Äänestys

Isona aion olla...

lisääntynyt tavalla tai toisella
28 (70%)
lapseton
4 (10%)
meni jo
8 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 38

Äänestys päättynyt: 01.02.07 - klo:23:20

Kirjoittaja Aihe: Lapset, nuo pienet ihmiset  (Luettu 40707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #30 : 12.02.07 - klo:22:15 »
Itse olen vähän sitä mieltä, että seksuaalisuus sinänsä ei ole huono juttu, kunhan sitä ei korosteta liikaa. En yhtään tykkää nimittäin tästä systeemistä, että joka paikka tihkuu enemmän tai vähemmän kaikkea siihen viittaavaa. Ja siitä on tehty nykymaailmassa yksi ihmisen tärkeimpiä ominaisuuksia ja muulla ei tunnu olevan mitään väliä. Itse en haluaisi sellaista avioliittoa, että kaikki päivät menevät iltaa ajatellessa. Kohtuus kaikessa. Toisaalta seksuaalisuus on aika laaja käsite ja kaikenlainen hellyys arkirutiineissa ja kauniit sanat ovat sellaisia, joita harvoin on liikaa.

Ja ehkäisyyn sen, että jos tuntuu, että ei halua lapsia tai niitä on jo tarpeeksi, niin miksi luoda lapsia, jotka ovat vaarassa joutua ei-rakastetuiksi. Se on pariskunnan keskinäinen asia. Toisaalta on hieno juttu, jos on myös toimivia suurperheitä. Olen aina ihaillut sellaisia ja ollut kateellinen ihmisille, joilla on paljon sisaruksia. Vanhemmillani on useita sisaruksia, mutta meitä serkuksia on enää 1-3 perheessään. Voisi olla ihan mukavaa, jos olisi enemmänkin, vaikka tätien ja muiden sukulaisten ison määrn vuoksi vielä kohtuu iso suku onkin. Tunnen vain olevani sellainen sukuihminen ja ikäni olen viihtynyt sukulaisten parissa paremmin kuin tuntemattomien.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #31 : 13.02.07 - klo:17:44 »
Äh, en nyt oikein tiedä itkeäkkö vai nauraa. Esititte nimittäin niin vaikeita argumenttejä, että en osaa perustella omaa kantaani enää juuri millään.

Mitä avioliitto on? No siihen varmasti osaa vastata joku muu kuin tällainen viisitoistavuotias teini (vai mikä lie nykymääritelmällä). Olen kuitenkin lukenut tästä aiheesta jotain semmoista että Lihallinen himo olisi syntiä. Se on eriasia kuin miehen ja naisen välinen luontainen seksuaalisuus. Lihallisen himon synnyttää itse sielunvihollinen ihmisen mieleen, sillä "seksi ilman lasten hankkimistarkoitusta on huoruutta" (tämä on siis puolisuora lainaus. Sen tarkoitus ei ole ärsyttää ketään.) Tämä taas siitä että saatana itse on huora, ja haluaa vain nauttia lihallisesta himosta, sillä hän ei koskaan itse voi saada lapsia. Ja jotain siihen suuntaan.

Koeputkihedelmöitystäkään en hyväksy. Jokainen lapsi on Jumalan lahja, joka tulee jos on tullakseen. Tottakai sekusaalisuudesta voi nauttia, mutta onko se järkevää enne avioliittoa? TÄllöin se äkkiä johtaa "huoruuteen", mikä on kielletty Kymmenessä käskyssä. "Älä tee aviorikosta" - käskyn vanha muoto kuuluu "Älä tee huorin".

Tuo myös perusteena ylempään, mutta haluan sanoa vielä että älkää ärsyyntykö jos ajattelenkin eri tavalla näistä asioista. Tänään tulleessa Nuori Yty lehden pääkirjoituksessa oli milestäni erittäin hyvin sanottu eräs asia. Siinä kerrottiin että körttiläisyyden tunnuspiirteenä on vahvasti ollut se, ettei toisin ajattelijoita tuomita heidän ajatustensa ja tekojensa mukaan, koska omastakaan pelastuksesta ei ole varmuutta. Ei mennä mestaroimaan vaan jätetään tuomitseminen Jumalalle. Tällä haluan sanoa, että vaikka olenkin jyrkkä milipiteissäni, en haluaisi tuomita ketään muuta, jos hän ajattelee eri tavalla.

