Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 17120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #105 : 18.09.21 - klo:11:33 »
Raamatullinen hernekeitto valmistetaan linsseistä (Ervum lens). Sen tiedon luin Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjasta.
Aamen! Raamatun ajan ihmisten ruokavalioon kuuluivat linssit ja pavut, koska niissä on paljon proteiinia, kuituja, antioksidantteja ja kivennäisaineita.   :eusa_pray:

"Ota vehnää, ohraa, papuja, linssejä, hirssiä ja vaivaisvehnää, pane ne samaan astiaan ja leivo niistä itsellesi leipää."
 (Hes. 4:9).

"Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Tästä syystä hän sai nimen Edom. Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi."  Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa. Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan."
(1.Moos. 25:29-34)



Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #106 : 20.09.21 - klo:17:36 »
"Ota vehnää, ohraa, papuja, linssejä, hirssiä ja vaivaisvehnää, pane ne samaan astiaan ja leivo niistä itsellesi leipää."
 (Hes. 4:9).

Joo, ruisleipä ei ole raamatullista ollenkaan!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #107 : 20.09.21 - klo:21:59 »
Joo, ruisleipä ei ole raamatullista ollenkaan!

Se voi olla "kamalaa" ja "kuvottavaa", kun kerran sinun mielestä on ihan OK niin kirjoitella täällä foorumille päin naamaan sellaiselle, joka ystävällisenä eleenä kääntää 10.000 riviä vanhoja Siionin virsiä englanniksi. Sanon, että sinä kun julkisesti niin kirjoitit minusta, niin olet itse kamala ja kuvottava.
Voi olla asian vierestä, mutta ketju, jossa niin ylimielisesti kirjoitit on suljettu, koska en saisi puolustautua, kun ihmiset kirjoittavat, että käännöstyöni on kamalaa ja kuvottavaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #108 : 07.10.21 - klo:13:31 »
Tänään söimme Suppilovahvero-juustokeittoa. Hurjan hyvää tuli,' vaikka itte kehun'.

Mittoja tai määriä en voi antaa, sillä valmistin sen 'tuntumalla'.
Sienet otin pakasteesta, sulatin ja hienonsin .
Sitten silppusin purjon vaaleaa päätä ja
kuullotin em. hetken voissa.

Lisäsin liha-kasvislimikuutioita puolikkaat,
vettä n- 7 dl
1 tlk kermaa,
1/2 Koskenlaskijaa (voikasmakuista ) vasta lopuksi

Maustoin ripauksella suolaa
mustapippuria
valkopippuria
persiljaa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #109 : 16.10.21 - klo:11:19 »
Söimme äsken wokki-ruoan. Paistoin broileria toisessa pannussa, toiseesa panin kypsymään pakaste-wokkikasvikset. Katoin pöytään Sweet-chilikastikkeen ja soijakastikkeen.

Siinä sivussa uuni-valmistin Janssonin-kiusauksen iltaruuaksi. Otin myös esiin Homberskojen leipomiseen tarvittavat aineet.

Olen lupautunut leipuriksi Lotan leirikoulun Pulliksiin.Olen joskus aiemminkin auttanut luokkaretki-rahojen keruussa leipomalla korvapuusteja. Siitä on kauan. Ne tein Lotan enolle n 23 v sitten.

Nämä kaikki ovat helppotekoisia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #110 : 21.10.21 - klo:10:34 »
Kotikokki R-m lähtee nyt keittiöön. Laitan uunin kuumaksi ja ranskanperunat sinne kypsymään. Porsaanleikkeet pannulle paistumaan a´la wieninleike. Ja Matti runsaan salaatin tekoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #111 : 25.10.21 - klo:15:51 »
Tänään on foorumille rekisteröitynyt uusi nimimerkki, raamattu:makkara.

Siinä onkin hyvä aasinsilta körttifoorumin olemukseen. Raamattu ruokkii hengen ja sielun kun se oikein tarjotaan.
Makkara on vanha hyvä syysteurastuksen ajan ruoka, kuten veripalttukin.
Ryynimakkara maistuu nälkäiselle syntiselle. Lammasmakkara kelpaa jopa juutalaiselle lainoppineelle, ellei sisällä uuhen maitoa.

Tervetuloa, terveesti !   R-m 

Sairaalle foorumi on lämmintä lähimmäisyyttä henkivä, mutta ei hoitoyksikkö.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #112 : 28.10.21 - klo:09:58 »
Keitin eilen ison kattilallisen borssi-keittoa, josta osan otan pakastimeen.

On nyt hyvä pitää siivouspäivää kun ruoka on lämmittämistä vaille valmis.

