Kirjoittaja Aihe: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet  (Luettu 10839 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #75 : 09.11.22 - klo:14:07 »
Jeesus ja maailman paras ja kaunein pääministeri Sanna Marinkin itkivät.

Eikä Vain elämää -jakso ole mitään ilman kyynelehtimistä. Taitaa olla trendi.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #76 : 10.11.22 - klo:14:13 »

Monessa miehessä on naista, monessa naisessa on miestä. Ihmisiä on moneksi. :kahvi:

 Noin se on. Noin se menee. :kahvi: :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #77 : 10.11.22 - klo:14:21 »
Se vaihtelee, mitä pidetään miehekkäänä ja mitä naisellisena. Näin on tunteilunkin laita. On ollut aikoja, jolloin naisia on pidetty viileän käytännöllisinä ja tunteenpurkaukset ja niiden mukaan toimiminen on katsottu miehille tyypilliseksi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #78 : 10.11.22 - klo:17:32 »
Iranissa aikoinaan matematiikkaa pidettiin naisille sopivana näpertelynä. Miehiä kiinnostivat oikeat asiat, eli ennen muuta runous! Vanhat suuret runoilijat ovat edelleen arvossaan, ja heidän säkeitään osataan ulkoa.

Menenkin tästä näpertelemään parit Fourier-muunnokset... (myönnän etten ymmärrä runoutta).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #79 : 11.11.22 - klo:15:01 »
Raamatussa on neljässä kohtaa täsmälleen sama jae: Mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät....

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #80 : 11.11.22 - klo:15:09 »
Raamatussa on neljässä kohtaa täsmälleen sama jae: Mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät....
Tasa-arvolaki kattaa sukupuolen moninaisuuden-  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #81 : 11.11.22 - klo:18:03 »
Raamatussa on neljässä kohtaa täsmälleen sama jae: Mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät....

Ei kuitenkaan: joko mieheksi tai naiseksi.
« Viimeksi muokattu: 13.11.22 - klo:06:31 kirjoittanut Pena »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #82 : 13.11.22 - klo:00:02 »
Kuinkahan tämänkin voi itsekseen alkaa ajatella monella tavalla  OLen mietinyt paljon, kun nyt Päivi Räsänen kuuluu nuoruuden tuttuihin ja kävelimme usein yhtä matkaa Meikusta kotiin Mediomaan Ruskeasuolle (ja riitelimme historiallis-kriittisestä raamatuintulkinnasta, no, sehän olikin kahdelle medisiinarille älykäs puheenaihe) 

Mistähän syystä tuo elää mielessäni jos otan ajatellakseni että Jumala ei siis ole m i e s o l e t e t t u  kuten opin ort  kirkossa (isän poika)  jossa tämä otetaan kirjaimellisesti --- vaan jotenkin sinnepäin että luomistyö jatkuisi miehenä-ja-naisena, siten koko ihminen on Jumalan kuva.


Ja ei en oleta että Hän tekisi virheitä. Se on toinen asia etten noin vuodesta 2002 ole olettanut kuin varovaisesti Hänen järin televän täällä mitään ja ihmisille tapahtuu kaikenlaista kyllä ---- tätä kyselin täälläkin alkuun kun kysyin johdattaako Jumala ja sain kunnolla rökkiini, anteeksi, olisi tarvittu sitä  kaanaankielen yleissanakirjaa kaikille murteille siihen.  Mutta siis, en kaiken sen jälkeen ole olettanut että Jumala erityisesti piittaa yksilön kohtalosta.

Myöhemmin olen ehkä pehmentänyt sitä kantaa ---  en ajattele että Jumalalla olisi tekemistä täällä tapahtuvan kanssa. Ajattelen sitä Siionin Virttä (isot vai pinent alkukirjaimet?)  jossa veisataan, konsa valaissee kointähtönen, kuultuani sen syntytarinan yksissä seuroissa.   Enkä  sano, ettemme saisi apua kuormamme kantamiseeen.  Tarkoitus, että toiselta mutta onhan tapahtunut omituisia asioita, en niitä selitä.   :kahvi: :kahvi:

Jumalaa saattaa kyllä kiinnostaa, mitä täällä touhuamme, eli viimeiseen tuomioon uskon ihan järkähtämöttä  --- ja jos nyt joku alkaa veistellä soopaansa tumman ysktäväkansan läpäläpäläästä, tjulen perskontaisesti pernanuijan kanssa antamaan moraalia.   :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #83 : 13.11.22 - klo:08:36 »

Hehh hee, tämä on körttifoorumi, joten varmempaa on itse kullekin kirjoittajalle olla maallisen rälssin mukainen uskonkin asioissa, muuten  sanatkin halkaistaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #84 : 13.11.22 - klo:17:38 »
Hehh hee, tämä on körttifoorumi, joten varmempaa on itse kullekin kirjoittajalle olla maallisen rälssin mukainen uskonkin asioissa, muuten  sanatkin halkaistaan.

Taisipa tapahtua että putosin.  Autapas kärrylle taas.  Toki meidän tulee hoitaa se maallinen rälssi ja yleisesti ottaen viisasta lienee pitää jalat vähemmän tukevasti ilmassa, mutta kun näyttää ihmisiä kiinnostavan tuo hengellinen.  Lueskelin ja näkyvät usein ihmettelevän samoja kuin täällämain . 

