Kirjoittaja Aihe: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi  (Luettu 19571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #15 : 30.05.20 - klo:14:35 »
^evlut onkin hauska lyhenne, kun se voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Ehkä kumpikin on sinulle läheinen. (Kuten se viestivarikon seutu minulle...)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #16 : 30.05.20 - klo:14:47 »
Minulla ei ole aiheesta omia kokemuksia. Olen koettanut selvitelä systeemejä Puolustusvoimien verkkosivuilta, mutta ne ovat kovin sekavat tosiaan. En siis ymmärrä, missä vaiheessa se oikein määräytyy, kenestä koulutetaan mitäkin. Kuinka pitkään majoitutaan samojen heppujen kanssa, jne.
Et tiedä, mitä olet menettänyt, koska armeija on ihmisen elämän parasta aikaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #17 : 30.05.20 - klo:15:19 »
^evlut onkin hauska lyhenne, kun se voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Ehkä kumpikin on sinulle läheinen. (Kuten se viestivarikon seutu minulle...)
En kuule tiedä, että kuka hallinnoi Varikon aluetta tänään. Se oli monelle sivilihenkilölle hyvä palveluspaikka aikoinaan. Lähelle sata naista ja miestä yhteensä taisi olla, sotilaita siitä neljännes. Sotilaslyhenteet ovat omalaisensa joukko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #18 : 30.05.20 - klo:20:08 »
En kuule tiedä, että kuka hallinnoi Varikon aluetta tänään. Se oli monelle sivilihenkilölle hyvä palveluspaikka aikoinaan. Lähelle sata naista ja miestä yhteensä taisi olla, sotilaita siitä neljännes. Sotilaslyhenteet ovat omalaisensa joukko.
Eikös 1.Erillinen Viestikomppania kuulu nykyisin Pohjois-Suomen Viestipataljoonaan (PSVP) osana Kainuun prikaatia (KAIPR)? :017:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #20 : 30.05.20 - klo:22:32 »
Niinhän se meni, että minä johdin 1.ErVK:n arkiston kätköihin ja aloitin PSVP:n  pataljoonaupseerina. Samana vuonna muutin Kuopioon uusiin tehtäviin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #21 : 30.05.20 - klo:23:37 »
Viisveisaaja hei, jokainen terve ylioppilas oli v 1964 oikeutettu pyrkimään sotaväessä upseerin uralle.
Eikös upseerin uralle aikovan kuitenkin pidä käydä varusmiespalveluksessa reservialiupseerikoulu (RAUK) ja reserviupseerikoulu (RUK) sekä palvella Puolustusvoimissa kesävänrikkinä sekä käydä Kadettikoulu, ennen kuin upseerin ura urkenee luutnantista kenraaliksi saakka? :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #22 : 31.05.20 - klo:08:20 »
Mea culpa, kun liikaa oioin. Toki varusmiespalvelus ensin. V 1964 ylioppilastutkinto ja RUK olivat pakolliset. Kesävänrikkiaikaa ei tarvinnut olla, itse kyllä sen ajan sain olla palveluksessa. Kenraaliksi asti tuli suorittaa Sotakorkeakoulu, jos sitä ei käynyt, niin sitten urapolku meni Taistelukoulun esiupseerikurssin kautta max evlutin arvoon.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #23 : 31.05.20 - klo:16:43 »
Muistelen, että olisin ollut halukas vapaaehtoisena armeijaan, jos se siihen maailmanaikaan olisi ollut mahdollista.
Ukkokulta sanoo olevansa rajakurvari (luetaan rajajääkäri) Immolasta. Oli mm. koirakouluttajana. Immola oli kuulema tosi mukava paikka. Paremmat ruuat kuin muualla jne. Siellä on nykyisin Rajavartiomuseo, jossa olen kahdesti käynyt.
Suosittelen kotimaanmatkailukohteeksi. Samalle reissulle voi niputtaa Joutsenosta, läheltä kuutostietä Automuseon.

Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #24 : 31.05.20 - klo:16:49 »
Lisäisin vielä käynnit Salpa-asemissa. :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #25 : 31.05.20 - klo:16:53 »
Muistelen, että olisin ollut halukas vapaaehtoisena armeijaan, jos se siihen maailmanaikaan olisi ollut mahdollista.
Ukkokulta sanoo olevansa rajakurvari (luetaan rajajääkäri) Immolasta. Oli mm. koirakouluttajana. Immola oli kuulema tosi mukava paikka. Paremmat ruuat kuin muualla jne. Siellä on nykyisin Rajavartiomuseo, jossa olen kahdesti käynyt.
Suosittelen kotimaanmatkailukohteeksi. Samalle reissulle voi niputtaa Joutsenosta, läheltä kuutostietä Automuseon.

Meitä jääkäreitä juoksetettiin kyllä aika lailla.
En tiedä koirapataljoonasta, mutta meille tuli isänmaa tutuksi, kun ryömittiin.
Sittten välillä noustiin ja joustiin päin vihollista ja huudettiin uraata. Mä taisin huutaa, et veen tyhmää touhua.

