Äänestys

Olen lukenut Rolf Arnkil: Etsijä

Kyllä
4 (23.5%)
En
10 (58.8%)
Ehkä
3 (17.6%)
Ei tule mieleen
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 16

Äänestys päättynyt: 09.01.09 - klo:11:53

Kirjoittaja Aihe: Olen lukenut  (Luettu 8224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #15 : 02.05.22 - klo:22:13 »
On minulla myös Etsijä, josta pidin hyvin suuresti.

Joan Arnkil on kirjoittanut omaelämäkerrallisen Pommeja ja kukkia joka kertoo hänen vaiheistaan Rolfin kuoltua,  siis uudesta avioliitosta irlantilaisen miehen kanssa ja Pohjois-Irlannin levottomuuksista.  Tässä olisi saatu hyötyä  apukirjoittajasta, ja kirja ei enää muuten kiinnostanut kuin että sainhan tietää Joanin myöhemmät vaiheet. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #16 : 03.05.22 - klo:15:11 »
Olen kuunnellut tämän jo lähes loppuun:

https://otava.fi/kirjat/tulisydan/

Kiinnostus johtui historia-rakkaudestani ja Orimattilasta.  Maissi Erkon puoliso oli Orimattilan Eerakkalasta syntyisin J.H. Erkon nuorempi veli. Eero Erkon äiti oli syntyään Kyöstilä, josta, myös orimattilalaisesta suvusta  oli eräs luokkatoverini Anneli Kyöstilä kansakoulussa.

Itse kirja ei ole suuri kaunokirjalliselta muodoltaan, mutta henkilähistoria ja maamme itsenäistymisvaiheet ja kaikki siihen liittyväon valotettu tässä tapauksesta Nuorsuomalaisen puolueen kannalta.

Olen Sisällissodan historiaa lukenut kaunokirjallisina teoksina sekä vasemmistom että oikeiston näkökulmilta kirjoitettuina. Näin nähtynä sen nyt kertoo puolue jonka merkkihenkilöitä Suomen historia vilisee alkuvuosikymmeninään.

Erkon suku oli näköalapaikoilla niin senaatissa, eduskunnassa kuin Päivähdessä. Päivälehti oli Helsingin Sanomien edeltäjä, Eero Erkon perustama.

Tästä alkaen on tullut tuttuja ihmisiä tarinoinen, kaikki Maissi Erkon esittäminä.

Maissi itse on melkoinen nainen, edellä aikaansa. Kodin ja kesäkodin ( Keltti, Nauvon saaristossa lähellä Seiliä jossa M E syntyi ) lisäksi hän osallistui ja vaikutti, ainakin taustavoimana miehelleen.

Kun Eero Erkko kuoli, Maissi jäi yksin. Vanhimman pojan, ministeri Eljas Erkon kanssa oli väliin hyvinkin vaikeaa tulla toimeen. Väliin, lähinnä lapsenlapsi Patricia ( Seppälä ) kautta välit , ainakin tilapäisesti, paranivat. Tiukka ja tomera nainen Maissi oli.

Kaksi jännää huomiota: Ihminen on aivan kuin eri ihminen yksityiselämässä ja julkisuudessa.

Nuorsuomalaiset, myöh. Kansallinen Edistyspuolue oli sivistyneiden ihmisten kykypuolue, jonka ohjelma olisi  ( sen minkä lukaisin ) kelvannut minullekin.
En ihmettele että tätä lukiessani muistin äkkiä että nuorempi enoni kuului Edistyspuolueen äänestäjiin. Äidin kertomus muistui.
Vaikuttiko ehkä se että Edistyspuolue hyväksyi homoseksuaalit, Maissi Erkon mukaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallinen_Edistyspuolue

Kaksi presidenttiämme olivat sen edustajina ja sitten presidentteinä, K.J. Ståhlberg ja Risto Ryti.

Erkki Tuomiojan isoisä Walto Tuomioja kuului myös HS.n henkilökuntaan ja eduskuntaankin. Sakari Tuomioja oli W T:n poika.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #17 : 04.05.22 - klo:11:26 »
Mooseksen testamentti teos Urpo Karjalaisen kynästä. Minunlaiselle kelpo teos lukemishetkiin, sillä kirjaa voi lukea "mistä kohdasta vain" (tämä on oma mielipiteeni).

Syntyhistoria on körttinuoria tukeva. Kirjan takaosassa on 315 riviä maksaneita henkilöitä a 50 euroa. Olen niistä yksi itseäni paremmassa seurassa.

Urpo osaa johdatella lukijaansa juutalaisuuden ja kristikunnan välisessä tilassa. Hän on tehnyt paljon käännöstyötä ulkomaisista alan kirjoista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #18 : 04.05.22 - klo:12:45 »
Kenttäpiispa Pekka Särkiö on julkistanut kirjan. Siitä artikkeli tämän päivän ESS ssa:

https://www.ess.fi/paikalliset/4583038


Tästä alkutahdit, ja sitten kipinkapin kirjastoon, ellei äänikirjana ole kuultavissa.

Pekka on juuriltaan padasjokelainen, ja hyvin tuttu minullekin Keski-Lahden kirkkoherrana ja HYn Lahden seuroissa puhujana.
Jonkin verran yhteistyötäkin olemme tehneet, mm. olimme yhdessä haastattelemassa valittavaa diakonissaa työhön.

Tuosta kanankasvatuksesta olemme saaneet ESS sta muutamia kertoja lukea.  :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #19 : 04.05.22 - klo:14:28 »
Epäilykseni mukaan kirjastossa on lakko täällämain  Mutta sitten kun lopettavat.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #20 : 04.05.22 - klo:17:38 »
Täytyy tutkia. Lahdessa ei ole TEHYläiset lakossa, eikä taida opettajatkaan olla, sillä Martta tuli eilen kolusta meille ja kaksi tyttöä haahuili aamulla tuossa ikkunoiden alla matkalla kouluun.

Katsoin Lastu,finnan  tiedot. Ei ole vielä uusi kirja kirjastoissa. Voi olla viive jos siellä lakkoillaan. Monasti tiedot löytyvät jo kun kirja on tilattu kirjastoon.
Äänikirja voi olla epätodellinen toive.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #21 : 05.05.22 - klo:08:58 »
Täytyy tutkia. Lahdessa ei ole TEHYläiset lakossa, eikä taida opettajatkaan olla, sillä Martta tuli eilen kolusta meille ja kaksi tyttöä haahuili aamulla tuossa ikkunoiden alla matkalla kouluun.

Katsoin Lastu,finnan  tiedot. Ei ole vielä uusi kirja kirjastoissa. Voi olla viive jos siellä lakkoillaan. Monasti tiedot löytyvät jo kun kirja on tilattu kirjastoon.
Äänikirja voi olla epätodellinen toive.

Niin on, Lahti ei olekaan JUKOn eikä minkään kunta-alan liiton lakkopaikkakunta, siellä varmasti kirjastot pelittää aivan tavallisesti.  Saa näkee, jatketaanko lakkoa yli tuon ennnakkoon ilmoitetun, lähinnä muilla kunta-aloilla kuin TEHYn ja Superin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.