Kirjoittaja Aihe: Seurakuntavaalit 2022  (Luettu 3705 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Seurakuntavaalit 2022
« : 03.11.22 - klo:20:49 »
Vaalit tulossa ev.lut seurakuntiin. Olin ensin sitä mieltä, etten aio äänestää, mutta kun tuossa lähikaupassakin voi äänestää, niin tuli tutkittua listoja ja ehdokkaita. Tässä seurakunnassa ei ole kuin kaksi listaa ja ehdokkaitakin vähän. Jos äänestän, niin ääni menee Tapakristityt listan jollekin nuorelle ehdokkaalle. Ketään en kyllä henk.kohtaisesti tunne, mutta hyvä sinne olisi nuoria saada päättäjiksi. Samat vanhat naamat on joka paikassa; kaupunginvaltuustossa, Siun Soten päättäjissä ym. Ei hyvä.

Veli kysyi, että kirjoitetaanko se Tapakristityt yhteen ( :icon_cool:) vai erikseen ja kyllähän se yhteen kirjoitetaan. Hän on itse ehdokkaana tuolla muualla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #1 : 04.11.22 - klo:08:13 »
Veli kysyi, että kirjoitetaanko se Tapakristityt yhteen.

Veljesi saattoi viitata nimimerkkisi kahteen nollaan, jotka merkinnevät agentin lupaa tappaa.

Seurakuntavaalien ongelmana on, että ehdokaslistojen ja ehdokkaiden välillä on vaikea nähdä oleellisia eroja. Olin aikoinani mukana rymässä, joka laati selkeän vaaliohjelman ja teki työtä sen saattamiseksi seurakuntalaisten tietoon. Se kannatti. Eihän se äänestysaktiivisuus pilviin noussut, mutta nousi kuitenkin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #2 : 04.11.22 - klo:09:39 »
Naapuriseurakunnassa olisi parempi lista. Näin oli viimeksikin.

Tein vaalikoneen, jotain mahdollista ehdokasta se tyrkyttää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #3 : 04.11.22 - klo:09:49 »
Keski-Lahdessa on ennätyksellisen vähän ehdokkaita. Useimmat iäkkäitä, kuten on äänestysalueen asujamistokin.

Onneksi on Mauno ! Jos jaksamme, tiedämme ketä äänestää.

Äänestys Mukkulan kiskossa on 8.11. klo 10-14.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #4 : 04.11.22 - klo:16:26 »


 Aion äänestää. Arvelen jo tietäväni että keitä. Tuomiokirkkoseurakunta ( Helsinki ) on vaalipiirini tässä tapauksessa. :kahvi:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #5 : 05.11.22 - klo:14:08 »
Vaalit tulossa ev.lut seurakuntiin.
Aamen! Aivan ensiksi nöyrä körttiläinen kiitokseni Teille kaikille uudistushaluisille ehdokkaille, ja heitä äänestäville heränneelle tummalla ystäväkansalle, sillä nyt on kirkollisen vallankumouksen aika.  :eusa_pray:

 Nyt valittavat luottamushenkilöt päättävät paikallisesti monesta tärkeästä asiasta ja välillisesti koko kirkon linjasta. Koko kirkon kannalta seurakuntavaaleissa riittää heränneillä enemmänkin jännitettävää. Uusi kirkolliskokous eli kirkon “eduskunta” valitan taas vuoden päästä. Nyt valittavat luottamushenkilöt valitsevat myös kirkolliskokouksen enemmistön eli maallikkoedustajat. Siinä on ainesta jännitysnäytelmään, jollaista toivon kirkolliselle vallankumoukselliselle uudistusmieliselle heränneelle tummalle ystäväkansalle. :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #6 : 05.11.22 - klo:18:40 »
Nyt on kirkollisen vallankumouksen aika.

Eipä taida olla. Kirkon muutokset vievät aina aikansa. Hyvä niin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #7 : 11.11.22 - klo:15:13 »
Ville Rannan pilapiirros: Tässä seurakuntavaalien kuumimmat ääniharavat! https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/7a739e3e-8cea-4aaa-babb-94732091611b 

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #8 : 11.11.22 - klo:15:16 »
Ai niin tässä oli ennakkoäänestys joskus... meniköhän jo ohi?

Kas huomenna ehtii vielä. Tänään on minulla vielä paljon ohjelmaa, joten ei onnistu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #9 : 11.11.22 - klo:15:21 »
Kontiolahdella on sopuvaalit, koska ehdokkaita on yhtä paljon kuin valittavia. Kaikki siis pääsevät automaattisesti.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #10 : 12.11.22 - klo:15:54 »
Kuinkahan monessa messussa olen ollut ja harvemmin nähnyt yhdenkään seurakuntavaaleihin edustajaksi aikovan olleen paikalla?

Kummallista, kun valta kiehtoo.
Sinänsä sen ymmärtää, mutta seurakuntavaaleissa äänestäisin mielummin sellaista kun seurakunnan messuissa ja muissa rukousryhmissä ja muissa sentapaisissa.

Ihan varma olen, että suurinosa ehdokkaista ei ole yli kymmentä kertaa vuodessa käynyt kirkossa, mutta valta kiehtoo ja siksi ehdokkaina.
Jotain lisää tulee CV:hen.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #11 : 12.11.22 - klo:16:10 »
Kuinkahan monessa messussa olen ollut ja harvemmin nähnyt yhdenkään seurakuntavaaleihin edustajaksi aikovan olleen paikalla?

Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.
Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.


Ehkä he vain noudattavat Jeesuksen opetuksia?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #12 : 12.11.22 - klo:20:08 »
Jos äänestän, niin ääni menee Tapakristityt listan jollekin nuorelle ehdokkaalle.

Mainio nimi listalle. Kuulostaa siltä, että saattaisi saada ääneni, jos olisi täällä tarjolla.

Kävin äänestämässä. Meillä on neljä listaa: Kokoomus ja sitoutumattomat, kirkkodemarit, yhdistynyt seurakuntaväki ja kaikkien kirkko. Kokoomukselle ja demareille krediittiä siitä, että uskaltavat lähteä mukaan poliittisin tunnuksin, vaikka kokkareissa onkin mukana muutama, jotka eivät halua kertoa, mitä puoluetta vaaleissa äänestäisivät (ehkä niitä sitoutumattomia sitten).

Muuten en ymmärrä, millä perusteella nämä listat on koottu. Eivät tietenkään mainosta itseään missään niin että voisi tietää. Salamyhkäistä puuhaa! Ehdokkaiden vaalikonevastausen perusteella listasta riippumatta ollaan sitä mieltä, että jos rahat loppuu niin henkilökunta on toimitiloja tärkeämpää. Kaikesta muusta voidaan listan sisällä sitten ollakin eri mieltä. No, demarit äänestää demareita, mutta Kaikkien kirkko -listalla on sielläkin niin demarien kuin kokoomuksen äänestäjä, vaikka puolueperusteinenkin lista on tarjolla. Kaikkien kirkko on ainoa lista, jossa piti edes yhdestä asiakysymyksestä olla listan sisällä samaa mieltä, ja se on homoparien vihkiminen. Kaikilla muilla listoilla sai näköjään olla mistä tahansa asiasta mitä tahansa mieltä.

Demareissa pisti silmään evankelistaustaisten edustus. Tiesin kyllä, että evankeliset olivat joskus se "duunarien herätysliike", mutta luulin, että se olisi historiaa jo. Toisaalta ehkä historiaa onkin demarien duunarius...

Seurakuntaväki on aina minusta kuulostanut jotenkin epäilyttävältä, eikä nytkään saanut ääntäni. Siis mikä listan nimi se muka on, kun eihän tuolla voi olla ehdolla muuta kuin seurakuntaväkeä?  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #13 : 24.11.22 - klo:15:06 »
Kuinkahan monessa messussa olen ollut ja harvemmin nähnyt yhdenkään seurakuntavaaleihin edustajaksi aikovan olleen paikalla?

Kummallista, kun valta kiehtoo.
Sinänsä sen ymmärtää, mutta seurakuntavaaleissa äänestäisin mielummin sellaista kun seurakunnan messuissa ja muissa rukousryhmissä ja muissa sentapaisissa.

Ihan varma olen, että suurinosa ehdokkaista ei ole yli kymmentä kertaa vuodessa käynyt kirkossa, mutta valta kiehtoo ja siksi ehdokkaina.
Jotain lisää tulee CV:hen.

Aiheellisia huomioita Viisveisaajalta.Jos kommentoin omakohtaisen äänestyskäyttäymiseni pohjalta, niin saman vaalitilaisuuden toisen vaalin kohdalla ehdokkaani oli nimenomaan sellainen, jonka toistuvasti olen nähnyt messussa Helsingin tuomiokirkossa, jossa äänestin. Ehdokkaani tiedostin jo 1970-luvulta, pesäpallokentältä. Pelasin hänen joukkuettaan ja häntä vastaan. Myöhemmin ehdokkaani on toiminut menestyksekkäänä muusikkona.

 Toisessa vaalissa annoin ääneni täysin intuitioni pohjalta. Toisen vaalin ehdokastani en tunne millään lailla. Mutta aistin - yhä -, että oikein meni myös se äänestys. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seurakuntavaalit 2022
« Vastaus #14 : 27.11.22 - klo:17:55 »

     Herättäjä-Yhdistyksen uuttera ja ihailtavan innokas toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen ( tiedän Hiltusen innokkuuden, muiden muassa Joensuun kesän 2022 herättäjäjuhlilla "vakoilin" tai siis pikemminkin seurasin Hiltusta)  ei päässyt läpi Seinäjoen seurakuntavaaleissa nyt marraskuussa 2022.

     Muinoin körttijohtajat olivat ihan kansanedustajia - körttikansan edustajia!

     Nyt joku jo saattaa lukea, että Kalistaja helistelee, kalistaa tai heristelee Hiltusen nokan edessä. No mutta ei.

     Kalistaja vaan miettii jälleen kaikkea sitä mitä kaikkea herännäisyyden yli 200-vuotiaaseen historiaan kuuluu.

     Tässä Seinäjoen seurakuntavaalissa pikemminkin seinäjokiset saavat mennä itseensä. Seurakunta kun on näköalapaikka uskonnollisen/hengellisen liikkeen johtajalle. Seinäjoen asukkaat saavat mielestäni yhä miettiä sitä, että mikseivät he antaneet "kirkkoääntään" Hiltuselle. Saattoihan joku äänestäjistä S-joella toki miettiä sitä, että Hiltuselle jää enemmän aikaa hoitaa körttikansan asioita, kun hän ei ole kirkkovaltuutettuna Lakeuden ristin tienoilla. Mene ja tiedä!  :017: :kahvi: