Kirjoittaja Aihe: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä  (Luettu 44631 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #45 : 14.04.11 - klo:20:38 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Erityisesti meille körteille synneistä viisastelu tuntuu puulta

Seuraavat lainaukset Salikselta tämän ketjun alta.

Lainaus
Onko autoilu ja isänmaallisuus syntiä? Ymmärrän, että ahneus on.

Lainaus
No jaa. Olen ylpeä siitä, että olen suomalainen. Tuliko tehdyksi syntiä? 
Olen ylpeä, että saan ajaa vähäpäästöisellä autolla. Taasko tuli syntiä lisää?


Lainaus
Eikös se ole niin, että kaikki ihmiset tekevät jatkuvasti syntiä? Ero on siinä, että toinen tunnustaa olevansa syntinen, toinen taas katsoo putipuhdas uskovainen, joita ei synti tahraa. Olisi lapsellista ajatella, että nimenomaan körtit joukkona olisivat erikoistuneet joihinkin synteihin.

Lainaus
Möykky tai yksittäiset synnit. Samasta asiasta siinä on kysymys: Rikka ja malka. Nyt näet rikan körtin silmissä! Ja ymmärrän sen hyvin. Perustuuhan koko ajattelusi helluntalaisuuteen.


Lainaus
enkä myöskään tee yksityiskohtaista selonteko synneistäni. Jos aikuinen ihminen ei ymmärrä, mitä syntion,  niin ei muuta kuin takaisin rippikouluun
Lainaus
Eikös me ihmiset olla syntisiä ja vajavaisia vai onko kohdallasi kaikki tyystin toisin?
Lainaus
Ihminen on erehtyväinen ja saatta eksyä arvostelemaan toisen syntejä. Sellaisia me ihmiset olemme, vajavaisia, erehtyväisiä ja syntisiä.
Lainaus
ihminen näkee toisen silmässä rikan, muttei omassa silmässään malkaa.


Minustakin synnillä viisasteleminen tuntuu puulta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #46 : 14.04.11 - klo:20:49 »
 :-\ Mä en usko että puhe Jeesuksesta on kenellekkään ongelma, mutta se kun puhutaan moralisoimalla ja otetaan kantaa milloin homoiluun, milloin aborttiin ja milloin mihinkin.

Jos evankeliumin julistus ois evankeliumin julistusta, niin en uskoisi olevan mitään loukkaantumista puheeseen Jeesuksesta, mutta puheet vaan on olleet sellaisia, että ne on karkoittanut ihmiset rakastavasta Jumalasta jonkun oudon moralisti tuomitsa Jumalan takia.

Eli ei se mitä sanotaan, vaan miten .
Ikävää ku ihmisillä on niin outo kuva Jumalasta ja hänen avarasydämmisyydestä.

Jumalakuva pitäisi olla Jumalankuva. :017:
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #47 : 14.04.11 - klo:20:54 »
Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Mä en usko että puhe Jeesuksesta on kenellekkään ongelma, mutta se kun puhutaan moralisoimalla ja otetaan kantaa milloin homoiluun, milloin aborttiin ja milloin mihinkin.

Nyt viittaat ilmeisesti Paavaliin ja apostoleihin, Jeesukseen ja heidän tapaansa saarnata ja siihen, että heidän saarnojensa tuloksena monet loukkaantuivat ja jopa väittivät, että tuo ei ole Jumalasta.
Heisän saarnansa olivat sen verran kovia, että niitä ei tänne aina oikein uskalla edes lainata.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #48 : 14.04.11 - klo:20:57 »
Seuraavat lainaukset Salikselta tämän ketjun alta.
 
 


Minustakin synnillä viisasteleminen tuntuu puulta.

Kiitos lainauksista. Ihan kivan lainaukset.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #49 : 14.04.11 - klo:21:04 »
Nyt viittaat ilmeisesti Paavaliin ja apostoleihin, Jeesukseen ja heidän tapaansa saarnata ja siihen, että heidän saarnojensa tuloksena monet loukkaantuivat ja jopa väittivät, että tuo ei ole Jumalasta.
Heisän saarnansa olivat sen verran kovia, että niitä ei tänne aina oikein uskalla edes lainata.

No jopas jotakin. Olemme tuolla keskustelun seurapuolella lainanneet Uutta Testamenttia metrikaupalla ja täällä yrität nyt syöttää pajunköyttä, ettet uskalla lainata jotain apostolin saarnaa tai UT:n kappaletta.
Acta, non verba.

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #50 : 14.04.11 - klo:21:05 »
Hyvä, että Kyöstille löytyy puolustajia.

