Keskustelu > Seuratupa

Eriarvoisuus

(1/11) > >>

Hanna:
Pihallemme on rakentunut tassa paivana muutamana sellainen kivimuurisysteemi ja sita on ollut muutama puolalainen mies rakentamassa. Mina taalla talossa sisalla kayskennellessani, olen tuntenut oloni jotenkin epamukavaksi. Miksi?

Tunnenko et tas nyt "riistetaan koyhaa", kun miehet siella huhkii kivityomaalla ja mina oon taalla sisalla suuressa talossa. Toisaalta kylla firman omistaakin menestyva puolalainen ja firma on tunnettu hyvasta laadustaan. Olenko mina sen kummempi, kun au pairina perheessa tyoskentelen?

En erityisemmin nauti "paremmuudentunteesta" vaan pikemmin tulee syyllinen olo. Mut miksi en tuntenut niin, kun porttiamme tekivat irlantilainen ja puolalainen tyomies? Ah, typeraa, sekavaa!

Irlantilaiset alkaa olla uhanalainen laji tyoskentelijoina mm.baareissa ja vaatekaupoissa eli ns. vahemmanarvostetuilla aloilla ja puolalaiset "valtaa alaa"...Vaan sama tilannehan on esim. Suomessakin siivousala "virolaistuu". Ok? :roll:

Nyt vois viritella jonku sanan Jeesuksesta ja samanarvoisuuden ajatuksista, et topic lunastaa paikkansa Seuratuvassa, vaan taidanpa jattaa fiksumpien huoleksi! :lol:

Keskustelu avattu, jatkakaa olkaa hyvat!

Liina:
No, jatketaan:

Osittain tuttuja tuntemuksia, tosin naapurisaaren pääkaupungista eikä aupparin vaan "talon tyttären" roolista kuikuiltuna. Äitini asuu Lontoossa (on asunut jo 30 + vuotta), ja hänellä on ollut vuosikaudet meksikolainen "siivooja" Teresa -- ja aluksi minulla oli lieviä vaikeuksia suhtautua tilanteeseen.
Vaan ei enää. T. kuuluu kalustoon ja on itse asiassa äidin luottohenkilö siellä kaikissa käytännön jutuissa ja muutenkin, siivoaa toki edelleen (ja silittäisikin, jos ei mamma ehtisi ensin), auttaa ihan kaikenlaisessa, oli isäpuolen kuolinvuoteellakin (ihan omasta halustaan)... ja äiti auttaa vastaavasti, myös muuten kuin rahallisesti, mm. T:n lukiolaispoikaa auttoi taannoin taidehistorian kurssissa ym.
Äiti taitaa olla T:lle äidin korvike, ja T. äidillle tyttären (= minun, joka asun toisessa maassa). Äiti pillastuu aivan satasella, jos joku koppava brittituttu puhuu "siivoojasta", "hänellä on etunimikin".

(ja puolalaisia poikia on on ollut talossa remppahommissa, niistä mamma oli jo vähän kiusaantunut:  "Ovat niin suunnattoman säntillisiä, eivät edes pitäisi teetaukoja, mutta minä pakotin!")

Viisveisaaja:
Ohoh.Tulipa taas purkauduttua ja väärässä paikassa.
Anteeksi...

Poistin oman viestini ja vetäydyn vuorille.
 :oops:

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja" ---
Muusikko tai jääkiekonpelaaja? No en tiedä, mutta minusta aivan turhia ammatteja ja ihmettelen miten ne voi ottaa vastaan suuriakin palkkoja moisista töistä?
 Tai miten kehtaavat moiselle alalle ryhtyäkkään?
--- Lainaus päättyy ---


Siis anteeksi, oliko tämä jotain sarkasmia tai sellaista huumoria, jota en ymmärtänyt vai tarkoitatko todella mitä kirjoitat?

Puuh, en kommentoi, ennen kuin saan täsmentävän vastauksen. Alkoi korvissa nimittäin jo sen verran savuta.

Viisveisaaja:
No pikkasen pitänee perustella, kun Annaltakin jäi toi. Muusikot ja lätkänpelaaja kommentti tai lainaus näkyviin.

Siis nyt kun on yksinhuoltajaäitejä joilla lapset huutaa ruokaa ja elämä on tosi tiukkaa kun valtioltakaan ei saa kuin pientä tukea ja on kodittomia ja muuta pahoinvointia, en voi ymärtää miten kukaan alkaa muusikoksi.

Joku ooppera tai konserttisalit kaikissa kaupungeissa. Ne maksaa mijoonia euroja rakentaa ja ylläpito vielä enemmän.
 Mikään nistä ei tuota mitään vaan kaikki ne tuottavat tappiota.
Aivan käsittämätöntä. En usko ketään nuorta äitiä lämmittävän rahan kättö joiden oopperoiden tai konserttisalien ylläpitoon menevistä rahoista.

No ei ne kait ajattelekkaan näitä asioita.
Musiikista ja sen turhuudesta voisi kirjoittaa pitkälti, mutta en nyt halua ketään loukata niin isosti, vaikakin totuus tai mun näkökulma nyt tuleekin esiin.

Toinen oli ne lätkänpelaajat. Mkä turha ammatti. Mitä hyötyä on Suomelle jonkun lätkäpelaajan suurista tuloista? No ei paljon peetäkään.

Jos ajatellaan, että kalliita jäähaleja on jotka kaikki paitsi Hartwall areena tuottavat tappiota niin mikä järki on  niitä rakentaa? Että kakarat urheilisi? Urheilisi ne muutenkin ja köyhien lapsilla ei ole varaa ostaa mitään jääkiekkovarusteita, nehän maksaa tuhansia euroja kaikki suojukset ym.

No onhan tässä maailmassa paljonkin eriarvoisuutta, mutta vaikka en ole kommunisti niin antipatioita löytyy jos pikkasen enempi ajattelee noita turhia ammatteja, joista ei ole hyötyä kuin muutamalle, ja hinta siitä pienestä hyödystä on aivan kauhea.

 Luulen että juuri ei vasemmistoliset ovat vastaan noita kaikenlaisia halleja ja muita konserttisaleja. Kilpailuyhteiskunnassa pitäisi niiden asioiden jotka tuottaa olla ne joihin panostetaan ja tietysti ihmisten hyvinvointi.

No Ann toivottavasti nyt näet minunkin näkökulmani ja pikkasen rauhotut.

Vaikea on tuoda näkemyksiään esiin ja näinhän siinä käy, jos on erilaisia näkemyksiä asioista niin riitaa siitä syntyy. :cry:

Oikein tai väärin kunhan rahat käärin sanoi Roope Ankka.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta