Kirjoittaja Aihe: Führer (Nokia Missio)  (Luettu 43271 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #105 : 09.07.08 - klo:22:39 »
Laitanpa erään ystävän muisteluita.. Terveisiä häneltä tänne maailman laitaan:
Lainaus
Näkykonfassa (oisko vuosi 99 tai jotain) minusta ajettiin ulos körttiläisyyden sekä tupakanhimon demoneita. ... Körttiläisyyden henki on tuhoava, koska se saa sinut uskomaan, että olet pieni, heikko. Ja ethän ole heikko, vaan SUURI KRISTUKSEN VOITTOISA SOTURI.

Että näin hyvin nykyiset karismaattiset ääriliikkeet suhtautuvat körttiläisyyteen.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #106 : 10.07.08 - klo:08:18 »
Teme, on oikein ja tarpeellista, että laitat tänne ylös sitä mitä joissain "kristillisissä" tai kristillisissä piireissä on puhuttu ja koettu. Itse olen lähes tyystin ( jos ei ole ollut juttukeikkaa tai uteliaisuuskohtauksia) pysytellyt ensimmäisestä hengenvedostani asti näissä jokseenkin heränneiden tai ainakin pikkuisen havahtuneiden joukossa. Saatan silti jonain päivänä avata ketjun: kohtaamisia lestadiolaisten kanssa. Niitä kohtaamisia minulla muutama on. :cry:

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #107 : 10.07.08 - klo:08:43 »
Minun suositukseni kaikille on: PYSY KAUKANA KAIKENLAISESTA VAPAAKIRKOLLISESTA JA KARISMAATTISESTA TOUHUSTA. Niissä on niin sekalaista porukkaa ja niin räikeää psyykkeen manipulointia ja identiteetin väkivaltaista muokkaamista, että hiemankaan herkempi hukkaa ison kasan muttereita matkalle ja sen jälkeen oman itsensä löytäminen on valtava projekti. Tässä tainnut mennä 3 tai 4 vuotta, että olen onnistunut saamaan taas mm. sosiaalista elämää edes jollain tavalla kasaan. Että näin...  

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #108 : 10.07.08 - klo:08:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Minun suositukseni kaikille on: PYSY KAUKANA KAIKENLAISESTA VAPAAKIRKOLLISESTA JA KARISMAATTISESTA TOUHUSTA.  

Teme

Selvä
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Pekko

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #109 : 10.07.08 - klo:22:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Teme, on oikein ja tarpeellista, että laitat tänne ylös sitä mitä joissain "kristillisissä" tai kristillisissä piireissä on puhuttu ja koettu. Itse olen lähes tyystin ( jos ei ole ollut juttukeikkaa tai uteliaisuuskohtauksia) pysytellyt ensimmäisestä hengenvedostani asti näissä jokseenkin heränneiden tai ainakin pikkuisen havahtuneiden joukossa. Saatan silti jonain päivänä avata ketjun: kohtaamisia lestadiolaisten kanssa. Niitä kohtaamisia minulla muutama on. :cry:


Terveeks teille. Juu niin onkin oikein että Teme laittaa ylös näitä asioita.  Ja tämän ketjunkin aiheineen näkyy aloittaneen Kalistaja, joten nyt on tuotu esille juuri sitä mikä tosiaan tarpeellista on!

Otan aikast' vakavasti tuon mitä Teme kerrot omasta toipumisprojektistasi ja aikast' vakavasti suosituksesi pysyä kaukana mainitun kaltaisista ilmiöistä, sillä sinullahan on omakohtaista kokemusta eikä vain "toisten käsien tietoa".  Varmaan tarkoitti myös satman ["Selvä"] että ottaa vakavasti? Kerro Teme ain' kun asiaa tulee !! Toivotan sinulle hyviä voimia ja vointeja!!

Oisko tarpeen perustaa uskonnosta toipujien ketju? Täällä eräs joka vois' roikkua mukana. Pettymyksiä omanlaisia takana myös mulla, vaikkei ihan rankimmasta päästä.  Kyllähän se niin taitaa olla ett' joka joukossa ain' jotain kipeää koettavaa järjestyy - körteissäkin siis, vaikkei millään sitä haluaisikaan uskoa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #110 : 11.07.08 - klo:09:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Pekko"
Oisko tarpeen perustaa uskonnosta toipujien ketju? Täällä eräs joka vois' roikkua mukana. Pettymyksiä omanlaisia takana myös mulla, vaikkei ihan rankimmasta päästä.  Kyllähän se niin taitaa olla ett' joka joukossa ain' jotain kipeää koettavaa järjestyy - körteissäkin siis, vaikkei millään sitä haluaisikaan uskoa.