En olisi halunnut edes kirjoittaa noi nprovosoivia ajatuksia, mutta kun ksekusteluun on kerran liittynyt kai se oli jatkettava. Sitä paitsi, JOhannes on kirjoittanut asiasta paljon minua viisaammin. Lukekaa ennemmin hänen viestinsä kuin takerrutte minun tyhmiin höpinöihini.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #32 : 13.02.07 - klo:20:41 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Sitä paitsi, JOhannes on kirjoittanut asiasta paljon minua viisaammin. Lukekaa ennemmin hänen viestinsä kuin takerrutte minun tyhmiin höpinöihini.


Jokaisen kirjoitukset ovat ihan yhtä arvokkaita, joten ei tittelin korotuksia, pyydän.  :wink:

Kyllä täällä saa vapaasti olla eri mieltä. Ja en minäkään osaa kantojani aina perustella. Esim. en kannata esiavioista seksiä ja avoliittoja. No, se on kaunis tavoite, mutta kuinkahan moni nykypari noudattaa sitä... En itsekään haluaisi suoraa kyytiä naimisiin tuntematta kumppania. Mutta jos olen yhdessä jonkun kanssa, niin silloin aion kyllä naimisiinkin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #33 : 15.02.07 - klo:15:04 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"

Koeputkihedelmöitystäkään en hyväksy. Jokainen lapsi on Jumalan lahja, joka tulee jos on tullakseen.


Moni kaivattu ja rakastettu lapsi olisi jäänyt syntymättä ilman koeputkia. Ymmärrän kyllä, että sen kaltainen mestarointi, ja ihmisen asettuminen Jumalan asemaan voi tuntua väärältä.
Pidätkö ehkäisyäkin tuomittavana? Sehän on myös Jumalan luomistyöhön puuttumista, jokainen lapsi joka on tullakseen, ei ehkäisyn takia koskaan saa alkuaan. Myös modernin lääkehoidon voidaan osaltaan katsoa sotivan Jumalan luomissuunnitelmaa vastaan. Mihin ja miten siis voimme vetää rajan hyväksyttävän ja tuomittavan ihmisen toiminnan välille?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #34 : 15.02.07 - klo:15:44 »
"Herra asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä." Eedenillä tarkoitetaan kenties luontoa, johon ihminenkin seksuaalisuuksineen kuuluu. Mikä sitten on viljelemistä ja varjelemista, mikä ei ole?

Tuolta pohjalta kuitenkin luulisin löytyvän perustelut sille, mikä on luvallista ja mikä Jumalan tahdon vastaista. Ihmisellä on rajallinen oikeus olla 'jumalana', mutta sen pitäisi edistää elämää eikä pilata ja tuhota.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #35 : 15.02.07 - klo:18:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
"Herra asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä." Eedenillä tarkoitetaan kenties luontoa, johon ihminenkin seksuaalisuuksineen kuuluu. Mikä sitten on viljelemistä ja varjelemista, mikä ei ole? Tuolta pohjalta kuitenkin luulisin löytyvän perustelut sille, mikä on luvallista ja mikä Jumalan tahdon vastaista. Ihmisellä on rajallinen oikeus olla 'jumalana', mutta sen pitäisi edistää elämää eikä pilata ja tuhota.


Vaikeata on, vaikeata on. Elämän tuhoamista ei ole se, että käyttää ehkäisyä. Jos en olisi käyttänyt ehkäisy, minulla olisi vähintään 12 lasta ja pääosa vielä poikia. Nyt minulla on kaksi ja olen saanut riemuita usein molemmista.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #36 : 15.02.07 - klo:19:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Pidätkö ehkäisyäkin tuomittavana? Sehän on myös Jumalan luomistyöhön puuttumista, jokainen lapsi joka on tullakseen, ei ehkäisyn takia koskaan saa alkuaan. Myös modernin lääkehoidon voidaan osaltaan katsoa sotivan Jumalan luomissuunnitelmaa vastaan. Mihin ja miten siis voimme vetää rajan hyväksyttävän ja tuomittavan ihmisen toiminnan välille?


Kyllä mie mielestäni jossakkii viestissä tuonnii kerroin...

