Kirjoittaja Aihe: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan  (Luettu 16422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« : 20.11.09 - klo:22:17 »
Rekisteröidyin Körttifoorumin jäseneksi ihan äskettäin. Kiinnostuin herännäisyydestä muutama vuosi sitten tutustuttuani Tapani Ruokasen kirjoittamaan Ukko-Paavon elämäkertaan.

1) Saamani käsityksen mukaan körttiläiset eivät arvostele muiden uskoa ja pitävät itseään kaikkein syntisimpänä. Tämä kuulostaa upealta. Toimiiko "homma" näin myös käytännössä?

2) Olen käynyt seuroissa harvakseltaan. Olen tuntenut itseni jollain tavalla ulkopuoliseksi; toki tämä voi johtua minusta. Käyttäjänimeni mukaan olen jonkinsortin erakko. Voisiko joku ystävällisesti antaa vinkkejä, miten tulisi toimia tilaisuudessa, jossa valtaosa muista paikalla olijoista vaikuttaa olevan keskenään vanhoja tuttuja?
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #1 : 20.11.09 - klo:22:26 »
Saattaa uudessakin joukossa olla joku hiukan ennestään tuttukin. Kannattaa pitää silmät ja korvat auki ja ryhtyä varovasti kyselemään niitä näitä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #2 : 20.11.09 - klo:22:33 »
Rekisteröidyin Körttifoorumin jäseneksi ihan äskettäin. Kiinnostuin herännäisyydestä muutama vuosi sitten tutustuttuani Tapani Ruokasen kirjoittamaan Ukko-Paavon elämäkertaan.

1) Saamani käsityksen mukaan körttiläiset eivät arvostele muiden uskoa ja pitävät itseään kaikkein syntisimpänä. Tämä kuulostaa upealta. Toimiiko "homma" näin myös käytännössä?

2) Olen käynyt seuroissa harvakseltaan. Olen tuntenut itseni jollain tavalla ulkopuoliseksi; toki tämä voi johtua minusta. Käyttäjänimeni mukaan olen jonkin sortin erakko. Voisiko joku ystävällisesti antaa vinkkejä, miten tulisi toimia tilaisuudessa, jossa valtaosa muista paikalla olijoista vaikuttaa olevan keskenään vanhoja tuttuja?

1 Näin on tarkoitus, mutta tässäkin asiassa tehdään syntiä ja käytännössä aina joskus käy kiusaus liian suureksi ja itse kunkin tulee arvostelua muita. Kuitenkaan mitään opinkohtaa, jonka perusteella olisimme parempia ei ole, vaan  pikemminkin päinvastoin

2 Kuten muuallakin sekaan vain, kuin olisi aina ollut mukana. Usein seuroissa käyvät luonnollisesti tuntevat toisensa ja juttu luistaa, mutta porukkaan voi mennä mukaan eikä siitä saa hämmentyä kumpikaan osapuoli. Helpoin on tietysti heittäytyä juttusille sellaisen kanssa, joka näyttää olevan yksin ja ilman seuraa. Seuroissa annetaan useimiten ihmisten olla ihan rauhassa ja tästä syntyy usein väärä mielikuva tilanteesta. Olet tervetullut joukkoon. Näin olen itsekin aikoinaan tehnyt ja nyt olen tässä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #3 : 20.11.09 - klo:22:50 »
Juu juu erakko.Huonoja ollaan, ainakin minä.

Jos jollakin on iso tai paljon uskoa, ni kait hyvä, mutta ihan armon ja en oman uskon varasssa tässä itte.

Onpas hienoa, että joku tolleen aloittaa tulemisen foorumille, että niinku perustiedot on jo jossakin.
Tervetuloa minun puolesta ja anna palaa.
Mitä vaan kyselyttää tai haukututtaa.

