väittää, että "----------  lähellä olevat piirit" suosittelivat vaalirahaa vihreiden silloiselle kansanedustajalle ------ .

Benkku

  • Vieras
Salis,Lars Mikael ja Benkku.
« Vastaus #43 : 26.05.08 - klo:20:41 »
Matt. 6 : 14-15.
"Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi  heidän rikkomuksensa , antaa myös taivaallinen Isänne anteeksi. Mutta jos te ette anna anteeksi, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
 O:)  O:)  O:)

Benkku

  • Vieras
03.06.2008 Armon vuonna.
« Vastaus #44 : 03.06.08 - klo:17:27 »
Ei Herran käsi ole lyhyt pelastamaan, eikä Hänen korvansa kuuro kuulemaan. Jes. 59. 1

193.Siionin 193.  virsi. 1-4.
1. Vielä, Herra, kutsut meitä, vielä sanas saarnataan, vielä vyötäväsyneitä,vielä muistat heikot maan.Siitä sua me kiitämme, Jumalamme, Isämme, Poika sekä Henki Pyhä, nyt ja iäisesti yhä...

Väinö Malmivaara
Sävel Etelä-Pohjanmaalta