Mutta kyllä pidän. Ehkäisy on tuomittavaa. Lainaan siis itseäni tuolta aikaisemmin

Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Olen kuitenkin lukenut tästä aiheesta jotain semmoista että Lihallinen himo olisi syntiä. Se on eriasia kuin miehen ja naisen välinen luontainen seksuaalisuus. Lihallisen himon synnyttää itse sielunvihollinen ihmisen mieleen, sillä "seksi ilman lasten hankkimistarkoitusta on huoruutta" (tämä on siis puolisuora lainaus. Sen tarkoitus ei ole ärsyttää ketään.) Tämä taas siitä että saatana itse on huora, ja haluaa vain nauttia lihallisesta himosta, sillä hän ei koskaan itse voi saada lapsia. Ja jotain siihen suuntaan.


Siis tavallista seksuaalisuutta on lapsen hankkimistarkoituksessa nautittu seksi. Näin siis minun mielestäni. Voihan olla että mieli vielä muuttuu, mutta nyt allekirjoittaisin nämä ajatukseni. Tähän voin sanoa: "Elä niin kuin eläisit ikuisesti, mutta samalla elä kuin kuolisit huomenna."

Tuossa oli näköjään myös kysymys tuosta nykyaikaisesta lääkehuollosta. Eiköhän niiden pillereitten käyttö ole jokaisen omasa harkinnassa. Itse ainakin käytän niin vähän kuin mahdollista.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #37 : 15.02.07 - klo:21:01 »
Aiotko Joona olla isona sitten 10-20 lapsen isä (jos päädyt naimisiin)? Aiotko kieltää vaimoltasi oman työnteon ja tehdä hänestä lapsentekokoneen? Aiotko lopettaa seksin harrastamisen heti, kun selviää, että vaimosi on taas raskaana? Aiotko riskeerata vaimosi hengen, kun synnytysten määrä on jo todella suuri? Aiotko saada lapsia, vaikka vaimosi olisi jo sen ikäinen, että lastensaanti on suuri riski sekä äidille että lapselle? Aiotko lopettaa seksin sen jälkeen, kun vaimollesi tulee vaihdevuodet?

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #38 : 15.02.07 - klo:23:26 »
An-na vei jalat suustani.

Tahtoisin lisäksi tietää mieheltä valaan vatsasta, että pidätkö tuomittavana vain "ulkoisten" ehkäisymenetelmien käyttöä? Esim. kaikkia hormoniehkäisyjä, kondomeja, ym.? Entäs ns. rytmimenetelmä?

Valitettavasti tämä ehkäisykeskustelu kiinnostaa minua suuresti... :P

Voiko vaimosi käyttää ehkäisyä, jos se auttaa hänen mahdollisesti runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiinsa?

Ja voisitko vastata myös aiempiin kysymyksiini, ohessa?

Pitäisikö aina yhden yhdynnän jälkeen odotella seuraavia kuukautisia, jottei turhaan harrasta seksiä ja nauti ylimääräisistä kerroista vain lihan himojen takia?

Jos tulisi raskaaksi ekasta kerrasta, niin loppuisiko seksin harrastaminen siihen? Että vasta sitten kun seuraavan lapsen aika on?

Entä jos ei ikinä voisi saada lapsia, ja tietäisi sen vaikka ennen ekaa kertaa, niin saisiko harrastaa seksiä ollenkaan, vain seksin itsensä tähden?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #39 : 15.02.07 - klo:23:47 »
Senkus tölvitte ilman ehkäisyä, itse en viitsisi. Tulee tällä iällä ja näillä tuloilla  kalliiksi elättää muutama avioton lapsi itsensä lisäksi...

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #40 : 16.02.07 - klo:11:50 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"

Tuossa oli näköjään myös kysymys tuosta nykyaikaisesta lääkehuollosta. Eiköhän niiden pillereitten käyttö ole jokaisen omasa harkinnassa. Itse ainakin käytän niin vähän kuin mahdollista.


Jep jep, omassa harkinnassa.  En usko, että monikaan siinä vaiheessa, kun joudutaan harkitsemaan sädehoitoja yms. vakavempaa hoitoa, tosissaan pitää vaihtoehtona hoidoista luopumista eettisistä syistä. Vaikka itse hoidotkin jo aiheuttavat kaikenlaisia terveysriskejä. Olisi mielenkiintoista itseasiassa tietää onko tällaisesta olemassa edes minkäänlaisia ennakkotapauksia. Eräät uskonnolliset tahot käsittääkseni vastustavat verensiirtoja, mitkä esim. leikkauspotilaille ja leukemiaa sairastaville ovat elintärkeitä.