Uskontojen Uhrien Tuen sivuilla mainitaan muutamia sellaisia uskontokuntia, jotka aiheuttavat ongelmia:

7:en päivän adventistit
Jehovan todistajat
Mormonit
Scientologia ja dianetiikka
Vanhoillislestadiolaisuus
Teosofia (Steiner)

Hieman näiden uskonnollisten yhdyskuntien jäsenmääristä:

Jehovan todistajat 18 000
Vapaakirkko 13 786
Adventtikirkko 3813
Mormonit  3246
Helluntaikirkko 3251

Kun jäsenmäärät ovat näin pieniä, on selvää, että jäseniä rasitetaan sekä taloudellisesti että toiminnallisesti paljon, ehkä liian paljon.
Acta, non verba.

Pekko

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #111 : 11.07.08 - klo:16:55 »
"Kun jäsenmäärät ovat näin pieniä, on selvää, että jäseniä rasitetaan sekä taloudellisesti että toiminnallisesti paljon, ehkä liian paljon."

Tjooh, käytännössä juu kyllä joskus tätäkin, mutta olen ymmärtänyt että henkinen eli hengellinen väkivalta on se vallitseva tekijä, kaikenkokoisissa uskonnollisissa (tässä siis varmaan lähinnä kristillisissä) ryhmissä, siis jäsenmäärästä riippumatta. Siitä se on toipuminen.

Nuo taloudelliset ja toiminnalliset jotenkin suhteellisesti, rasitteita varmasti ovat silloin jos on "lievän" painostuksen alla. Ainahan nämä eivät ole ongelma, jos yhteisymmärryksessä tehdään töitä sellaisen asian eteen johon terveesti uskotaan?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Te Senkin
« Vastaus #112 : 13.07.08 - klo:18:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Minun suositukseni kaikille on: PYSY KAUKANA KAIKENLAISESTA VAPAAKIRKOLLISESTA JA KARISMAATTISESTA TOUHUSTA. Niissä on niin sekalaista porukkaa ja niin räikeää psyykkeen manipulointia ja identiteetin väkivaltaista muokkaamista, että hiemankaan herkempi hukkaa ison kasan muttereita matkalle ja sen jälkeen oman itsensä löytäminen on valtava projekti. Tässä tainnut mennä 3 tai 4 vuotta, että olen onnistunut saamaan taas mm. sosiaalista elämää edes jollain tavalla kasaan. Että näin...  

Teme

No ehkä sinulla noin, mutta ei ole kivaa luetttavaa tollainen, kun siskoja ja veljiä on joka paikassa ja ehkä tuo leimaa kaikkia esimerkiksi vapaakirkollisia.
 Vierellä kulkemiseen tulisi pyrkiä ja esimerkiksi Koiviston haukkuminen täällä ei ole minusta oikein.
 Jos ihminen kuitenkin on vilpitön, niin eikö hänelle voi antaa aikaa ja jättää hänet Herransa eteen seisomaan.
En näkisi noin musta vaaleana asioita.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #113 : 13.07.08 - klo:19:09 »
Olen pahoillani, mutta Huitsinnevadassa on monia muitakin, joilla on sama kokemus. En ole yksittäistapaus, vaan yksi monista, mutta sanon asiat ääneen.

Jos tiedät 100% varmuudella, että psyykkeesi on terästä, tervemenoa. Mutta älä tule sitten minua evankelioimaan kiitos, jos maailmankatsomuksesi on saatu käännettyä siitä huolimatta vapaakirkollisen maailmankatsomuksen mukaiseksi. Silloin sinun velvollisuutesi olisi evankelioida minut ja kertoa minulle, että menen helvettiin, koska en edes yritä olla pyhä, en käy kokouksissa, en lue Raamattua, kuuntelen black metallia, pukeudun bändipaitoihin, kiroilen, käytän alkoholia ja niin edelleen.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Olette kaikki väärässä!
« Vastaus #114 : 13.07.08 - klo:19:22 »
No miten vaan, jos helpottaa niin hauku ja varoittele vapaakirkosta ja ties mistä.
 Minusta sielläkin voinee olla ihmisiä jotka omaavat körttien armokerjäläis ajattelun ja ovat mahdottomia Jumalan edessä ja ovat vierelläkulkijoita.

