Kirjoittaja Aihe: Ehkä "herännyt"  (Luettu 10390 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #30 : 11.07.17 - klo:13:04 »
Teologeista on tehty tutkimuksia ja myönteisimmin sukupuolten täydelliseen tasa-arvoon suhtautuvia ovat körtit (kaikki Jumalan lapset ovat samanarvoisia). Maallikoita on vaikeampi tutkia, mutta kuten edellä todettu (Hanna Salomäen tutkimuksesta, joka 10v vanha) körttien mielipiteet olivat jokseenkin samat kuin enemmistöllä suomalaisista. Körtti saa olla mitä mieltä tahansa ja on siitä vastuussa vain Jumalalle ei maallisille organisaatioille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #31 : 11.07.17 - klo:13:08 »
Virallisesti kai hyväksytään moninainen sukupuolisuus ja tasa-arvoinen avioliitto.

Mikä on virallista?

Sikäli kuin olen ymmärtänyt, mitään virallisia näkemyksia ei ole oikein yhtään mistään. Jos jotkut virallisesti johtotehtävissä olevat ovat henkilökohtaisesti jotakin mieltä, ei se tee näkemyksestä virallista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #32 : 11.07.17 - klo:13:14 »
Perustan käsitykseni Herättäjäyhdistyksen johtohenkilöiden lausumista, esim. Vantaan Juhlien alla. Myös monissa seurapuheissa joita olen kuullut tai kuunnellut
tämä on tuotu esiin. Sen virallisemmasta en tiedä. Sorry !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #33 : 11.07.17 - klo:13:21 »
Herättäjäyhdistyksen nettisvuilla on alueella Ominaispiirteitä mm:






Armollisuus ja joukkoon rakastaminen

Jumalan ehdoton armo ja Kristuksessa ilmi tullut ihmisrakkaus on lähtökohta myös ihmisten väliselle hyväksymiselle ja rakkaudelle. Syntiset ihmiset ovat Jumalan edessä samanvertaisia. Herännäisyydessä lähimmäisen rakkautta ja tasavertaisuutta on kuvattu ilmauksin ystävä, ystävyys ja joukkoon rakastaminen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #34 : 11.07.17 - klo:14:50 »
Virallista on se kuin laissa on. Kirkko on maalliselle laille alisteinen. Kirkon henkilöstön on noudatettava lakia niinkuin muidenkin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #35 : 11.07.17 - klo:20:26 »

Vilkkaimmat keskustelu tälläkin foorumilla on käyty ko asiasta.

http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=263.0

Mielenkiintoinen linkki reilun kymmenen vuoden takaiseen, yli kaksi vuotta kestäneeseen homoseksuaalisuutta ja seksualisuutta yleisemminkin käsitelleeseen keskusteluun. Sitä silmäilemällä saa sellaisen käsityksen, että osallistujilla on varsin monenlaisia näkemyksiä asiasta. Näkemykset eivät ole monellakaan valmiita ja lopullisia, monella kannanmuodostus on meneillään, eikä ole sanottua, että pohdintojen tuloksena on tiukka on/off-kanta.

Omalla kohdallani olen havainnut, että vuosikymmenten aikana lisääntynyt tietämys on luonut valaistusta eräisiin aikoinaan merkille panemiini ilmiöihin. Senkin olen havainnut, että kantani joihinkin asioihin on muotoutumisvaiheessa. Siitä en voi olla varma, muodostuuko se koskaan, vielä vähemmän siitä, millainen siitä tulee.

Mt

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #36 : 16.07.17 - klo:01:19 »
Teologeista on tehty tutkimuksia ja myönteisimmin sukupuolten täydelliseen tasa-arvoon suhtautuvia ovat körtit (kaikki Jumalan lapset ovat samanarvoisia). Maallikoita on vaikeampi tutkia, mutta kuten edellä todettu (Hanna Salomäen tutkimuksesta, joka 10v vanha) körttien mielipiteet olivat jokseenkin samat kuin enemmistöllä suomalaisista. Körtti saa olla mitä mieltä tahansa ja on siitä vastuussa vain Jumalalle ei maallisille organisaatioille.

Mitä on sukupuolten (täydellinen) tasa-arvo? Hyvä, että kaikilla on mahdollisuus siihen ja tuohon asiaan, mutta entäs kun alkaa olla muunsukupuolisia, moniakin lajeja? Ei enää riitä, että syntymässä todetaan, kumpaa sukupuolta olet.

Kaliforniassa pojaksi syntynyt haluaa muokata itsensä sukupuolettomaksi alieniksi, koska vasta sitten hän otaksuu olevansa oma itsensä. Variaatioita sukupuolista/yksilön olemuksen/olemisen hahmottamisesta varmaan hahmotetaan muitakin kenties.

Minusta täydellinen tasa-arvo on höpöhöpöä. Että komiteoissa ja johtokunnissa ja toimijoissa pitäisi olla yhtä monta miestä, naista ja muun sukupuolen tai olemismuodon edustajaa.