Ehkä vain tässä viidettä päivää kuumeessa ollessani aivot alkavat käydä ylikierroksilla, tosin eivät ehkä niin pahasti kuin ilman kipua lievittäviä kuumelääkkeitä. Joista ei tosin tässä tapauksessa ole mitään muuta kuin oloa helpottavaa vaikutusta, mikä saattaakin nyt sitten olla tulkittavissa turhaksi, mutta koska se helpottaa tuskallista oloani, yrittäkää olla tuomitsematta.

Ja mitä ehkäisyn tuomitsemiseen tulee, onneksi kaikki eivät ole samoilla linjoilla, koska sitten olisimme täysin keskiajalla. Ei mitään lisättävää An-nan ja Pinnin loistaviin kysymyksiin. Itsekin haluaisin kuulla vastaukset näihin. Oletko ehkä jättänyt tämän näkökulman täysin huomiotta?

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #41 : 16.02.07 - klo:14:52 »
Ainiin, ja vielä sellainen kysymys Joonalle, että jos haluat esim. kolme lasta, ja vaimollasi ja sinulla käy joka kerta hyvä flaksi, aiotko harrastaa seksiä elämässäsi vain kolme kertaa?

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #42 : 17.02.07 - klo:10:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

Pitäisikö aina yhden yhdynnän jälkeen odotella seuraavia kuukautisia, jottei turhaan harrasta seksiä ja nauti ylimääräisistä kerroista vain lihan himojen takia?

Jos tulisi raskaaksi ekasta kerrasta, niin loppuisiko seksin harrastaminen siihen? Että vasta sitten kun seuraavan lapsen aika on?


Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Ainiin, ja vielä sellainen kysymys Joonalle, että jos haluat esim. kolme lasta, ja vaimollasi ja sinulla käy joka kerta hyvä flaksi, aiotko harrastaa seksiä elämässäsi vain kolme kertaa?


Yllä oleviin: Miksi ei? Onko seksi todella ainut sisältö parisuhteessa kun se näin tärkeäksi nostetaan? Jos on, niin todella saitte minut puhuttua ikuiseen selibaattiin...

Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Ja mitä ehkäisyn tuomitsemiseen tulee, onneksi kaikki eivät ole samoilla linjoilla, koska sitten olisimme täysin keskiajalla. Ei mitään lisättävää An-nan ja Pinnin loistaviin kysymyksiin. Itsekin haluaisin kuulla vastaukset näihin. Oletko ehkä jättänyt tämän näkökulman täysin huomiotta?


En todellakaan siis haluasi kahtakymmentä lasta, niin kuin joku tuolla taisi ihmetellä. Mutta kyllä tekojensa seuraukset on kärsittävä. Vaikka teko olisi ollut mikä tahansa.

Mutta pakko sanoa, että eiköhän näitä asioita voi todella pohtia vasta sitten kun ne ovat ajankohtaisia. Itse en siis nillä päätäni rassaa tämän enempää vileä moneen vuoteen.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa MillaB

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 93
Lapset, nuo pienet ihmiset
« Vastaus #43 : 17.02.07 - klo:13:12 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"

En todellakaan siis haluasi kahtakymmentä lasta, niin kuin joku tuolla taisi ihmetellä. Mutta kyllä tekojensa seuraukset on kärsittävä. Vaikka teko olisi ollut mikä tahansa.



Nyt saitte jo minunkin hiljaiseloni päättymään tällä keskustelulla. Ylläoleva kommentti sai minut nimittäin järkyttymään. Pidät lapsia siis rangaistuksena tästä mainitsemastasi lihan himosta. Lapset ovat siis rangaistus, joka on kärsittävä? Jos tuo on asenne vanhemmuuteen, on ehkä parempikin pitäytyä elinikäisessä selibaatissa.

Anteeksi nyt tämä, mutta lapsirakkaana ihmisenä minun on vaikea sulattaa tuollaista mielipidettä.
"On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Mistä nyt on kysymys?
« Vastaus #44 : 17.02.07 - klo:13:49 »
Olen ihan pihalla.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024