Kirjoittaja Aihe: Onko taide syntiä?  (Luettu 12522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #45 : 24.10.22 - klo:20:57 »
Hyvä. :eusa_clap:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #46 : 24.10.22 - klo:21:03 »
D-listaan liitän Debussyn ja Dylanin. Danny olisi tyrkyllä, mutta epäröin. Diandra on näyttänyt taitonsa. Kallistun kuitenkin Duke Ellingtonin suuntaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #47 : 24.10.22 - klo:21:40 »
Osa minun H-sarjasta on Händel, Haahtela Joel, Hoffman Klaus.

Hurjan hyviä hemmoja !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #48 : 24.10.22 - klo:22:31 »
Jatkan E-listalla:  Ella Fitzerald, Eddie Kirkland ja Ed Sheeran
Tähän kävisi myös Duke Ellington oikeilla etunimillään Edward Kennedy Ellington

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8330
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #49 : 27.10.22 - klo:19:05 »
Mulla nyt mielessä J
Jim,
Ja kiva biisi on Johnny take it easy

https://www.youtube.com/watch?v=cjxoGzAYe5E
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #50 : 27.10.22 - klo:19:17 »
Löytyisikö ähvällä ketään? Franklinin Aretha tietysti. Kaksi Fats-nimistä pianistia tuli mieleen, Waller ja Domino. Franz Liszt, Frank Sinatra... Onhan näitä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #51 : 28.10.22 - klo:14:19 »
G-listalla: Grieg, Gregorian chant, Gary Moore

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #52 : 28.10.22 - klo:15:36 »
H taidettiin jo käydä. I on vaikea. Isaac Albéniz ja Charles Ives löytyivät eysiskelemällä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #53 : 29.10.22 - klo:01:24 »
H taidettiin jo käydä. I on vaikea. Isaac Albéniz ja Charles Ives löytyivät eysiskelemällä.

En tiedä minkä lajien taiteilijoita etsitään, mutta ehdotukseni Iánnis Xenákis ja Eugène Ionesco.

Miksei jos esillä olleeseen kirjaimeen voisi lisätä uusia nimiä enää?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #54 : 29.10.22 - klo:07:09 »
Aivan. Taidetta on monta lajia. I. K. Inha oli paitsi valokuvaaja myös toimittaja, suomentaja ja kirjailija. Eetu Isto tunnetaan maalauksestaan Hyökkäys.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #55 : 05.11.22 - klo:01:41 »
Minusta taide on syntiä tai muuta epämiellyttävää jos niin haluaa.

Voi, Seppos  :109:.   Taidatkos tuon paremmin sanoa.   :kahvi:


Aakkoslista ennätti mennä kun jäin ajattelemaan,.  Ei ehkä pitäisi  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #56 : 05.11.22 - klo:07:28 »
Joku taisi minua nuorena opettaa niin, että jumalattoman kaurapuuronsyöntikin on syntiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #57 : 05.11.22 - klo:08:28 »
Tuo kaurapuurosana taisi sisältää, tai ainakin sen voi niin ymmärtää, että jumalaton elämä on alusta loppuun syntiä. 

Puhtaalle kaikki on puhdasta, siitä huolimatta Paavali neuvoo rakastamaan veljeään enemmän kuin itseään, jos kairapuuro kiusaa veljesi omatuntoa,  jätä lautaselle.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #58 : 05.11.22 - klo:08:30 »
Hyvä tavaton, niinkuin olisin edes käsittänyt mitä sitten saisin syödä kun joku loukkaantuu kaikissa tapauksissa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #59 : 02.12.22 - klo:19:06 »
Oikaisen yhden oman tekstini virheen.  Referoin Hilja Haahden vapaamuotoista omaelämeäkertaa (Kotini puhuu),  ja sinne tuli että hän ei rohjennut lukea suomen kielen ja kirjallisuuden kurssiin kuulunutta kirjaa.

Minulla lukee, Juhani Ahon kirja Papin perhe. 

Noh, sennniminen näytelmä on kyllä, mutta se on Minna Canthin.  Ahon kirja, jota Haahti pelkäsi koska "vaistosi sen olevan epäsiveellisen"  on nimeltään Papin vaimo.

.............

Elli, joka vanhempiensa toivomuksesta on suostunut avioitumaan isänsä apulaisen kanssa, ei ole tästä koskaan edes pitänyt.  Hänellä oli nuoruudessaan ensirakkaus, tulevan puolisonsa tuttava lapsuusvuosilta, Olavi.

Avioliitto on pitkäveteinen ja mitäänsanomaton.  Sitten nuori pastori vaimoineen saa vieraakseen Olavin, ja Ellin kesästä tulee moniin vuosiin rikassisältöinen --- ei kuitenkaan pätkän vertaa eroottinen.  Syksyn tullen  Olavi, joka hakeutui pastoriystävänsä luo täysihoitoon saadakseen tutkielmansa (???) kirjoitettua,  häipyy,  ehkä jonkin verran Elliin kiintyneenä, muttei tippaakaan rakastuneena. 

En ymmärrä mikä kirjassa saattoi edustaa epäsiveellisyyttä.  Sekö, että Ellin äiti, jonka omakaan avioliitto ei ollut erityisen onnellinen tai tyydyttävä, näki viisaaksi että Elli nai miehen joka pystyy hänet elättämään, siinä kaikki eikä muuta tarvita?  Että isästä vävykandidaatti on hyvä naimakauppa?  Ne kerrotaan edellisessä kirjassa.

Että pariskunta jo älyllisesti on kovin epätasainen pari?  Että Elli tuntee vetoa Olaviin, kiun rivilläkään ei selitetä enempääm kuin että hänestä oli mukava keskustella ja hän vei raikasta vettä ja tuoreita kukkasia Olavin huoneeseen, että Olavi tunnistaa, toteaa että sievä edelleen?  Sievä ??

Sillä selvästi näytetään, mikä Olavi on miehiään,  älykäs ja hauska, laiskanpuoleinen keikari ja haluton sitoutumaan. 

Vai kuvataanko siinä niin osuvasti ja tehokkaasti onneton avioliitto, että alkaa surra, jos nuo eivät pääse toisistaan kuin kenties vuosikymmenien kuluttua hautaan, se kai. 

"Papin vaimoa" edeltää Ellin nuoruudesta kertova Papin tytär. 

Canthin Papin perhe luultavasti olisi saanut saman tuomion, se on monta  pykälää hilpeämpi ja päättyykin sovinnollisemmin. 
« Viimeksi muokattu: 02.12.22 - klo:19:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.