Tai ehkä tasa-arvo pitää ajatella toisin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #37 : 16.07.17 - klo:01:39 »
Lainasin Facebookista Urpo Karjalaisen tämän aamuisen kirjoituksen

"Aamun sanat
Hiljaisuuden aamu, jolloin takana on kaksi viikkoa rippikoulussa ja viikko herättäjäjuhlilla, äänten, säiden, kasvojen, ilon ja väsymyksen mikstuuran pauloissa. 32 vuotta on mennyt näillä samoilla ja jatkuvasti uudistuvilla eväillä. Kesän 1985 Nilsiän herättäjäjuhlien aikaan alkoi näyttää väistämättömältä että se yhdistys, jolla on minulle erityistä eksistenssistä merkitystä, on Herättäjä-Yhdistys ry. Tämä merkitys on erilainen verrattuna vaikkapa Suomen Perhostutkijain seuraan, joka sekin on välttämätön. Työni yhdistyksen palveluksessa alkoi 15.9. Kiitos erityisesti Vilho Vähäsarja.
32 vuotta merkitsevät toista sukupolvea ihmisiä, tuhansia kasvoja, ilmeisimmin miljoonia kättelyitä, yli 60 000 veisattua Siionin virttä, ja ennen muuta elämää. Olen oppinut että Elämät, jolle heprealaisen perinteen mukaan malja kohotetaan, on tullut taivaista. Hiljaisuuden aamussa on kiitos teille, jotka tulitte Nilsiään tänä vuonna tai minä tahansa vuonna, niille, jotka ette tulleet, ja niille jotka estyivät, miksei niillekin, jotka eivät edes harkinneet matkaa, tai ihan miten vain. Körttiläinen uskontunnustus Paavon haudalla alkaa joka tapauksessa sanoin: ”Me uskomme Yhteen Paavo Ruotsalaiseen.” Eteenpäin ystävät koska tähänkin asti! Vamos! Tämä on juuri nyt hyvä termi omaan kiitokseeni; tämä sama sana, jolla Rafa Nadal kannustetaan tenniskentillä kunnioittamaan ja samalla runnomaan vastustajiaan. Siis vielä kerran, Vamos. Nämä on tosi hyviä hommia, sillä niissä rakkaus ilmestyy, tai niin kuin UT jatkaa, ”siinä Jumalan rakkaus ilmestyi, ei siinä.


Ovatko monet Urpo Karjalaisen jutut sisäpiirin huumoria? Että uskomme yhteen Paavo Ruotsalaiseen?! Vamos vaan, haudalta on aina lähdettävä liikkeelle, palattava elämään, koska se omalla kohdalla jatkuu toistaiseksi.

Mitä jos kuulemme jonkun "toislaisen" tarinoivan käsi hautakivellä, että me uskomme Lars Leevi Laestadiukseen, Urho Muromaan tai mitä noita liikkeiden voimahahmoja on ollut. Mitähän miettisimme?

Tai tuo "siinä Jumalan rakkaus ilmestyi, ei siinä". En tajua yhtään. Pitänee olla sen verran sisäpiiriä, että oli jollain tapaa paikalla, läsnä. Jutun idea ei siis aukene.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #38 : 16.07.17 - klo:06:20 »
Urpo Karjalainen ilmaisee itseään toisinaan umpikierosti. Voi sitä huumorinakin pitää. Usko 'yhteen Paavo Ruotsalaiseen' on minulle hankalan ja monessa erehtyneen ja epäonnistuneen miehen arvostamista sen vuoksi, että hän uskoi yhteen Herraan Jeesukseen.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #39 : 16.07.17 - klo:14:23 »
Urpo Karjalainen ilmaisee itseään toisinaan umpikierosti. Voi sitä huumorinakin pitää. 

Niin kai se on sitten että toiset voi ja toiset ei voi pitää huumoria joka paikassa…

Tähän myös voi varmasti vaikutta henkilön asema yhteisössä.

Eli kaikki henkilön julkaisut hyväksytään yhteisöissä oli ne se sitten umpikieroaja tai ei.

Mutta :
                                                                  "Kaikkia kun ei voi koskaan miellyttää, ei tänään eikä huomenna"

Usko 'yhteen Paavo Ruotsalaiseen' on minulle hankalan ja monessa erehtyneen ja epäonnistuneen miehen arvostamista sen vuoksi, että hän uskoi yhteen Herraan Jeesukseen.

Tämä kohta viestissäsi ei avaudu minulle.
« Viimeksi muokattu: 16.07.17 - klo:14:30 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #40 : 16.07.17 - klo:15:21 »
Edelliseen viesttiin voisi vielä jatkaa:

"Minulla on välillä vaikeata pitää käkätin kiinni.

Ehkä se on lahja tai sitten ei".



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #41 : 16.07.17 - klo:18:47 »
Niin kai se on sitten että toiset voi ja toiset ei voi pitää huumoria joka paikassa…

Tähän myös voi varmasti vaikutta henkilön asema yhteisössä.

Eli kaikki henkilön julkaisut hyväksytään yhteisöissä oli ne se sitten umpikieroaja tai ei.

Mutta :
Tämä kohta viestissäsi ei avaudu minulle.

Huumori on vaikea laji. Kasvotusten voi aina selittää, mitä milläkin lohkaisulla on tarkoittanut. Kirjallisessa muodossa pilaillessa on hankala korjata väärinymmärryksiä. Juice Leskinenkin törmäsi siihen, että hänen ilkeilynsä otettiin joskus vastaan vakavina kannanottoina. Uskoisin, että eri yhteisöjen kustannustoimittajat ja vastaavat veräjänvartijat lukevat huolella leukavimpien vaikuttajiensa tekstit ennen julkaisua.

Mitä Paavo Ruotsalaiseen tulee, hän ei ihmisenä tainnut olla kovin ihailtava. Körttiläisten esikuvaksi hänet on otettu siksi, että hän asettui kokonaan Jumalan käyttöön. Kuten tunnettua, Paavon perhekin sai toisinaan tästä kärsiä. Hän ei siis ole uskon kohde, vaan uskon kanava.
« Viimeksi muokattu: 16.07.17 - klo:18:59 kirjoittanut Pena »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #42 : 17.07.17 - klo:21:22 »
Urpo on korkeasti koulutettuna teologina körttisen huumorin taitaja. En nähnyt, kun ao kohdan luin, mitään outoa, vain körttistä huumoria. Nuo aaronilliset kaverit ovat sellaisia.