Kirjoittaja Aihe: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.  (Luettu 31575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #15 : 29.10.13 - klo:20:41 »
Muista keskusteluista poiketen täällä toivotaan nimenomaan pidempiä viestejä, kuten ylimmässä kirjoituksessa on kirjoitettu.
Jos viestini pituus on pitkä, niin mitä laatua sitten ovat ne viestit körttifoorumilla, jotka ovat niin pitkiä, että 24" ruutuu ei riitä esim.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?PHPSESSID=6lsn4r23gdukg4k0nrjss7iiu2&topic=3450.0

Pieni poiminta foorumin tilastoista: syyskuun viestien määrä kolmena vuotena.
Syyskuu 2011: 40 uutta aihetta, 1376 uutta viestiä.
Syyskuu 2012: 26 uutta aihetta, 1390 uutta viestiä.
Syyskuu 2013: 37 uutta aihetta, 1308 uutta viestiä.

Mt

Hyvin usein tilastot eivät kerro todellista totuutta, eikä kerro tälläkään kertaan.
Tuottoa on paljon mutta tuotannon laatu ei ole mitään mairittelevaa, minusta.





« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:20:48 kirjoittanut Benkku »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #16 : 29.10.13 - klo:22:18 »
Hyvin usein tilastot eivät kerro todellista totuutta, eikä kerro tälläkään kertaan.
Tuottoa on paljon mutta tuotannon laatu ei ole mitään mairittelevaa, minusta.

Se on helppo korjata: voi laatia itse korkealaatuisia kirjoituksia mielenkiintoisista aiheista.

Jään kiinnostuneena odottamaan...

Mt

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #17 : 30.10.13 - klo:08:04 »
Se on helppo korjata: voi laatia itse korkealaatuisia kirjoituksia mielenkiintoisista aiheista.

Jään kiinnostuneena odottamaan...

Mt

Koen kyllä että, korkealaatuisten kirjoitusten laatiminen on körttifoorumille hieman vasten mielistä. Voisi jopa sanoa että se on ”taistella tuulimyllyjä vastaan”.
Toiseksi näin lyhyellä aika välillä seurattuna körttifoorumi tulee jatkumaan tänään ja huomenna "hoitoyksikkönä", joten mikä minä olen enää sen enempää kommentoimaan. Mikä olisi mahdollisesti hyvä ja oikea paikka ihmisille käsitellä asioita joilla ”mopo” ei tunnu pysyvän käsissä.

Lopuksi voisi lainata vanhaa sanontaa: ” Älä hullua yllytä”. Kritiikki kun tuntuu vain antavan lisää virtaa näille nimimerkeille.  


ps. elämä opettaa, niin se on opettanut minuakin.  SV 99.
« Viimeksi muokattu: 30.10.13 - klo:08:16 kirjoittanut Benkku »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #18 : 01.11.13 - klo:14:38 »
Jos viestini pituus on pitkä, niin mitä laatua sitten ovat ne viestit körttifoorumilla, jotka ovat niin pitkiä, että 24" ruutuu ei riitä esim.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?PHPSESSID=6lsn4r23gdukg4k0nrjss7iiu2&topic=3450.0

Hyvin usein tilastot eivät kerro todellista totuutta, eikä kerro tälläkään kertaan.
Tuottoa on paljon mutta tuotannon laatu ei ole mitään mairittelevaa, minusta.








Jaa, että tämä se nirhaisi.
No, siihen täytynee todeta juuri tälle saitille toivotun pidempiä - ei toistaiseksi ole ylläpidolta tullut noottia.  Kuinka olisi jättää ketju seuraamatta?   Jos toivotaan, se voidaan siirtää kokonaisuudessaan toisaalle.
En tiedä, kuka lienee sinne päihtyneenä kirjoitellut.  Itse en käytä alkoholia lainkaan silloin, kun käyn työssä, en edes niinä viitenä/kuutena välipäivänä. Nyt on tämmöinen jakso meneillään.   Olisiko hyväksi, jos Seppos ottaisdit minuun yhteyttä per puh varmuuden vuoksi?  Onhan tuo valitettavaa, jos tämä aihe tuskaa tuottaa.  

