Kirjoittaja Aihe: Yle näkee rakenteellista rasismia Ukrainan pakolaisten kohtelussa  (Luettu 10522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Moi vanha kamu täältäkin.

Jeesus taisi opettaa, että hyvää tulisi tehdä sen mukaan kuin on varoja.
Mikään maailman sosiaalitoimistohan me emme olw, mutta tietysti todella hätää tarvitsevia autetaan.

Rasismi nyt ihan tyhmää, mutta kulttuurisia eroja on ja takapajuisia uskonnollisia juttuja löytyy.
Tik toc.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Minusta on parempi olla tyhmä ja sydämellinen kuin älykäs ja sydämetön.
Aamen! Herännyt tumma ystäväkansahan on tunnetusti joukkoonsa rakastavaa tyhmää ja sydämellistä ystäväkansaa.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Jeesus taisi opettaa, että hyvää tulisi tehdä sen mukaan kuin on varoja.

Miten tuon kanssa mahtaa olla? Jeesus istuutui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka ihmiset panivat siihen rahaa. Monet rikkaat antoivat paljon. Sitten tuli köyhä leskivaimo ja pani arkkuun kaksi pientä lanttia, yhteensä kuparikolikon verran. Jeesus kutsui opetuslapset luokseen ja sanoi heille: "Totisesti: tämä köyhä leski pani uhriarkkuun enemmän kuin yksikään toinen. Kaikki muut antoivat liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hänellä oli, kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Herännyt tumma ystäväkansahan on tunnetusti joukkoonsa rakastavaa tyhmää ja sydämellistä ystäväkansaa.

Heränneiden joukossa on tunnetusti paljon terävää älykkyyttä ja monen alan korkeastikoulutettua osaamista.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Kun puhutaan maahanmuuttajien aiheuttamista kustannuksista, kannattaa ajatella niitä sijoituksina. Tarvitsemme työvoimaa.
Pakolaisten kohdalla turvapaikan hakijalle turvapaikka myönnetään siksi, että hakija tarvitsee turvapaikan. Muulla ei päätöstä tehdessä ole merkitystä ilman rakenteellista rasismia.   :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Heränneiden joukossa on tunnetusti paljon terävää älykkyyttä ja monen alan korkeastikoulutettua osaamista.
Parempi on olla tyhmä ja sydämellinen kuin sydämetön terävä älykäs ja monen alan korkeastikoulutettu osaaja.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Parempi on olla tyhmä ja sydämellinen kuin sydämetön terävä älykäs ja monen alan korkeastikoulutettu osaaja.

Aivan. Sydämettömät saavat paljon pahaa aikaan, jos ovat älykkäitä moniosaajia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Ihan nyt ohitan tuon mitä luterilainen havaitsee tummassa ystäväkansassa ja huomautan YLEä ja jokaista joika kuvittelee että Ukrainan pakolaisia autetaan koska niillä on vaalea tukka (harvemmin) ja siniset silmät (usein ruskeat).

Venäjä on julistanut, että Suomi kuuluu sen epäystäviin ja jos Suomi vielä, niin Venäjä kyllä ja niinpoispäin.

Meillä ei ole niin maailman parhaat kokemuksegt ei Venäjästä ei sitten Neuvostoliitosta ja Putokratia uhkailee kuin Stalinin aikaan. 

Mehän emme voi paiskoa Molotoveja noin varan vuoksi, siinä syttyy äkkiä metsä tuleen ja tiedä kuinka monen herttaisen babushkan tupanen, emmekä tahdo Putokratian sorron alla elävälle kansalle mitään pahaa.  Mutta kenties me taistelemme, ja nyt on niin hassusti että vihollinen on yhteinen, rusnatsi Putler.  Meilläpäin taistellaan tekemällä ennemmin hyvää kuin pahaa, ja hienoa olisi jos Afrikan valtiot saisivat asiansa kondikseen siinä määrin että saattaisivat auttaa, olisi pakolaisilla lyhyempi matka.


Oma juttunsa on, etten minäkään käsitä miksi suomen kieltä sujuvasti puhuva, täällä työhalukas turvapaikkaa seitsemän vuotta anellut somali ei mitenkään voi saada oleskelulupaa ja opiskelulupaa ja työlupaa ja kansalaisuuttakin sitten joskus.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Jeesus taisi opettaa, että hyvää tulisi tehdä sen mukaan kuin on varoja.

No mutta, kristityllähän on rajattomasti varoja! Pitää vain luottaa siihen että Jumala antaa, ja jos ei niin se on hänen tahtonsa sitten.

Sarpatin leski luetteli varansa (=ei käytännössä mitään), mutta Elia käski silti antaa. Ja sehän tepsi. Ja sitten toisaalla ne viisi leipää ja kaksi kalaa riittivät älyttömän isolle porukalle.

Nyt minua saa pamauttaa Raamatulla päähän, kun en muista tuota "sen mukaan kuin on varoja" -opetusta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Pamautan.  I Kun.kitja  17:

12. Mutta hän vastasi: "Niin totta kuin Herra, sinun Jumalasi, elää, minulla ei ole leipää, ainoastaan kourallinen jauhoja ruukussa ja vähän öljyä astiassa. Kerättyäni pari puuta menen leipomaan leivän itselleni ja pojalleni. Syömme sen ja sitten kuolemme."
13. Elia sanoi hänelle: "Älä pelkää. Mene ja tee niin kuin olet sanonut, mutta tee ensin pieni rieskaleipä ja tuo se minulle. Leivo sen jälkeen itsellesi ja pojallesi,
14. sillä näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Jauhot eivät lopu ruukusta eikä öljyä puutu astiasta. Näin on aina siihen päivään asti, jona Herra antaa sateen maan päälle.'"
15. Nainen meni ja teki Elian sanan mukaan, ja hänellä, hänen perheellään ja Elialla oli syötävää pitkäksi aikaa.
16. Jauhot eivät loppuneet ruukusta eikä öljyä puuttunut astiasta sen sanan mukaisesti, jonka Herra oli Elian kautta puhunut.


Tämän ruokkimisihmeen isäni muisti minulle usein kertoa. Olen todennut sen toimivan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Nyt minua saa pamauttaa Raamatulla päähän, kun en muista tuota "sen mukaan kuin on varoja" -opetusta.

Paavalin opetusta.
Oliskos ollut korinttilaisille, en varma ole.
Löytyy googlaamalla ja sitä kautta pääsee paremmin kiinni asiayhteyksiin.
Liittyy tilanteeseen, jossa kerättiin varoja jerusalemissa olevalle seurakunnalle, joka oli joutunut puutteeseen.
 

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
^ Lienee nuot toisen korinttilaiskirjeen luvut 8 ja 9. https://raamattu365.fi/bible/kr92/2co/8, https://raamattu365.fi/bible/kr92/2co/9.

"Muistakaa tämä: joka niukasti kylvää, se niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se runsaasti niittää.
Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
Hänellä on teille annettavana runsaasti kaikkia lahjoja, niin että teillä on aina kaikki mitä tarvitsette ja voitte tehdä runsaasti kaikkea hyvää."

"Hän, joka antaa kylväjälle siemenen ja suo ravinnoksi leivän, antaa teillekin siemenen ja moninkertaistaa sen, ja hän sallii teidän hyvyytenne sadon karttua.
Te saatte kaikkinaista rikkautta ja voitte osoittaa runsaasti anteliaisuutta."

Minusta näyttää, että Korintin seurakunnassa oltaisiin hieman pihejä, joten Paavali joutuu patistelemaan lahjan antoon vedoten mm. siihen, että olen jo muille kehunut kuinka anteliaita olette ja nyt vain muistutan teitä, jotta ette joutuisi häpeään.  :003:

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Joo, tässä on se "sen mukaan, kuin on varoja":
2. Kor. 8:12 Sillä jos on alttiutta, niin se on otollinen sen mukaan, kuin on varoja, eikä sen mukaan, kuin niitä ei ole


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Meitsistä tuli hieman pidättyväisempi antaja kun tapahtui niin että avustuskohteita karttui ja ne oli kaikki oikeita ja hyviä, mutta sitten loppui likviditeetti vallan. Menin pyytämään josko diakoniakassasta heltiäisi nyt tämän ainoan kerran kymmenen euroa kun sillä kyllä pärjäisin kuukauden viimeiset puolitoista viikkoa. Visavelkaan ei oikein ole varaa, sitä minä välttäisin. Kun sitä jo oli.

Nuori diakoniatyöntekijä kääntelehti ja vääntelehti ja sanoi sitten että ei eieiei ei hän sillee niiku.

Minä totesin kylväneeni iloisesti hieman runsaammin kuin ehkä kannatti, lääkkeet ostan ennen kuin ruokaa ja jälleen oltiin tilanteessa että viimeistä ryyniä vietiin. Kertyyhän niitä jos ottee etäkummilapsen ja silloin en olisi siitä luopunut, tyttö oli Dominikaanisesta Tasavallastsa ja jo niin iso että kävi kirjevaihtoa. Yleensä ne on ihan pikkuisia. Sitten oli HelsinkiMissio ja Amnesty ja KUA ja mitä vielä ja siskon perhe ja se oli oikeasti mukavaa.

Sitten vaan rahat oli finito eikä safkaa.
Ja kun olisin pärjännyt makaronipussilla 40 senttiä ja purkillisilla tonnikalaa.

Minusta kehkeytyi pihi.  Tai rupesin itsekkäästi tsekkaamaan että raha riittää itselleni ja siskon perheelle vaikka sisko sanoo katkerasti kunhan et odota saavas tästä konkurssipesästä ikinä sinnepäin mitään.  No en odota, kun mies on välistä työttömänä ollut ja lto saa sen tonnia vähemmän kuin suuresti rakastamamme ah niin mielenkiintoinen Sari Sairaanhoitaja.

Että kun Helsinki Missiosta soitettiin ja kerrottiin olleeni kuukausilahjoittaja, että mikäs tuli kun en enää, selitin syyn. Ei täti tykännyt, minun piti lopulta sanoa että keskustelu päättyy hyvää päivänjatkoa ja lopettaa puhelu.


En kerta kaikkiaan kehtaa mankua isältä kun ei niilläkään oikein riitä.

Eihän tästä tykkää ei Jeesus eikä ole ittestänikän niin mukavaa, mutta kun näin nyt on...  Ja kyllä, kävin Italiassa ja kerran olen käynyt Israelisa visavetoisesti mutta seurannut vuosi teki kireää.  Ja onhan siitä jo kymmenen vuotta.
« Viimeksi muokattu: 14.04.22 - klo:10:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.