Kirjoittaja Aihe: Kuvat puhuvat II  (Luettu 47292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #90 : 27.02.16 - klo:06:21 »
Minäkin olen harrastanut maalausta vuodesta 2003 lähtien. Olen pitänyt kaksi yksityisnäyttelyä: helmikuussa 2014 (Afrikka) ja tammikuussa 2016 (Linnut).

Maalauksiani on parissa nettigalleriassa: Aukea: http://aukea.net/kayttaja.php?id=5868&sivu=2
DeviantArt: http://etp56.deviantart.com/

Encounter!
Joulukuinen tie.

En tiedä kummasta pidin enemmän kaikista!  Molempia jaksaisi katsella rauhoittuakseen. Encounter kaipaisi  enemmän tilaa kuin täällä on, arvelen, se pääsee oikeuksiinsa jos katsoo matkan päästä.

Mutta tiedätkö, mikä oli siinä joulukuisessa tiessä minulle kerrrassaan  ihmeellisintä?  Valo.
siinä viivähtää haikea kylmän keskitalven hetken viipyvä päivä.

Olis seinäpintaa, minä kysyisin myisitkö encounterin, silti.... Minä sitte maksaisin joskus..... Ei vasn ole tyhjää seinää. Mutta saisko siitä valokuvaa? Johonkin tunkisin.
« Viimeksi muokattu: 27.02.16 - klo:06:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #91 : 01.03.16 - klo:16:33 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #92 : 01.03.16 - klo:18:16 »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #93 : 01.03.16 - klo:19:35 »
Tietoa löytyy kunhan hoksaa hakea  ( itseäni tarkoitan ): 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Taidegrafiikka
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #94 : 11.03.16 - klo:10:27 »
Tässä videossa esittäytyy Joensuun taidemuseon kokoelma. Venäjänkieliset tekstit eivät haitanne.

https://youtu.be/AdrPX49OP88
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #95 : 12.03.16 - klo:07:39 »
Kun löysin tämän tutun kaverin toimittaman nettilehden, Lahen uutiset, löytyy meidän yhteiseen menneisyyteen liittyviä aiheita enemmänkin.
Tässä Tarmo käy läpi kotikaupunkimme tuttuja kuvataiteilijoita. Heidät minäkin tunnen hyvin. Sarellia on seiniää  ' tutunkauppaa'  useampi työ.

Tekstin ohessa olevat kaksi kuvaa Risto Leppäseltä ovat väreiltään kuin luodut minulle. Ja se asetelma on unenomaisuudessaan ihana.

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2013/03/lahtelaistaiteilijan-tyohuoneen-tunnelmissa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #96 : 13.03.16 - klo:07:55 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #98 : 20.03.16 - klo:11:51 »
Tämä kulttuurin tulva saa suorastaan häkeltymään, mutta toisinaan tuntuu rapisevan kuvaa ja musiikkia ja kirjallisuutta semmoista tahtia ettei niitä ihan ihan totta ennätä edes katsoa kun täällä jo uutta pukkaa.

Jos joku on niin perehtynyt ei sitten pitäisi ilmoittaa ettei voi minun kanssani keskustella. Itse kun vaatimattomista oloista lähtijänä toivoisin ja jällern, tämä on vain ehdotus, muutakin kuin linkkejä.

Itse haaveilen ketjusta jonne näitä rapisee ei ihan raekuurona vaan kertoen, mikä tässä miellytti, ja arkikielellä  Totta, tuskastuin valööriin kompositioon sun muuhun koska niitä ei kansakoulun kuviksen oppimäärään kuulu, netistä  ne sen sijaan löytää.

"..........................

Voisiko  kertoa, pidin tämän väreistä? Voisiko sanoa, tämä lienee asetelma, sellainen josta muistelen opetetun sanan stilleben, jotakin hiljaa pysyttelemistä siis. Sehän niissä on idea. Mitä te pidätte niistä?

Mainittakoon, jotenkin en pääse siihen asetelmajuttuun sisälle. Impressionismin opin isältä joka osaa piirtää  ja harrastaa kuvataiteita ja osti semmoiset kirjatkin joista katselimme pieninä kuvia. Eihän  Amurin köyhällä pojalla mitään mahdollisuutta lapsena ollut saada oppia, muttei hän sitä valita.

Niistä tuli myös telkkasarja jota toivon uusittavaksi. Niiden katseluun ei ikinä väsy, ja ihmettelen kuinka joku pystyy sillä tavoin vangitsemaan hetken kankaalle, niin elävänä!

Minulla ei ole nyt kohtausta. Jokin halu sanoa ainoastaan, olkaa omat itsenne, älkää luulko liikoja toisista sen kummemmin.    Ei tarvita muuta. Ja tämä ajatuskin on vain yhden ja saattaa olla että tästä ylläpito tuohtuu. Mutta elämä on niin lyhyt että se kannattaa elää minun mielestäni tutustuen ja rauhallisesti. Mitä tästä pidät?  Pääsin käymään muuan taidenäyttelyssä. Näin siellä erään modernin työn jota nyt etsin tänne, jakaisin sen mielelläni teidän kanssanne.

Ja huomatkaa, vapaus toimia toisin on aivan varmasti tallessa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #99 : 20.03.16 - klo:13:27 »
Mainittakoon, jotenkin en pääse siihen asetelmajuttuun sisälle.

Asetelma irtautui muotokuvien koristelusta - usein symboliikalla ladatusta - itsenäiseksi kuvatyypiksi tietääkseni silloin, kun porvarit alkoivat hankkia tauluja seinilleen. Toisin sanoen taiteesta tuli kauppatavaraa. Yksi asetelmien alalaji on 'turhuuksien turhuus' -kuvat, joissa on monenlaista pilalle menevää kuten kukkia ja ruokatavaroita. Kuihtumisen ja mätänemisen merkkejä on siellä täällä, samoin vaikkapa hyönteisiä ja etanoita. Kaiken katoavaisuus on tietysti tällaisen taiteen viesti. Samalla taiteilija pääsee esittämään taitojaan luoda harhakuva todellisuudesta.

http://michelinewalker.com/2012/11/29/still-life-paintings-vanitas-vanitatum/

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #100 : 20.03.16 - klo:15:40 »
Rakkauteni asetelmiin ja keramiikkaan alkoi kansakoulun neljännellä luokalla. Opettaja toi pydälle jokusen pullon, ruukun ja hedelmän. Opetti sitten valon ja varjon leikin. Materiaalien eron käsittelyn, ja siinä se.

Flaamilainen lempimaalarini Johannes Vermeer käyttää asetelmia henkilökuvissaan. Kannuja, hedelmiä, karttapalloja näkee useissa laatukuvissa.
Erityisen hienoja mielestäni ovat lattia-kaakelit. Onhan Delfin posliini ollut jo ammoin maailmankuulua.

Rakastamani keramiikat asettelen myös täällä kotona tietyillä tavoin, joskus vaihdellen niiden paikkoja värien tai muodon mukaan.
Tämä on sitä minun keskikoulupohjaista kultturitaitoani. Työläiskodin tyttärenä en saanut koulutusta . Itse olen uteliaana hankkinut murun sieltä toisen tuolta.

En myöskään kirjoita foorumille käskien,   Vapaudesta ja rakkaudesta on kysymys.
En ole saanut ohjetta ylläpidolta miten kirjoittaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #101 : 20.03.16 - klo:18:40 »
Jos ajelet tietä nro 24, Jyväskylä - Lahti, kannatta kesällä pitää tauko Vääksyn kanavan tuntumassa.
Kanavaa katsottuasi voit poiketa Danielsson-Kalmarin huvilassa jokakesäisessä taidenäyttelyssä, jos olet kuvataiteen ystävä. Sijainti on sata metriä kanavan sillalta itään. Rakennus ja pihakin ovat kokemisen väärtit.

