Kirjoittaja Aihe: Kotikokki IX  (Luettu 20034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #90 : 19.10.22 - klo:20:18 »
Tuo vaatii jo paljon viitsimistä ja näpertämistä. Minulla ei enää ole siihen tarmoa.
Onko sinulla joku helppo valmistusohje katrarapu-ruokaan johon tulee reilusti valkosipulia ?

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #91 : 19.10.22 - klo:20:47 »
Tähän tulee joko uuniperunoita tai uunibataatteja
Ja lisukkeeksi 1 kermaviili ja 1 creme fraice sekoitetaan
joukkoon laitetaan 1 pussi pakaste-katkarapuja ja tuoretta tilliä, sitruunamehua ja mustapippurirouhetta
Elämä on kemiaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #92 : 19.10.22 - klo:20:58 »
Kehtuuttaa koko kokkaaminen. Vielä tänään saisi K-supermarketista kirjolohta halvalla, mutta en taida viitsiä enää lähteä kakemaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #93 : 23.10.22 - klo:20:15 »
Tänään meillä oli ruokana kasviskaalikeittoa.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #94 : 23.10.22 - klo:20:35 »
Meillä lohikeittoa. Sitä jäi huomiseksikin. Norjan lohi maksoi Prismassa eilen 7,95 / kg.

Ostin myös perattuja muikkuja 500 gr. Panin ne pakastimeen, olen kokeillut ja se onnistuu. Yhtä hyviä tulee kun antaa sulaa jääkaapissa hitaasti.

Lisäksi minä olen varannut säilykekalaa montaa sorttia, myös papuja ja tomaattipyrettä on varastossa. Samoin lanttu-ja porkkanalaatikoita, pakkasessa.

Toimin näin kotivaraksi, en vielä jouluksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #95 : 24.10.22 - klo:16:31 »
Tänäänkin meillä oli ruokana tofua ja muussia.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #96 : 24.10.22 - klo:19:48 »
Meilläkin on muussia ( ja paistettuja muikkuja ) keskviikkona, siivouspäivänä. Koetan vaihdella ettei siivoojan tarvitse aina syödä soppaa. Sitä nimittäin on alkanut tietystä syystä meillä olla usein.

MInun hampaani ovat kuin vanhalla tammalla joka on purrut kauan kauraa ja joskus puutakin. En voi enää mitään kovempaa purra. Silta saattaa sortua ja se on kallis silta.

Viimepäivinä on ollut mm. hernekeittoa, lihakeittoa, kasvisosekeittoa ja lohikeittoa.
Huomena syödään valmiita lihapyöryköitä ja keitän myös taas ison määrän kasvissosekeittoa, josta osa pakastetaan.

Näin duunaten ei kokkaaminen ole enää taidetta, eikä kivaa, vaan järkevää.

Hedelmiä syömme paljon, ja aina kun on muuta kuin soppaa on kasviksia eri muodossa, enimmäkseen salaattia.

Tiedän diabeetikon lautasmallin ja tuntui tylsiltä erään hoitajan ohjeet kerman käytöstä tässä taannoin. Olen tiennyt yli 40 vuotta voin, kerman ja sokerin vaikutukset . ( Eiväthän ne aina tiedän millaisen mummon kanssa puhuvat )

Minä en myöskään tykkää lepertelystä. Vauvoille kyllä, mutta ei mummoille. :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #97 : 28.10.22 - klo:17:13 »
Tänään meillä kokattiin kasvishernekeittoa.  :eusa_pray:

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #98 : 28.10.22 - klo:19:41 »
Paistoin naudan jauhelihaa, jonka lisäsin luomuhernekeittoon. Tosi namia.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #99 : 28.10.22 - klo:22:11 »
Paistoin naudan jauhelihaa, jonka lisäsin luomuhernekeittoon. Tosi namia.

  Hernekeitto on wanha kunnon perusruoka. Syön sitä mielelläni. Aina olen syönyt. :kahvi:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #100 : 29.10.22 - klo:19:04 »
Tänään meillä oli ruokana lohkoperunoita ja soijapataa aasialaisittain.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #101 : 29.10.22 - klo:19:24 »
Päivällä oli lounaaksi kasvissosekeitto ja lämmin ruisleipä cheddar-juustolla.

Päivälliseksi keitin hyviä perunoita, otin itse kraavaatun lohen pakastimesta muutama tunti ennen syöntiä ja viipaloin sen lasi-astiaan. Lisäsin mustapippusia, tilliä ja muutaman pisaran sitruunamehua.

Etikkapunajuuria raastoin ja lisäsin ne kermavaahto-smetanakastikkeeseen.
Ruisleipää ja kaurajuomaa avec.

Peruna ja kala lisäkkeineen on herkkua !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #102 : 30.10.22 - klo:18:51 »
Tänään lämmitimme perjantaista kasvishernekeittoa. Hernekeittohan vain paranee lämmitettäessä.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #103 : 04.11.22 - klo:16:18 »
“Syökää silakkaa” oli pääministeri Harri Holkerin lama-ajan hyvä ruokavinkki köyhille. Tänään meillä olikin ruokana uunissa haudutettuja silakkafileitä ja muussia. :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki IX
« Vastaus #104 : 09.11.22 - klo:14:41 »
Suomalaiset ja ruotsalaiset ovat silakan terveellisyydestä eri mieltä, uutisoi Yle taannoin. Ruotsalaisia pelottaa etenkin silakan dioksiini (joka tietenkään ei luonnostaan silakkaan kuulu, mutta mitäs olemme ihmiset pilanneet vesistöjä). Lopuksi annetaan suositus:

"Siispä: Jos olet lapsi tai hedelmällisessä iässä, syö isoa, yli 17 senttistä silakkaa vain 1–2 kertaa kuussa. Pienempiä silakoita voit syödä useammin, niille ei ole rajoituksia.

Jos olet ylittänyt lapsentekoiän, saat syödä kaiken kokoista silakkaa niin paljon kuin sielu sietää. Se on hyödyllistä sekä itsesi että Itämeren kannalta."
"Ja mitä vielä!" tokaisi pääministeri Harri Holkerikin toimittajan kysymykseen silakan elohopeapitoisuudesta. Pääministeri Holkerihan suositteli köyhiä syömään enemmän silakkaa kuin sisäfilettä.

Silakka ei kelpaa nykyään juuri kenellekään. Siitä tehdään pääasiassa rehua ketuille ja viljelykalalle, kuten kirjolohelle. Siksi silakka köyhien ruokana sopii paremmin körttiläiseen vaatimattomuuteen kuin sisäfileet ja Suomen myydyin kala sairaaksi kasvatettu lohi. :eusa_pray:

Lähteet

Pääministeri Holkeri kehotti suomalaisia syömään silakkaa
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/04/paaministeri-holkeri-kehotti-suomalaisia-syomaan-silakkaa

Sairaaksi kasvatettu lohi
https://areena.yle.fi/1-50979212