Kirjoittaja Aihe: Yle näkee rakenteellista rasismia Ukrainan pakolaisten kohtelussa  (Luettu 10530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Sisäministeri Krista Mikkonen haluaa Suomeen 700 uutta poliisia – "Suomessa on kymmenkunta katujengiä"

Elon laskuopin mukaan se tekee 70 konstaapelia per jengi. Minkä kokoisia porukat mahtavat keskimäärin olla? Saisiko jokainen ongelmanuori puolisen tusinaa henkilökohtaista taluttajaa?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Persuissa rasismi taas kukoistaa vaalien alla.
Onko tuo rasistikortti?  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko tuo rasistikortti?

Sepä. Tosin vasta keltainen. Toivottavasti punaista ei tarvitse kaivaa taskusta!

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Sepä. Tosin vasta keltainen. Toivottavasti punaista ei tarvitse kaivaa taskusta!
Myös rasistiksi leimaaminen on sakoilla rangaistavaa.  :icon_xmaslol:

Lähde

Rasistikortti jää käteen https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rasismikortti-jai-kateen/6283126

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Myös rasistiksi leimaaminen on sakoilla rangaistavaa.

Saahan rasistia sanoa rasistiksi.

Sitä mietin, onko itsensä nimittäminen luterilaiseksi hyväksyttävää, jos ei sellainen ole.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Saahan rasistia sanoa rasistiksi.

Sitä mietin, onko itsensä nimittäminen luterilaiseksi hyväksyttävää, jos ei sellainen ole.
Miten määritellään rasisti ja luterilainen? Entä körttiläinen, riittääkö, jos tuntee itsensä körttiläiseksi? Onko körttiläinen luterilainen, joka on kasvanut körttiläiseen kulttuuriin ja kuuluu Herättäjä-yhdistykseen? :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Miten määritellään rasisti ja luterilainen?

Nämä on jokseenkin helppo määritellä. Körttiläisyys ei välttämättä taida edellyttää luterilaisuutta. Se, että ystaväpiiri tuntee omakseen, lienee tärkeämpää kuin omat tuntemukset. Moni körtti kuuluu körttiläiseen sukuun, mutta voihan sellaisen suvun aloittaa itsekin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Rasismi on rasistisia ideologioita, ennakkoluuloisia asenteita, syrjivää käyttäytymistä, rakenteellisia järjestelyjä ja vakiintuneita käytäntöjä, jotka johtavat rotujen väliseen epätasa-arvoisuuteen.

Uskonopillisesti luterilaisuus perustuu perinteisen protestantismin periaatteisiin, joita ovat Raamatun korostaminen (sola scriptura) yli paavillisen ja kirkollisen vallan, viiden perinteisen katolisen sakramentin (pyhän toimituksen) hylkääminen, ja ajatukseen että ihmisen pelastuminen johtuu yksin armosta (sola gratia) ja uskosta (sola fide), eikä ihmisen tekemisistä maan päällä. Luterilaisessa kirkossa sakramenteiksi on määritelty vain kaste ja ehtoollinen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Rasismi on rasistisia ideologioita, ennakkoluuloisia asenteita, syrjivää käyttäytymistä, rakenteellisia järjestelyjä ja vakiintuneita käytäntöjä, jotka johtavat rotujen väliseen epätasa-arvoisuuteen.
Aamen! Näin adventin aikana joku herkkä maahamme muuttanut kunniakansalainen voi pahoittaa mielensä Tiernapoikien vanhanaikaisista puheista Turkkia ja Tattaria vastaan taistelemisesta, murjaanien kuninkaaseen liittyvästä rasismista ja Knihtin toimimisesta sangen verisin elkein. :icon_xmaslol:

Tiernapojat, toiselta nimeltään Tähtipojat on vuosisatoja vanha suomalainen jouluperinne. Laulunäytelmän juuret ovat Oulussa. Vuoden 1962 esityksessä nähtiin Knihtinä nuori Jamppa Tuominen. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/12/13/tiernapojat  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Oletko kuunnellut tarkemmin tiernapoikien sanoja, luterilainen. Murjaanien - siis maurien - kuningas laulaa:

Hoo, jos minä olen musta,
olen minä kaikilta tunnettu;
hoo, jos minä olen musta,
olen minä hyviltä kaivattu
yksi herra ja kuningas
murijaanein maasta!