Kun on sateeton ilma käyn aina lenkillä. Vain max 30 min, se riittää kyllä hyötyliikunnan lisäksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #113 : 05.11.21 - klo:11:03 »
Tein eilen illalla blinitaikinan pohjan jääkaappiin yön yli kohoamaan. kohta lisään siihin kuuman maidon, sokerin, suolan, voisulan ja kananmuna, erikseen keltuaisen ja vaahdotetun valkuaisen.

Pakastimesta löytyi viime tammikuussa saatua mateenmätiä kaksi pussia, siitä tämä pyhäinpäivän aaton ruoka.

Blinit sipivat tattarin ansiosta minulle hyvin. Olen alkanut reagoida huonosti vehnään, rukiiseen ja ohraan. Myös muita vältettäviä ruokalajeja on.

Tutkimukset ovat viivästyneet koronapotilaiden takia. Ne piti olla jo elokuussa.

Yritämme siirtää lounasta puoleenpäivään, ja ylikin, kun olemme alkannet aamulla nukkua pidempään.

Minulle on meidän entisestä ruoka-aikataulusta sanottukin että 'Olette kuin maalaiset: Viideltä navettaan, seitsemänltä puuro ja yhdeltätoista lounas.'

Tosi on että ruoka maistuu paremmin kun syö hiukan myöhemmin. Kunhan pidän huolen välipalasta, niin kuin diabeetikon tulee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #114 : 06.11.21 - klo:11:10 »
Pyhäinpäivän perhelounas alkaa kohdakkoin.
Aluksi blinit, sitten naudanpaisti makoisalla kastikkeella jonka teen aona paistoliemestä, kermasta ja mausteista. Muusin teen vävynon opettamalla tavalla, smetanasta.

Ruokaisa salaatti vielä. Blien kanssa tarjoan mätiä, smetanaa, sipulia, graavilohta ja herkkukurkkija.

Kahvin keralla on vaihtoehtoina voileipäkakkua tai jäätelöä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #115 : 18.11.21 - klo:11:16 »
Tänään on syyskauden ensimmäinen lipeäkala-ateria meillä.

Onko raamatullista syödä lipeässä liotettua kapakalaa, molvaa, en tiedä, mutta meillä se maistuu !

Kerran tarkastuslautakunnan matkalla Ruotsin Lidingössä sitä tarjottiin elokuussa kaupungintalon henkilökunnan ruokalassa. Kyllä maistui hyvältä valkoisen kastikkeen kera. Punajuuret sopii seuraan. Jouluna rosolli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22051
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #116 : 18.11.21 - klo:12:45 »
Katsoin, mainitaanko lipeä Raamatussa. Muutama puhdistamiseen liittyvä jae löytyi ja sitten tämä ihmissuhteiden kemiaa kuvaava sananlasku: Kuin se, joka riisuu vaatteet pakkaspäivänä, kuin etikka lipeän sekaan, on se, joka laulaa lauluja murheelliselle sydämelle. Uudempi käännös kysyy: Riisutko vaatteesi pakkasella? Kaadatko lipeään etikkaa? Ilolaulujako laulat murheelliselle?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #117 : 18.11.21 - klo:13:12 »
Onko tuo Raamatun ironiaa ?

Totesin syödessämme, se oli muuten taivaallista, että ainakin minun liikahapposeen vatsaan emäksinen lipeäkala oli lähes lääkettä. Ja siis muutenkin maistuvaa, jota monet lääkkeet eivät ole.

En oikein ymmärrä noita raamatunlauseita. Uusin käännös on sanoiltaan selkeämpo, mutta eikö ole liikaa laulaa ilolaulua surulliselle ?  Mutta lipeään etikka tekee ph-arvolle balanssin, eikö ?
Mukava että Raamattu käyttää paljon vertauksia, minä pidän niistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #118 : 18.11.21 - klo:13:14 »
Entä, onko kosheria syödä lipeäkalaa kermakastikkeen kera ? Mitä Toora sanoo ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #119 : 19.11.21 - klo:04:11 »
En oikein ymmärrä noita raamatunlauseita. Uusin käännös on sanoiltaan selkeämpo, mutta eikö ole liikaa laulaa ilolaulua surulliselle ?  Mutta lipeään etikka tekee ph-arvolle balanssin, eikö ?

Eikös se sitä juuri ole, liikaa. Paavali kehottaa iloitsemaan iloitsevien kanssa ja itkemään itkevien kanssa.

Lipeän kai on tarkoituskin olla emäksistä ja etikan hapanta? Kumpikin menettää tehonsa, jos sekoittaa. Muutamassa siivousohjeessa kuitenkin kehotetaan käyttämään etikan ja (niinikään emäksisen) soodan seosta.  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.