Körttifoorumi

Keskustelu => Raamattupiirit => Aiheen aloitti: karjalaisenkyösti - 28.11.16 - klo:06:31

Otsikko: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 28.11.16 - klo:06:31
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.11.html
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.11.html
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: PekkaV - 28.11.16 - klo:07:03

   "Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa."

Noin oli ennen.
Aina tarkoituksenmukainen hierarkia ilmaistiin Paavalin aikaan tuolla tavalla.
Japanilainen kirjailija Yukio Mishima on kirjoittanut romaanin Kunnia on katkera juoma (Gogo no eiko, 1963), jonka Eeva-Liisa Manner on englannin kielestä suomentanut (Otava, 1971).
Mishima kuoli suorittamalla seppukun*) Japanin itsepuolustusvoimien päämajassa yhdessä seuraajansa Masakatsu Moritan kanssa yritettyään surkeasti epäonnistunutta sotilasvallankaappausta konservatiivisen yhteiskuntajärjestyksen palauttamiseksi.
Hän oli kokenut hyvin henkilökohtaisesti häpeällisenä moraalisen alennustilan, johon Japanin omanarvontunto hänen mielestään oli joutunut sen jouduttua antautumaan toisessa maailmansodassa.

*) Seppuku (jap. 切腹) eli harakiri (jap. 腹切) on perinteinen japanilainen rituaalinen itsemurha, joka tehtiin kunniasyistä. Se on nykyään kielletty.


Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 28.11.16 - klo:07:36
"Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä.
Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia. "

Miten tähän pitää suhtautua?
Mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa?
Onko se voimassa edelleen?
Pitääkö sitä noudattaa?
Saako sitä noudattaa?
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: Pena - 28.11.16 - klo:08:41
"Päättäkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa pää peittämätönnä? Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi; ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi. Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla."
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: Riitta-mummi - 28.11.16 - klo:08:49
Hiukset ovat ainakin naisilla ehkä ensimmäisiä puheenaiheita kun tavataan.
" Ai, sinulla on uusi tukka ! Ai, miten kiva väri ! " Liekö perua parin tuhannen vuoden takaa.
Simsonilla oli voima hiuksissaan.  :017: Legendaako !

Musliminaiset ja osa esikoislestadiolaisnaisita peittävät hiuksensa, ainakin pyhäkössä.

Pidän nätä ikivanhoina tapoina, ja niistä ei uskoansa kannata menettää.
Pidän turhana raamatuntutkimisena, samaa kuin Norvanto pohti raamattutunnillaan faaraon viitan raitojen merkityksiä.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: PekkaV - 28.11.16 - klo:09:31


 "Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä.
Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia. "

Miten tähän pitää suhtautua?
Mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa?
Onko se voimassa edelleen?
Pitääkö sitä noudattaa?
Saako sitä noudattaa?




Miten tähän pitää suhtautua?
  Symbolisesti
Mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa?  Naisen ja miehen etiketit poikkeavat.
Onko se voimassa edelleen?  On vertauskuvallisesti.
Pitääkö sitä noudattaa?  Metaforana kyllä
Saako sitä noudattaa?  Saa seisoa vaikka päällään, kun ei vaan pidä sitä autuuden ehtona yleensä.


Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 29.11.16 - klo:23:19
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;"

Mitä ajatuksia sinulla on tuosta ehtoollisen yhteydessä tehtävästä itsensä koettelemisesta?
Minulla on sellainen ajatus, että ehkäpä tuo koetteleminen on samaa, kuin itsensä vertaaminen Jumalan lakiin, jonka lopputulemana on osoittaa ehtoollisvieras varsin kelvottomaksi Jumalan edessä ja armoa tarvitsevaksi.
Siinä ehtoollispöydässä on tarjolla Kristuksen ruumis ja veri, syntien anteeksiantamus sille, joka on syntinen.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: Pena - 30.11.16 - klo:09:15
Ehkä tämä sisältää myös kehotuksen koetella vain itseään eikä arvioida toisten kelvollisuutta.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: vn - 04.12.16 - klo:11:02
31. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32. mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
33. Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.

Lukaisin nopeasti tuon luvun....
Joku haja-ajatus, jos rohkenisin kertoa alemmuuden tunteen ja itsekritiikin seulan läpi...

Luvun alussa meitä kehotetaan olemaan Kristuksen seuraajia.
En huomannut oliko siinä jotain ehtoja tälle asialle.
Kai vaan rohkeaa heittäytymistä, uskallusta, luottamusta kysytään.
Mielelläni yritän muistaa Erkki Lemisen sanat...Kristus kulkee jalkaisin ja etsii
monttuihin pudonneita...
Ymmärrän että tuo sana koskee myös minua.
Olen etsijä, kyselijä, eksynyt lammas...Jeesus odottaa ja etsii juuri minua...
syntistä, heikkoa, armahdettua, pelastettua onnellista vaeltajaa...

Luvussa mainittiin myös seurakunnan kokoontumisista, sen tärkeyttä korostettiin,
olkoonkin erilaisia ajtauksia ja näkemyksiä...
Oksia on paljon, mutta runko on yksi...
Muistan kun alkusyksyllä iltaretkelläni osuin Herran johdatuksesta vapis-porukkaan,
totesin että saman Herran palvelijoita olemme, ja saimme iloita yhteisestä uskosta,
kiittää ja ylistää Herraa...rukoillen...laulaen Golgatan veressä voima on.

Mitähän muuta...
jep...niin nuo kopsaamani jakeet, vaikkei tänne kai kopsata pitäisi, vaan jutustaa
omia ajatuksia...
31 jae kehoittaa tutkimaan itseäni, ettei tuomittaisi...
no, olen kai vuosikymmenien saatossa tutkinut itseäni aivan liian vähän...tuomiota tulee...
tai oikein nähtynä...rakentavaa ja ohjaavaa palautetta...
jae 32, tuomio ei ole välttämättä paha asia, vaan se on Herran kuritusta = Rakastavaa
ohjausta ja siunausta!

Tuo jae 33!!!
Haluan olla Veli Herrassa, rohkea ajatus...niin uskon kunnes joku toisin toteaa...
Vetoan tässä roomalaiskirjeen 8 luvun loppuosaan, missä kysellään voiko meitä mikään
erottaa Kristuksen Rakkaudesta, yhteydestä...ja todetaan EI MIKÄÄN!   Kiitos Herralle!

Ymmärrän tuon jakeen paljon laajemmin kuin aterialle odottamisen!
Sanon itselleni...elä sie rynni toiset unohtaen...vaan odota...iloitse...rukoile...näe...kuule...
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 11. luku
Kirjoitti: Pena - 04.12.16 - klo:12:35
Tutkiskelkaamme itseämme ja odottakaamme toisia.