1944 tietää nämä kouluttamiset paremmin, mutta paljon oli kyllätyhmääkin touhua joukossa.

Rantapyssyn mekaniikka ja laturin purku ja muu oli kyllä sitten mielenkiintoista.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #26 : 31.05.20 - klo:16:53 »
Matti suoritti palvelusta ilmavoimissa. Ensin Kauhavalla ja sitten Porissa Satakunnan lennostossa.
Hän oli valmistunut koneteknikoksi Turun tekn. oppilaitosessa, joten lentokonemekaniikan huoto oli homminaan armeijan leivissä.

Kun hän oli opiskellut lähes kaurapuuron ja äidin ruisleivän voimin, olivat armeijan muonat hänelle herkkua. Painokin nousi kovasti, mikä näkyy armeijan aikaissa valokuvissa.

Ei tarvinnut kerrata.
 Kerran olen minäkin ollut Kauhavan juhannusjuhlissa. Kävin konehallissa, mutta en suostunut ilmaan, en millään !     :051: :051:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #27 : 31.05.20 - klo:16:57 »

Kyllä noi suurinmaksi osaksi Suomen armejan koulutus oli aika fiksua.
Kuten metsään meno partiossa tai jossain.
Oli tiedusteliat edessä ja sitten me jonossa, oliko konekiväärimiehet kolmantena jonossa ja sitten levittäydyttiin ja muuta.

Oikeesti oli tosi fiksua ja tykkäsin.

No sitten oli sitä käännös oikeaan ja vasempaa.
Ihmettelin miksi sitä me jatkettiin aamuin illoin.
Mulla ei kestänyt kyllä kun kaks sekuntia kun opettelin sen, mutta sahattiin sitä aamuin illoin.
Että kävi hermoille.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #28 : 31.05.20 - klo:17:03 »
Matti suoritti palvelusta ilmavoimissa. Ensin Kauhavalla ja sitten Porissa Satakunnan lennostossa.
Hän oli valmistunut koneteknikoksi Turun tekn. oppilaitosessa, joten lentokonemekaniikan huoto oli homminaan armeijan leivissä.

Kun hän oli opiskellut lähes kaurapuuron ja äidin ruisleivän voimin, olivat armeijan muonat hänelle herkkua. Painokin nousi kovasti, mikä näkyy armeijan aikaissa valokuvissa.

Ei tarvinnut kerrata.
 Kerran olen minäkin ollut Kauhavan juhannusjuhlissa. Kävin konehallissa, mutta en suostunut ilmaan, en millään !     :051: :051:

No meikäläisellä kun tää ainainen kapina, niin en tajunnut kuin nykyään, että työssä ja muualla ihmiset kun pääsee toteuttamaan taipumuksiaan, niin se on mielekästä ja ihmisestä saa parhaan irti.

Riitta mummen puolisolle avautui hyvä paikka koulutusta vastaava ja armeja muutenkin pyrkii olemaan reilu ja ihmisiä ottamaan paikkoihin, kun ne soveltuu.

Kyllä harmittaa, että olin vaan niin kapinallinen nuorena.
Armejastakin olisi saanut mielenkiintoisen paikan olla.
Tik toc.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #29 : 31.05.20 - klo:22:09 »
Olin majurina 1.Erillisen Viestikomppanian päällikkönä Oulussa. Loppuvuosina esivalta määräsi minut kouluttamaan 53 oppilasta ao kurssilla alikersanteiksi. Kaakon-kulman prikaati lähetti muistini mukaan 5 radistia, siis Vekaranjärveltä tulivat oppilaat saamaan sissiradioaliupseerikoulutuksen. Piti matrikkelista katsoa, että minkä näköisen majurin kanssa asiat aina uuden kurssin tullessa sovimme.

 8-10 oppilasta lähetin Haminaan Reserviupseerikouluun, RUK lyhenteenä. Jostain syystä luku ei muistini mukaan ollut vakio. Olin niin vaatimaton :017:, että en pystynyt asiakirjoihin kirjoittamaan AuK/1,ErVK, siis aliupseerikoulu/1.ErVK, vaikka ihan hyvin olisin niin voinut tehdä. Käytimme koulun sijaan kurssi-sanaa.
Viesti onkin teknistä osaamista vaativa hieno aselaji, kun me rakuunat puolestaan olimme vain polkupyörillä nopeasti liikkuvia etulinjan taistelijoita eli puskajusseja. Rakuunalle riitti hyvä fyysinen kunto, pst, tela- ja jalkaväkimiinojen asentaminen, lähetti ja viestintätehtävät. Kouluttajaupseerien ja aliupseerien tavoitteisiin kuului, miten jokainen rakuuna ampui valion tarkoituksena sotatilanteessa aina laaki ja vainaja.