Kirjoittaja Aihe: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.  (Luettu 8766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« : 08.07.13 - klo:01:59 »
Vai pysyvätkö perusarvot herännäisyydessä?

Kun saavuin tänä vuonna Haapajärven herättäjäjuhlille,oli kadun varressa kaksi kylttiä rinnakkain. Toinen kyltti oli herättäjäjuhla alueelle oleva opastekylttii, toinen oli Tivolin mainoskyltti. Ensin ajattelin,että tässä on nyt sattunut inhimillinen erehdys kahden täysin erilaisen tapahtuman suhteen, joten otin asian hieman huumorilla. Mutta nyt minun on valitettavasti todettava, että enään en voi katsoakaan tätä inhimillistä erehdystä huumorilla. Vaan minun ja monen muunkin körtin ajatukset ovat tämän päivän jälkeen hyvin ristiriitaiset.
Merkittäviä kohtia juhlien aikana ristiriitaisten tunteiden aiheuttajia olivat 6.7.2013 klo.11.00 Raamatun tunnin pitänyt tietokirjailija Jaakko Heinimäki ja samana päivänä noin klo.18.45 iltaseuroissa puhunut pastori Urpo Karjalainen.

Minusta tunnelma oli kokonaisuutena muutenkin hieman lähempänä tivolia kuin niitä herättäjäjuhlia missä olen aikaisemmin henkilökohtaisesti ollut paikalla.



 

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #1 : 08.07.13 - klo:07:42 »
No jos nuo ois järjestetty täällä nimenpyörittäjänkylässä (  Pyhäjärvi ) , niin ois ollut kulttuurishokki monelle.
Ollaan me täällä niin eripurasia jotta.   :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #2 : 08.07.13 - klo:07:54 »
Urpo puhuu kirjoittavan taiteilija-papin äänellä. Kuulla ja lukea pitää sydämellään, sillä näkee enemmän:
http://www.h-y.fi/1232-urpo-karjalainen
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #3 : 08.07.13 - klo:08:10 »
...Kuulla ja lukea pitää sydämellään, sillä näkee enemmän:...

Eikö jokainen teekin niin?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #4 : 08.07.13 - klo:08:25 »
Jaaa?  Oletko kuullut viidesläistä sanontaa: Lukea, kuunnella tai puhua korvasyyhyyn. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #5 : 08.07.13 - klo:08:47 »
Oletko kuullut viidesläistä sanontaa: Lukea, kuunnella tai puhua korvasyyhyyn.

Kun olen niin maallistunut ja köyhä ajatuksiltani, niin voisitko kertoa, mitä tarkoittaa korvasyyhy? 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #6 : 08.07.13 - klo:09:03 »
Jos sulle mummon älykkyysosamäärällä ymmärretty korvasyyhy aukeaisikin.

Olen kokenut puhujia jotka täysin kuulijakunnan maun tietäen, taktikoiden on käyttänyt raamattua voiteluaineena, esim. kolehtihaaveja varten.

On ihmisiä jotka tuomitsevat heti jos poiketaan heille pyhäkoulussa opetetusta enkeli-kiiltokuva uskosta. Jos käsitellään tutkien, se ei ole korvasyyhyä tyydyttävää.

Valitaan papit joita kuunnellaan. Siihen kyllä syyllistyn itsekin. Jaakko Heinimäki rakastutti minut heränneeseen tapaan olla tuhlaajapoika.
Se tapahtui 7.7.2007. Eilen oli 7.7.2012, Siis kuusi armon vuotta.

Eräillä korvasyyhyyn tarvitaan irrallisia raamatunlauseita, sitä diipa-daaba-duuta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #7 : 08.07.13 - klo:09:25 »

   Lapualaissyntyinen appeni tarkoittaa korvasyyhyllä hakeutumista sanankuuloon, joka on oman mukavuusalueen sisällä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #8 : 08.07.13 - klo:09:46 »
Sitä juuri yritin valottaa eri näkökulmista. Myös puhuja tietää mihin korvasyyhyyn puhua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #9 : 08.07.13 - klo:13:06 »
Se mikä sai minut pohtimaan ja aiheutti ristiriitaisia tunteita herättäjäjuhlien aikana oli tietokirjailija Jaakko Heinimäen raamattutunti ja myös Kaleva-lehden sunnuntainumerossa  7.heinäkuuta 2013, s.K 15 ollut juttu :
”Raamattu ei ole Jumalan sanelema teksti, vaan kokoelma  ihmisten kirjoittamia kirjoituksia

Minä käsitän, että Raamatun teksti on Jumalan antama Sana meille ihmisille. En kiellä sitä ettei Raamattu olisi ihmisen kirjoittamaa tekstiä. Mutta tekstin sisällön, ajatuksen ja neuvot ihmisen elämään on antanut Jumala, Raamatun kirjoituksia kirjoittaneelle. Näin ollen, en voi olan kohautuksella ajatella Raamattua pelkästään ihmisen kirjoittamiksi tarinoiksi muinaisesta historiasta.

”Heinimäen mielestä raamatullisuus on käärepaperiin ihastumista lahjaan rakastumiseen sijasta.”

