Kirjoittaja Aihe: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä  (Luettu 44613 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #30 : 14.04.11 - klo:13:12 »
Yhtä vähän kuin körttiläinen on halukas puhumaan "uskoontulosta" hän vaikenee henkilökohtaisista rikkomuuksistaan Jumalaa ja ihmisiä vastaan.
Ne ovat kahdenvälisiä asioita, joita ei foorumilla tai keltaisessa lehdistössä retostella vaikka kuinka lukijoita kiinnostaisi.

Synnintunnon tietää jokainen jolla on välit kunnossa Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.

Miksi sitä sitten pitää niin aktiivisesti julkisuudessa kertoa, että "minä olen niin hirveän syntinen ja vajaa kaikin puolin"?
Se kun ei tunnu kovin uskottavalta, jos samaan hengenvetoon annetaan hyvin vahvasti ymmärtää, että:
"Mitäpä minusta, mutta vielä vähemmän sinusta".

Minua jotenkin häiritsee se oman syntisyyden valtava korostus yhdistettynä siihen, että haukutaan toisia siitä, että he mukamas yrittävät nousta korkeammalle korokkeelle, kuin nämä syntisyyttään korostavat.

Jos joku oikeasti uskoo olevansa syntinen, ei hänellä olisi varaa olemattoman (tai suuremmankaan) näytön perusteella korostaa ylisuurella painolla toisen ihmisen yksittäisiä syntejä.

Onko niin, että nöyrän ihmisen tuntee siitä,
että hän toitottaa olevansa suuri syntinen (erottelematta yhtään yksittäistä syntiä) ja hän samalla antaa ymmärtää toisen olevan vielä suurempi syntinen, jonka yksittäisiä syntejä on lupa erotella ja jonka yksittäisiä syntejä pitääkin erotella????

Minulle tulee sellainen vaikutelma, että tietyt tahot näkevät (tai sanovat näkevänsä) itsessään jonkinlaisen määrittelemättömän pahanolon möykyn, mutta naapurissa nähdään selviä yksittäisiä syntejä sen naapurissa olevan suuren syntisyyden lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 14.04.11 - klo:13:17 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #31 : 14.04.11 - klo:13:45 »
Minulle tulee sellainen vaikutelma, että tietyt tahot näkevät (tai sanovat näkevänsä) itsessään jonkinlaisen määrittelemättömän pahanolon möykyn, mutta naapurissa nähdään selviä yksittäisiä syntejä sen naapurissa olevan suuren syntisyyden lisäksi.
Onkohan tämä se malka omassa silmässä? Eihän sellaista pysty hahmottamaan niin tarkasti kuin toisten silmässä olevia rikkoja.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #32 : 14.04.11 - klo:14:38 »
Hyvä, että Kyöstille löytyy puolustajia.

Katsotko itse puolustavasi nimimerkkiä, jonka kanssa olet samaa mieltä?

Minä ainakin yritän osallistua keskusteluun niin, että ajattelen asioita enkä asian esittäjää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #33 : 14.04.11 - klo:14:45 »
Miksi sitä sitten pitää niin aktiivisesti julkisuudessa kertoa, että "minä olen niin hirveän syntinen ja vajaa kaikin puolin"? Se kun ei tunnu kovin uskottavalta, jos samaan hengenvetoon annetaan hyvin vahvasti ymmärtää, että:
"Mitäpä minusta, mutta vielä vähemmän sinusta".

Eikös me ihmiset olla syntisiä ja vajavaisia vai onko kohdallasi kaikki tyystin toisin? Minulle on aivan höykäsen pölähtämää kuinka uskottavalta näytän helluntailaisten silmissä. Se, että yrittäisin vielä rakentaa jonkinlaista uskottavuusimagea oman uskoni ympärille, haisee pahalta.  

