Kirjoittaja Aihe: Lähteekö luterilainen kahville?  (Luettu 15145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #15 : 09.03.22 - klo:06:38 »
Kalaa tosin ei ole, sehän oli Jeesuksen tuttavapiirissä suosittua, ...

Onko tälle väitteelle ensisijaista historiallista näyttöä?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #16 : 09.03.22 - klo:08:50 »
Onko tälle väitteelle ensisijaista historiallista näyttöä?

Mitä olisi ensisijainen?

Raamatun kertomukset on, niissä kalaa muutaman kerran syötiin. Vuorisaarnassa se on esimerkkinä kaikenlaisesta hyvästä. Tietysti myös kalastettiin, mutta iso osa saaliista taisi mennä paikallisen kalateollisuuden käyttöön. Ainakin historioitsija Josephus mainitsee sellaista siellä olleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #17 : 09.03.22 - klo:12:04 »
Mitä olisi ensisijainen?

Raamatun kertomukset on, niissä kalaa muutaman kerran syötiin. Vuorisaarnassa se on esimerkkinä kaikenlaisesta hyvästä. Tietysti myös kalastettiin, mutta iso osa saaliista taisi mennä paikallisen kalateollisuuden käyttöön. Ainakin historioitsija Josephus mainitsee sellaista siellä olleen.

Ensisijainen on suomenkielinen sana, joka tuli mieleen, kun halusin viitata ilmaisuun "primary historical evidence." Raamattu ei kelpaa siihen, jos on kysymys henkiköstä, joka eli aikaisemmin, josta ei ole suorannaista silmännäkijän todistusta. Josephus onkin varhaisin luotettava historiallinen todistaja Raamatun ulkopuolella. Hän viittaa Jeesukseen ja kalaan, muttei ehkä yhdessä. Hänkään ei ole "ensisijainen." Huomautukseni oli vain herjaus. Jos Jeesus on historiallinen hahmo, niin on erittäin todennäköistä, että hän söi kalaa. Jeesuksen olemassaolon ensimmäisellä vuosisadalla voi kyseenalaistaa, mutta tuskin kalansyöntiä voi epäillä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #18 : 09.03.22 - klo:12:22 »
Galileassa taidetaan vieläkin syödä paljon Genesaretin järven kalaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #19 : 09.03.22 - klo:12:39 »
Galileassa taidetaan vieläkin syödä paljon Genesaretin järven kalaa.

Tässä ruokaohjeet. Talapia kala.
http://www.quinoatips.com/fi/lemon-tilapia-fish-with-organic-quinoa/
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #20 : 21.03.22 - klo:18:42 »

   Kyösti Karjalaisen kanssa espoolaisessa kahvilassa pyhäisenä iltapäivähetkenä pähkäilin/pähkäilimme, että tämän foorumin luterilainen - vai onko/oliko se Luterilainen - pitäisi saada esiin. Sanoinko liian suoraan?  No, juonitaan nyt vähän: Lähteekö luterilainen - tai Luterilainen - kahville tai jopa syömään, Kyöstin ja minun kanssa? Molemmilla meillä saattaisi olla kysyttävää, ehkä minulla enemmän kuin Kyöstillä.

  Kyösti on jostain päätellyt, että luterilainen - tai Luterilainen - on mies. Minä sanoin, että voi se/hän olla nainenkin.

  Mutta mielestäni olisi mukavaa jos kaipaamamme nimimerkki tulisi ihmisolentona reilusti kahvi- tai ruokapöytään kanssamme. Siitä voisi hyvässä lykyssä syntyä kunnon sanatulitusta. :kahvi: :kahvi:

Kyösti lupasi laittaa tukitekstin tälle mitä olen tähän ketjuun ja tähän kohtaan sanonut.