Vai kuuluuko tämä  seuratuvan puolelle, noh, kyllä  moderaattori siinä tapauksessa siirtää. Olen itsellläni pitänyt siinä rajaa, etten jorise siellä ellei minulla ole henkellistä tarjota, mutta olisihan tuon tietysti saattanut kirjoittaa testialueellekin. Lääkäriukoulussa varottivat valmiiksi tapauksista, joita sopii ihmetellä, m,utta ei saata selittää. Taito ei nyt riitä tai jotain.

Hyvä näin? 

 :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 13.11.22 - klo:17:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #85 : 13.11.22 - klo:22:28 »

Kirjoitin huonosti, koska en uskalla moderaattorin vuoksi kirjoittaa transparency policyn mukaan. Täällä on eri lait toisille kuin toisille.

Sinä ja minä olemme kyllä samalla puolella. :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #86 : 14.11.22 - klo:07:49 »
Täällä on eri lait toisille kuin toisille.

Sananvapaus koskee kaikkia. Saat sanoa sanottavasi ja kanssasi saa olla eri mieltä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #87 : 16.11.22 - klo:04:46 »
Kirjoitin huonosti, koska en uskalla moderaattorin vuoksi kirjoittaa transparency policyn mukaan. Täällä on eri lait toisille kuin toisille.

Sinä ja minä olemme kyllä samalla puolella. :039:

Pidän sinusta ja olen aina tullut hyvin juttuun kanssasi.  Kokemukset, ettei oikein sovi tänne kuin olisi väärästä palapelistä palanen sen sijaan ovat aikojen saatossa tulleet kohdatuksi. 

Tosin välillä jaksan jotain, joskus vastaan niin, että olisihan tuo saattanut jäädä vastaamattakin.    Onhan tämä körttifoorumi --- en siitä huolimatta ole vakuuttunut siitä, onko muutamalla kohtaa ja joidenkin kirjoituksissa toistuva ah, oi körtti,oi tuonkin körtin isäpappaa,  ah ah körttisuku, oi joi joi tämä herännäisyys sittenkään körttiläisyyden hengen mukaista.

Muistelen jostakin "pienestä" paikasta"  lukeneeni, ja alhaalta puhumisesta.  Ilmaukset ovat vanhoja, kenties  ymmärrän ne väärin,  eikä tämä ole jatkuvaa.  Ehkä niin pikemminkin, että kaikesta brassaillessa brassaillaan sitten tästäkin.  Eikä jokainen brassaile. En käsitä mitä leventelemisen aihetta yhdelläkään on, olkoon sitten kultivoitu tai hurskas tai ihan mitä tahansa.  Me olemme tomua ja tuhkaa, eikä meitä muista edes asuinsijamme ja se on ihan kohta. 

Sellainen ärsyttää aivan yhtä paljon, kuin "aamen! Alatietä maan matosena konttaava tumma ystäväkansa"    jossa kirjoittaja ilmeisesti on sovelias katsomaan  kaikkea yläpuolelta.  Näistä ei aina välitä eikä pitäisi välittää nytkään, tietysti.  Ehkä elämän raskaissa käänteissä ja menetyksissä sellainen vain tympäisee.  Siksi toiseksi, minä ern ole heidän tuomarinsa eli persiilleen mentiin jälleen.
« Viimeksi muokattu: 16.11.22 - klo:04:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 504
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #88 : 16.11.22 - klo:07:18 »
Leena on kirjoittanut viisaita jo aamulla ennen viittä  :) :023:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sukupuolten lukumäärä ja keisarin uudet vaatteet
« Vastaus #89 : 16.11.22 - klo:10:15 »
Kokemukset, ettei oikein sovi tänne kuin olisi väärästä palapelistä palanen sen sijaan ovat aikojen saatossa tulleet kohdatuksi. 

Ovatko tuollaiset kokemukset vältettävissä? Keskustelemmehan usein aiheista, jotka jakavat mielipiteitä tai ovat muuten vaikeita. Sellaisia käsitellessä ei yhteyttä hoitava seurustelu oikein toimi. Foorumi määrittelee itsensä keskusteluksi herännäisyyden hengessä. Mitä se tarkoittaa? Lainatessani aamuhartauteen Malmivaaran seurapuheita kohtaan hänen aikansa herännäisyyden hengen, joka on kovin paikallinen. Ystäväpiiri on niissä katkelmissa lähinnä pohjalainen maanviljely-yhteisö. Joskus tuodaan terveisiä kaukaisemmilta ystäviltä toisen maakunnan maaseudulta. Tällaiseen ei ole paluuta. Meidän keskusteleva joukkomme, vaikka onkin pieneksi käynyt, edustaa hyvin laajaa kirjoa erilaisia ihmisiä. Palapeli on siis toisenlainen kuin Malmivaaran aikoihin. Onko siinä lainkaan toisiinsa sopivia osasia? Hahmottuuko mitään tunnistettavaa kuvaa? Kyllä kai meidän on koetettava rakentaa sitä herännäisyyden henkeä tältä pohjalta, irrallisia palapelin paloja tutkien.