Kirjoittaja Aihe: Omalaatuinen ajatusyhdistelmä  (Luettu 11564 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« : 16.09.07 - klo:13:22 »
Tulipa mieleeni kirkossa saarnaa kuunnellessani Helsingin Sanomien avittamana villi ajatus. Ovatko tämän päivä sapatinrikkojia naispappeuden hyväksyjät. Paavalihan on kirjannut kirjeisiinsä paljon perinnäissääntöjä ja ajan tapoja  ja päivän teksti oli
 
Matt. 12:1-7

Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle:
    "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä."
Mutta Jeesus vastasi heille:
    "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? Minä sanon: tässä teillä on enemmän kuin temppeli. Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. Ihmisen Poika on sapatin herra."

Tulkitkoon teologit tätä luvatonta yhdistämistä miten haluavat, niin siitä huolimatta se tuli mieleeni ilman saarnaajan vinkkiä. Mielikuvitus juoksee missä haluaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #1 : 16.09.07 - klo:15:27 »
mielenkiintoinen ajatus :wink: oikeakin!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #2 : 17.09.07 - klo:21:14 »
Ainakin ns perinteisen virkakäsityksen kannattajat synodeineen ja säätiöineen ovat mielestäni nykyajan kirjanoppineita ja fariseuksia. Kukaan ei ole niin väärässä kuin se, joka on kaikessa oikeassa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #3 : 18.09.07 - klo:13:26 »
Paavalin Synodi=paavalin syanidi... terv. rakkauden kannalla uskon ja rakkauden kirkkokunnassa juhani.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #4 : 18.09.07 - klo:15:44 »
Synodille löysin sanakirjasta merkitykseksi matkaseurueen. Paavalin synodi oli se, joka oli hänen johdollaan menossa Damaskon kristittyjä vainoamaan. "Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät nähneet ketään."

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #5 : 19.09.07 - klo:07:34 »
Voi olla että saan tästä nyt sitten myös minä fariseuksen leiman otsaani, mutta tuli tästä teidän keskustelusta kyllä tämä mieleen  :cry: :

1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. 2 Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. 3 Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? 4 Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? 5 Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä. Matt. 7:1-5

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #6 : 19.09.07 - klo:10:06 »
Osui. Sen verran olen seurannut naisten pappeuden vastustajia ja keskustellutkin heidän kanssaan, etten pidä heitä ihmisinä mitenkään epäonnistuneina - varsinkaan itseeni verrattuina - ja siksi minua surettaakin, että he yhteen virkakäsitykseen jämähtäneinä aiheuttavat niin paljon haittaa kirkolleen ja itselleenkin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #7 : 19.09.07 - klo:10:34 »
Lainaus käyttäjältä: "puna-apila"
Voi olla että saan tästä nyt sitten myös minä fariseuksen leiman otsaani, mutta tuli tästä teidän keskustelusta kyllä tämä mieleen  :cry: :

1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. 2 Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. 3 Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? 4 Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? 5 Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä. Matt. 7:1-5


Nämä ovat ovat hyvät yleiskäyttöiset terveiset, jossa Raamatulla neuvoen voin opastaa kaikkia, jotka ovat eri mieltä kanssani. Juuri näiden takia herännäisyydessä on suhtauduttu ynseästi Raamatun tekstien lainailuun. Nämä ovat varmasti oikein, kuten ne ovat joka paikassa ja kenelle tahansa.

 Täällä ei leimailla otsia edes fariseuksille tai muille. Jokainen olkoon rehellisesti sitä mieltä mitä on. Kannanotossasi ei ollut muuta vikaa kuin Raamatulla heittäminen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #8 : 19.09.07 - klo:15:11 »
kiitos seppos... Penan ja minun Sinä vapahdutit. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #9 : 19.09.07 - klo:17:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Paavalin synodi oli se, joka oli hänen johdollaan menossa Damaskon kristittyjä vainoamaan...