Lainaus
Minua jotenkin häiritsee se oman syntisyyden valtava korostus yhdistettynä siihen, että haukutaan toisia siitä, että he mukamas yrittävät nousta korkeammalle korokkeelle, kuin nämä syntisyyttään korostavat.

Mutta eikös niin ole, että jotkut kehuvat erinomaista uskovaisuutta ja sitä, että ovat jo valmiiksi pelastettuja? Saattaa tietysti olla Sinulle kovakin paikka, että arvostelemme tällaista pröystäilevää uskovaisuutta.  

Lainaus
Jos joku oikeasti uskoo olevansa syntinen, ei hänellä olisi varaa olemattoman (tai suuremmankaan) näytön perusteella korostaa ylisuurella painolla toisen ihmisen yksittäisiä syntejä.

Ihminen on erehtyväinen ja saatta eksyä arvostelemaan toisen syntejä. Sellaisia me ihmiset olemme, vajavaisia, erehtyväisiä ja syntisiä.

Lainaus
Onko niin, että nöyrän ihmisen tuntee siitä, että hän toitottaa olevansa suuri syntinen (erottelematta yhtään yksittäistä syntiä) ja hän samalla antaa ymmärtää toisen olevan vielä suurempi syntinen, jonka yksittäisiä syntejä on lupa erotella ja jonka yksittäisiä syntejä pitääkin erotella????

En nyt tiedä, missä tällaista on tapahtunut, mutta näin se nyt vain on, että ihminen näkee toisen silmässä rikan, muttei omassa silmässään malkaa. Tämä myös sinulle opetukseksi.

Lainaus
Minulle tulee sellainen vaikutelma, että tietyt tahot näkevät (tai sanovat näkevänsä) itsessään jonkinlaisen määrittelemättömän pahanolon möykyn, mutta naapurissa nähdään selviä yksittäisiä syntejä sen naapurissa olevan suuren syntisyyden lisäksi.

Möykky tai yksittäiset synnit. Samasta asiasta siinä on kysymys: Rikka ja malka. Nyt näet rikan körtin silmissä! Ja ymmärrän sen hyvin. Perustuuhan koko ajattelusi helluntalaisuuteen.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #34 : 14.04.11 - klo:14:50 »
Katsotko itse puolustavasi nimimerkkiä, jonka kanssa olet samaa mieltä?

Minä ainakin yritän osallistua keskusteluun niin, että ajattelen asioita enkä asian esittäjää.

Hyvä niin.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #35 : 14.04.11 - klo:14:53 »
Kristillinen nöyryys on paradoksi. Siihen pyritään, mutta jos ihminen huomaa olevansa nöyrä, hän sillä sekunnilla ylpistyy nöyryydestään. Ja koko homma alkaa alusta.

Mää kyllä ihailen tuota köpiä. Metakeskustelu (tai miksi sitä nyt vois sanoakaan kun pystyy erittelemään ja pohtimaan näkökulmia tekstin takana) onnistuu.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #36 : 14.04.11 - klo:14:54 »
Kristillinen nöyryys on paradoksi. Siihen pyritään, mutta jos ihminen huomaa olevansa nöyrä, hän sillä sekunnilla ylpistyy nöyryydestään. Ja koko homma alkaa alusta.

Mitä paradoksia on nöyryydessä?
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #37 : 14.04.11 - klo:14:55 »
Jos viesteistä lukee vain ensimmäisen lauseen, ei ehkä hirveen hyvin pysy perillä asiasta.  :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #38 : 14.04.11 - klo:14:57 »
Jos viesteistä lukee vain ensimmäisen lauseen, ei ehkä hirveen hyvin pysy perillä asiasta.  :003:

Kirjoitat, että KRISTILLINEN NÖYRYYS on paradoksi. Mitä paradoksia siinä on?  Aidosti nöyrä kristitty on nöyrä eikä ylpeile siitä. Maailmassa on paljon nöyriä kristittyjä ihmisiä, jotka tekevät pyytetöntä työtä toisten ihmisten hyväksi. Siinä ei ole mitään paradoksia.
« Viimeksi muokattu: 14.04.11 - klo:15:01 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #39 : 14.04.11 - klo:18:57 »
Lähdetään siitä, että juuri minä olen tämän foorumin ylpein ja syntisin ihminen ja kaiken tämän lisäksi vielä helluntalainen, joten tätä asiaa ei tarvitse enää käsitellä, kun myönsin jo kaiken tämän.
Nyt varmaan päästään eteenpäin, eli siihen aiheeseen, jota aloitustekstini käsittelee.

