Kirjoittaja Aihe: Kotikokki  (Luettu 45063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Kotikokki
« Vastaus #15 : 03.10.16 - klo:21:15 »
Pikaisella googletuksella löytyy Rex-kakun ohje. Täytteeseen tulee kookosrasva/kaakaojauhe/munatomusokerivaahto-seos. Itse en ole syönyt, mutta olen kuullut.

Itseasiassa kookosrasva taisi olla aika yleinen aine 70-luvulla. Ainakin meillä paistettiin munkit kookosrasvassa ja kookosrasvasta tehtiin riisimurosuklaita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki
« Vastaus #16 : 04.10.16 - klo:06:53 »
Löysin ne myös. En viitsinyt niiden reseptiä googlata, sillä on se aikamoinen kaloripommi, eikä vastaa nykyisiä herkkujamme. Kookosrasva on muistaakseni pahimpia  kolesterolin kannalta.
Kookoskeksejä oli myös kaupoissa 1960-luvulla. Ne oli pursotettu sellaiseen ' kynnöspelto-malliin'
Pidän kyllä kookoksen mausta ja käytän kookosmaitoa broileriruoissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kotikokki
« Vastaus #17 : 04.10.16 - klo:19:18 »
Mulla oli hernekeittopäivä.
Eilen illalla laitoin kylmään veteen herneitä ja sen jääkaappiin ja aamupäivästä keitin.
En ole aikoihin keittänyt alusta alkaen hernekeittoa.
Riittää huomisellekin.

Hmm. LIDLissä ois isoja pakasteherneitä pusseissa.
Niitä ja kait paprikaa.
Niin ja savulihaa tietty.
Voiskohan niistä tehdä hernekeiton ?

Poikamiehen ärtsoppa  :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Kotikokki
« Vastaus #18 : 04.10.16 - klo:20:48 »
Tänään vietettiin kansainvälistä korvapuustipäivää, joten makoisaa korvapuustipäivää kaikille! Töitten jälkeen leipaisin annoksen korvapuusteja, ja niitä on nyt syöty - tuoreenahan ne parhaimmillaan ovat.

Älä, Viisveisaaja, hämmästy, jos et noista aineksista ihan perinteisen hernekeiton makuista saa; se kun keitetään kuivatuista herneistä. Mutta hyvää tuorehernekeittoa noista aineksista saa, varsinkin kun on palvilihaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki
« Vastaus #19 : 04.10.16 - klo:20:49 »
Uskon sinun tietävän, että perinteinen hernekeitto, rokka, tehdään kuivatuistaherneistä. Monet liottavat ne ensin, minä panen kuivina kiehumaan ja keitän 3 h.

Pakasteherneistä on omat hernekeittonsa, esim; 

http://www.valio.fi/reseptit/koskenlaskijan-hernesosekeitto/

tai

http://www.maku.fi/reseptit/hernesosekeitto

Toki voit kokeilla omaa ideaasikin. :003:

Tämän kirjoitin veljelleni Viisveisaajalle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kotikokki
« Vastaus #20 : 04.10.16 - klo:22:10 »
 :)
Kiitoksia, kun olen tälläinen kokeileva kokki, niin vain mielikuvitus tai sen puute on rajana.

Venäläinen keittiö n sellainen mikä kiehtoo tai oikeammin slaavilainen  :)
Pitää joskus niihin ruokiin perehtyä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki
« Vastaus #21 : 04.10.16 - klo:22:22 »
Venäläinen keittiö n sellainen mikä kiehtoo tai oikeammin slaavilainen  :)
Pitää joskus niihin ruokiin perehtyä.

V. V. Pohlebkin: Neuvostoliiton kansalliset keittiöt.

Hommaa tuo opus jostakin. Selviää, mitä oikein ovat borssi ja seljanka ja monet muut. Syvällisempi kuin normi keittokirja, mutta sisältää paljon reseptejäkin.

Tietty eihän ne kaikki slaaveja ole, jotkut virolaiset ja armenialaiset vaikka. Ja sitten onhan niitä slaaveja muuallakin. Mutta hyvä kirja joka tapauksessa. Etno-kasviskeittokirja, joka muuten on niin hyvä, on törkeästi lähdettä mainitsematta kopsannut tuolta reseptejä (ja väittää esim. ailazania slaavilaiseksi ruoaksi, vaikka Armeniastahan se on, ja on muuten hyvää kanssa).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki
« Vastaus #22 : 05.10.16 - klo:07:41 »
Minä olen oppinut käyttämään nettiä reseptien etsimiseen. Ja kun mieluisen löydän, tulostan sen ja liitän laittamaani 'Riitta-mummin keittokirjaan', vanhaan rengaskansioon.
Tämä on mainio keino. Olenkin heittänyt kierrätyspaperiin ja - kartonkiin muutaman ikivanhan , jopa kouluaikaisen kirjan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki
« Vastaus #23 : 05.10.16 - klo:09:26 »
Minulla on kierrekansiona kouluaikainen kotitalouskansio, johon tunnilla valmistetut ruokalajit kirjoitettiin. Löytyy sieltä vieläkin jotain hyvää kuten punajuuripihvit, ei siis ne missä on jauhelihaakin. Harmittavaista että olen laiska kirjoittamaan uusia juttuja ylös, melkein repäisen ulkomuistista ja joulun alla taas huutelen homperskojen perään. Ja pääsiäisenä kahvilampaan. No se onnistui jo viimeksi.

