Kirjoittaja Aihe: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?  (Luettu 28725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #60 : 20.12.12 - klo:20:05 »
Se oli kaikkitietävän Wikipedian näkemys sanan "fundamentalismi" -sisällöstä, mutta huomioidaan lisäksi että yleisesti puhekielessä sana "fundamentalismi" voi tarkoittaa isoa pussillista asioita joiden joukossa on epämääräisiä ja sitten tarkemmin määriteltyjä selityksiä.

Sen takia myöskään "fundamentalistien" niputtaminen yhteen ei ole oikeudenmukaista sillä oman kokemukseni mukaan fundamentalismiakin voi olla monenlaista. Sen lisäksi olen itse keksinyt että voi olla olemassa ns. "positiivista fundamentalismia" ja vastaavasti "negatiivista".

Muuten olen sitä mieltä että ollakseen kristitty, olisi johdonmukaista olla myös jonkinsortin fundamentalisti, positiivisessa mielessä. Esim. Pirskan mainitsemat "Jeesus ei syntynyt neitseestä" ym. polemiikit eivät kuulu kristinuskoon. Kyllä kristitty saa olla reilusti kristitty ja pitää vakaumuksensa, muuten hän on tuulessa huojuva lörppä, ainakin jos taipuu muiden takia omasta vakaumuksestaan.  Jos nyt siis ylipäätään halutaan uskoa kirkon tunnustamaan kristinuskoon. Jos joku haluaa keksiä siitä oman versionsa niin so not, -siitä vaan! Mutta rehellisyyden nimissä älköön markkinoiko sitä "kirkon kristillisyytenä".

Pahaa ja negatiivista fundamentalismia on sitten vaikka miten monen muotoista ja hirmuisen paljon. En jaksa siitä edes kirjoittaa, koko aihe väsyttää ja ikävystyttää.

Raamatun kirjaimellisen tulkitsemisen suhteen sanoisin myös että olen sitä mieltä että kaikkien ihmisten pitää myös Raamatun suhteen antaa ajatella miten he itse haluavat, mutta älköön niputettako näitäkään, Raamatun kirjaimellisia tulkitsijoita sillä heitäkin on hyvin monenlaisia. Sitäpaitsi minä luulen että kovin monet eivät edes itsekään tiedä mitä he tarkoittavat, puhuessaan kirjaimellisesta tulkinnasta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #61 : 20.12.12 - klo:21:06 »
Kriittisen ajattelun puute on hihhuliporukoille tyypillistä, mutta onpahan se levinnyt körttivoorumillekin.

...eikä se ole tieteentekijöiden piirissäkään tuntematon ilmiö...

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #62 : 21.12.12 - klo:06:17 »

   Kyllä. Tieteenvastaisuus on antikristillistä. Kaikki "vastaisuus" on  l ä h t ö k o h t a i s e s t i  epä- eli antikristillistä. Elämä on lahja. Elämänkielteisyys on saatanasta, herrasta perkeleestä. Kristillisyys pyrkii armahtamaan tietenkin ensisijaisesti, mitä voi armahtaa eli pahantekoa. Viimeistään tieteenvastaisen kärsittyä rangaistuksen on armahtaminen välttämätöntä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #63 : 21.12.12 - klo:18:00 »
Kriittisen ajattelun puute on hihhuliporukoille tyypillistä, mutta onpahan se levinnyt körttivoorumillekin.

...eikä se ole tieteentekijöiden piirissäkään tuntematon ilmiö...

Mt

Hyvä huomio!  :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #64 : 21.12.12 - klo:18:08 »

   Kriittisyys ja arvostelu samaistetaan usein, ja niitä sitten pidetään osoituksena älykkyydestä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #65 : 22.12.12 - klo:09:55 »
Fundamentalismi ja kriittinen uskonnonvastaisuus ovat lähtöisin ihan samasta ajatuskannasta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #66 : 22.12.12 - klo:11:43 »
Fundamentalismi ja kriittinen uskonnonvastaisuus ovat lähtöisin ihan samasta ajatuskannasta.

Uskonnonvastaisuus on meillä niin leimallisesti kristinuskon vastainen, että sitä voisi jopa kutsua kristinuskon fundamentalistiseksi antiuskonnolliseksi haarautumaksi, jota yhdistää perinteiseen kristilliseen fundamentalismiin muun muassa kirjaimellinen raamatuntulkinta sekä käsitys merkittävästä (=vastustamisen arvoisesta) kristillisestä teologiasta ja moraalista - ja kun asiaan perehtyy vähän tarkemmin, myös ryhmäkuntalaisuus (vai mikä olisi lahkoutumisen ei-uskonnollinen vastine).

Mt

Poissa Wanha-Erkki

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Vs: Onko tieteenvastaisuus antikristillistä?
« Vastaus #67 : 10.01.14 - klo:14:44 »
Viime vuonna ilmestyi Eero Junkkaalan mainio teos: Alussa Jumala loi.

Olen kaivannut tällaista tervehenkistä teosta, joka ottaa kantaa tieteen puolesta, osoittaa kreationistien virheet ja kunnioittaa Raamattua Jumalan sanana.
Kannattaa ehdottomasti lukea. Ehdottomasti! Heti!  Löytynee useimmista kirjastoista, ainakin Seinäjoen kirjastosta.

Amerikkalaislähtöinen kreationismi on 1970-luvulta lähtien myrkyttänyt suomalaisia herätyskristillisiä yhteisöjä.