Niin on.  Täällä foorumilla yleensä käy niin, että ensin Kyösti puhuu asiaa, sitten muut puhuvat Kyöstistä ja asia unohtuu.

SV 74:4

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #51 : 14.04.11 - klo:21:12 »
Mitäs mieltä SeppoS ja Salis (ja muut halukkaat kommentoijat) ovat tästä ketjun varsinaisesta aiheesta?

Ensinnäkin hieman faktaa halukkaille.
Ulla Karlssonin kirjoitus Plocka bort talet om synd, skuld och slaktade lamm Kyrkans tidning -lehden verkkosivulla.
Kirjoituksen jälkeen on suuri määrä kommentteja. Kommenttien johdosta Karlsson kirjoitti vielä vastauksen:
Kyrkan har ett ärende utan försoningsoffer.

Sitten se kannanotto.
Kirjoitusten perusteella pastori Karlsson haluaa olla kristitty ja kirkon jäsen - ja kenties myös kirkon virassa - olematta kristitty siinä mielessä, kuin minä kristillisyyden ymmärrän. Samaa Karlsson suosittelee muillekin. Kirjoituksensa lopussa hän toteaa:
"Det kräver förstås ett stort och omfattande arbete i att formulera nya psalmtexter, nya gudstjänstordningar och annat, men det kan det vara värt i slutändan!" - vapaa suomennos: Vaatii tietysti suuren ja perustellisen työn, ennen kuin on muotoiltu uudet virsitekstit, uudet jumalanpalvelusjärjestykset ynnä muut, mutta se voi olla loppujen lopuksi vaivan arvoista!

Mielestäni Ruotsin kirkon olisi syytä pohtia pappisvihkimystä edeltävän koulutuksen ja hengellisen työskentely ja ohjauksen (onko sellaista?) laatua. Jotain on vialla, jos arvo-organisaation palvelukseen hakeutuu henkilö, joka ei hyväksy organisaation keskeisiä arvoja eikä ilmeisestikään ymmärrä ristiriidan sovittamattomuutta.

Tapaukset, joissa virassa oleva pappi on irtautunut uskontunnustuksesta, eivät ole tuntemattomia Suomessakaan. Olen tainnut itsekin penkoa antikvariaatissa yhden ex-papin tarpeettomaksi käynyttä teologista kirjastoa. Siinä tapauksessa henkilö ymmärsi kuitenkin asian ja erosi virasta - varmaan myös kirkosta - oma-aloitteisesti.

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #52 : 14.04.11 - klo:21:12 »
Niin on.  Täällä foorumilla yleensä käy niin, että ensin Kyösti puhuu asiaa, sitten muut puhuvat Kyöstistä ja asia unohtuu.




Olen pahoillani, niin siinä saattaa joskus käydä.
Acta, non verba.

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #53 : 14.04.11 - klo:21:25 »

Tuosta tuli mieleeni katsoa, miten nykyiset Siionin Virret ja veri - löysin ainakin virret 18, 22, 24, 25, 27, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 41. Sitten en enää jaksanut kaivaa.  Noista tosin on osa menossa hyllylle ja loputkin tietysti uudelleenkirjoitetaan...  Saas nähdä, tykkääkö uudistuskomitea Kristuksen ruumiista ja verestä, vai lähimmäisenrakkauden painottamisesta.

SV 74:4

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #54 : 14.04.11 - klo:21:32 »
Ensinnäkin hieman faktaa halukkaille.
Ulla Karlssonin kirjoitus Plocka bort talet om synd, skuld och slaktade lamm Kyrkans tidning -lehden verkkosivulla.
Kirjoituksen jälkeen on suuri määrä kommentteja. Kommenttien johdosta Karlsson kirjoitti vielä vastauksen:
Kyrkan har ett ärende utan försoningsoffer.

Sitten se kannanotto.
Kirjoitusten perusteella pastori Karlsson haluaa olla kristitty ja kirkon jäsen - ja kenties myös kirkon virassa - olematta kristitty siinä mielessä, kuin minä kristillisyyden ymmärrän. Samaa Karlsson suosittelee muillekin. Kirjoituksensa lopussa hän toteaa:
"Det kräver förstås ett stort och omfattande arbete i att formulera nya psalmtexter, nya gudstjänstordningar och annat, men det kan det vara värt i slutändan!" - vapaa suomennos: Vaatii tietysti suuren ja perustellisen työn, ennen kuin on muotoiltu uudet virsitekstit, uudet jumalanpalvelusjärjestykset ynnä muut, mutta se voi olla loppujen lopuksi vaivan arvoista!