Tässä esittely ja kuvakavalkadi jonka saa näkymään napsauttamalla vasemmalla olevista kuvista jotakin.

https://www.facebook.com/ArsKalmari2014/photos/pb.145654225623958.-2207520000.1458491328./254904401365606/?type=3&theater
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #102 : 22.03.16 - klo:02:37 »
Asetelma irtautui muotokuvien koristelusta - usein symboliikalla ladatusta - itsenäiseksi kuvatyypiksi tietääkseni silloin, kun porvarit alkoivat hankkia tauluja seinilleen. Toisin sanoen taiteesta tuli kauppatavaraa. Yksi asetelmien alalaji on 'turhuuksien turhuus' -kuvat, joissa on monenlaista pilalle menevää kuten kukkia ja ruokatavaroita. Kuihtumisen ja mätänemisen merkkejä on siellä täällä, samoin vaikkapa hyönteisiä ja etanoita. Kaiken katoavaisuus on tietysti tällaisen taiteen viesti. Samalla taiteilija pääsee esittämään taitojaan luoda harhakuva todellisuudesta.

http://michelinewalker.com/2012/11/29/still-life-paintings-vanitas-vanitatum/

Tällaisesta pidän! Kiitos, pena.
Tästä syystä kannattaa lueskella kirjoja. Ihan kokonaan. Ennemmin vaikka hissuksiin itsekseen, kuin googlea vilkaisten. Tietoa saa kun haluaa etsiä. Itse en pidä siitä, että esiinnytään milloin minäkin mestarina ja syytetään juuri sellsisesta toista. Tyyliin tiedän sitä ja tiedän tätä, koska olet lääkäri, opiskellut teologiaa, en voi keskustella kanssasi. Potilaani voicat, muut ku in nämä hyvin hurskaatkin voivat. Oman synnin nakkaamisesta toisen niskaan saattaa saada suorastaan pyhiä väristyksiä. Tuo toinen! Hän on niiin syyyllinen, niin syntinen, niin yliylpeä! Minä nöyrä kansannainen... Minä en edes puhu. En voi.

Minua inhottaa.

Mietin  huomaakohan kukaan: Sinun kanssasi voi kansannainen keskustella, miksiköhän ei minun? Ehkä  syvällä sisimmässään tietää, miksi miehen tieto on arvostettavaa, naisen suorastaan suurta suurta syntiä? Parasta on, että hän hiljaisella viikolla mietiskelee, mikä tähän vaikutti, mutta jatkossa jättää minut ihan rauhaan. 

 Minä väsyin ja siitä syystä kiitän Sepposia, penaa, pikkumummoa Saukkista, öppiäistä ja monia monia muita. Jos en enää voi rehellisesti puhuen uskoa kuten te, siihen ei vaikuttanut täältä oikeastaan juuri kukaan. Joskus usko ihmiseen menee niin täydellisesti, joskus joku kuin vie kaiken hengitysilman, että täytyy jättää koko liike.
« Viimeksi muokattu: 22.03.16 - klo:02:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #103 : 22.03.16 - klo:02:56 »
Sekin on kuva:  kuva ihmisestä, joka todella tunsi olonsa yhä kauheammaksi. Niin, minä luin. Sekin on kuva, ja itse piirrän kuvaa naisesta kivi kädessään.

Minä olen siinä kuvassa, mutta jonakin päivänä, kenties vasta kuoltuani, se ei lennä kädestäni. Uskon, toivon ja rukoilen saavani kuolla. Kuolla. Silloin ainakin kansannainen voi hyvin, olipa hän missä tahansa. En enää jaksa selittää, kuinka kansakoulun tai keskikoulun käyneet hellahuoneessa kasvaneet ystävät eivät usko Jumalaan mutta merkillisesti pitävät minusta. Heidän kanssaan on parempi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kuvat puhuvat II
« Vastaus #104 : 22.03.16 - klo:11:28 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)