Mitäs mieltä SeppoS ja Salis (ja muut halukkaat kommentoijat) ovat tästä ketjun varsinaisesta aiheesta?
Onko esim. Salis ja SeppoS sitä mietä, että minun henkilökohtainen  ylpeyteni on tässä kristikunnassa suurempi ongelma, kuin tuon papin julkiset lausunnot asiasta, jossa hän ei ole mielipiteineen yksin?
Vai onko tuon papin lausunnoissa edes mitään ongelmaa?

myyrä

  • Vieras
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #40 : 14.04.11 - klo:19:02 »
Eikö synti ole ihmisen eroa Jumalasta. Siitä sitten voi seurata vaikka jonkinlainen huono olo ja epävakaus elämässä. Näin luulisin, mutta voin olla väärässäkin (Viisveisaaja :003:).

Näitä tekosyntejähän sitten on kamalasti riippuen varmaan, mitä syntinä pitää.

PS. Eikö oo aika hieno teologinen kannanotto :icon_cool:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #41 : 14.04.11 - klo:19:43 »
Tulipa tässä semmoinen asia mieleen, että kohtahan on pääsiäinen. Joka hiivatin pääsiäisen alla uutiskynnyksen ylittää semmoinen uutinen, joka mitätöi jollain tavalla pääsiäisen sanoman. Kyllä  on taas ahkerana. On sille kova paikka, että Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti, ja haudoissa oleville elämän antoi.

Totisesti nousi! Sanokoot piru mitä haluaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #42 : 14.04.11 - klo:20:24 »
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Joka hiivatin pääsiäisen alla uutiskynnyksen ylittää semmoinen uutinen, joka mitätöi jollain tavalla pääsiäisen sanoman.

Tuo on jännä ilmiö, josta on tullut perinne.
Taitaa olla niin, että varsinkin Helsingin Sanomat on ansioitunut juuri tämänkaltaisessa kirjoittelussa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #43 : 14.04.11 - klo:20:29 »
Aina niitä huuhaaporukoita riittää, jotka odottavat lopun ajan tulevan huomenna. Ja sitten niitä, jotka ennustavat, että kristinusko rapistuu. Tästä oltiin huolestuneita jo 2000 vuotta sitten ja huolestuneita riittää aina. 
´

Kristinuskon rapistumisesta ollaan oltu huolissaan sen syntymästä asti, ja aivan aiheesta.
Paavalikin oli siitä huolissaan.
Onko viestisi se, että koska kristinuskoa on historian saatossa vesitetty valtavasti, niin sillä perusteella asiasta pitäisi olla vaiti?
Vai mikä on sanomasi?

Onneksi löytyy vielä ihmisiä, jotka pitävät asiaa esillä.
Jos esim. Luther olisi ollut hiljaa, olisi uskonpuhdistus jäänyt ehkä tapahtumatta.
Tämän lisäksi moni tavallinen ihminen on pitänyt asiaa esillä aikojen saatossa.
Uskonpuhdistus on aina mahdollinen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #44 : 14.04.11 - klo:20:34 »
Samma på svenska.  http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=255518

---"Den gudsbild och människosyn som avbildas är förfärlig och grotesk! En fallen skapelse, ett syndigt människosläkte, vars Gud de tillber, är som en diktator från Nordafrika eller Mellanöstern, som kräver ett människooffer för att försonas med sitt folk", skriver hon." ---
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.