Keskustelu > Seuratupa

Isä meidän-rukous

(1/7) > >>

Hanna:
Vasta nyt aikuisena olen oikeastaan tajunnut Isa meidan-rukouksen sanoman. Se valtava armo mika siita kumpuaa! Kyllahan sita aina papin perassa jumalanpalveluksissa sopotetaan, mutta pysahdytaanko miettimaan? Se universaali sanoma ja kautta aikojen sopivat sanat.

Mita Isa meidan-rukous on sinulle antanut ja koetko sen laheiseksi? Pystytko rukoilemaan sen aina ajatuksella ja mita mietteita se herattaa? Vai koetko sen vieraaksi itsellesi? Sana on vapaa, kaikille ajatuksille...

Pena:
Minua puhuttelee enemmän muoto: anna meille anteeksi meidän velkamme. Syntini on useammin tekemättä tai antamatta jättämistä kuin aktiivista toista vastaan rikkomista.

vaivainen mato:
Vaikein kohta Isä-meidän Rukouksessa on: 'Tapahtukoon sinun tahtosi...'
Sitä saa opetella uudelleen ja uudelleen. Kaikki on Isän kädessä ja Hän toimii tahtonsa mukaan.

Johannes:

--- Lainaus käyttäjältä: "Pena" ---Syntini on useammin tekemättä tai antamatta jättämistä kuin aktiivista toista vastaan rikkomista.
--- Lainaus päättyy ---


Noin se tahtoo olla minullakin. Toki tulee joskus töksäyteltyä kaikenlaista, mutta suurin osa on sitä, että "ei kuulu minulle", "en kehtaa" tms. Ja sitten ajatustasolla on tullut tehtyä vaikka mitä...olen ajatuksissani tappanut ihmisiä ja aiheuttanut kaikenlaista muutakin kiusaa, ollut vahingoniloinen ym. ym.

Parannukseen olisi siis todellakin aihetta, mutta tuo luonto on niin heikko, että vaikeaa tekee, lähestulkoon mahdotonta.

Vaikea kohta on minulle Isä meidän rukouksessa se "niin kuin mekin anteeksi annamme velallisillemme". Vaikea siksi, että sen vain lukee, mutta samaan aikaan tietää, että minusta ei ole siihen. Tiedän hautovani mielessä asioita, jotka saisivat jäädä unohdukseen ja muutenkin minun ei ole helppo antaa anteeksi, jos on "isosta" asiasta kyse.

kirsus:
Kyllähän se kirkossa helposti menee sellaiseksi rutiininomaiseksi ulkoluvuksi. Mutta kotona taas siinä on kyllä ajatus mukana - varsinkin, kun "Isä meidän" - rukoukseen tulee turvauduttua niissä tilanteissa, kun omat sanat eivät enää riitä...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta