Kirjoittaja Aihe: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2  (Luettu 40147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #120 : 03.04.20 - klo:21:50 »
Ei minua hävetä, että olen junkkaripitäjästä. Puukkoa olen sen vuoksi kantanut paljon.

Suomalainen puukko onkin yksi maailman käyttökelposimmista työkaluista. Siitä saa olla ylpeä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #121 : 04.04.20 - klo:08:23 »
Kyllä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #122 : 04.04.20 - klo:14:41 »
Ei minua hävetä, että olen junkkaripitäjästä. Puukkoa olen sen vuoksi kantanut paljon.
Puukon lisäksi myös puntari on saanut legendaarisen maineen körttiläisyyden sydänalueella Etelä-Pohjanmaalla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #123 : 04.04.20 - klo:16:26 »
Puukon lisäksi myös puntari on saanut legendaarisen maineen körttiläisyyden sydänalueella Etelä-Pohjanmaalla.

Maine on syntynyt kummankin väärinkäytöstä. Sama ilmiö koskee Justiina Puupään kaulinta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #124 : 04.04.20 - klo:19:14 »
Plarasin Härmän aukeilta kirjaani ja sieltähän löytyi sivulta 334 alalaidasta kuva Perämäen puupuntarista. Ja seuraavalla sivulla kirjoitettua tekstiä mm:
"Mutta Härmän äiti, hurjapäisten poikien emo, sai kyllä monta kertaa vuodattaa katkeria silmävesiään. Hän tunsi itsessään Härmän tumman veren voiman, tunsi sen ympäristössäänkin. Oli hän tuskallisin mielin kuullut raitilla laulettavan:

Arvioikaa itse,,,,

Härmän kirkon portahilla on poikia kouluutettu,
kun puukoolla ja puntarilla
on lyömähän opetettu.

Tälläänen retku kun poijasta tuli,
ja onkos se mikää kumma:
syntynyt köyhistä vanhemmista,
ja veri on mustantumma."

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #125 : 07.04.20 - klo:16:37 »
Plarasin Härmän aukeilta kirjaani ja sieltähän löytyi sivulta 334 alalaidasta kuva Perämäen puupuntarista. Ja seuraavalla sivulla kirjoitettua tekstiä mm:
"Mutta Härmän äiti, hurjapäisten poikien emo, sai kyllä monta kertaa vuodattaa katkeria silmävesiään. Hän tunsi itsessään Härmän tumman veren voiman, tunsi sen ympäristössäänkin. Oli hän tuskallisin mielin kuullut raitilla laulettavan:

Arvioikaa itse,,,,

Härmän kirkon portahilla on poikia kouluutettu,
kun puukoolla ja puntarilla
on lyömähän opetettu.

Tälläänen retku kun poijasta tuli,
ja onkos se mikää kumma:
syntynyt köyhistä vanhemmista,
ja veri on mustantumma."
Juuri näin! Kyrönjoen varrella Suomen heteroin mies, jolla on lakeuksien komein halkopino, syö eniten mämmiä, jolla on eniten mestaruuksia muun muassa suo­pai­nis­sa, löy­lyn­lyön­nis­sä, hei­nän­sei­väs­tyk­ses­sä, puukon potkaisussa, perunannostossa ja puujaloilla kävelyssä hiihtäjälegenda Juha Mieto kuntoilee nyt karanteenissa, ja innostuu mämmin lisäksi myös läskipyörästä. :)

Lähteet

Juha Mieto, 70, kuntoilee karanteenissa – legenda innostui läskipyörästä: ”Voi herran tähren!”
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/3f07668f-b9fa-4997-929f-051433ed2d37

Juha Mieto syö mämmiä, kypsentää kananmunaa tuhkassa ja uskoo, että peiliin katsominen tekee jokaiselle hyvää
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/juha-mieto-syo-mammia-keittaa-kananmunaa-tuhkassa-ja-on-huolestunut-vihapuheesta#fe79604f




Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #126 : 07.04.20 - klo:18:13 »
Onko Sinulla jotakin Juha Mietoa vastaan? Tuollainen perässä kulkeminen on outoa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #127 : 07.04.20 - klo:19:11 »
Olen Juha Miedon suuri ihailija. :)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #128 : 07.04.20 - klo:21:02 »
Minä ihailen  sitten toisella lailla. Lakeuksille mahtuu monenlaiset monot kulkemaan. :017:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #129 : 20.04.20 - klo:12:13 »
Minä ihailen  sitten toisella lailla. Lakeuksille mahtuu monenlaiset monot kulkemaan. :017:
Juuri näin, ihailua on monen laista. Lakeuksilla mahtuu monenlaiset monot kulkemaan, ja koulusurmista tunnetuksi tulleella Kauhajoella Komiat Martat jakaa kotoiluvinkkejä päivittäin niin pitkään kuin poikkeusaika jatkuu. Se alkaa olla haastavaa jopa martoille, kun kotona olemiselle ei näy loppua.