Mielestäni Ruotsin kirkon olisi syytä pohtia pappisvihkimystä edeltävän koulutuksen ja hengellisen työskentely ja ohjauksen (onko sellaista?) laatua. Jotain on vialla, jos arvo-organisaation palvelukseen hakeutuu henkilö, joka ei hyväksy organisaation keskeisiä arvoja eikä ilmeisestikään ymmärrä ristiriidan sovittamattomuutta.

Tapaukset, joissa virassa oleva pappi on irtautunut uskontunnustuksesta, eivät ole tuntemattomia Suomessakaan. Olen tainnut itsekin penkoa antikvariaatissa yhden ex-papin tarpeettomaksi käynyttä teologista kirjastoa. Siinä tapauksessa henkilö ymmärsi kuitenkin asian ja erosi virasta - varmaan myös kirkosta - oma-aloitteisesti.

En olisi yksioikoisesti tuomitsemassa Ulla Karlsonia. Hänellä on asiaakin:Tala istället om kärlek, kärlek till medmänniskor, kärlek till det egna jaget, barmhärtighet, godhet, medmänsklighet, frihet, yttrandefrihet, jämlikhet, mod, självkänsla, självförtroende, upprättelse och kärlek igen. Det är vad världen behöver! Mielestäni nämä ovat hyviä asioita, joista kirkossakin pitäisi puhua, siis rakkaudesta, rakkaudesta kanssaihmisiä kohtaan, rakkaudesta itsestä kohtaan, inhimillisyydestä, vapaudesta, armeliasuudesta, hyvyydestä, ilmaisuvapaudesta, tasa-arvoisuudesta,  rohkeudesta, itsetuntemuksesta, itseluottamuksesta jne. Hän puhuu myös Jeesuksen esimerkin noudattamisesta.  Vaikka hän ei opillisesti varmaankaan ole ev.lut linjoilla, niin mielestäni hän puhuu oikeista asioista.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #55 : 14.04.11 - klo:22:43 »
En olisi yksioikoisesti tuomitsemassa Ulla Karlsonia. Hänellä on asiaakin:Tala istället om kärlek, kärlek till medmänniskor, kärlek till det egna jaget, barmhärtighet, godhet, medmänsklighet, frihet, yttrandefrihet, jämlikhet, mod, självkänsla, självförtroende, upprättelse och kärlek igen. Det är vad världen behöver! Mielestäni nämä ovat hyviä asioita, joista kirkossakin pitäisi puhua, siis rakkaudesta, rakkaudesta kanssaihmisiä kohtaan, rakkaudesta itsestä kohtaan, inhimillisyydestä, vapaudesta, armeliasuudesta, hyvyydestä, ilmaisuvapaudesta, tasa-arvoisuudesta,  rohkeudesta, itsetuntemuksesta, itseluottamuksesta jne. Hän puhuu myös Jeesuksen esimerkin noudattamisesta.  Vaikka hän ei opillisesti varmaankaan ole ev.lut linjoilla, niin mielestäni hän puhuu oikeista asioista.

Niin, en minäkään tuomitse Ulla Karlsonia. Monet asiat, joista hän kirjoituksessaan puhuu, ovat kannatettavia. Hän pitää myös Jeesusta merkittävänä opettajana ja esikuvana, mikä on kristillisyyden välttämätön, mutta ei riittävä ehto.
"Jag anser att det är dags att upprätta Jesus till den storslagna människa och andliga förebild han är! --- Han mördades på grund av sina åsikter, vilket var förfärligt men inte särskilt unikt. Sådant sker fortfarande på många håll runt om i världen." (suomeksi: Mielestäni on aika ymmärtää Jeesusta sinä suurenmoisena ihmisenä joka hän on! --- Hänet murhattiin hänen mielipiteidensä takia, mikä oli kauheaa, mutta ei erityisen ainutlaatuista. Sellaista tapahtuu jatkuvasti ympäri maailman.)

Vielä yksi lainaus:
"Många deklarerar tydligt att de tror på jungfrufödsel, uppståndelsen och att Jesus dog för våra synders skull och visst må man tro så. Men låt det inte vara den allenarådande sanningen för hur man ska tro för att vara kristen!" (suomeksi: Monet sanovat selkeästi, että he uskovat neitseestäsyntymiseen, ylösnousemukseen ja siihen, että Jeesus kuoli syntiemme tähden, ja saahan niin uskoa. Mutta sen ei pitäisi olla ainoa vallitseva totuus siitä, miten pitää uskoa, jotta olisi kristitty!)