Itse asiassa tuumin tämän kirjoittamista tänne vasta, kun Herättäjäjuhlilta palatessa Simojoki bros et muutama muu viisaushenkilö tuumi, että Bonhoeffer ei tosin ennättänyt jäseneksi Heräöttäjäyhdistykseen, mutta ajattelunsa oli kovasti herännäishenkistä.  Mutta vaikeita kirjoja ovat, se kyllä pitää täysin paikkaasnsa.  Ei kannata lukea, ellei kiinnosta.

Siirtäisinkö ketjun toisaalle?  Tunnustan, että takana on pikku juoni:  poimia se täältä välihuutoineen päivineen ja tuolla työnimellä liittää samannimiseen teklstiin - luonnollisesti osallistujien luvalla. Tosin mietin kahteen kertaan - ja tuumin jättää kuitenkin toteuttamatta.  On nuo lupakäytännöt mutkallisia.

Mutta neuvottelemme. 
« Viimeksi muokattu: 01.11.13 - klo:14:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #19 : 01.11.13 - klo:18:26 »
Näillä Bonhoeffer-kirjoituksilla on tärkeä paikkansa Körttifoorumissa. Yksi syy on jo sekin, että pomppiva kotiaave Dosentti  :026: tulee todelliseksi henkilöksi, johon voi ottaa kantaa muutenkin kuin harmistumalla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #20 : 02.11.13 - klo:09:31 »
Samoin ajatuksin. Luin Metaxasin kirjan Bonhoefferista enimmäkseen henkilöhistorian osalta, runon ja elämän lopun vankilassa. Nyt saan Leenan referoimana tutustua DB:n näkemyksiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #21 : 03.11.13 - klo:02:29 »
Näillä Bonhoeffer-kirjoituksilla on tärkeä paikkansa Körttifoorumissa. Yksi syy on jo sekin, että pomppiva kotiaave Dosentti  :026: tulee todelliseksi henkilöksi, johon voi ottaa kantaa muutenkin kuin harmistumalla.



                                                                                          :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #22 : 03.11.13 - klo:20:09 »
Jaa, että tämä se nirhaisi....viestien pituus

On vain yksi pieni osa mikä sisältyy viestin sisältöön "hoitoyksiköstä", kuten Bonhoeffer, päihteet, mihin muutamat rekisteröityneet jäsenet tarttuivat. Ehkä jopa hieman provosoivassa mielessä. Kaipa kohta  foorumilla syntyy "körtti-bordelli" kun kerran "kapakkakin" jo on.

Ehkä olisi hyvä lukea vielä kerran mitä ajattelen viestissäni ja jos ei aukene, niin pahoittelen.


Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö” mielenhäiriöille, mielenterveys ongelmista kärsiville ja yksinäisille ihmisille?

Vuosia on kulunut kun olen ollut körttifoorumin jäsenenä. Tunteet ovat leiskuneet milloin mihinkin suuntaan. totuutta on tullut kerrottu, mutta myös valheita. Mutta yhtään sanaa tai lausetta en oikeastaan kadu, vaikka olen joutunutkin pahoittelemaan ja jopa pyytämään anteeksi käytöstäni.
Sillä loppujen lopuksi olen ainoastaan ja ainoastaan tehnyt itselleni vahinkoa käyttäytymiselläni.