Lähde

Jämälangat kerälle ja pörriäisille hotelli – pieni marttayhdistys päätti selättää korona-arjen, mutta ei aavistanut millaiseen urakkaan ryhtyi
https://yle.fi/uutiset/3-11310493


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #130 : 20.04.20 - klo:13:15 »
Kyllä Martat jaksavat, saat olla halleluja siitä asiasta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #131 : 21.04.20 - klo:13:53 »
Kyllä Martat jaksavat, saat olla halleluja siitä asiasta.
Juuri näin! Suomen parhaat martat Kauhavan Komiat Martat kyllä jaksavat etämarttailla niin pitkään kuin poikkeustila maassamme jatkuu. Reality-sarjassa Farmi kurikkalainen Suomen heteroin mies hiihtäjälegenda Juha Mieto on herättänyt tunteita puolesta ja vastaan komentelemalla muita sormi pystyssä ja ämmittelemällä naisia. Farmilta pudonneen Niko Saarisen tylytys sai Miedon kiivastumaan: "Täyttä paskaa!"

Lähteet

Juha Mieto komentelee muita sormi pystyssä Farmi Suomessa - saa täyslaidallisen niskaansa: ”Herran jumala, älä opeta minua!”
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/52443b99-afcd-4d97-97d9-60e8737a59a5

Juha Mieto ämmitteli naisia Farmin kuvauksissa – Noora Rädyltä tiukka vastaus legendalle: ”Evoluution mukana pitää kehittyä”
https://www.nelonen.fi/ohjelmat/farmi-suomi/2147256-juha-mieto-ammitteli-naisia-farmin-kuvauksissa---noora-radylta-tiukka-vastaus-legendalle-evoluution-mukana-pitaa-kehittya

Farmilta pudonneen Niko Saarisen tylytys saa Juha Miedon kiivastumaan: "Täyttä paskaa!"
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/ad974c95-8ab2-47f4-a8aa-e03c0bb200b6

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #132 : 21.04.20 - klo:19:27 »
En ole enthusiasmus-päällä ollenkaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #133 : 22.04.20 - klo:13:55 »
En ole enthusiasmus-päällä ollenkaan.
Eikö edes Kauhavan Komioitten Marttojen kotoiluvinkit ja etämarttailu jaksa körttiveljeäni innostaa? Missä on se kuuluisa körttiläisyyden sydänalueen eteläpohjalainen kökkähenki, jolla Kauhavan herättäjäjuhlien juhlavalmistelutkin tehdään ihan omavoimaisest marttojen kaltaisella tehokkuudella? :017:

Oletko jo tutustunut herättäjäjuhlille Kauhavalla 2020 kutsuvaan Juhlaviestiin? :017:

Sisällys:

Tervetuloa Kauhavalle
Sinua odotetaan
Neljän kirkon kaupunki
Elämysten kaupunki
Lentokonepuisto
Siipeis suojaan -juhlatunnus
Konkarit juhlilla
Matkalla Jaakko Eleniuksen kanssa
Tummaa kansaa kunnioittaen
Muistoseurat
Teatteria kaiken ikäisille
Nivalan Veikon vale
Sotilastukikohdasta tapahtuma-areenaksi
Mummanpäät valloittavat
Suomen Jääkärimuseo
Puukoot on tupes
Häjyt ja körtit
Kauhavalla on hyvä yrittää
Isoisälle, käsityön mestarille
Lankava ja Lyylin tyyli
Kudonnaisten kauppaa
Silta yhdistää
Huilookivet

https://herattajajuhlat.fi/4863-juhlaviesti

Odotammekin malttamattomasti Sanna Marinin hallituskaartin päätöstä kesätapahtumien järjestämisestä. :)
« Viimeksi muokattu: 22.04.20 - klo:14:03 kirjoittanut luterilainen »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 2
« Vastaus #134 : 22.04.20 - klo:15:44 »
Olen tutustunut ja Poksilleni paikkaa miettinyt. Odottelen samaa tietoa, että onko juhlille ollenkaan lähtöä esivallan päätöksen vuoksi.
Juhlien ohjelmassa oleva kansannäytelmä "pieni pyhiinvaellus" toteutetaan Alahärmän Piriissä entisen pankin pihamaalla jokitörmää lähellä.
Tuo Sinun fraseologinen kirjoitustapasi mietityttää. Monillako paikkakunnilla olet seurapenkkiä "siloottanu"?