Äänestys

Isona aion olla...

lisääntynyt tavalla tai toisella
28 (70%)
lapseton
4 (10%)
meni jo
8 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 38

Äänestys päättynyt: 01.02.07 - klo:23:20

Kirjoittaja Aihe: Lapset, nuo pienet ihmiset  (Luettu 40707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #75 : 23.02.07 - klo:15:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Siis moraalihan riippuu ihmisestä. Jokaisella on erilainen moraali. Jos varastaminen on jonkun mielestä oikein, niin se on moraalisesti oikein, mutta vain hänen mielestään.


Hmm... Ehkä vähän huonosti tuon lauseen kirjoitin. Kysytään sitten hiukan eri tavalla: Tekeekö se, että joku ei pidä varastamista moraalisesti vääränä tekona, siitä oikeaa tekoa? siis onko se silloin oikeutettu teko?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #76 : 23.02.07 - klo:21:19 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Siis moraalihan riippuu ihmisestä. Jokaisella on erilainen moraali. Jos varastaminen on jonkun mielestä oikein, niin se on moraalisesti oikein, mutta vain hänen mielestään.


Hmm... Ehkä vähän huonosti tuon lauseen kirjoitin. Kysytään sitten hiukan eri tavalla: Tekeekö se, että joku ei pidä varastamista moraalisesti vääränä tekona, siitä oikeaa tekoa? siis onko se silloin oikeutettu teko?


Mielestäni ei. Varastamisen kohdalla asia on aika selvä. Siis, että se vaikuttaa silloin kahteen ihmiseen, niin pitäisi olla enemmistön moraali perusteena. Esim. aamuherätyksen suhteen on taas ihan sama, onko oikein nukkua puoleenpäivään, koska se on oma asia. Varastaminen on kuitenkin paljon laajempi juttu ja vaikuttaa muihin, niin perustekin on laajempi. No, toisaalta jos ajatellaan vaikka Robin Hood -tarinoita, niin asia menee vielä monimutkaisemmaksi...  Ehkä pitäisi ajatella tällöin enemmistön moraalia. Sekin voi tosin vaihtua tilanteen ja aikakauden mukaan. Niin monet asiat vaikuttavat siihen.

Aika hankala kysymys kieltämättä ja en osaa ainakaan itse sanoa, miten tuon nyt ottaisi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #77 : 10.03.07 - klo:23:19 »
"Täällä sitä naidaan eikä taivaassa."

-vanha jämsäläinen viisaus


Sattuipa vaan tulemaan tänään hautajaisissa mieleen.

Poissa Reetukka:)

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #78 : 25.05.07 - klo:10:20 »
MInä olen aina lapsista pitänyt ja toisinpäin. eli lapsia haluaisin aikuisena. Aion kyllä lastentarhaopettajaksi, että saa nähdä kuinka kärsivällisyys riittää kotona ja töissä lasten kanssa! :D

Poissa Tina Yvonne

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #79 : 16.06.07 - klo:22:20 »
Tervehdys täältä ulkosaaristosta ! Vastasin että ; meni jo. Lapsentekoikäni meni jo nimittäin, olen 45. Neljä pientä vielä kotona ja kaksi jo maailmalla. Yksi lapsenlapsi toistaiseksi. Paljon on iloa ollut jos on murhettakin annettu. Kolmevuotiaalla Down syndrooma.
 Nuorempana olisi kannattanut lapset saada, vaan ei elämässä mene aina niin kuin toivoisi. Nyt olen melkoisen väsynyt. Kaikille äideille ja isille voimia ja erityissiunausta toivoo saariston muija. O:)
Olen lammas pienoinen, karitsainen Jeesuksen !

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #80 : 16.06.07 - klo:23:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Tina Yvonne"
Neljä pientä vielä kotona ja kaksi jo maailmalla. Yksi lapsenlapsi toistaiseksi.


Hienoa, että jossain on vielä noita suurperheitäkin. Itse olen aina ollut kateellinen semmoisille, joilla on paljon sisaruksia. Itselläni on vain yksi sisko. Sisko onkin yksi tärkeimmistä ihmisistä itselleni ja voinkin vain miettiä, että millaista olisi jos olisi paljon sisaruksia. Oma sukupolveni on meidän suvussa ensimmäinen sukupolvi, että ei ole kuin 1-3 lasta. Esim. äitini oikeita sisaruksia on kaikkiaan 6 (äiti mukana) ja sen lisäksi 2 kasvattilasta, jotka tosin ovat ihan sisarusten asemassa. Iso suku on säilynyt, kun kaikilla on perhe ja sitten isovanhempien sisaruksia on paljon, toisella mummolla yli 10, mutta se loppuu omaan sukupolveeni. Olen aina ollut sukuihminen ja sääli, että se loppuu pian. Omilla lapsillani ei tule koskaan olemaan setää, kun itselläni ei ole veljiä. Jos se minusta olisi kiinni, niin haluaisin itse aikanani suurperheen, mutta siihen tarvitaan kaksi mielipidettä. Kuitenkin enemmän kuin yksi lapsi pitää olla, jos vain annetaan. Siitä pidän kiinni.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #81 : 31.10.07 - klo:23:59 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
"Täällä sitä naidaan eikä taivaassa."

-vanha jämsäläinen viisaus


Sattuipa vaan tulemaan tänään hautajaisissa mieleen.


Vielä muutaman kuukauden jälkeenkin jaksaa naurattaa.

Mutta eipä tässä kyllä ole ehtinyt mieli muuttua sitten viime näkemän. Kaverin kanssa lyötiin vetoa, että onko kymmenen vuoden päästä (kun olemme siis 30+) lapsia vai ei, panos vaan jäi vielä asettamatta.
Hämmästyn kyllä totisesti, jos tämän vedon häviän. En voi ymmärtää miten mieli voisi ikinä muuttua niin paljon, en voisi olla noin huono itseni tuntija! Mieli muuttuu ehkä Audin ja Volvon välillä, mutta ei noin isoissa asioissa.