Erakko..Minäkin taidan kuulua muuten samaan heimoon. :)

Ai niin se kysymyksesi.
: Voisiko joku ystävällisesti antaa vinkkejä, miten tulisi toimia tilaisuudessa, jossa valtaosa muista paikalla olijoista vaikuttaa olevan keskenään vanhoja tuttuja?
_________________

Kieltämättä aika useat kirjoittajista on mullekkin tuttuja ja ihan ihania ihmisiä.
Minusta, ei muuta kun sekaan vaan ja yleensä suomalaiseen tapaan ihmiset ensin on ihan hiton töykeitä ja varauksellisia, mutta kun vaan sitkeästi on oma itsensä ja ystävällinen, voinee saada pienen kontaktin ja jopa tunne tasolla.
Helsingissä tämä ei onnistu, mutta muualla kyllä.

Erakko sinähän olet hyvä tyyppi ja jos jotkut ei halua tutustua suhun tai suhtautuvat varauksellisesti se on heidän ongelmansa, ei sinun..

« Viimeksi muokattu: 20.11.09 - klo:22:58 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #4 : 20.11.09 - klo:22:52 »
Tervetuloa, Erkki! Sinähän se. Olen laittanut vaarini terävän katseen valvomaan kommenttejani, mutta olen varmaan silti ollut täällä yhtä omapäinen kuin Kotimaa24:ssä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #5 : 21.11.09 - klo:06:17 »
Rekisteröidyin Körttifoorumin jäseneksi ihan äskettäin. Kiinnostuin herännäisyydestä muutama vuosi sitten tutustuttuani Tapani Ruokasen kirjoittamaan Ukko-Paavon elämäkertaan.

1) Saamani käsityksen mukaan körttiläiset eivät arvostele muiden uskoa ja pitävät itseään kaikkein syntisimpänä. Tämä kuulostaa upealta. Toimiiko "homma" näin myös käytännössä?

2) Olen käynyt seuroissa harvakseltaan. Olen tuntenut itseni jollain tavalla ulkopuoliseksi; toki tämä voi johtua minusta. Käyttäjänimeni mukaan olen jonkinsortin erakko. Voisiko joku ystävällisesti antaa vinkkejä, miten tulisi toimia tilaisuudessa, jossa valtaosa muista paikalla olijoista vaikuttaa olevan keskenään vanhoja tuttuja?
"eivät arvostele muiden uskoa" Tämä ei pidä kirjaimellisesti paikkaansa ja on helppoa todeta tätäkin foorumia lukiessa. Tällä väittämällä minun ymmärtääkseni tarkoitetaan sitä, että körttiläiset eivät pidä itseään ainoina oikeina uskovaisina.

Seuratilanteessa kannattaa vain puskeutua jonkun sopivannäköisen tyypin seuraan ja alkaa jutella vaikkapa ilmoista. Tutustumiseen pätevät samat säännöt kuin ylipäätään ihmisten kanssa kommunikointiin missä tahansa. Saa sitä rukoillakin, että Jumala johdattaisi sopivia ihmisiä kohdalle. Luulen, että moni foorumilainen rukoileekin puolestasi, mutta ei kuitenkaan mainosta sitä täällä. Se (rukoilemisen mainostaminen)ei kuulu körttiläisten tapoihin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #6 : 21.11.09 - klo:08:30 »
Lahti on sen verran pieni kaupunki että vaikken ollut körttiläisistä kuullutkaan(eivät mainosta itseään) oli paikalla valmiiksi monta tuttua srk.-ympyröistä. Menin kuitenin sen arimman ja yksinäisimmän oloisen  mummon vastapäätä kahvikuppini juomaan. Siitä se jatkui kerta kerralta ja nyt ollaan tutut. Parilta mieheltä on tullut apua kotiinlähtiessä kun autoni oli kiilattu ahtaasti parkkipaikalla. Siitä ne tuttavuudet alkoivat. Ujoja miehiä ovat molemmat, mutta Seinäjoellakin kun nähtiin, iloisesti hymyiltiin.

