Keskustelu > Seuratupa

Ortodoksisuus 3

<< < (18/29) > >>

Riitta-mummi:
Katsoin Netflix-dokumentin Athos.   Sitä ei voi linkittää tilaajalta ulkopuolisille.
Jos sinulla on Netfix-tili, ja ortodoksisuus kiinnostaa etsi:

Netflix, Kategoria, dokumentit Athos.

Vaikuttavan pelottavaa ja mystistä. Uskon tie on moninainen.
Päälimmäinen kysymys minulle tuli: Miksi ei nainen  ?

Viisveisaaja:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 18.05.22 - klo:19:10 ---Katsoin Netflix-dokumentin Athos.   Sitä ei voi linkittää tilaajalta ulkopuolisille.
Jos sinulla on Netfix-tili, ja ortodoksisuus kiinnostaa etsi:

Netflix, Kategoria, dokumentit Athos.

Vaikuttavan pelottavaa ja mystistä. Uskon tie on moninainen.
Päälimmäinen kysymys minulle tuli: Miksi ei nainen  ?

--- Lainaus päättyy ---

Näin sovinistina voisin tuohon vaikka mitä, mutta tottahan ihmettelet.
Ortodoksisuus tarkoittaa, nyt tarvittaisiin pena paikalle, mutta minusta ortodoksijuutalaiset ja ortodoksisesti poliittiset ovat jotenkin fanaattisia tai dokmaattisia tai jotain ehdottomia.?

Voinen olla väärässä yleensä olen, noin 99 %
ja jos muutama saunaolut, niin sata.

Ortodoksit ovat mua kovasti olleet täältäkin potkimassa pois ja ymmärrän heidän ortodoksisen näkemyksen ja toimimisen sen puolesta.

Ei ortodoksinen laulu.
https://www.youtube.com/watch?v=A_MjCqQoLLA&ab_channel=TheBeatlesVEVO

Pena:
’Ortodoksinen’ voidaan kai kääntää oikein ylistäväksi. Sen yksi piirre on, että ortodoksinen teologia on ilmaistu pääasiassa jumalanpalveluksen teksteinä eikä vaikkapa luterilaiseen tapaan tunnustuskirjoina. Sanaa käytetään tosin laajemminkin; puhutaan luterilaisestakin ortodoksisuudesta. Silloin viitataan puhdasoppisuuteen, joka on oikeastaan ihan eri asia.

Leena:

--- Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja - 23.04.22 - klo:17:07 ---leena on aina ollut sielunystäväni.

Ihan tiedän, jotta Jeesus rakastaa sinua.
Meillä molemilla kelaa jutut nopeammin kuin sormet näppäimillä, itte ajattelen täällä kirjoitellessa, ylhäältä katsoen ja rukoillen jengiä jotta osaisimpa tsempata rakasta porukkaa, mulle oli helpotus kun joku opetti, että olet erilainen ja katsot erilailla asioita.
Mietin että en voi olla vaan tyhmempi, no useasti tai useimmiten olen.

https://www.youtube.com/watch?v=A_MjCqQoLLA&ab_channel=TheBeatlesVEVO

--- Lainaus päättyy ---


Tästä kiitin takuulla vähintääån jo kerran, mutta kiitän jälleen,ja sanon että pidän sinusta ihan maasta taivaaseen.  Tykkäsin niistä, kun kerroit ystävistäsi Ukrainan sodassa, sillä sinulla on todellinen kyky kantaa toisen taakkaa.  Toivon heille toipumista ja kestokykyä, me tuskin nedes käsitämme kuinka kauheita siellä koetaan. 

Ja kiitän ihmisiä kuten 1944, joiden ansiosta meillä on puolustusvoimat ja sotien ja ns vaaran vuosien jälkeen kuitenkin ajatus ettei meitä ihan kaduille murhata.

Leena:
OLin ortodoksisen kirkon jäsen 200-2004.  Liittymiseen vaikutti suuresti todetaan, epäilemättä väärinkäsityksestä lähtenyt ns tieto siitä, ettei Jumala täällä yhtä ihmistä eikä ainakaan minua johdata, hahhahhaa, vai oikein johdata.  YRitin hyvin vaikeassa elämäni kriisissä kysyä Joensuun kirkkoherralta kun nyt siellä asuin,  mitä oma kirkkomme tästä opettaa. 