Jos en olisi ihastunut käärepaperiin, niin en kyllä ymmärtäisi senkään verran rakkaudesta mitä tänään käsitän sanasta rakkaus. Siksi olen kiitollinen Hänelle että minulla on edes jonkinlaiset perus ohjeet rakkaudesta ja kyllä Hän kertoo ja ohjaa minua päivittäin miten minun pitäisi käsittää Sana rakkaus.

Mielenkiinnolla odotan seuraavia herättäjäjuhlia 2014 Lapualla: ”Arki ja lapsen usko näkyvät Lapuan juhlien tunnuksessa”,  Juhlaviesti,  Herättäjäjuhlat Lapualla 4.-6.7.2014, s.6

Saa nähdä mitä neuvoja silloin tulee minulle lapsen uskoiselle.

Lopuksi voin vielä todeta että kyllä minä ja Jaakko Heinimäki näkemyseroista huolimatta mahduimme juhlien aikana  istumaan samalla penkillä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #10 : 08.07.13 - klo:15:26 »
Se mikä sai minut pohtimaan ja aiheutti ristiriitaisia tunteita herättäjäjuhlien aikana oli tietokirjailija Jaakko Heinimäen raamattutunti ja myös Kaleva-lehden sunnuntainumerossa  7.heinäkuuta 2013, s.K 15 ollut juttu :
”Raamattu ei ole Jumalan sanelema teksti, vaan kokoelma  ihmisten kirjoittamia kirjoituksia

Minä käsitän, että Raamatun teksti on Jumalan antama Sana meille ihmisille. En kiellä sitä ettei Raamattu olisi ihmisen kirjoittamaa tekstiä. Mutta tekstin sisällön, ajatuksen ja neuvot ihmisen elämään on antanut Jumala, Raamatun kirjoituksia kirjoittaneelle. Näin ollen, en voi olan kohautuksella ajatella Raamattua pelkästään ihmisen kirjoittamiksi tarinoiksi muinaisesta historiasta.

”Heinimäen mielestä raamatullisuus on käärepaperiin ihastumista lahjaan rakastumiseen sijasta.”

Jos en olisi ihastunut käärepaperiin, niin en kyllä ymmärtäisi senkään verran rakkaudesta mitä tänään käsitän sanasta rakkaus. Siksi olen kiitollinen Hänelle että minulla on edes jonkinlaiset perus ohjeet rakkaudesta ja kyllä Hän kertoo ja ohjaa minua päivittäin miten minun pitäisi käsittää Sana rakkaus.

Mielenkiinnolla odotan seuraavia herättäjäjuhlia 2014 Lapualla: ”Arki ja lapsen usko näkyvät Lapuan juhlien tunnuksessa”,  Juhlaviesti,  Herättäjäjuhlat Lapualla 4.-6.7.2014, s.6

Saa nähdä mitä neuvoja silloin tulee minulle lapsen uskoiselle.

Lopuksi voin vielä todeta että kyllä minä ja Jaakko Heinimäki näkemyseroista huolimatta mahduimme juhlien aikana  istumaan samalla penkillä.


Kauko-idässä lahjan tulee olle erinomisen koreasti pakattu. Sisällä voi sitten olla vaikka saippuapala. Minusta kun lukee Heinimäen raamattutunnin, niin se aukeaa reilustu paremmin kuin puhuttuna.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #11 : 08.07.13 - klo:17:14 »
Kauko-idässä lahjan tulee olle erinomisen koreasti pakattu. Sisällä voi sitten olla vaikka saippuapala.
Aivan, sisällä voi todellakin olla yllätys,siitähän saa lukea aina välillä mediasta.

Minusta kun lukee Heinimäen raamattutunnin, niin se aukeaa reilusti paremmin kuin puhuttuna
Tämäkin on totta, mutta siitä huolimatta eräät kohdat vain aiheuttavat hämmennystä, jopa lievää pahoinvointia.
« Viimeksi muokattu: 08.07.13 - klo:17:21 kirjoittanut Benkku »

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #12 : 08.07.13 - klo:17:41 »
Lapuanlukko ja vientirauha ?   :kahvi:

Benkku

  • Vieras
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #13 : 08.07.13 - klo:17:59 »
Nyt kun kaikki hehkuttavat Jaakko Heinimäen raamattutuntia, niin katson, Jumalan lapsena, syntisenä ihmisenä "suurena kusettajana" (muita kusettajia tässä maailmassa ei taidakaan olla). Niin kuuntelen omatuntoani ja jätän tämän leikin, onko valo vihreä vai punainen.


Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Taktiikkaa muuttuu, perusarvot pysyvät.
« Vastaus #14 : 08.07.13 - klo:21:11 »

   täällä ei heinähattuja hehkuteta , vaan esitetetään omia ajatuksia ja näkemyksiä!

   asia on kuitenkin niinkin vakava,että siihen täytyy oikein paneutua käyden puheita ajan kanssa läpi ja sitten palata omin ajatuksin.

   vihreä valo sopii tähän punaisen odotukseen oikein hyvin !