Iloinen porina salissa raikaa kahvittelun ajan ja jälkiseuroihin jää monet seisoskelemaan.
Semmoista leppoissaa meininkiä.

Kirjapöydässä voi myös vähän tehdä tuttavuutta. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #7 : 21.11.09 - klo:09:29 »
Lainaus
"eivät arvostele muiden uskoa" Tämä ei pidä kirjaimellisesti paikkaansa ja on helppoa todeta tätäkin foorumia lukiessa.


Körttiläisyys arvostaa hiljaisuutta. Tästä johtuen körttiläiset hyväksyvät hiljaisuudessa tapahtuvat erilaiset uskontojen harjoitukset.
Meteli hyväksytään, jos se ei liity uskonnollisuuteen.
Railakas ja meluisa ravintolailta alkoholijuomien yms. lieveilmiöiden kanssa ei herätä juurikaan (jos ollenkaan) pahennusta körttiläisyydessä.
Sitä ymmärretään.
Kukaan ei ainakaan sellaista ryhdy arvostelemaan.
Sama meteli vähän fyysisesti raittiimmassa (=alkoholittomassa) karismaattisessa uskonnollisessa tilaisuudessaa taasen herättää pahennusta ja se saakin körttien piiristä joskus raikuviakin soraääniä ja arvostelua sekä tuomion sanaa.
Nämä kertomani seikat voi tosiaankin havaita foorumin tekstejä lukemalla.

Körttiläisillä on oma maailmankuvansa, kuten muillakin eri ryhmittymillä.
Körttiläisyydessä hyväksytään näkemykset, jotka ovat yhteneviä omien näkemysten kanssa.
Mitä kauempana joku näkemys on omasta uskomuksesta, sitä enemmän arvostelevaa ja tuomitsevaa meteliä se saa körttiläisyyden piirissä aikaan.
Tässä suvaitsevuus-suhteessa körttiläisyys ei eroa edukseen taikka epä-edukseen muista uskonsuunnista.
Tälläkin foorumilla välillä mainostetaan sitä, että "me körttiläiset olemme hyvin suvaitsevaisia".
Tällä oman huomioni mukaan tarkoitetaan sitä, että suvaitaan hyvin kaikkia niitä näkemyksiä, jotka eivät kovin paljoa sodi omaa maailmankuvaa vastaan.

Ns. maailmallisuutta körttiläisyys hyväksyy enemmän, kuin esim. vapaissa suunnissa.
Ns. tosiuskovaisuutta taasen hyväksytään vapaissa suunnissa enemmän, kuin körttiläisyydessä.


Lainaus
Seuratilanteessa kannattaa vain puskeutua jonkun sopivannäköisen tyypin seuraan ja alkaa jutella vaikkapa ilmoista. Tutustumiseen pätevät samat säännöt kuin ylipäätään ihmisten kanssa kommunikointiin missä tahansa. Saa sitä rukoillakin, että Jumala johdattaisi sopivia ihmisiä kohdalle. Luulen, että moni foorumilainen rukoileekin puolestasi, mutta ei kuitenkaan mainosta sitä täällä. Se (rukoilemisen mainostaminen)ei kuulu körttiläisten tapoihin.

Körttiseuroissa ihmiset ovat oman havaintoni mukaan ystävällisiä ja hyväntahtoisia ja varsin vanhan polven edustajia.
Itse olen yleensä aistivinani jonkinlaisen hyväntahtoisuuden ja leppoisuuden ja ilon täyteisen ilmapiirin siellä.
Monesti joku tulee vaihtamaan sanan taikka parin.
Jos jaksaa paljon käydä körttisuroissa, saattaa joskus tömätä jopa evankeliumin sekä lain julistukseen.
Lain ja evankeliumin esiintymistodennäköisyys körttiseuroissa on suurempi, kuin esim. karismaattisissa seuroissa.


Körttiseuroissa ei rukoilla perinteisellä tavalla ääneen, jottei kukaan siitä ylpistyisi.
Jos vahingossa tulee maininneeksi, että rukoilee jonkun puolesta säännöllisesti, seuraavassa lauseessa on ehdottomasti mainittava, että "olen sangen huono rukoilija, jos en nyt sentään maailman huonoin, niin ainakin kirkkaasti  tämän seuraväen huonoin."
Rukous kuuluu körttiseuroihin Siionin virsien sekä henkilökohtaisten äänettömien rukousten muodossa.

Jonkinlainen lievä vainoharhaisuus tuntuu myös sävyttävän  körttiläisyyttä ainakin tällä foorumilla.
Koska opettajia ja joitain toisuskoisia pelätään kovasti, joskus ainakin tällä foorumilla syntyy paniikinomaisia tilanteita, jossa kuorossa huudetaan pelonsekaista huutoa, koska nähdään opettajia&opetusta sekä liiallista uskovaisuutta jokaisen puun takaa.
Jos joku paljastuu opettajaksi taikka tosiuskovaiseksi, saattaa foorumiväki savustaa henkilön ulos foorumilta.
Jos toisuskoinen yrittää parhaansa ja välttelee tietyjä sanontoja ja aiheita, ei ole juurikaan vaaraa joutua savustuksen kohteeksi.

Jonkinlainen kollektiivinen huono itsetunto tuntuu myös olevan luonteenomaista körttiläisyydelle.
Onko se jonkinlainen perintö menneitä vuosisadoilta, jolloin kirkko suhtautui körttiläisyyteen kovin nuivasti, vai onko se vain ylikorosteista suomalaista luonnetta?
Huono itsetunto ilmenee mm. siinä, että körttiläisyydessä on hyvin tärkeää se, että "muut ajattelevat meistä hyvää".
Seurataan aktiivisesti tiedotusvälineitä ja varsinkin sitä, mitä siellä körttiläisyydestä kirjoitetaan.
Yritetään myös toimia siten, että muut saisivat körttiläisyydestä mahdollisimman hyvän kuvan.
Ainakin menneinä vuosina muistan helluntalaisuudesta myös ilmiön, että oli kovin tärkeää, mitä muut meistä ajattelivat ja haluttiins aada mahd. hyvä julkisuuskuva.
Tämä huono itsetunto siis tuntuu vaivaavan (tai on vaivannut) ehkä useitakin suomalaisia liikkeitä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo:09:44 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #8 : 21.11.09 - klo:09:45 »
Näin vastasi mies joka on käynyt seuroissa paljon. Olen hieman yllyttynyt näistä havannoistasi :eusa_think:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #9 : 21.11.09 - klo:09:49 »
Karjalaisenkyösti pitelee peiliä. Ei ole peilin vika, jos kuva ei miellytä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #10 : 21.11.09 - klo:09:52 »
Lainaus käyttäjältä: Benkku
Näin vastasi mies joka on käynyt seuroissa paljon.


Vähäiset ovat seurakokemukseni, kuten olen monesti maininnut.


Lainaus käyttäjältä: Kyösti
Körttiseuroissa ihmiset ovat oman havaintoni mukaan ystävällisiä ja hyväntahtoisia ja varsin vanhan polven edustajia.
Itse olen yleensä aistivinani jonkinlaisen hyväntahtoisuuden ja leppoisuuden ja ilon täyteisen ilmapiirin siellä.
Monesti joku tulee vaihtamaan sanan taikka parin.
Jos jaksaa paljon käydä körttisuroissa, saattaa joskus tömätä jopa evankeliumin sekä lain julistukseen.
Lain ja evankeliumin esiintymistodennäköisyys körttiseuroissa on suurempi, kuin esim. karismaattisissa seuroissa.