Tämä ei ole ainakaan toistaiseksi johtanut mihinkään. Ei vaikka Kyösti laittoi kaipaamani tukitekstin. Voinen vain arvailla sitä, että miksi luterilaista ei kiinnosta hänelle ilmainen kahvi ( + pulla) tai ehkä jopa kunnon ruoka pohdiskelevan ja kenties jopa virikkeellisen keskustelun kera. Mutta niin käy kun käy, kuten joku poliitikoistamme on todennut. Vapaaehtoistahan Kyöstin ja minun seura tietenkin on, mutta jos tarjouksemme olisi toteutunut/tai toteutuu, niin silloin olisi jotain ehkä tärkeääkin nytkähtänyt ( tai nytkähtää jos/kun tulevaisuudessa... ? Vai miten tässä käy? ) En kummemmin ryhdy nyt analysoimaan, mutta sen nyt silti sanon, että ainakin toistaiseksi luterilainen näyttäytyy minulle sala-ampujana. No. Enhän minäkään tässä nyt nimelläni kirjoita, vaan nimimerkin turvin, mutta siten on, että hyvin moni tämän nyt edessänne olevan foorumin kirjoittajista/lukijoista tietää kyllä sen, kuka tässä taas(kin) kalistelee..  ..ja laittaa kahvikupposia tekstin(sä) perään. :kahvi: :kahvi: :kahvi:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #21 : 22.03.22 - klo:10:06 »
Näinhän se on Kalistaja, että moni täällä somessa karjahtelee hiirenä nimimerkin kätkössä. Pahimpia rienauspaikkoja ovat Suomi24 keskustelusivustot, joille huonon keskustelukulttuurin vuoksi on annettu lempinimi "suoli24". Enää vaalien aikoihin siellä tulee käytyä lukemassa, mitä esim. kunnallisvaalien alla siellä kirjoitetaan. Facebook on vähän parempi keskustelupaikka, kun nimimerkkien taakse ei voi piiloutua, mutta onhan sielläkin aina joku valeprofiilin luonut trolli mukana.
Körttifoorumin foorumitapaamisissa herättäjäjuhlilla, kun "naamiot" on pudotettu on ollut mukava tavata tuttuja nimimerkkejä ja hämmästyä siitä, kuinka väärän mielikuvan päässään oli luonut nimimerkin persoonasta. :039:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #22 : 22.03.22 - klo:14:33 »
Ne foorumilaiset jotka olen tavannut face- to -face, ovat kyllä hyvin vastanneet sitä kuvaa jonka olen kirjoituksistaan luonut.
Viisveisaaja oli ainoa yllätys. Emme tosin juurikaan puhelleet, mutta ulkonäkö ei ollut lähellekään sitä minä hän suomalais-tanskalaisen rokkikukkona antaa. Ei edes rankka nuoruus ollut lyönyt leimaansa ihmiseen.

Luulen, että luterilainen ei lähde kanssanne kahveille. Hän ei halua että hänet tunnistetaan. Siihen lie syynsä.

Venäläinen totuus on samankaltainen, sitä on useampaa sorttia, tai ei ollenkaan.

Miksi Jumala ei antanut Mooseksen lain tauluihin käskyä : Älkää valehdelko !

Mielestäni se on hyvin elämää rakentava ja tukeva hyve. Luottamus syntyy ja kaatuu sen mukaan valehteleeko vastapuoli.

Totuus on tärkein ja monipuolisin hyve. Se on rehellisyyden ja luottamuksen äiti. Se on paras työkaveri ja omantunnon puhdistaja.

Vihaan valhetta ja rakastan totuutta. Olen suomalainen ja eurooppalainekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #23 : 22.03.22 - klo:15:24 »

Vihaan valhetta ja rakastan totuutta. Olen suomalainen ja eurooppalainekin.

Amen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #24 : 22.03.22 - klo:15:33 »
Minäkin jossain määrin vihaan valhetta ja rakastan totuutta.

Olisi mukava kuulla foorumilaisilta, missä kaikkialla kukakin näkee valhetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #25 : 22.03.22 - klo:16:11 »
Olisi mukava kuulla foorumilaisilta, missä kaikkialla kukakin näkee valhetta.

Oletko tosissasi!
Listasta voisi tulla pitkä eikä yhtään mukava.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #26 : 22.03.22 - klo:16:16 »
Oletko tosissasi!
Listasta voisi tulla pitkä eikä yhtään mukava.

Olen tosissani.
Olisi mukava nähdä listan alkupään pari kolme ensimmäistä.
Pieniä valehtelijoita ei kannata edes listata.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #27 : 22.03.22 - klo:16:49 »
Pieniä valehtelijoita ei kannata edes listata.

Aloitetaanko itäisen naapurimaamme presidentistä, ulkoministeristä ja kirkonjohtajasta? En vieläkään näe mieltä tällaisessa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #28 : 23.03.22 - klo:13:23 »
Miksi Jumala ei antanut Mooseksen lain tauluihin käskyä : Älkää valehdelko !

Mielestäni se on hyvin elämää rakentava ja tukeva hyve. Luottamus syntyy ja kaatuu sen mukaan valehteleeko vastapuoli.

Totuus on tärkein ja monipuolisin hyve. Se on rehellisyyden ja luottamuksen äiti. Se on paras työkaveri ja omantunnon puhdistaja.

Vihaan valhetta ja rakastan totuutta. Olen suomalainen ja eurooppalainekin.
Mummo ansaitsee körttifoorumin jeesustelupalkinnon, sillä sinäkin valehtelet. Se, joka sanoo, ettei valehtele, valehtelee. :eusa_pray:

Lähde

Ihminen valehtelee 200 kertaa päivässä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ihminen-valehtelee-200-kertaa-paivassa/5435464
« Viimeksi muokattu: 23.03.22 - klo:13:29 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Lähteekö luterilainen kahville?
« Vastaus #29 : 23.03.22 - klo:14:08 »
Mummo ansaitsee körttifoorumin jeesustelupalkinnon, sillä sinäkin valehtelet.

Milloin sinusta on joku palkintoraati tehty? Se, että sanoo vihaavansa valhetta, tarkoittaa, että vihaa myös omaa valheellisuuttansa.