Hei!
Minun lapsuuteen kuului pääsiäiskokon poltto. Ennen pääsiäistä sitä alettiin Heikin lasten kanssa tehdä yhdessä. Haettiin kelkoilla havuja lähiseutujen metsätyömailta. Joka vuosi ennen pääsiäistä kuitenkin aina riitaannuttiin ja kokon alku jaettiin kahtia; meidän kokko meidän kalliolle lakeuden rannalle ja Heikin kokko tien varteen saman lakeuden reunalle.
Sitten pääsiäislauantain hämärtyessä iltaan sytytettiin kokko. Siitä kalliolta pystyi näkemään eri puolille laajan lakeuden rantoja ja havaita useita kymmeniä kokkoja.
Äiti kertoi, että kokko poltetaan trullien pelottamiseksi. Jeesus, joka on hyvä ja hyvän edustaja, on kuollut ja haudattu. Silloin pahan vallat pääsevät vapaaksi. Paha esiintyy trullien eli pääsiäisnoitien muodossa. Ne lentävät luudilla ja kokoontuvat Kyöpelin vuorelle (tämä tieto ei äidiltä) pääsiäislauantain iltana. Pahaa ne tekevät mm. navetoissa, joissa voivat leikata lehmän hännän tai utareen irti tai tehdä muuta pahaa.
Pääsiäiskokot sytytettiin, jotta ne karkoittaisivat pahat trullit. Trullit pelkäävät valkeutta ja valoa ja lentävät yli, eivät laskeudu.
Eipä tiedä nykyajan meikatut pikku pääsiäisnoidat tietääkään, että ovat pahan edustajia ja Palmusunnuntaina karkin toivossa virpoessa ovatkin noin viikon etuajassa! Kaksi perinnettä, Karjalan virpominen ja Pohjanmaan pääsiäiskokot ovat pahasti sekoittuneet nykyisin!
Nykyisin ei Sievissäkään ole enään kymmenittäin tai sadoittain pääsiäiskokkoja. Ehkä nykyisin ovat siellä sopuisampia, kun keräävät kylätoimikuntien, partiolaisten ym. toimesta muutaman ison kokon kylittäin. Itse olen viimeiset parikymmentä vuotta viettänyt pääsiäiset Lapin erämaassa (paitsi kaksi edellistä saiarauden vuoksi kotona ja sairaalassa). Nyt sinne taas pääsen! Haikeudella kaipaan usein pääsiäiskokolle pääsyä.
Yksi käytännön syy kokon polttoon pääsiäisenä on myös se, että ei ole järviä, joiden rannalla olisi voinut turvallisesti polttaa juhannuskokkoa. Päätarkoitus on kuitenkin pahan karkoittaminen Jeessuksen haudassaolon aikana.
muistelee Mauno