En nyt tiedä vapaakirkollisista, mutta esikoislestadiolaissa on samoja painotteita kuin herännäisyydessä.
Omavanhurskaudesta varoitellaan ja murrettuina toinen toistaan tukien vaelletaan.

Jokusen vapaakirkollisen tunnen tai yhden ja hän on hyvin rakkaudellinen ja mukava ihminen.
Koivistokin voi olla ihan mukava ihminen, joka on etsinnässään nyt tolla kohdalla millä on, mutta en häntä tuomitsisi tai hänen opetuksiaan.
Onhan niissä ihan outoja painotuksia, mutta hän vastaa Herransa edessä omasta julistuksestaan.
 Jeesuksen opetus jalkojen pesemisestä olisi aiheellista meille kaikille muistaa.

Vaikea uskoa, että vapaakirkolliset julistavat jonkun joutuvan helvettiin, jos hän käyttää alkoholia tai oliko se metallimusaa kuuntelee.
Ei ainakaan lestat tee niin, mutta varoittavat kyllä, että vaikka kaikki on luvallista ei kaikki ole hyödyksi.

Anteeksi kuitenkin. Luulen että olen tajunnut kirjoituksesi väärin tai sen asenteen millä se on kirjoitettu.
Kun ei kasvokkain jutttele ei aina saa selvää onko toinen vihainen vai neutraali vai mitä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #115 : 13.07.08 - klo:19:51 »
Ongelma on kirkkokunnan tapa toimia. Voi olla, että vain 10% saarnaajista on sellaisia, jotka aiheuttavat 99% tuhosta. Ongelma vain on siinä, että kukaan ei puutu tuohon 10% siivuun. Sitten toinen ongelma on se, että vaikka oma seurakuntasi olisi Se Maailman Paras ja Turvallisin seurakunta, et koskaan tiedä, mihin lapsesi törmäävät.

Tulee Hieno ja Mainostettu nuortenpäivä, saarnaajana on Armoton Superpyhä, mutta koska kaikki menevät, nuoresi menee sinne myös. Ja kun nuori tulee kotiin, hän on tillintallin ja alkaa hakkaamaan sinua Raamatulla päähän. Että näin.

Jos joku puuttuisi hengellisen väkivallan käyttöön oikeasti noissa piireissä, voisin sanoa jotain muutakin kuin negatiivista. Mutta - siellä kukaan ei puutu mihinkään, joten jos joku riehuu, hän saa useimmiten riehua kaikessa rauhassa. Seuraavana sunnuntaina ehkä sanotaan:"Viime viikon opetus oli hieman pielessä."

Sitten voi olla myös hankalaa tajuta, mitä jälkeä jatkuva evankelioinnin painottaminen tekee sosiaalisille suhteille. "Sinun pitää evankelioida ollakseksi kunnon uskova" on ajatus, jota saarnataan ihan kylliksi. Mitä niiden jälkeen onkaan vanhoista kaverisuhteista? Ei mitään, jos olet ottanut saarnaajien puheet tosissasi.

Tilannetta on oikeasti vaikea ymmärtää, jos ei ole ollut sisällä ja lähtenyt sieltä. Ulkoa se torni voi näyttää kauniilta, mutta sisältä se on kaikkea muuta kuin kiiltävää ja kaunista.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #116 : 13.07.08 - klo:22:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Pekko"
Oisko tarpeen perustaa uskonnosta toipujien ketju? Täällä eräs joka vois' roikkua mukana. Pettymyksiä omanlaisia takana myös mulla, vaikkei ihan rankimmasta päästä.  Kyllähän se niin taitaa olla ett' joka joukossa ain' jotain kipeää koettavaa järjestyy - körteissäkin siis, vaikkei millään sitä haluaisikaan uskoa.


Uskontojen Uhrien Tuen sivuilla mainitaan muutamia sellaisia uskontokuntia, jotka aiheuttavat ongelmia:

7:en päivän adventistit
Jehovan todistajat
Mormonit
Scientologia ja dianetiikka
Vanhoillislestadiolaisuus
Teosofia (Steiner)

Hieman näiden uskonnollisten yhdyskuntien jäsenmääristä:

Jehovan todistajat 18 000
Vapaakirkko 13 786
Adventtikirkko 3813
Mormonit  3246
Helluntaikirkko 3251

Kun jäsenmäärät ovat näin pieniä, on selvää, että jäseniä rasitetaan sekä taloudellisesti että toiminnallisesti paljon, ehkä liian paljon.