Syrjintäähän tässä selvästi vastustetaan.

Herodes taas on selvästi tarinan roisto, vaikka uhoaakin. Näin hänestä keskustellaan:

Kunigas Herootes olen minä.
- Jaa, minä tykkään että
sinä olet yksi styränki.


Tiernapoikia vahingollisempana rasismina pidänkin sinun letkautustasi: "Joku herkkä maahamme muuttanut kunniakansalainen..."

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Tiernapoikia vahingollisempana rasismina pidänkin sinun letkautustasi: "Joku herkkä maahamme muuttanut kunniakansalainen..."
Kunniakansalaisethan ansaitsevat meiltä kaiken kunnian ja kiitoksen monikulttuurisuuden rikkauden, kestävyysvajeen ja huoltosuhteen edistämisestä ja työvoimapulan helpottamisesta maassamme.  :icon_xmaslol:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Oletko kuunnellut tarkemmin tiernapoikien sanoja, luterilainen. Murjaanien - siis maurien - kuningas laulaa:

Hoo, jos minä olen musta,
olen minä kaikilta tunnettu;
hoo, jos minä olen musta,
olen minä hyviltä kaivattu
yksi herra ja kuningas
murijaanein maasta!


Syrjintäähän tässä selvästi vastustetaan.

Herodes taas on selvästi tarinan roisto, vaikka uhoaakin. Näin hänestä keskustellaan:

Kunigas Herootes olen minä.
- Jaa, minä tykkään että
sinä olet yksi styränki.


Tiernapoikakilpailuja järjestävä Tiernasäätiö on linjannut ettei Murjaanien kuninkaan kasvoja saa maalata enää mustaksi, sillä se on liitetty rasistiseen blackface-toimintaan. Päätös on herättänyt paljon keskustelua Oulussa puolesta ja vastaan. Kaupungin monikulttuurisen työn koordinaattori sanoo, ettei se antaisi Suomesta hyvää kuvaa, jos blackface-ilmiö hyväksyttäisiin.  :icon_xmaslol:

Lähteet

Tiernapoikien kasvojen mustaaminen kiellettiin, jotta perinne voi jatkua – osa kritisoi muutosta, asiantuntijasta esitykseen olisi pitänyt puuttua aiemmin
https://yle.fi/a/3-12142724

Kuninkaan kasvoja ei enää saa mustata – Tiernasäätiö linjasi muutoksen perinteiseen Tiernapoika-joulunäytelmään
https://yle.fi/a/3-12138336

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Päätös on sikäli oikea, että murjaani ei tarkoita mustaihoista. Maurit olivat arabeja.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maurit

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Samalla iloitsen sen iranilaisen murhatun tytön marttyyriydestä. On alkanut tapahtua...Liennytyksiä pukeutumiseen, ja siveyspoliisin lakkautus.
Iranin protestiliikkeen kannattajat tyrmäävät uutiset siveyspoliisin lakkauttamisesta.  :icon_xmaslol:

Iranin sisäministeriö, jonka alaisuuteen siveyspoliisi kuuluu, ei vahvistanut sen lakkauttamista. Uutistoimisto AFP:n mukaan mielenosoittajat ovat kertoneet, että naisten pukeutumuissääntöihin ei ole tullut muutosta Iranissa.

Yhdysvaltain ulkoministeriö julkaisi maanantaina lausunnon, jossa se totesi, että tällä hetkellä mikään ei viittaa iranilaisnaisten aseman paranemiseen. Myös Al-Jazeera -uutiskanava kertoi jo sunnuntaina, että toistaiseksi ei ole merkkejä siitä, että Iran olisi luopumassa huivipakosta.

Lähde

Protestoijat toppuuttelevat: Väitteet Iranin siveyspoliisin lakkauttamisesta todennäköisesti liioiteltuja
https://yle.fi/a/74-20007436

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Iranin protestiliikkeen kannattajat tyrmäävät uutiset siveyspoliisin lakkauttamisesta.

Tällä ei ole mitään tekemistä aiheemme kanssa. Islamista, suvaitsevaisuudesta ja rauhasta keskustellaan oman otsikkonsa alla.