Malla usein mainitsee herkullisen pikakahvin. Olisiko se jotain minkä löysin, cappuccino-pussikahvi.

Keitän oikein mustaa kahvia jota voi juoda kylmänäkin ja sinne joukkoon vispaan sitä jauhoa ja kuumaa vettä. Ainoa harminaihe on sen cappuccinojauheen kalleus, mutta noin sen kahvikupillisen hinta pysyy tolkullisena ja tulee vahvaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki
« Vastaus #24 : 05.10.16 - klo:10:25 »
Suurimman osan arkiruoista valmistan ulkomuistista. Joskus lisään ' omasta päästäni'
 :117:  jotakin, ja se on sitten jännittävää mitä siitä seuraa.

Ensimmäisen kierrekansion muistan nähneeni 1967 kun saimme Tiilitalon rakennusohjeet sellaisessa paketissa. Sitä ennen oli kyllä mappeja, ei meillä tosin, mutta ne ovat liian kookkaita kotikäyttöön.

Hetki sitten vaivasin sämpylätaikinan kun vaalea leipä oli kaput. Vehnäjauhoja, hiukan ruisjauhoja ja Neljän viljan hiutaleita. Kuivahiivaa on aina kaapissa. Tilkka siirappia , hiven suolaa ja rypsiöljyä. Lopuksi kourallinen kuorittuja auringonkukan siemeniä.

Matti oli pistellyt iltapalkseen täksi päiväksi valistetut maksapihvit. Kauppaan en lähden, nyt mennään pekonilla ja munilla. Pakasteessa olisi hernekeittoa, mutta olkoon nyt näin. Minä napostelen pitkin päivää raakaa lanttua ja kuivattuja omenasiivuja. Turvotusta on tiedossa. :icon_eek:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki
« Vastaus #25 : 05.10.16 - klo:16:28 »

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #26 : 06.10.16 - klo:15:58 »
Maksaa tulee hyödynnettyä turhan harvoin, se ei nimittäin kuulu emännän lempiruokiin. Joskus kuitenkin teen seuraavan ohjeen mukaan: pari isohkoa sipulia leikataan puolikkaiksi renkaiksi(?), maksa leikataan suikaleiksi jotka lisätään kuullotetun sipulin sekaan. Hässäkkää tökitään niin että maksasuikaleet harmaantuvat, maustetaan suolalla ja valkopippurilla. Päälle kaadan kermaa, ja kun se on kiehahtanut niin ruoka on valmis, huomioi että maksa sitkistyy liiasta kypsentämisestä.Mukaan sopii perunamuusi. Helppo nopea maukas.
Leenan kahvilammas resepti kiinnostaisi, jos viitsiit antaa edes osviittaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki
« Vastaus #27 : 06.10.16 - klo:16:12 »

Leenan kahvilammas resepti kiinnostaisi, jos viitsiit antaa edes osviittaa.
Samoissa mietteissä, mutta h:lla  :039:.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki
« Vastaus #28 : 08.10.16 - klo:12:57 »
Söin pinaattikeittoa.
Kaupasta ostettua, ei itse tehtyä.
Mutta hyvää, kananmunan puolikkaat kaverina ja kauraleipää.
Raikasta vettä limejuice pisaroilla kyytipoikana iso lasillinen.
Jaksaa taas.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki
« Vastaus #29 : 08.10.16 - klo:23:33 »
Auts kuinka hyvää bolognesekastiketta onnistuinkaan tekemään!

Yhtä paljon jo vanhentunutta jauhelihaa, erilaisia juureksia (sis. purjoa) hienonnettuna, ja tölkitettyjä tomaatteja. Oliiviöljyä paistamiseen ja tomaattisosetta, basilikaa, timjamia, mustapippuria, liemikuutio, suolaa maustamiseen. Ja paljon valkosipulia, ihan purkkikamaa, jonka purkin huuhdoin punkulla jotta saan kaiken käyttöön (oli loppumassa). Ja hieman sitä punkkua vielä sinne kastikkeeseen lisää. Loput sitten ruoan kanssa kokkiin  :) Kastikkeen päälle raastetta goudankannikoista, hyvä että pääsevät käyttöön nekin.

Minulla on värkki joka aikoinaan myytiin nimellä monitoimikone, merkki taitaa olla Braun ja ikä 20 vuotta. Sillä hienonsin juurekset muruksi. En tiedä, miten tulen toimeen, kun siitä joskus aika jättää. Parhaita ostoksiani ikinä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.