Hän  sanoi ensin että on lähinnä semmoinen alatien körtti, ,mistä en ymmärtänyt mitään.  Ja olin sinnikäs ja kysyin uusetaan. Minulla ei ollut kykyä selittää, että tarkoitan lähinnä niitä mistä nyt osaan kirjoittaa Jumalan oikean ja vasemman käden toimintana, joilla hän ihan siis hoitaa tahtonsa mukaan yhtä ihmistä niin, ettei toisten ole tarpeen huolehtia siitä kuinka inhottava ihminen ja koppava ja leuhka ja täysi p---ka leenakin on.  Minä muuten en ole kirjailija, oikaistaan nyt tämäkin väärinkäsitys.  Kirjailija elää siitä ammatistaan, ,minä olen eläkeläinen ja aika  pahasti sairas. 

Oma kurssikaverini Elina kuoli syöpään vain vähän valmistumisen jälkleen, kolmeko vuotta.,  Hän ehti saada kaksi lasta.  Toinen kursskikaveri Markus oli näidern perheystävä, ja yllytti oikein lukemaan sellaisen kuin Elinan kirjaa, johon oli koottuna Elinan, hänen lääkärinsä, sielunhoitajansa, ystävinsä päiväkirjamerkintöjä ja muistelmia Elinan sairauden ajalta.  Elina sai syvän lohdun ortodoksisesta uskostansa, mutta se oli paljossa kiinni sielunhoitajasta ja kirkkomusiikista, Elina lauloi kirkkokuorossa milloin oli parempikuntoinen.

-------------------------

Noh, silloin kerkesin paljossa perehtyä ortodoksiseen opetukseen.  Olin onnellinen kun pääsin sinne, se kirkkoherrra säikäytti minut siinä elämäntilanteessani. 

Mutta. 

Vielä suuremmin järkytyin kun itse opin että minua ei lunastettukaan kokonaan.  Vata kun se minulle sanottiin, ymmärsin kuinka suuri lohtu, tuki ja koko elämäni perusta oli ollut lunastus, ja yksi lysti mitä siihen sanooi alatien körtti. 

Enkä saa olla tekemisissä muiden kirkkokuntien kanssa.  Ei ole nimittäin muita jotka pelastuvat.  Kysyin miksi liturgiassa veisataan, siunaa kaikkia oikeaoppisia kristittyjä ja muita kristittyjä, jos näin on.  Siihen en saanut vastausta, Vain ortododksisen kirkon jäsenet pelastuvat jos siis ansaitsevat lunastuksensa loppusumman. Kuinka suuren, sitä Jumala ei ilmoita. Joku vielä luulee että hinta on koossa ja lopettaa kilvoittelun, paastot ja maahankumarrukset.

Sairaus on rangaistus huonosta kilvoittelusta.  Pitäisi erottaa minut uskoyhteydestä vaikka kuukaudeksi. Kysyin että vanhempiako rangaistaan, kun on aivovauriosta kysymys.

Soitin sille ensimmäiselle kirkkoherralle kun ei muitakaan ollut ja kysyin onko vai eikö minua lunastettu.  Hän sanoi etä kyllä ja kokonaan.  Kävimme nämä jutut läpi.  Hän sitten lopuksi kiitti kun kerroin. Teologian opiskelijat ovat kuulemma kumman ahdistuneita. 


Minun oli erottava ort kirkosta.  Sanoivat minun joutuvan nyt kadotukseen kun vein papereita kirkkoherranvirastoon.  Karmihan se, mutta oli mentävä.


En ymmärrä kuinka kukaan uskaltaa heittäytyä ortodoksiksi.  Täytyy olla valtava itseluottamus jos uskoo jsaavansa kokoon sielunsa hinnan. 

-----------------------

Mutta opiskelin myös teoreettisempia asioita. Orto-doksiaa ei kukaan nimitäoikeaksi ylistykseksi vaan nimen omaan oikeaksi opiksi.


Koska Pena tarvitsee viimeisen sanansa, älkää kuitenkaan tätä uskoko.

Uskokaa kaikessa Penaa.  Muuten emme pääse tästä ikinä eteenpäin. 

Ja olkaa ihan huoletta, pidän paussia.  Minun täytyy muista syistä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta