Kirjoittaja Aihe: vanhuus  (Luettu 17887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: vanhuus
« Vastaus #60 : 07.03.24 - klo:16:17 »
Oon ihmetellyt myös äitini kohdalla, että miksi ei halua kodinhoitajaa, ei mihinkään vanhustenkotiin, vaan himassa yksin.
No tulee hyvin toimeen yksin ja sanoi, että ei hän jaksa niin paljoa ihmisiä ja seurakunnasta käy ihmisiä hänen luonaan.

Kuitenkin hän on muuttanut elämässään varmaan yli 20 kertaa, asunut erimaissa ja ollut aina hyvin sosiaalinen ja ihmisten kanssa toimeen tuleva.

Seurakunnassa hän on aktiivinen ja käy sen minkä jaksaa.

Mikähän siinä kodissa kiehtoo vanhusta. Itse ihan mielellään menen kun aika on niin vanhainkotiin. Siellä on ihmisiä ympärillä, aktiviteetteja ja täyshuolto.

Vanheneminen taitaa olla aika raadollista kuitenkin, kun jotain tilastoja ihmeteltiin kaverini kanssa. Hän kertoi että vanhukset tekevät paljon itsemurhia ja kaikki paikat niin täynnä, että ruumiinavauksia ei ehditä tehdä kun ihmisiä kuolee niin paljon.

Luulisi että kun eläkkeelle jää, niin ei tarvitse huolehtia mistään.
Ilmeisesti eläke taitaa vaan olla niin pieni että sillä ei ihmiset tule toimeen ja sitten vanhuksia vaivaa yksinäisyys?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: vanhuus
« Vastaus #61 : 09.03.24 - klo:11:35 »
Itse ihan mielellään menen kun aika on niin vanhainkotiin. Siellä on ihmisiä ympärillä, aktiviteetteja ja täyshuolto.

Luulet vain! Tai, no, riippuu paikasta millaista on. Kaikkialla ei niin hääviä. Täyshuolto eli vessaan pääset kun ehditään viedä, ulkoilmaan tuulettumaan ehkä kerran kuussa. Aktiviteetti kerran viikossa. Ihmisiä on naapurinuoneessa mutta et omin avuin sinne pääse niin se siitä.

Luulisi että kun eläkkeelle jää, niin ei tarvitse huolehtia mistään.
Ilmeisesti eläke taitaa vaan olla niin pieni että sillä ei ihmiset tule toimeen

Se oli ehkä joku lyhyt aika maamme historiassa kun eläkeläisillä oli noin. Nykyään kun ollaan kovin pitkä aika eläkkeellä niin eihän sitä huoletonta hoivaa kaikille liikene niin paljon. Vielä kun olin lapsi, niin aika moni kuoli juuri eläkkeelle jäätyään, niin oli helpompaa.

Katselen aina joskus kuvia lapsuudestani, 60- ja 70-luvuilta, mitä lehdissä on, ja hätkähdän, kuinka vanhan näköisiä ihmisiä vielä on työelämässä. Mutta ei ne niin vanhoja kumminkaan ole, ne on vain vanhan näköisiä. Nykyään ollaan paljon nuorekkaampia. Ehkä eläkeikää voisi nostaa? En nyt muista minkä ikäisenä isäni jäi eläkkeelle, mutta ei ollut monta vuotta vanhempi kuin minä nyt. Oli niin väsynyt ja sairas. Minusta tuntuu, että minä jaksaisin vielä vaikka mitä!

Tuntuu, että eläkkeellä monella ne huolet vasta alkaakin. Riittääkö rahat, minne joutuu muuttamaan kun ei riitä. Pitääkö muuttaa liian kauas niistä muutamasta edullisesta paikasta, jossa vielä jaksaa käydä (tyyliin uimahalli ja kirjasto). Saako mitään hoitoa jos sairastuu, ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Toki monella eläkeläisellä menee ihan hyvinkin, on varaa matkustella ym., ja kun ei enää jaksa niin hyvään palvelukotiin voi muuttaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: vanhuus
« Vastaus #62 : 11.03.24 - klo:14:02 »
Monista vanhuuden vaivoista ikävimpiä on ne hetket kun ei  j a k s a  vaikka pitäisi.
Väsymys tai jaksamauuomuus  ei ole edes unella korjattavissa.

Oman vanhenemisensa huomaa monista pikku asioista. Minulta ovat alkaneet käsien otteet lipsua. Lähes päivittäin pudottelen jotakin. Ei ole onneksi vielä mitään särkynyt, mutta ruoanlaitossa padoista, kattiloista ja pannuista roiskuu. Matto lieden vieressä on saanut siitä merkkejä.

Muistamisen kanssa on sellaista, että nämä päivittäin toistuvat, kuten lääkkeiden otto, ruoka, jota on eilen syöty voivat unohtua. Nimet alkavat olla hakusessa. Ennen tuli taiteilijoiden ja urheilijoiden nimet ' kuin vettä valaen'. Nyt riippuu päivästä, milloin nimet muistuu milloin ei. Ne tosin tulee kun ei yritä, hetken päästä itsestään aivojen kätköistä.

Toisaalta muistipeleissä Älypäässä olen melko hyvä. Olen huomannut kehitystäkin , joten en ole kovin huolissani .

Nimet, avaimet, ja lompakko, ne ovat yleisimmin unohdetut vanhoilla ihmisillä.

Fyysinen kunto pysyy päivän askareissa siedettävänä, mutta nyt on muutaman kerran kauppareissun jälkeen tulla hypoglygemiaa. Reitti, vaikka ei ole pitkä, on erityisen raskas. Se on täysin hiekoittamaton liukurata, sekä ylä-, että alamäkineen.
Rollan joutui nostelemaan pahimpien jäätyneiden sohjoon painuneiden jalanjälkien yli. Tänään otti erikoisen koville.
Pohjalla on ollut pari kevyen unen yötä. Hyvä uni on paras lääke meille vanhoille.

Vanhoilla on hyviä päiviä ja on huonojakin. Päivätkään eivät ole veljeksiä !  :icon_rolleyes:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Kaikki valta tekoälylle!