Jeesusta arvostetaan monella ei-kristillisellä ja jopa uskonnottomalla taholla, muun muassa uushindulaisuudessa, kuten Kotimaa-lehden uusimmassa Suola-julkaisusta voidaan lukea. Olennainen asia mielestäni on se, että keskustelun aiheena oleva Jeesus-tulkinta ei ole kristillinen, vaikka sen esittäjän eettiset kannanotot olisivat miten kannatettavia tahansa.

Tämän pitkän litanian tiivistää hyvin Paavali: "Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne." (1. Kor. 15:14)

Mt


Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #56 : 15.04.11 - klo:01:00 »
Mikähän olisi Karlssonin mielestä kristinuskon ydin ja keskeinen sisältö? Miksi nähdä suuri vaiva virsien, jumalanpalveluselämän ja ilmeisesti koko muunkin uskonharjoitukseen liittyvän sisällön muuttamiseksi? Olla kristitty, mutta kristinusko pitää ensin muokata itselle sopivaksi?

1 Kor 1:18
18 Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.


Vielä yksi lainaus:
"Många deklarerar tydligt att de tror på jungfrufödsel, uppståndelsen och att Jesus dog för våra synders skull och visst må man tro så. Men låt det inte vara den allenarådande sanningen för hur man ska tro för att vara kristen!" (suomeksi: Monet sanovat selkeästi, että he uskovat neitseestäsyntymiseen, ylösnousemukseen ja siihen, että Jeesus kuoli syntiemme tähden, ja saahan niin uskoa. Mutta sen ei pitäisi olla ainoa vallitseva totuus siitä, miten pitää uskoa, jotta olisi kristitty!)

Jeesusta arvostetaan monella ei-kristillisellä ja jopa uskonnottomalla taholla, muun muassa uushindulaisuudessa, kuten Kotimaa-lehden uusimmassa Suola-julkaisusta voidaan lukea. Olennainen asia mielestäni on se, että keskustelun aiheena oleva Jeesus-tulkinta ei ole kristillinen, vaikka sen esittäjän eettiset kannanotot olisivat miten kannatettavia tahansa.

Tämän pitkän litanian tiivistää hyvin Paavali: "Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne." (1. Kor. 15:14)

Mt

Miksi on tarve kutsua itseään kristityksi, jos ei hyväksy Jeesusta ristillä synnit sovittaneeksi Kristukseksi? Muslimillekin Jeesus on merkittävä opettaja, ei sen kummempaa. Mitä kaikkea Karlssonin mielestä saa/ei tarvitse uskoa, että vielä voi sanoa olevansa kristitty?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #57 : 15.04.11 - klo:08:06 »
Miksi on tarve kutsua itseään kristityksi, jos ei hyväksy Jeesusta ristillä synnit sovittaneeksi Kristukseksi? Muslimillekin Jeesus on merkittävä opettaja, ei sen kummempaa. Mitä kaikkea Karlssonin mielestä saa/ei tarvitse uskoa, että vielä voi sanoa olevansa kristitty?

Ihmisillä on tarve tuomita heti erilaisuus ja erilaiset ajattelutavat. Karlssonin lähtökohta on siinä, että pitää seurata Jeesuksen esimerkkiä. Ei se huono lähtökohta ole.

Valtaosa Suomen kirkon jäsenistä, jotka on siis kasteessa uudestisyntyneet kristityiksi, ei usko Jumalaan eikä kirkon oppeihinkaan. Sitten on taas niitä, joiden miestä Raamatun sanaa tulee toteuttaa kappale kappaleelta mitään pois jättämättä. Kai tästäkin jonkinlainen kristityn kultainen keskitie on löydettävissä.

On selvää, että Karlsson ei ole sana varsinaisessa merkityksessä enää kristitty vaan hän on humanisti, joka ei halua sitoutua kirkon oppeihin, mutta puhuu joka tapauksessa tärkeistä asioista. 
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #58 : 15.04.11 - klo:08:12 »
Raamattuopetuksensa lopuksi eilen Jukka Norvanto sanoi: Jeesus puhui hyvin vähän synnistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #59 : 15.04.11 - klo:08:54 »
Raamattuopetuksensa lopuksi eilen Jukka Norvanto sanoi: Jeesus puhui hyvin vähän synnistä.

Mitä johtopäätöksiä tästä voidaan vetää suhteessa tämän ruotsalaisen papin kertomiin asioihin?
Pitäisikö tuon papin kristinuskon ytimen vesittämispuheet hyväksyä vaiko tuomita?
Raamatussa on ainakin kovia tuomionsanoja niitä kohtaan, jotka pitävät epäpyhänä Kristuksen veren.


ps.
Sellaistakin kerrotaan, että Jeesus puhui hyvin paljon helvetistä.