Me olemme erilaisia persoonia ja meillä on jokaisella omat ongelmat elämässämme. Kuten esimerkiksi työttömyys, sairaudet, talous, perhesuhteet,… luettelo on pitkä.
Mutta onko oikein että ”hoidamme” omia ongelmiamme, kuten mielenterveyttämme ja yksinäisyyttämme foorumilla?
Oma mielipiteeni on, että miksei, mutta ehkä olisi hyvä harkita kuinka pitkälle asian voi viedä. Lyhyesti sanottuna totuuden nimissä foorumi ei ole minusta lääke eikä hoitoyksikkö.
Vaan enemminkin: ”Körttifoorumi on tarkoitettu herännäisyyskeskustelulle sekä herännäisyyden hengessä käytävälle muulle keskustelulle”.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?action=register
Minusta tämä on aika merkittävästi jäänyt huomioimatta tänä päivänä körttifoorumilla, myös itseltäni.

Toinen asia on se, että olemme ruvenneet tehostamaan itseämme minä hengessä ja ”kyttäämään” toistemme käyttäytymistä foorumilla ja sen ulkopuolellakin. Pidän tätä asiattomana jopa hieman epäsosiaalisena käytöksenä. Joten olisi varmaan hyvä meidän jokaisen pohtia kuka ja mikä on loppujen lopuksi elämässämme se asia mihin meidän pitää katseemme kohdistaa.


SV 79


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #23 : 04.11.13 - klo:05:46 »

Tuohon kysymykseen onko körttifoorumi hoitoyksikkö?
Eikö ole ihan hyvä jos tämä saa sellaisena toimia?
Minä en menisi sitä rajaamaan tietylle ryhmälle kuuluvaksi...vaan saa toimia kaikkien hoitoyksikkönä.






Silloin kun foorumin jäsenistö alkaa vähentää viestien määrää ja taas eräät foorumin jäsenet alkavat vallata runsailla viesteillänsä viestiketjuja / aiheita.
Toinen asia minusta on myös jos aiheet alkavat pyörimään päivästä toiseen samojen aiheiden ympärillä, foorumilla tapahtuu kuihtumista
Huomauttaisin, että minusta on turha vedota siihen että twiter  tai facebook kiinnostavat enemmän.




   Sitoutumisen aste ja riippuvuuden voimakkuus ratkaisevat, kuinka paljon ”samojen aiheiden pyörimistä” jaksaa.
Olen usein rukoillut – täälläkin joskus – kirjoittamisen inspiraation lahjaa. Viime aikoina on tuntunut, että Hän ei ole vastannut pyyntööni haluamallani tavalla. On täytynyt todeta ”tapahtukoon Sinun tahtosi”. Se on ollut sekä alistumista että luottamista Korkeimman viisauteen, nöyrtymistä ja joskus jopa riemullista vapauden tunnetta uuden ajan alkamisesta.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #24 : 04.11.13 - klo:13:19 »
Näillä Bonhoeffer-kirjoituksilla on tärkeä paikkansa Körttifoorumissa. Yksi syy on jo sekin, että pomppiva kotiaave Dosentti  :026: tulee todelliseksi henkilöksi, johon voi ottaa kantaa muutenkin kuin harmistumalla.

Dosentin ajatusten ja Lutteeruksen ideoitten välinen juopa on melkeinpä suurin, mitä samaa kirkkokuntaa palvelleet kaksi nöyrää palvelijaa ovat mieltäneet hurskauselämässä, etiikassa ja teologiassa. Lain opettaja oli Bonhoeffer. Hän halusi uskonnottomalle maailmalle kateederilta kertoa mitä hän on saanut. Hän oli piilobarthilainen. (K. Barth oli sveitsiläinen ja reformoidun kirkon taustatukija. Lutteeruksella oli "laki ja evankeliumi" ja Barthilla ja Bonhoefferilla oli "evankeliumi ja laki"). Lutteerus oli armon opettaja, eikä hän tykännyt yhtään lain opettajista. Reformoidun teologian mukaisesti tärkeimpänä oli tämä ihmisen pyhitys ja uskovaisten lainkäyttö. Lutteerus ei tykännyt näistä ajatuksista ollenkaan. Hänen vaimonsa piti Bierstubea.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #25 : 04.11.13 - klo:13:32 »
Minulla on aina ollut sellainen salainen toive, että ihmiset tulisivat täällä niin hoidetuiksi, että sen jälkeen ei tarvitse mennä bierstubeen tai körtti-baariin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #26 : 04.11.13 - klo:14:29 »


 Minulla on aina ollut sellainen salainen toive, että ihmiset tulisivat täällä niin hoidetuiksi, että sen jälkeen ei tarvitse mennä bierstubeen tai körtti-baariin.