Lainaus käyttäjältä: Benkku
Olen hieman yllyttynyt näistä havannoistasi


Näin olen kuitenkin kokenut.
Jos sinulla on vastakkaisia kokemuksia, niin kerro toki.
Jotenkin oma kokemus painaa vaaássa hivenen enemmän, kuin jonkun toisen kokemus.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #11 : 21.11.09 - klo:10:00 »
Karjalaisenkyösti pitelee peiliä. Ei ole peilin vika, jos kuva ei miellytä.

Helluntalaisten NetMissionissa olin havainnut jännän ilmiön.
Jos kirjoitin jotain esim. Israelin ja palestiinalaisten ongelmista, minut saatettiin leimata voimakkaan Israelvastaiseksi ja ehkä jopa terrorismimyönteiseksi.
Joskus ehdotin suurinpiirtein sellaista, että jos tekstini vaikuttaa Israel-vihamieliseltä, niin kannattaa vaihtaa tekstissäni kaikki "Israel"-sanat "Palestiina" -sanoiksi ja sanat "juutalainen" sanoiksi "arabi".
Jos tekstini senkin jälkeen vaikuttaa voimakkaasti Israel-vihamieliseltä, niin silloin henkilö on sairastunut jonkinlaiseen Israel-fanatismitautiin.

Tulkitsin, että Pena ei pitänyt tekstistäni ja ehkä ajattelee, että heitän väärää lokaa körttiläisyyden päälle.
Ehdotan, että Pena vaihtaa kaikki adjektiivit tekstissäni päinvastaiseksi ja jos teksti edelleenkin tuntuu körttivihamieliseltä, niin ehkäpä Penan sen jälkeen on paras tulla minun viereeni tänne peilin ääreen seisomaan ja katsotaan sitten yhdessä samaan peiliin.
Sitten voimme siinä yhdessä pohtia, että onko syy peilissä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo:10:03 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #12 : 21.11.09 - klo:10:03 »
Koen että mitä seuroissa tapahtuu, niin en ole se henkilö mikä voisi kertoa(paitsi kerran olen tällä foorimilla aikaisemmin eräästä seurakunnan kirkkoherran omasta egosta olen maininnut) seurojen sisällöstä.
Kotiin vietäväksi on kumminkin aina jäänyt …eväitä, niin uskon myös jatkossakin :eusa_angel:

ps. sen pituinen se. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #13 : 21.11.09 - klo:10:15 »
Karjalaisenkyösti pitelee peiliä. Ei ole peilin vika, jos kuva ei miellytä.

Olen tästä ennenkin maininnut tällä foorumilla, joten toistan itseäni.
Harras toiveeni olisi, että ihmiset opettelisivat lukemaan tekstejä ja tulkitsemaan niitä.
Kun tekstin tulkinta on huolella tehty, vasta sen jälkeen voi lähteä tulkitsemaan rivien välejä.
Jättämällä tekstin sikseen ja siirtymällä suoraan rivienväleihin, pääsääntöisesti mennään harhaan.

Monissa uskonnollisissa yhteisöissä on sellainen ongelma, että ollaan sokeita omille hassuuksille ja vielä sen lisäksi ei osata ottaa vastaan kaikkia niitä kokemuksia, joita ulkopuolisilla (taikka sisäpuolisillakin) on omasta liikkeestä.
Yhteisö, joka ei kestä nähdä itseään naapurin silmin, ei ole niin hehityskelpoinen, kuin yhteisö, joka sen kestää.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #14 : 21.11.09 - klo:10:23 »
Olen tästä ennenkin maininnut tällä foorumilla...joka sen kestää.
Ota nyt jo vihdoinkin vähän rauhallisemmin... kyllä sinä mahdut minun puolesta tuomaan julki mielipiteesi... mutta hieman voisit kyllä pohtia meneekö sanomasi positiivisessa vai negativisessa...
Toiseksi suosittelisin että voisit vaikka harkita kirjoittamaan sitä suurta "eepostasi" jossain ...
Voimia.