Ainakin ns perinteisen virkakäsityksen kannattajat synodeineen ja säätiöineen ovat mielestäni nykyajan kirjanoppineita ja fariseuksia...

:shock:

Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Täällä ei leimailla otsia edes fariseuksille tai muille. Jokainen olkoon rehellisesti sitä mieltä mitä on.


"Säätiöläisenä ja synodilaisena" olen sitten rehellisesti sitä mieltä mitä olen. Farisealaisuutta lienee meissä kaikissa ihan omiksi tarpeiksi. Ei liene tarvetta mitään ryhmääkään sillä heitellä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #10 : 19.09.07 - klo:21:12 »
Sauluksen seurueesta käytetään Apostolien tekojen 9:7 kohdassa kreikan sanaa synodeyontes. Uusin käännös sanoo sen suomeksi sanalla matkatoverit. Sen 'raamatullisempaa' Paavalin synodia en ole löytänyt. Paavalin kirkosta kai tämä suomalainen joukko on nimensä kehitellyt, vai kuinka?
Mielipiteen oikeus on kaikilla, mutta mielipiteellä oikeutettu syrjintä ja painostus on laitonta.

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #11 : 19.09.07 - klo:21:26 »
Lainaus käyttäjältä: "pena"
Mielipiteen oikeus on kaikilla, mutta mielipiteellä oikeutettu syrjintä ja painostus on laitonta.


Tästä olen tismalleen samaa mieltä. Toinen keskustelunsa on kokonaan sitten se, mikä on syrjintää tai painostusta, ja kuka syrjii milloinkin ketä... Mutta virkakysymykseen liittyvää keskustelua minulla ei puolestani ole tarvetta käydä, ellei sitä välttämättä haluta. Farisealaista olisi mielestäni sanoa, että vain toinen osapuoli on tehnyt virheitä.   :smt009

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #12 : 20.09.07 - klo:07:27 »
Minä määrittelisin farisealaisuuden toisin. Fariseukset korottavat oikean ja väärän kysymykset teorian tasolle erilleen todellisista tilanteista osapuolineen. He vetoavat Tooraan, Paavaliin, Lutheriin tms (Marxiin, Leniniin, Maoon...) eivätkä edes pohdi oman toimintansa mahdollisia virheitä.

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #13 : 20.09.07 - klo:08:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minä määrittelisin farisealaisuuden toisin. Fariseukset korottavat oikean ja väärän kysymykset teorian tasolle erilleen todellisista tilanteista osapuolineen. He vetoavat Tooraan, Paavaliin, Lutheriin tms (Marxiin, Leniniin, Maoon...) eivätkä edes pohdi oman toimintansa mahdollisia virheitä.


Niin, voi sen noinkin nähdä. En voi silti välttyä ajatukselta, että tuokin määritelmä sopii tässä nimenomaisessa, keskustelun alla olevassa teemassa niin haluttaessa molempiin osapuoliin. Lutherin ja Paavalin sijasta voidaan nimittäin vedota myös kirkolliskokouksen päätökseen, tasa-arvoon, lakeihin ja yleiseen mielipiteeseen tms. Jos näkee virheitä ja farisealaisuutta vain "vastapuolessa", niin helposti käyttäytyy itse kuin fariseus Jeesuksen kertomuksessa fariseuksesta ja publikaanista. (Tämän sanon myös itselleni.) Tuloksena on ajatus: "Onpa hyvä etten minä ole niin kuin nuo toiset."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Omalaatuinen ajatusyhdistelmä
« Vastaus #14 : 20.09.07 - klo:08:48 »
Ongelmathan ovatkin syntyneet, kun on vedottu kiistanalaiseen raamatuntulkintaan tilanteessa, jossa pätee voimassa oleva maallinen laki ja lainvoimainen kirkolliskokouksen päätös. Kristillisempää taitaisi olla soveltaa yksinkertaista 'miten toivoisit itseäsi kohdeltavan' -lähimmäisyyttä.