   Körtti-baari ilman anniskeluoikeutta, bierstube... no, maassa maan tavalla.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #27 : 04.11.13 - klo:14:39 »
Minulle tää on toiminut jopa hoitoyksikkönä, jos sellaista ilmaisua halutaan käyttää. Kiitos Penalle, Sepolle, Jukka-Sakarille, Riitta-Mummille, Leenalle, Maunolle, vn:lle, Pirskalle, Pyryharakalle jne. Miten monta kertaa on käynyt niin, että jostain syystä on paha olo (mikä on aiheutunut jostain toisaalla olevasta keskustelusta tms) , ja sitten joku on laittanut iltahartauden tai jonkun virren linkittänyt tai kaikki muu asiallinen keskustelu... niin kyllä siinä tulee hoidetuksi.

Suuri osa palstan kirjoittajista keskustee hyvässä hengessä toisiaan lyttäämättä tai itseään nostamatta sen kummemmin esiin. En minä osaa hienosti kirjoittaa, en ole yliopistokoulutusta saanut, joten tämä nyt on tälläista. Mutta jos en sitäkään vähää olisi kirjoittanut, minkä uskaltauduin, niin mistä sitten olisin saanut vastauksia kysymyksiini, päässyt ajattelussani eteenpäin. Ei kai se ole tarkoitus, että tämä palsta on ja pysyy tietyn sisäpiirin ja samoin ajattelevien paikkana. Minä typerine kysymyksineni olen vain pyrkinyt pääsemään selville herännäisyydestä ja sen piirissä olevasta tavasta ajatella.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #28 : 04.11.13 - klo:23:48 »

Dosentin ajatusten ja Lutteeruksen ideoitten välinen juopa on melkeinpä suurin, mitä samaa kirkkokuntaa palvelleet kaksi nöyrää palvelijaa ovat mieltäneet hurskauselämässä, etiikassa ja teologiassa. Lain opettaja oli Bonhoeffer. Hän halusi uskonnottomalle maailmalle kateederilta kertoa mitä hän on saanut. Hän oli piilobarthilainen. (K. Barth oli sveitsiläinen ja reformoidun kirkon taustatukija. Lutteeruksella oli "laki ja evankeliumi" ja Barthilla ja Bonhoefferilla oli "evankeliumi ja laki"). Lutteerus oli armon opettaja, eikä hän tykännyt yhtään lain opettajista. Reformoidun teologian mukaisesti tärkeimpänä oli tämä ihmisen pyhitys ja uskovaisten lainkäyttö. Lutteerus ei tykännyt näistä ajatuksista ollenkaan. Hänen vaimonsa piti Bierstubea.
[/quote]



OHO!



Nyt yllättyisi Dosentti, joka oli totaali Luther-friikki, samoin varmaan Tomi, kuin hämmästyn itse. Bonhoeffer oli nuorena Barthin oppilas, mutta ajattelultaan lähti nopeasti omille teilleen, eikä koskaan astunut kateederille toisten yläpuolelle... Hänhän otti Finkenwaldessa oman oppilaansa sielunhoitajakseen, eikä ikinä edellyttänyt oppilailraankasn mitä ei itseltään.     