Tuossa listassa taisi olla pieni virhe. Helluntaikirkko ei kuulunut siihen vaan itsenäiset pienet helluntaiyhteisöt, joissa onkin sitten yhteensä 50000 jäsentä. Helluntaikirkko on tuore ilmiö ja käsittääkseni terveellä pohjalla. Helluntaiyhteisöt eivät ole rekisteröityneet uskonnollisiksi yhdyskunniksi ja niillä ei siksi ole velvollisutta ilmoittaa jäsenmääräänsä, vaan esittämäni luku on julkisuudesta poimittu arvio.

Sekä jehovien, että mormonien jäsenmäärät ovat olleet jo muutaman vuoden laskussa. Kastettujen määrät alkoivat laskea jo pari kymmentä vuotta sitten.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Pekko

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #117 : 14.07.08 - klo:00:03 »
Tervehdys Teme; seuraavaan ei ole pakko vastata jos on kipeä muistella joitakin asioita. Mutta olisin kiinnostunut, mitkä seikat vaikuttivat aikoinaan siihen että lähdit mukaan tuohon yhteisöön / toimintaan josta nyt siis olet vapautunut. Toivottavasti ei ole liian henkilökohtainen kysymys. Toipumisiin, ainakin! (mutta kiroilemista ja ryyppäämistä en ole jatkossa kovin hanakka suosittelemaan...)

Olen muuten ymmärtänyt, että kysymys on nyt nimenomaan äärikarismaattisesta liikkeestä, eli jostain mikä on hallitsematonta ja mikä ainakin itseni saa hyvin varuilleen. On hyvä että epäkohdista kerrotaan. Tämä tulosvastuullisuuteensa tukehtuva ja elämyksiä janoava läntinen ahne ihmisrotu elää välillä myös uskontoaan kovin epäterveesti. Toisaalta karismaattiset liikkeet kasvavat voimakkaasti mm. latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa, siis köyhimmillä alueilla ja toisenlaisissa kulttuureissa. Mutta enempää ei tällä kertaa näistä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #118 : 15.07.08 - klo:07:19 »
Temen näkökulmat ovat mielenkiintoisia ja tunteiden mukaan ihan oikeita. Älkää murskatko Temeä rationaalisilla päättelyketjuilla. Tunteista se on kiinni.  :-?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #119 : 15.07.08 - klo:08:59 »
Niin tuohon "miksi menin mukaan" en ole miettinyt kovinkaan hyvää vastausta. Uskoontulokokemus on jotain emotionaalista/älytöntä/päätöntä ;) ja sen seurauksena ei ainakaan nuori taida tajuta, minkälaisen psyykkauksen uhriksi joutuu. Sitten myös tuollaisen pienen srk-yhteisön sosiaalinen rakenne imaisee helposti mukaan sellaisen, joka hieman yrittää päästä mukaan ja varsinkin, jos vielä sanoo asioita ääneen ja haluaa oppia tuntemaan Jumalan tahdon ja myös ottaa opiksi.

Ongelmat liittyvät niin äärikarismaattisuuteen kuin ihan perusvapaakirkolliseen teologiaankin. Tai ehkä ei ihan suoraan teologiaan, vaan siihen, että voimakkaan retoriikan kautta esitetyt asiat näkyvät kärjistettynä, voimakkaalla retoriikalla saarnaaja saa töitä ja kukaan ei kerro mukaan tulleelle, että saarnaaja puhuu lämpimikseen. Saarnaajat huutavat kyllä oikeasti vaikka mitä tekstiä ilman, että noudattavat minkäänlaista järkevää asiayhteyden käyttöä.

Esimerkiksi Jobin kirja on siitä hauska, että olen siitä kuullut elämäni aikana useamman saarnan. Siitä kun Kunnon Saarnaaja Saarnaa, niin hän ottaa mieluiten Jobin kaverit malliksi, kuin itse Jobin. Jobin kavereiden sanoma on sitä, mikä saa ihmiset polvilleen. Eri asia sitten on, onko tuo sanoma se, mitä Jobin kirjalla tahdottiin. Raamatussa oleva on asiayhteydestä irrallaankin Jumalan sanaa, joten siitä voi saarnata totuutena.

Jos tuohon puututtaisiin oikeasti ja ne rääväsuisimmat saarnaajat jäisivät ilman töitä, varmasti homma olisi paljon siedettävämpää ja asiallisempaa.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)