Mistä sinä tämän käsityksen olet saanut? Tämä mitä käydään läpi, on hänen opinnäytetyönsä jossa hän tutkii mitä kirkosta on aikain saatossa löydetty. Metodiikkanaan hän käytti sekä historialliskriittistä että systemaattista otetta, ja oli siksi  melko etevä, ja vasta 22-vuotias. Pidän itse Sanctorum Communiosta äärettömästi. Se sai minut rakastamaan kirkkoa ja rukoilemaan sen puolesta. Kaikkine harmistuksineen...   Niin pitkään kuin siellä Herran siunaus ja Isä Meidän luetaan, siellä käydään.  Jos siis herätään.

Hänestä puhuttiin paljon juuri tuollaista pahaa, muun muassa ja eritoten täällä Suomessa, sillä me emme historiamme puristuksissa oikein voineet kääntyä Saksaa vastaankaan vuosina 1939-. No jaa, talvisota sodittiin yksin... Mutta jatkosota oli muuta...  Kirkko tuki siinä valtiovallan linjausta. Muutama piispoistamme oli natsimielinenkin, jopa suht kauan.  En taida nimiä tänne...   

Tuota kirjoitettiin lehellä, oli pääasiassa natsien Volkskirchen piispan esittämää.  Hän vieraili täällä viiteen kertaan. Kun Tunnustuskirkossa alkoi päitä putoilla, vetäytyi pieni, ns aitoluterilainen sektio erilleen, jotta "oppi ei vaarannu" sillä Preussissahan oli. tämä Leuenbergin konkordia jostain 1700-luvulta... Bonhoeffer kyllä oli erittäin luterilainen, muu on Herr Natsipiispan väärää todistusta. Mutta pitkään kyllä opettivat Suomessa teol.tdk:ssa tätä.  Oikeastaan vasta Tomi Karttusen väikkäri on aloittanut meillä Bonhoeffer-tutkimuksen, hoh, jopa minulle on huomautettu että ei sitä liikaa olisi, vaikka rupeaisin...   Sen sanoi Risto Saarinen, systiksen proffa,  olin toki mairiteltu kovin, mutta jos pysyisin vaan lestissäni sentään.  En osaa kreikkaa. Tomi saa hoidella teologit, minä selitään maallikoille maallikkona Jumalan armon valtavuutta jonka minulle tämä teologi opetti, oli ensimmäinen jota ymmärsin. Ja eritoten kysyn,  tuota ihmiskuvaa, joka siellä täällä näyttäytyy, voiko ihminen olla täysi, hyvinvoiva, jos katkaisee välit Luojaansa?
« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo:00:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö”.
« Vastaus #29 : 05.11.13 - klo:00:21 »
Vielä kysyn, missä Bonhoefferin teoksista edes mainitaan tuo ihmisen pyhitys,  kun kuulen ensimmäisen kerran koko asiasta.  Ehei, älä usko propagandaa, Juhani. Ja minä en niin sanotusti uhkaa tyhjällä aseella kun olen ne kohsiltään lukenut. Muutamia useaan kertaan, vuorisaarnakommentaarin viidesti, siinä on ainut hölmöys, hän näyttää ihannoivan marttyyriutta ja väittää että Jumala erityisen vahvauskoisille semmoista...   Ja myöhemmin kirjoitti haluavansa ettei olisi koko Nachfolgea ikinä tehny. 

Sillähän minä hukassa olin kun hän niin paljon puhuu armosta ja niin vähän käsitteistä, mutta hänkin oli pakkorakoon työnnettyä pakotettu kansanmurhaa vastustamaan,  ja jollakin tapaa siihen työhön, kirkkososiologiaan, kuin Jumalan  valmistama. Kotimaataanhan hän toisekseen rakasti, ja totesi että langetaan nyt sitten Saksan mukana....  Jos on pakko päänsä pudottaa, niin marttyyrius taisi tulla nyt veren tahrimin käsin.     " me saatamme erehtyä...  Me saamme erehtyä..."   Ja tämäkö on piilobarthilaista lain saarnaa? Luin minä Barthiakin että erotan nämä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.